  • 1. Data: 2022-05-10 00:49:18
    Temat: Ładowanie akumulatorów o co chodzi
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Doświadczenie.
    Naładować akumulator 18650 z baterii słonecznej
    Użyte materiały
    Bateria słoneczna 7V w pełnym oświetleniu 0,32 A prąd zwarcia
    Akumulatorki 18650, kilka sztuk, używane, poprawnie się ladują na ładowarce do takich
    akumulatorków. Przeciętnie każdy ma ok 1,5Ah
    Ogranicznik napięcia ~4,1V
    Dwa mierniki uniwersalne jeden mierzy napięcie a drugi prad.
    Podłączone jak należy. Miernik od napięcia pokazuje 3,65V. Amperomierz przy pełnym
    słońcu ~ 290mA.
    Cały dzień ładowania i jak zaszło słońce to na akumulatorze 3,7V. Do następnego dnia
    napięcie ciut spadło.
    Po następnym dniu 3,8V na akumulatorze.
    Sprawdzone na trzech innych i wynik taki sam. Praktycznie nie ładuje. Podłączyłem
    baterię akumulatorów niklowo kadmowych. 3 sztuki 1,2Ah szeregowo.
    Rozladowalem praktycznie do zera zwarciem. Podłączyłem do słonecznej ładowarki i jak
    zaszło słońce to woltomierz pokazał 4,1V. Znaczy się prawie naładował. To o co w tym
    chodzi że litowych nie ładuje?

  • 2. Data: 2022-05-10 01:35:01
    Temat: Re: Ładowanie akumulatorów o co chodzi
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

> [...]
    jak zaszło słońce to woltomierz pokazał 4,1V. Znaczy się prawie naładował. To o co w
    A jak się zachowaja litowe przy podpięciu pod 5V zasilacz przez
    rezystor 47R?

    Może mają duży prąd upływu i przy większym napięciu łądowanie zmieniają
    w ciepełko?

    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2022-05-10 01:54:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 10 maja 2022 o 01:35:04 UTC+2 Rutkowski, Jacek napisał(a):
> [...]
    > rezystor 47R?
    >
    > Może mają duży prąd upływu i przy większym napięciu łądowanie zmieniają

    Zimne. Niemożna litowych podpiac pod więcej niż ~4,2V bo się psują. Im będzie wyższe
    napięcie na akumulatorze tym mniejszy prąd bedzie płynął co przełoży się na mniejszy
    spadek napięcia na rezystorze. W efekcie po pewnym czasie akumulator naładuje się do
    5V. Dlatego założyłem ogranicznik na 4,1V.

  • 4. Data: 2022-05-10 08:15:06
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> napisał w wiadomości
    ups.com...
    >Doświadczenie.
    >Naładować akumulator 18650 z baterii słonecznej
    >Użyte materiały
    >Bateria słoneczna 7V w pełnym oświetleniu 0,32 A prąd zwarcia

    Znaczy się 7V bez obciążenia a 0,32A na zwarciu? Przy jakim napięciu?

    >Akumulatorki 18650, kilka sztuk, używane, poprawnie się ladują na ładowarce
    >do takich akumulatorków. Przeciętnie każdy ma ok 1,5Ah
    >Ogranicznik napięcia ~4,1V

    Jaki? Stabilizator szeregowy czy transilo/zenerko-podobny

    >Dwa mierniki uniwersalne jeden mierzy napięcie a drugi prad.
    >Podłączone jak należy. Miernik od napięcia pokazuje 3,65V. Amperomierz przy
    >pełnym słońcu ~ 290mA.

    Napięcie na aku? Amperomierz między baterią FV a ogranicznikiem napięcia?
    Czy już za
    ogranicznikiem przed aku?

> [...]
    >Podłączyłem baterię akumulatorów niklowo kadmowych. 3 sztuki 1,2Ah
    >Rozladowalem praktycznie do zera zwarciem.

    Chyba niezbyt korzystne dla akumulatorków. Ani do zera ani zwarciem.
    Lepiej do 0,9V/ogniwo i kulturalnym prądem.

    > Podłączyłem do słonecznej ładowarki i jak zaszło słońce to woltomierz
    > pokazał 4,1V. Znaczy się prawie
    >naładował. To o co w tym chodzi że litowych nie ładuje?

    Też przy udziale ogranicznika napięcia jak wyżej czy bez niego?

    Może coś z poniższych:

    - przy ładowaniu większość prądu leci przez ogranicznik a do aku
    dociera resztówka
    - ogranicznik bez obciążenia może ogranicza na 4,1V ale przy płynącym
    prądzie od 3,8V
    - jak pisali spora upływność Li.

    Zamiast aku podepnij rezystor 15 Om i zmierz jaki wtedy będziesz
    miał na nim napięcie. A potem większy np. 33 Om i zmierz czy
    dużo nie wzrośnie. Oczywiście w układzie z ogranicznikiem.

    Arek

  • 5. Data: 2022-05-10 17:20:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2022 15:49:18 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
    > Doświadczenie.
    > Naładować akumulator 18650 z baterii słonecznej
    > Użyte materiały
    > Bateria słoneczna 7V w pełnym oświetleniu 0,32 A prąd zwarcia
    > Akumulatorki 18650, kilka sztuk,

    szeregowo, rownolegle, tak i tak ?
    Po napieciu sadząc - rownolegle.

> [...]
    słońcu ~ 290mA.
    > Cały dzień ładowania i jak zaszło słońce to na akumulatorze 3,7V.

    normalnie bym powiedzial, ze 290mA * powiedzmy 8h, to jakies 2.5Ah ...
    ma prawo niewiele podniesc napiecie kilku 18650 polączonych
    rownolegle.

