  • 61. Data: 2021-01-25 16:48:22
    Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Za 10 lat
    > będzie mnóstwo przechodzonych baterii za grosze, tym bardziej że i nówki
    > stanieją najmarniej do poziomu 30% dzisiejszej ceny.

    Ale to nie jest tylko problem drogich czy tanich baterii.
    Latem ładowanie takich powerbanków może się sprawdzić, ale zimą nie da
    rady w naszych warunkach klimatycznych naładować ich w dzień na tyle,
    żeby w nocy ładować samochód.

  • 62. Data: 2021-01-25 16:49:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    et...
    Dnia Mon, 25 Jan 2021 15:47:40 +0100, J.F. napisał(a):

    >Bateria ma okres gwarancyjny. Po nim Tesla nie ma nic do gadania.

    Chyba, ze prawo wprowadza, ze nie kupisz nowego EV, jesli nie oddasz
    starego na recyckling :-P

> [...]
    >celów
    >magazynowych po częściowym wyeksploatowaniu, kiedy ich pojemność
    >spadnie
    >do nieakceptowalnego trakcyjnie poziomu 70-80% pierwotnego poziomu.
    >Ponieważ to zacznie zachodzić nie wcześniej niż za 10 lat, więc
    >lamenty
    >nad tym że obecnie baterie są za drogie są mocno chybione. Za 10 lat
    >będzie mnóstwo przechodzonych baterii za grosze, tym bardziej że i
    >nówki
    >stanieją najmarniej do poziomu 30% dzisiejszej ceny.

    Raczej bedziesz mial multum "starych" samochodow z "nieakceptowalnym
    poziomem", i zagwozdke - kupic nowy EV, a stary przeznaczyc na
    magazyn, czy kupic nowa baterie do starego.

    To drugie raczej nie nastapi, bo cena ciagle wysoka, szczegolnie ze
    jak widac - popyt bedzie.

    Gdzies tam na zachodzie pewnie sie okaze, ze 10-letni pojazd i tak
    niewiele warty, sprzedac za ile dadza, moze komus pasuje mniejsza
    pojemnosc.

    U nas troche gorzej ...

    >Po Shreku się nie
    >spodziewam że sięgnie do googli ale chętny bez trudu znajdzie więcej
    >podobnych informacji:
    >https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/bater
    ie-z-elektrobusow-volvo-posluza-za-magazyn-energii-s
    lonecznej-60361.html
    >https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/tauron-buduje-ma
    gazyn-energii-zlozony-ze-starych-autobusowych-bateri
    i/

    a) no i o jakich parametrach magazynu mowimy ?

    b) dlugo te baterie jeszcze beda sluzyc, zanim nie stana sie
    "nieakceptowalne" nawet w magazynie ?

    J.

  • 63. Data: 2021-01-25 18:04:28
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 24 Jan 2021 11:26:36 +0100, T.

    > No masz rację. Ale wyobraź sobie, że masz do naładowania auto. Ustawisz
    > ładowanie na 2 w nocy nie wiedząc, czy zdążysz całkowicie podładować,
    > czy na 22, kiedy zaczyna się tańsza taryfa?

    Jeszcze przed chwilą wpierałeś, że szczyt będzie 22-2. Jak napisałem że
    można sobie przestawić to znowu kolejny problem. Znowu robisz z wyjątków
    regułę.

    > O to mi chodzi, że przesunie
    > się szczyt na 22, a nad ranem będzie dołek. Chodzi o równomierne
    > rozłożenie w ciągu nocy. No chyba że powstanie kolejna taryfa, np. w
    > godz. 2-6.

    Jak już pisałem, nie ma z tym żadnego problemu, jest G11, jest G12, jest
    G13. Czyli się da zrobić dowolną rzecz.

    > No i nie wiem, jak można cokolwiek wymusić na liczniku, zwłaszcza przez
    > elektrownię. Na razie to chyba są na tyle inteligentne, że podają
    > odczyt. I to wszystko.

