  • 11. Data: 2021-01-22 09:41:46
    Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-01-21 o 19:51, J.F. pisze:
    > No a w nocy spokojnie moga sie elektryki ladowac ... mocy az nadto.

    Oczywiście że tak. Elektryki są ładowane w taniej taryfie (noce i
    weekendy), nie trzeba geniusza żeby to stwierdzić. Owszem w dzień też
    się zdarza (w trasie), ale taki np. Greenway w 2020 sprzedał 800MWh. Co
    daje średni pobór 90kW na cały kraj. To jest pryszcz niewart uwagi.
    Ładowanie elektryków i grzanie pompami ciepła to zajebiste wsparcie dla
    energetyki w godzinach, kiedy przemysł ma wyrąbane na energię
    elektryczną i nie ma kto jej brać. Ale ciągle słychać pierdolenie że
    przez pompy ciepła i elektryki sieć przesyłowa będzie przeciążona :>

    L.

  • 12. Data: 2021-01-22 10:29:52
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-01-21 o 15:51, nadir pisze:
    > https://www.poboczem.pl/naszym-zdaniem/news-najwieks
    ze-klamstwo-ostatnich-lat,nId,4996558#iwa_source=wor
    thsee

> [...]
    > porannego. Poprzedni rekord - 26 817 MW - padł kilka tygodni temu. 10
    > grudnia 2020 roku wynosił on 26 817 MW. Warto dodać, że - by sprostać
    > poniedziałkowemu zapotrzebowaniu - "saldo wymiany transgranicznej" (prąd
    > przesyłany z zagranicy) wynosiło 834 MW. Cała krajowa fotowoltaika
    > wygenerowała w szczytowym momencie 700 MW, a farmy wiatrowe - 300-450
    > MW. W sumie "zielona" energia zapewniła więc 1150 MW, czyli nieco ponad
    > 4,2 proc. zapotrzebowania"
    >
    > Na razie tych aut elektrycznych jest tyle co kot napłakał, ale co to
    > będzie jak będziemy mieli ich milion czy dwa?

    Największy ruch samochodów jest we Wrocławiu o 3 w nocy:

    "Wrocław, jak można domniemać, na ograniczenie ruchu aut nie postawił,
    więc o 3:00 w nocy normy na Korzeniowskiego przekroczono trzykrotnie."

    To debile...

    Ludzie do pieców dokładają, anie samochody smrodzą. Na dokładkę w nocy
    nie za bardzo jest co z mocą elektrowni zrobić, więc ładowanie
    samochodów do doskonały pomysł na wyrównanie poboru mocy i brak
    problemów w elektrowniach.

  • 13. Data: 2021-01-22 11:30:20
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Ale ciągle słychać pierdolenie że
    > przez pompy ciepła i elektryki sieć przesyłowa będzie przeciążona :>
    >
    > L.
    a wskazałeś błędy w myśleniu tych ludzi?
    bo ja widzisz policzyłem, ale chciałbym aby ktoś jeszcze policzył, bo
    przy liczbach z 14stoma zerami łatwo się machnąć. w kazdym razie licząc
    dostępną moc wszystkich elektrowni w polce wyszło mi że gdybyśmy
    wyłączyli wszystkie odbiorniki, zero zużycia, to na jeden pojazd
    przypadałoby 1.5kilowata. mało trochę, i warunki z dupy
    odwrotnie licząc, czyli zużycie (produkcja) paliwa w polsce, szacując ze
    samochód spala 6 litrów paliwa albo 20kwh na setkę, wychodzi że przy
    WYŁĄCZENIU innych odbiorników, mamy parędziesiąt procent zapasu w
    elektrowniach żeby naładować samochody. Wyłączenie wszystkiego jest
    niemożliwe, więc potrzebujemy, szacunkowo +50% tego co mamy jeśli
    ładować będziemy się tylko nocą. o ile cała turystyka i tiry pojadą po
    torach kolejowych - jest to do zrobienia.
    1. niech ktoś to przeliczy, bo nie ejstem pewnien poprawności matematyki
    2. potwierdzają się moje słowa, że TERAZ elektryfikacja transportu jest
    możliwa, jeśli zamiast 20kwh na setkę, będziemy zużywali 2kwh, na setkę,
    czyli małe pojazdy elektryczne i równocześnie tiry na tory. czyli nie
    jest to prolbem ogniw, kabli, tylko ciasnych mózgów i wygodnych tyłków
    ToMasz

  • 14. Data: 2021-01-22 11:34:38
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-01-22 o 09:41, Lisciasty pisze:

