    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Mon, 16 Aug 2021 01:41:17 -0700 (PDT)
    <sf8n5d$hto$1@gioia.aioe.org> <6117ef86$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <sf8vrv$hbt$1@gioia.aioe.org> <61193cf2$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <611964af$0$555$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    <611994ea$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <tKiSI.1243313$Nqd.1158932@fx06.ams1>
    <d...@g...com>
    <fhpSI.1243314$Nqd.433870@fx06.ams1>
    Subject: Re: Dziura w suwmiarce
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 16 August 2021 at 10:24:46 UTC+2, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    nazwę wymyślili. To wiertło ma na końcu wlutowaną płytkę ze spieku, na oko taką jak w
    tanich wiertłach do betonu. Tyle że z ostrymi krawędziami. Da się zrobić taką płytkę
    z węglika tytanu, zamiast tradycyjnego węglika wolframu?

    > Zgaduję, ktoś sobie wykoncypował, że jakby nazwać uniwersalne lub
    > wielozadaniowe/wielomateriałowe to kojarzyłoby się z tandetą, bo
    > obiegowo jak ma być dobre do wszystkiego to nie jest dobre do niczego.

    Równie dobrze mogli nazwać przedsiębierno-zasięrzutne.

    Nie mam czasu szukać po ich patentach, co tam takiego szczególnego jest w tym
    wiertle, ale wygląda mi to na coś pomiędzy tradycyjną obróbką wiórową (w reżymie
    plastyczności materiału), a szlifowaniem (w reżymie kruchości). Tu obrabiany materiał
    się uplastycznia w wysokiej temperaturze wywołanej tarciem, a wtedy jest zwyczajnie
    mechanicznie wypychany na bok, gdzie nie stawia już żadnego oporu po ponownym
    zestaleniu. Do tego potrzeba powierzchni do której uplastyczniona gorąca stal się nie
    przykleja. Na przykład pokrytą warstwą węglika tytanu. I być może to jest cały tytan
    w tym wiertle.