  • 1. Data: 2021-02-28 18:56:21
    Temat: Ktoś korzystał z biblioteki libmad?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Eksperymentuję właśnie z biblioteką z programowym dekodowaniem MP3 za
    pomocą biblioteki popularnej libmad. W tej chwili testy wykonuję na
    Raspberry Pi Pico, ale docelowo będę ją także próbował odpalić na STM32.

    Z pozoru korzystanie z biblioteki nie jest skomplikowane. Wystarczy
    wywołać funkcję mad_decoder_init() z kilkoma parametrami - m.in. adresem
    struktury przechowującej stan dekodera oraz wskaźnikami do funkcji,
    które będą wywoływane w określonych sytuacjach (pobieranie danych,
    obsługa błędu, zapis zdekodowanych danych audio PCM itp.).
    Następnie należy wywołać funkcję mad_decoder_run(), która będzie w
    odpowiednich chwilach wywoływała podane funkcje.

    Każda z funkcji zwraca enuma określającego co dekoder ma robić dalej:
    kontynuować pracę (MAD_FLOW_CONTINUE), zignorować ramkę
    (MAD_FLOW_IGNORE), przerwać dekodowanie i zwrócić błąd (MAD_FLOW_BREAK)
    lub zakończyć pracę (MAD_FLOW_STOP).

    Przykład wykorzystania biblioteki można zobaczyć tutaj:
    https://github.com/njh/madjack/blob/master/src/minim
    ad.c

    W powyższym przykładzie cały plik jest dekodownay natychmiast. Ze
    względu na niewielką ilość pamięci w MCU oczywiście nie mogę sobie na to
    pozwolić. Jedynym rozwiązaniem jest dekodowanie kawałka pliku w
    momencie, gdy w buforze PCM zaczyna brakować miejsca.

    Funkcje pobierające wyglądają u mnie następująco:
    https://pastebin.com/0Fng3ZXd

    Jak widać w funkcji pobierającej dane postanowiłem wykorzystać wskaźniki
    przekazywane do niej przez wskaźnik do struktury *stream (bufend i
    next_frame). Za ich pomocą dane odpowiadające kolejnej ramce przenosiłem
    na początek bufora, a resztę miejsca wypełniałem kolejnym danymi z pliku.

    Wyszedłem z założeni, że jeśli funkcję mad_output_callback() zakończę
    zwracając MAD_FLOW_STOP, to przy kolejnym wywołaniu mad_decoder_run()
    biblioteka wznowi pracę tam gdzie skończyła i kolejne wywołanie
    mad_input_callback() otrzyma wskaźnik do kolejnej ranki.

    Niestety, ten prosty plan rozbił się o fakt, że te dane są tracone.

    Ktoś z was orientuje się może jak wstrzymać dekodowanie do momentu kiedy
    kolejna porcja danych PCM będzie potrzebna?

  • 2. Data: 2021-03-02 16:24:28
    Temat: Re: Ktoś korzystał z biblioteki libmad?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, odpowiadam sam sobie gdyby ktoś kiedyś miał podobny problem.
    Udało mi się dojść do tego, że biblioteka ma ma dwa API: niskopoziomowe
    i wysokopoziomowe. To pierwsze teoretycznie pozwala na obsłużenie
    procesu dekodowania serią wywołań w pętli głównej, ale w tym celu trzeba
    by sobie cały to proces napisać, używając niskopoziomowych funkcji wedle
    swoich potrzeb. Znacznie prostsze w obsłudze jest API wysokopoziomowe,
    gdzie właściwie trzeba tylko przygotować kilka funkcji callback -
    obsługa banalna, ale niestety - to rozwiązanie było pisane z myślą o
    pracy w systemie z wielozadaniowością, więc jego odpalenie bezpośrednio
    na krzemie nie pozwoli na wykonywanie innych operacji.

    Najprostsze (choć nie najbardziej optymalne) rozwiązanie to zastosowanie
    FreeRTOS i przeznaczenie osobnego tasku na dekodowanie MP3. Tak właśnie
    ostatecznie zrobiłem.