  • 1. Data: 2021-02-28 17:17:05
    Temat: Mała garażowa firma z produkcją urządzeń.
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Zastanawiam się właśnie nad mała produkcją w wolnym czasie. Mam rynek
    zbytu i mam nakleślone potencjalne zyski. To raczej coś pokroju hobby
    bardziej, nie utrzymuje się z tego. Mam etat w "normalnej" pracy, a
    tutaj chodzi o to czy warto zając się dodatkowym tematem.

    Pytanie: czy ktoś mógłby podrzucić pomysłami jak wyglada obecnie problem
    z otwarciem małej firmy działajace w branży "kupuję części i sprzedaje
    urządzenia z nich zrobone, czasami coś naprawię" z punktu widzenia typu
    działalności, przepisów, CE, recyclingu? Zaznaczam że to urządzenia na
    rynek "retro computing" wiec nie wiem czy do końca się łapię na normalne
    CE. Ogólnie masa ludzi produkuje rózne moduły, zamienniki, urządzenia do
    retro computing i nie dam wiary że robią badania CE, a faktury
    wystawiają. Ktoś przymyka oko, czy niepotrzebne?

    Może ktoś się podzielić doświadczeniami? Zastanawiam się czy warto w to
    uderzyć, pod kątem finansowym chyba tak, ale mnie interesuje ta częśc
    papierowo-logistyczna i zderzenie z prawem z perspektywy kogoś kto robi
    śladową ilość w wolnym czasie.

  • 2. Data: 2021-02-28 20:58:18
    Temat: Re: Mała garażowa firma z produkcją urządzeń.
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > retro computing i nie dam wiary że robią badania CE, a faktury wystawiają.

    Urządzenie ma spełniać normy a Ty za pomocą znaczka CE deklarujesz, że
    spełnia. Kary nie są za brak badań ale za niespełnianie norm. Żeby wiedzieć
    czy spełniasz normy oraz mieć co pokazać w razie ewentualnej kontroli
    (wyrywkowej lub na skutek donosu konkurencji), wykonujesz badania. Badania
    możesz zrobić sam o ile znasz metodologię i masz odpowiednie laboratorium
    (np. do EMC) lub zlecić wyspecjalizowanej jednostce. Badania nie są
    obowiązkowe. Po prostu jak zwykle przy kontrolach posiadanie odpowiedniego
    papierka (nawet wystawionego samodzielnie, ale zgodnie ze sztuką) ułatwia
    sprawę. Nie jest też tak, że w przypadku nieprawidłowości (np. sianie
    zakłóceniami, zła izolacja, ołów) od razu jest kara. Dostajesz szansę na
    usunięcie usterki.

    To nie jest tak, że ktoś przymyka oko. Po prostu nie da się skontrolować
    wszystkiego, zwłaszcza urządzeń o których istnieniu wiesz tylko Ty i Twój
    klient. Ludzie z kolei mogą nie robić badań z różnych powodów. Po pierwsze
    nie mają takiego obowiązku. Po drugie znając normy i zasady projektowania
    urządzeń mogą być przekonani, że są zgodni z normami i badania im
    niepotrzebne. Co wcale nie musi być nieprawdą, szczególnie przy prostszych
    urządzeniach i ogarniętych konstruktorach. A w końcu mogą po prostu
    ignorować temat szacując, że ryzyko wpadki jest minimalne. Co w sumie też
    może być prawdą.

    O recyklingu nie napiszę Ci w szczegółach. W startupie z którym współpracuję
    jest to ogarnięte umową z firmą recyklingową. Chodziło tu w szczególności o
    akumulatorki Li-ion. Jest też kwestia rejestracji w BDO. Generalnie papierki
    będą zależne od rodzaju urządzeń jakie będziesz produkował.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2021-02-28 21:52:51
    Od: LOLek <L...@m...pl>

    W dniu 28.02.2021 o 17:17, heby pisze:
> [...]
    > uderzyć, pod kątem finansowym chyba tak, ale mnie interesuje ta częśc
    > papierowo-logistyczna i zderzenie z prawem z perspektywy kogoś kto robi

    Nie wiem jak recykling ale CE nie jest takie skomplikowane.
    Przeprowadzasz procedurę oceny zgodności czyli
    Określasz wymaganiom jakich dyrektyw musi spełniać urządzenie (zwykle
    EMC, jak zasilasz z sieci to LVD)
    Jeżeli nie możesz podpiąć pod żadną dyrektywę (np. produkujesz części
    elektroniczne, czy zwrotnice głośnikowe czy anteny pasywne) to nie
    możesz wystawiać deklaracji zgodności ani oznaczać wyrobów znakiem CE.
    Jak już określisz dyrektywy to określasz jakie normy zharmonizowane musi
    twoje urządzenie spełniać żeby udowodnić że jest bezpieczne.
    Patrzysz do norm, i badasz czy twoje urządzenie je spełnia czy nie.
    Możesz zlecić to na zewnątrz, jak masz urządzenie podlegające pod
    dyrektywę radiową to przeważnie musisz to zlecić na zewnątrz.
    Jak już masz wiedzę, że urządzenie spełnia normy to wystawiasz
    deklarację na te dyrektywy i normy a potem klepiesz CE na urządzenie i
    do klienta.
    Są wyłączenia np. zestawy do samodzielnego montażu itd..