> [...]
    > elektryczną i nie ma kto jej brać. Ale ciągle słychać pierdolenie że
    > przez pompy ciepła i elektryki sieć przesyłowa będzie przeciążona :>

    Dołek nocny w poborze energii to ok. 6 GW, pewnie średnia za całą noc
    wyjdzie ok. 4 GW. Jeśli akumulator ma 50 kWh, to znaczy, że można
    ładować ponad pół miliona elektryków jednocześnie. A jeśli założymy, że
    nuie każdy elektryk jest ładowany od zera, to pewnie wartość ta będzie
    jeszcze większa. Więc na razie nie ma problemu. Jedyna uwaga to taka, że
    jak ktoś przyjedzie pod dom takim autem, to nie będzie czekał do późnej
    nocy żeby ładować, ale każdy podłączy do gniazdka od razu. Więc pobór
    mocy będzie pewnie największy koło godz. 18-19. A po 3-4 nad ranem
    większość tych elektryków będzie doładowana. Idealnie byłoby wymyślić
    jakiś system, który by równomiernie rozkładał takie ładowanie na danym
    obszarze (żeby część właśnie zepchnąć na godziny wczesnoporanne), ale to
    chyba na razie nie jest możliwe do zrealizowania.Może jakieś sterowanie
    w samych samochodach połączone z systemem ulg dla tych, co potrzebuję
    podładować np. 4 godziny i mogą to robić np. 3-7 rano.
    T.

  • 15. Data: 2021-01-22 12:27:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >gdybyśmy wyłączyli wszystkie odbiorniki, zero zużycia, to na jeden
    >pojazd przypadałoby 1.5kilowata. mało trochę, i warunki z dupy

    Liczysz 20 mln pojazdow ? a ile z nich jezdzi ?

    A czy malo ... 1.5kW przez 10h daje 15kWh, powinno starczyc na 100km.
    Dziennie. 36kkm rocznie. Teraz sredni przebieg jest wiekszy ?
    Mniejszy raczej ...wiec wystarczy nam pare godzin dziennie, reszta
    czasu dla innych odbiorcow :-)

    A tak naprawde - jak sie nie beda ladowac w szczycie, to pradu starczy
    ... tylko po co zamieniac samochody benzynowe na weglowe ...

    J.

  • 16. Data: 2021-01-22 12:33:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >"Wrocław, jak można domniemać, na ograniczenie ruchu aut nie
    >postawił, więc o 3:00 w nocy normy na Korzeniowskiego przekroczono

    Korzeniowskiego ?
    Gdzie tam stacja pomiarowa ?

    Bo ulica ... niedaleko elektrocieplowni, dwoch starych osiedli domkow
    jednorodzinnych, i starych kamienic ... ciekawe jak grzanych ...

> [...]
    >nocy nie za bardzo jest co z mocą elektrowni zrobić, więc ładowanie
    >samochodów do doskonały pomysł na wyrównanie poboru mocy i brak

    A mielismy na celu ograniczac emisje CO2 :-)

    J.

  • 17. Data: 2021-01-22 12:54:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 21.01.2021 o 17:44, J.F. pisze:
> [...]
    ,tr,75,0,0,0,0,0,podstawowe-dane.html

    >Jeżeli z zagranicy było taniej to OK,

    Tak na oko ... od lat prad importujemy, kiedys eksportowalismy.
    Widac zagraniczny tanszy :-)

    Niemcy maja sporo "taniego" pradu z OZE, ale tani to on teraz, a
    wczesniej trzeba bylo do inwestycji doplacic ...

    >gorzej jakby się okazało, że nie ma możliwości(technicznych,
    >logistycznych czy jakichś innych) załączenia tych 34GW razem do kupy.

    Ogolnie raczej jest - jak ktos elektrownie stawia, to chyba i
    przylacze do niej odpowiednie.
    Ale waskie gardlo moze sie w innym miejscu objawic - np linie do
    Warszawy, i siec warszawska, jak sie tam jakies lobby elektryczne
    zalegnie :-)

    No i jak obok pisalem - czesc tej mocy w remontach i niedostepne,
    aczkolwiek remonty powinny byc latem.

    Troche niedopowiedziane gdzie te moc mierzyli, i czy trzeba dodawac
    straty w sieci.

    >Bo, że się komuś nie chciało, to taki średni argument.

    Skoro zagraniczny prad tanszy, to gdzies tam krajowa elektrownia stoi
    :-)

    J.

