  • 1. Data: 2021-03-01 08:35:28
    Temat: Driver LED BP5131 - jak to działa?
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    W konstrukcjach "żarówek" LED był kondensator szeregowy
    (jego impedancja Xc ogranicza prąd), czasem
    bezpiecznik/dławik, mostek, mały rezystor ograniczający
    impuls po włączeniu, elektrolit i diody LED szeregowo -
    w znanych mi przypadkach w sumie na 70-180V. Do tego
    rezystory 0,5-1M równolegle do kondensatorów (by kogoś
    nie kopnęło po otwarciu?).

    Właśnie trafiła się lampka z BP5131. Wg datasheet: od
    230V mostek, elektrolit, scalak BP5131 w obudowie ESOP8
    i rezystor ustawiający prąd, ale nie podali jak go
    wyliczyć, w lampce są 2 równolegle 27 i 120 Om (ok. 22 Om).
    Jak to działa? Diod jest 14 (szacunkowo 14*3*3,2V
    ok. 130V. Liniowy stabilizator? A na czym się pozostałe
    100V (i moc) wytraca, nawet gdyby miał być to PWM?

    Arek

  • 2. Data: 2021-03-01 12:51:53
    Temat: Re: Driver LED BP5131 - jak to dzia?a?
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 01/03/2021 07:35, Arek wrote:
> [...]
    > Jak to działa? Diod jest 14 (szacunkowo 14*3*3,2V
    > ok. 130V. Liniowy stabilizator? A na czym się pozostałe
    Sprawdź czy te diody są pojedyńcze. Często diody są 2,3 w szeregu w
    jednej obudowie.

    > 100V (i moc) wytraca, nawet gdyby miał być to PWM?To nie jest PWM - ten scalak jest
    liniowy

    > Arek

    c.

  • 3. Data: 2021-03-02 08:00:39
    Temat: Re: Driver LED BP5131 - jak to dzia3a?
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Cezar" <c...@t...pl.invalid> napisał w wiadomości

    > Sprawdź czy te diody są pojedyńcze. Często diody są 2,3 w szeregu w
    > jednej obudowie.

    Szacowałem, że po 3 ale po rzuceniu przez lupę obrazu
    na ścianę widać, że po 2 diody w obudowie. Czyli
    jeszcze więcej napięcia to wytracenia.

    >To nie jest PWM - ten scalak jest liniowy

    Właśnie o to chodzi, jeżeli miałby być zwykły stab.
    liniowy napięcia lub prądu to napięcie/moc odkłąda
    się na nim ale on jest w malutkiej obudowie, poza
    tym to nieekonomiczne. Sądziłem, że PWM zblokowany
    kondensatowem, ale elektrolit (wg datasheet bo nie
    rozbierałęm - nie moja) jest między mostkiem
    a scalakiem.

    Arek

  • 4. Data: 2021-03-02 08:20:07
    Temat: Re: Driver LED BP5131 - jak to działa?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 1 Mar 2021 08:35:28 +0100, Arek napisał(a):

> [...]
    > ok. 130V. Liniowy stabilizator? A na czym się pozostałe
    > 100V (i moc) wytraca, nawet gdyby miał być to PWM?

    Obejrzałem sobie datasheet i tak wg. mojej skromnej wiedzy toto
    natychmiast po podłączeniu do sieci powinno zrobić buuum!
    Krótko mówiąc, nie mam pojęcia jak to działa :) Ale może ktoś wie to
    niech powie bo mnie ciekawość zżera :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 5. Data: 2021-03-02 12:45:41
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 02/03/2021 07:00, Arek wrote:
> [...]
    > tym to nieekonomiczne. Sądziłem, że PWM zblokowany
    > kondensatowem, ale elektrolit (wg datasheet bo nie
    > rozbierałęm - nie moja) jest między mostkiem

    Tutaj nie ma magii. Ten układ to typowy, inteligentny regulator liniowy

    jeżeli przyjmiemy że w każdej diodzie są 3 szeregowe diody (jak
    napisałeś w pierwszym poście) to:

    14*3*3.2 = 134V
    Do stracenia jest 300-134 = 166V

    Rezystor ustawiający prąd to 22ohm czyli prąd wynosi 0.6V/22 = 27mA

    więc moc, którą trzeba wytracić na tym układzie to 166*0.027 = 4.5W
    To troche za duzo.

    Zmierz dokladnie ile jest napięcia na tej diodzie bo gośc na tym
    filmiku pokazuje że jest 17.4V co by miało sens:
    https://youtu.be/2ypDZkh3bVU?t=1140

    300-(17.4*14) = 56.4
    56.4*0.027 = 1.52W
    czyli mniej niż Pmax w datasheetcie (1.8W)

    c.