    No to skoro się komunikuje, znakiem tego jest to możliwe. Podobnie
    falowniki od PV teoretycznie elektrownia może zdalnie wyłączać. Gdyby były
    lata 90 to jeszcze bym rozumiał rozterki, ale dzisiaj? Chwila moment i
    wszystko jest do zrobienia. Vide taka zewnętrzna przystawka do licznika
    https://onemeter.com/pl/buy/ -- ciepasz na licznik elektrowniany i masz
    odczyty na komórce.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 64. Data: 2021-01-25 22:26:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    >>> https://glowny-mechanik.pl/2020/10/09/projekt-budowy
    -najwiekszego-hybrydowego-magazynu-energii-w-polsce-
    wchodzi-w-faze-demonstracyjna/
> [...]
    > Tylko ... jakos pisza, ze Tesla wycofala sie z pomyslu uzywania
    > samochodow jako magazyny energii ... koszt za duzy, widac bateria sie

    Nie o to chodzi. Konstrukcja ładowarki w topologii DAB i z wektorowym
    prostownikiem z PFC na wejściu, zapewniająca możliwość pracy na
    szerokim zakresie zmienności napięć jednak jest kosztowna i trudna.
    Prościej zrobić ,,zwykły" PFC (jakby którykolwiek trójfazowy był
    zwykły) i ładowarkę w topologi phase-shifted full bridge.

    > Tysiac to nie jest jakas niewyobrazalna ilosc ... tylko sprawdzic, ile
    > to kosztuje :-)
    > No i to ciagle auto na wegiel ...

    Nie - chodzi o przechowywanie zielonej energii z OZE, produkowanej w
    dzień.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 65. Data: 2021-01-25 22:27:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello nadir,

> [...]
    > Latem ładowanie takich powerbanków może się sprawdzić, ale zimą nie da
    > rady w naszych warunkach klimatycznych naładować ich w dzień na tyle,

    Zimą wiatraki się nie kręcą?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 66. Data: 2021-01-25 23:43:40
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Zimą wiatraki się nie kręcą?

    Mowa była o przydomowych powerbankach, zasilanych nadwyżką z własnego
    źródła w dzień, żeby naładować samochód w nocy.
    Ile gospodarstw domowych ma własne elektrownie wiatrowe?

  • 67. Data: 2021-01-26 00:25:36
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2021-01-25 o 09:27, T. pisze:

    > Idąc tą drogą zadam pytanie czy kolej jest rentowna i czy przypadkiem
    > też nie jest dotowana? Ciekaw też jestem czy płaci podatek gruntowy od
    > linii kolejowych i innej infrastruktury?
    > T.

    Właśnie o to chodzi - kolej płaci za grunty, a TIRy nie płacą.
    Kolej kupując paliwo diesla do lokomotyw płaci opłatę DROGOWą.
    TIRy nie płacą za hałas, spaliny i niszczenie przestrzeni, którą zajmują
    drogi i infrastruktura okołodrogowa, a kolej płaci.

  • 68. Data: 2021-01-26 01:27:42
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 25.01.2021 o 18:04, Myjk pisze:
> [...]
    > regułę.

    > Jak już pisałem, nie ma z tym żadnego problemu, jest G11, jest G12, jest

    No nie, bo masz sztywne godziny tych taryf a potrzebujesz je dynamicznie
    zmieniać dla różnych okazji i różnych obszarów.

> [...]
    > lata 90 to jeszcze bym rozumiał rozterki, ale dzisiaj? Chwila moment i
    > wszystko jest do zrobienia. Vide taka zewnętrzna przystawka do licznika

    To odczyt. Sterowanie licznikiem jest znacznie poważniejszą kwestią a
    sterowanie podłączonymi urządzeniami kolejną. Nie to, że się nie da, ale
    ... zwykle w instalacji nie masz w ogóle osobnego wyjścia dla urządzeń w
    różnych taryfach. Odbiorca sam sobie załącza i wyłącza urządzenia by
    zoptymalizować swoje koszty i korzystanie. Licznik może przełączać
    urządzenia zgodnie z taryfami, ale trzeba kolejny kabel w instalacji.

  • 69. Data: 2021-01-26 06:46:37
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > Prościej zrobić ,,zwykły" PFC (jakby którykolwiek trójfazowy był
    > zwykły) i ładowarkę w topologi phase-shifted full bridge.

    No właśnie o to chodzi. To jest generalnie bez sensu. Jak samochód ma
    jeździć, to trzeba go ładować z zewnątrz i energię zużywa. Jak ma robić
    za powerbanka i stać to bez sensu jest go obudowywać samochodem a potem
    go jeszcze komplikować.

    --
    Shrek

  • 70. Data: 2021-01-26 09:40:16
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-01-26 o 00:25, Poldek pisze:

> [...]
    > TIRy nie płacą za hałas, spaliny i niszczenie przestrzeni, którą zajmują
    > drogi i infrastruktura okołodrogowa, a kolej płaci.

    Ale przecież ciężarówki płacą za prawie wszystkie drogi, po których się
    poruszają + podatek w paliwie. Trudno to precyzyjnie policzyć...
    T.