  • 18. Data: 2021-01-22 13:57:29
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-01-22 o 11:30, ToMasz pisze:

> [...]
    > czyli małe pojazdy elektryczne i równocześnie tiry na tory. czyli nie
    > jest to prolbem ogniw, kabli, tylko ciasnych mózgów i wygodnych tyłków

    TIRy na tory to fantasmagoria. Jeśli nie będzie jakichś nakazów, to tego
    się nie da pogodzić z wolnym rynkiem - zawsze będzie drożej i wolniej.
    To się może opłacić tylko w ruchu międzynarodowym i to dalekobieżnym, bo
    nikt rozsądny nie będzie wysyłał ciężarówki z Berlina do Poznania koleją.
    Prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce to 25 km/godz. Jest to
    liczone od momentu wyruszenia pociągu. A gdzie czas oczekiwania na
    załadunek? Ile trzeba jechać do najbliższej rampy załadunkowej? Jak
    przetaczać wagony z delikatnym towarem na górkach rozrządowych?
    Rzuciłbyś telewizor - nawet zapakowany w pudełku - z rąk na podłogę? Bo
    tak to się mniej więcej odbywa...
    No i policzmy - np. długi dystans - bo nikt na krótkim tak towaru nie
    wyśle - powiedzmy z Gdańska do Katowic. 500 km. Ciężarówka jedzie 85
    km/godz, co daje średnio 6 godzin jazdy + 1 godzina odpoczynku - razem
    mamy 7 godzin. Koleją - 20 godzin bez wspomnianego czasu na załadunek. A
    w tym czasie kierowcy i tak trzeba płacić, a siedzi gdzieś w wagonie
    pasażerskim doczepionym do pociągu.
    No i kto ma takich pociągów pilnować - każde zatrzymanie pod semaforem
    to ryzyko kradzieży. Tory zwykle są w dość odludnych miejscach, a
    pociągi długie i trudne do upilnowania.
    T.

    Ps. ok. 15 lat temu PKP Cargo uruchomiło takie przewozy na/z Ukrainy po
    szerokim torze. Niestety ekonomicznie było to nieopłacalne i interes
    zawieszono.

  • 19. Data: 2021-01-22 14:14:24
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 22.01.2021 o 12:27, J.F. pisze:
    > Użytkownik "ToMasz"  napisał w wiadomości grup

    > Liczysz 20 mln pojazdow ? a ile z nich jezdzi ?
    przeczytaj proszę co napisałem. w drugim wyliczeniu wziąłem pod uwagę
    tylko paliwo sprzedawane na stacjach benzynowych.

    > A czy malo ... 1.5kW przez 10h daje 15kWh, powinno starczyc na 100km.
    > Dziennie. 36kkm rocznie.
    średni jest zdecydowanie mniejszy. ale dostawczakom i tirom braknie.
    JEśli ktoś robi parę tyś, to znaczy ze spokojnie moze się przesiąść na
    jednoślada.
    > A tak naprawde - jak sie nie beda ladowac w szczycie, to pradu starczy
    > ... tylko po co zamieniac samochody benzynowe na weglowe ...
    doprecyzuje. jeśli będą się ładować "nie w szczycie" i będzie ich mało,
    to "zrobią dobrze" elektrowni. Dla czego? Wyobraź sobie ze z ekekrtowni
    idą drutki do każdego domu, do każdego odbiornika. każdy drutek powinien
    być obciążony lekko przed maksimum. wtedy inwestycja w drutek jest
    opłacalna w 100%. jeśli drutki nie są obciążone, to szkoda było je
    montować - strata. wykorzystanie "drutków" w nocy, jest zajebistym
    pomysłem dla elektrowni a nie dla użytkowników (to oczywiście nie jedyny
    powód)
    Ale teraz śmiesz mnie, jak ludzie techniczni mówią - to jest szansa dla
    nas, dla konsumentów. jaka szansa przepraszam? Pomóc elektrowni? Bo
    sobie pomożesz jak będziesz ćwiczył, zdrowo jadł, a nie tanio ładowął
    auto. siądź na rower, na jednoślad elektryczny przez pół roku - tak
    pomożesz sobie i środowisku
    ToMasz

  • 20. Data: 2021-01-22 14:17:48
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 22.01.2021 o 13:57, T. pisze:

    > TIRy na tory to fantasmagoria.
    JAK TO? przecież transport elektryczny jest dużo tańszy i niż tiry na
    on! MAło tego, odpadają akumulatory litowe robione rękami dzieci!!!!111
    jeden

    to właśnie jest zajebisty kontrast. samochód elektryczny jest lepszy niż
    samochód spalinowy
    Transport na dużą skale elektryczny w już istniejącej infrastrukturze
    bez akumulatorów jest droższy i z każdej strony gorszy niż to samo
    realizowane ciężarówkami.
    nie dożyje poprawy. nie mam szans

    ToMasz