  • 6. Data: 2021-03-03 20:54:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    et...
    Dnia Mon, 1 Mar 2021 08:35:28 +0100, Arek napisał(a):
    [...]
> [...]
    >natychmiast po podłączeniu do sieci powinno zrobić buuum!
    >Krótko mówiąc, nie mam pojęcia jak to działa :) Ale może ktoś wie to

    Skoro w datashicie jest 500V ... musi jakos dziala.

    Dopuszczalna moc strat 1.8W ... hm, wiecej tam tych LED jest ?

    J.

  • 7. Data: 2021-03-03 22:35:38
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 03/03/2021 19:54, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup
    et...
> [...]
    >
    > Skoro w datashicie jest 500V  ...  musi jakos dziala.
    >
    > Dopuszczalna moc strat 1.8W ... hm, wiecej tam tych LED jest ?

    Na pewno są to diody na większe napięcie. W tym przypadku 18V (6 diod w
    szeregu).

    U Chinczyka mozna kupić w dowolnej szeregowej konfiguracji: 3-36V

    https://www.aliexpress.com/item/32975372003.html

    c.

  • 8. Data: 2021-03-03 23:50:46
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

> [...]
    et...

> [...]
    > szeregu).
    >
    > U Chinczyka mozna kupić w dowolnej szeregowej konfiguracji: 3-36V

    Zmierzyłem, teraz będę oczy leczył... ok. 19,5V na diodzie, trochę
    niestabilne.
    Widać po 2 świetlne plamki na każdej z 14 kostek. Normalnie pojedyncza
    dioda ma ok. 3,1-3,4V. Scalili je?.

    Zapodaj nie było dobrym pomysłem... ale:
    żółty - napięcie 230V (na pierwszych dwóch przez dzielnik); chyba kiepsko
    bo prawie trapez.
    niebieski - prąd na rezystorze szeregowym 10 Om, dla LED 5W większym

    historyczne:
    LED 5W stara (jak pisałem, kondensator szeregowo, mostek, elektrolit)
    https://zapodaj.net/493a90bf0678b.png.html
    świetlówka "elektroniczna" 20W
    https://zapodaj.net/0dc98e7245974.png.html

    A to z układem BP5131HC LED 7W
    https://zapodaj.net/ac3d4e2024482.png.html
    i ta sama po rozgrzniu (ok. 2 minut) jakoś mignęła i chyba nieco słabiej
    świeciła
    https://zapodaj.net/c7a529110c04d.png.html
    czasem miga, na chwilę wraca do jaśniejszego.

    Arek

  • 9. Data: 2021-03-04 11:58:15
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 03/03/2021 22:50, Arek wrote:
    > Użytkownik "Cezar" <c...@t...pl.invalid> napisał w wiadomości
    et...

    > Zmierzyłem, teraz będę oczy leczył... ok. 19,5V na diodzie, trochę
    > niestabilne.
    > Widać po 2 świetlne plamki na każdej z 14 kostek. Normalnie pojedyncza
    > dioda ma ok. 3,1-3,4V. Scalili je?.

    widziałeś mój link Aliexpress?

> [...]
    > świeciła
    > https://zapodaj.net/c7a529110c04d.png.html
    > czasem miga, na chwilę wraca do jaśniejszego.

    Układ ma regulację termiczną więc możliwe że jak się rozgrzeje to
    zmniejsza płynący prąd.

    > Arek

    c.

  • 10. Data: 2021-03-05 07:52:00
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

> [...]
    et...

    > widziałeś mój link Aliexpress?

    Widziałem, dalej nie wiem jakie one są. Tzn, czy po prostu łączone
    szeregowo , czy jeszcze coś zawierają.

    > Układ ma regulację termiczną więc możliwe że jak się rozgrzeje to
    > zmniejsza płynący prąd.

    Może, przy wcześniejszej ekspoaltacji nie potrzebowała zmniejszać.
    Inna tego samego typu po prostu na ułamek sekundy się zupełnie
    wyłącza.

    Dalej jednak nie wiem jak to działa. W przypadku starszych
    układów z kondensatorem szeregowym przebieg prądu (1. mój link)
    odpowiada konstrukcji. Przebieg dla układów BP5131 przypomina
    zasilane przetwornicą (ukrytą w trzonku) świetlówki (2. link)?
    Tymczasem żadnej cewki nie ma. Prosty regulator liniowy
    musiałby przyjąć na siebie resztę napięcia czyli ok. 30-40V
    przy deklarowanej mocy lampki 7W to ok. 1,2W - niby możliwe.
    Poza tym byłby bardzo narażony na wahania napięcia np. przy
    245V zamiast 230V.
    Pytanie co jeszcze siedzi w "diodach"?

    Arek