    Podsumowując
    Jeżeli chodzi o EMC - w skrócie ma nie zakłócać i być odporne na zakłócenia.
    W dyrektywie LVD chodzi o to aby było bezpiecznie dla użytkownika (bo
    napięcie jest, czyli porażenie, pożar itp.).

  • 4. Data: 2021-02-28 22:46:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/02/2021 21:52, LOLek wrote:
    > Są wyłączenia np. zestawy do samodzielnego montażu itd..

    O widzisz :D

  • 5. Data: 2021-03-01 01:37:14
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-02-28 o 17:17, heby pisze:
    > nie dam wiary że robią badania CE, a faktury wystawiają

    Jakiś czas temu czytałem w jakimś piśmie ( Elektronik może ? ) , w
    którym to artykule przedstawiciel laboratorium skarżył się, że ponad 90%
    firm nie korzysta z ich usług :)

    Tyle tytułem komentarza twoich wątpliwości.
    Nie masz pojęcia jakie urządzenia i w jakich branżach są produkowane bez
    "wymaganych formalności" :)

    Te przepisy są paranoidalne i większość firm "radzi sobie" jak może.
    I słusznie.

  • 6. Data: 2021-03-01 08:22:14
    Od: Zbych <z...@s...com>

    On 01.03.2021 01:37, sundayman wrote:
    > przedstawiciel laboratorium skarżył się, że ponad 90%
    > firm nie korzysta z ich usług :)

    Ja bym chciał wiedzieć, skąd laborant wie ile firm do nich nie
    przychodzi :-)

  • 7. Data: 2021-03-01 09:26:49
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-02-28 o 17:17 +0100, heby napisał:
    > To raczej coś pokroju hobby bardziej, nie utrzymuje się z tego. Mam
    > etat w "normalnej" pracy, a tutaj chodzi o to czy warto zając się
    > dodatkowym tematem.

    Nie o to pytasz, ale dodam bo jednak istotne i w temacie: upewnij się
    zawczasu (jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś) co na to twój pracodawca. Bo
    domniemywam, że masz takiego a nie jesteś na swoim, inaczej nie
    kombinowałbyś z dorabianiem na retro głupotach.
    W zależności od tego co podpisałeś i/lub co sądzi twój pracodawca, może
    się okazać np. że opcja prowadzenia własnej DG jest niekompatybilna z
    twoim obecnym stanowiskiem - szczególnie, jeśli zajmujesz się zawodowo
    czymkolwiek ambitniejszym. Alternatywnie może też się okazać, że
    cokolwiek wyprodukujesz w wolnym czasie należeć będzie i tak do twojego
    pracodawcy.

    Mateusz

  • 8. Data: 2021-03-01 10:01:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/03/2021 09:26, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > domniemywam, że masz takiego a nie jesteś na swoim, inaczej nie
    > kombinowałbyś z dorabianiem na retro głupotach.

    To nie dorabianie bo to nawet na waciki nie będzie, tylko zastanawiam
    się czy aby przypadkiem nie robiąc koledze płytki do C64 popełniam
    straszliwe przestępstwo skarbowe. A mamy czasy w których skarbówa szuka
    pieniędzy po warsztatach samochodowych podsępem, a i do mafii zaliczyć
    mnie mogą, co odbiera od ust sierotom.

    Nie z chęci zysku, ale z uczciwości obywatelskiej i czystości serca, to
    pytanie...

> [...]
    > się okazać np. że opcja prowadzenia własnej DG jest niekompatybilna z
    > twoim obecnym stanowiskiem - szczególnie, jeśli zajmujesz się zawodowo

    Wręcz odwrotnie: w moim zawodzie ludzie uciekają na B2B a bywają oferty
    pracy *bez* etatu, tylko na B2B. W zasadzie od 2 lat jest ich około
    połowy ogólnego rynku. Niektóre firmy wypychają na B2B na siłę, zysk
    ponoć jest po obu stronach.

    > Alternatywnie może też się okazać, że
    > cokolwiek wyprodukujesz w wolnym czasie należeć będzie i tak do twojego
    > pracodawcy.

    Na szczęście mój rynek pracy taki złośliwy że pracodawcy uganiaja się za
    pracownikami, a nie odwrotnie. Nie szukałbym tutaj problemów.

  • 9. Data: 2021-03-01 10:32:23
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-03-01 o 10:01 +0100, heby napisał:
> [...]
    > oferty pracy *bez* etatu, tylko na B2B. W zasadzie od 2 lat jest ich
    > około połowy ogólnego rynku. Niektóre firmy wypychają na B2B na siłę,

    Trend jest moim zdaniem słuszny, i relacja przy tym zdrowsza - ale to
    najwyraźniej nie twój przypadek.

    > Na szczęście mój rynek pracy taki złośliwy że pracodawcy uganiaja się
    > za pracownikami, a nie odwrotnie. Nie szukałbym tutaj problemów.

    Dziś dogadujesz się ze swoim pracodawcą, i fajnie. Ale nic nie trwa
    wiecznie.

    Mateusz

  • 10. Data: 2021-03-01 10:34:12
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > odbiera od ust sierotom.
    > Nie z chęci zysku, ale z uczciwości obywatelskiej i czystości serca, to

    Dlaczego miałbyś popełnić przestępstwo skarbowe? Skoro pytasz z uczciwości
    obywatelskiej, to zakładam że będziesz płacić podatki od tych płytek.
    Skarbówka się więc nie przyczepi. Poniżej ok 1kPLN nie musisz nawet zakładać
    działalności.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/