> [...]
    > Podłączyłem do słonecznej ładowarki i jak zaszło słońce to
    > woltomierz pokazał 4,1V. Znaczy się prawie naładował. To o co w tym

    Twoj uklad - sprawdzaj sam :-) Wszystko po kolei.
    Ale zacznij od sprawdzenia woltomierza, amperomierza i ładowania
    jednego ogniwa.

    Jak rozumiem - uklad fotoogniw i ladowania mozna uznac za sprawny,
    przynajmniej na NiCd.

    Jakies prawdopodobne - jakas uszkodzona cela o duzym samorozladowaniu.
    Jakis balancer masz - ale przeciez nie dla jednego ogniwa.
    Zabezpieczenie sie odzywa ... ale powinno przy wyzszym napieciu.

    J.

  • 6. Data: 2022-05-11 02:08:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 10 maja 2022 o 17:21:01 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    > Jakis balancer masz - ale przeciez nie dla jednego ogniwa.
    > Zabezpieczenie sie odzywa ... ale powinno przy wyzszym napieciu.

    Kilka w znaczeniu że wziąłem jeden i nie zadziałało, wziąłem drugi i tak samo nie
    działa potem trzeci itd. a trzy połączone szeregowo niklowo kadmowe się naladowaly. W
    stacjonarnej ładowarce która ma bajery w stylu prąd, napięcie , ilość wbitych Ah
    akumulatorki 18650 które nie ladowały się ze słońca ladują się i mają 1,2-1,5 Ah w
    zależności od tego który wzięty. Teraz jeden z tych akumulatorków z próby ładowania
    słońcem włożyłem do ładowarki bo się w papierosie rozładował. Ładowarka zaczęła go
    ładować prądem 150 mA i na rano bedzie naładowany i pokaże że ma z 1,2Ah wbite.

  • 7. Data: 2022-05-11 02:17:44
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 10 maja 2022 o 08:15:40 UTC+2 Arek napisał(a):
> [...]
    > miał na nim napięcie. A potem większy np. 33 Om i zmierz czy
    > dużo nie wzrośnie. Oczywiście w układzie z ogranicznikiem.

    Nie złość się ale Twoje pytania nie mają sensu. Jakie ma napięcie zwarta bateria
    słoneczna o małej mocy. Innego niż zero woltów nie ma prawa mieć. Ogranicznik nie ma
    prawa nic pobierać bo to ogranicznik równoległy i dokąd napięcie jest niższe niż ~4,1
    nie płynie przez niego żaden prąd. Podałem sposób w jaki rozładowalem akumulatorki
    żeby była jasność że były puste. Sposób rozładowania nie jest przedmiotem dyskusji.

  • 8. Data: 2022-05-11 14:21:14
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

> [...]
    ładować prądem 150 mA i na rano bedzie naładowany i pokaże że ma z 1,2Ah wbite.

    Pozostaje wpięcie amperomierza bezpośrednio do ogniwa i sprawdzenie ile
    prądu wpływa do niego. Nie ma szans żeby panel produkował moc, balancer
    się nie grzał i akumulator się nie ładował.

    Miałem przez ok 10 lat układ z lampki solarnej z ogniwem NiCd wydłubany
    panel z przetwornicą, gdzie po wyjęciu 1 tranzystora przetwornica
    do zasilania LEDa działała cały czas.
    Prosty step-up na 1 tranzystorze oraz cewce.
    Zamiast LEDa wstawiłem akumulator od Nokii 3310 oraz dodałem diodę
    Zenera na 4,1V.

    Prąd ładowania w pełnym słońcu był na poziomie 5-7mA ale przez ok 10 lat
    starczało do zasilania ATMegi16 z RFM23B i DS18B20.

    Średni pobór prądu był pewnie <0,2mA...

  • 9. Data: 2022-05-11 15:02:59
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    4...@g...com napisał(a):
    > Doświadczenie.

    Niedostatecznie opisane.

    > To o co w tym chodzi że litowych nie ładuje?

    Nie napisałeś czy w nocy odłączyłeś panel od baterii.
    Z ciekawości podłączyłem ogniwo foto pod zasilacz, takie małe 1x4cm.
    Zasilacz ustawiony na 4.1V, ogniwo zaciemnione tj. niedające prądu.
    Z zasilacza do ogniwa płynie 200uA. U ciebie panel pewnie większy, więc
    i rozładowanie akumulatora przez ogniwo* być może większe.

    *
    Drzewa proszę Pana w dzień wytwarzają tlen, a w nocy go pobierają:)

  • 10. Data: 2022-05-11 15:40:08
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 11 maja 2022 o 15:03:01 UTC+2 alojzy nieborak napisał(a):

> [...]
    >

    > *
    > Drzewa proszę Pana w dzień wytwarzają tlen, a w nocy go pobierają:)
    Odłączalem i nie odłączalem. W pewnym momencie podejrzewałem możliwość rozładowania
    przez ogniwo i wstawilem diodę. Robiłem i takie doświadczenie że ustawiałem
    ograniczenie napięcia na 5V i próbowałem naładować power bank. Też nie chciało
    ładować. A kadmowo niklowe ładuje. Sprawdziłem ladowanie na maszynce do golenia. W
    środku akumulatorki kadmowo niklowe. Naładowalo. Próbowałem naładować litowe
    akumulatorki w pompce do materacy, piłek plażowych. Nie naładowalo. Wygląda że cud.