  • 71. Data: 2021-01-26 09:48:44
    Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-01-25 o 15:41, Shrek pisze:
> [...]
    -najwiekszego-hybrydowego-magazynu-energii-w-polsce-
    wchodzi-w-faze-demonstracyjna/

> [...]
    > wystarczy tysiąc takich i już - przynajmniej dla 30% zapotrzebowania na
    > zieloną energię do ładowania samochodów w nocy;) Trzeba sprawdzić tylko
    > czy pomysł ładowania baterii zasilających ładowarki do baterii spina się
    > energetycznie i czy przypadkiem nie wyjdzie więcej co2 i innych syfów
    > niż z wgla, następnie zamienić narodowy program picset plus na zielony
    > prąd i gotowe. Oczywiście do casu wymiany akumulatorów:)
    >
    > Nie mówię, że w przyszłości się nie da, natomiast na tą chwilę uważam że
    > nadmierny optymizm jest nieuzasadniony,.

    To nie jest optymizm, tylko raczej oczekiwanie i stwierdzanie faktów.
    Pamiętam jak kiedyś planowałem trasę jadąc Poldolotem z LPG. Było to w
    1995 r., stacji bardzo mało, no i nie było tak powszechnego Internetu,
    gdzie można wszystko znaleźć... Było tak jak teraz z elektrykami, ale to
    raczej przyszłość. Trudno powiedzieć czy to perspektywa 10 czy 20 lat,
    ale raczej nie dłuższa.
    Jeśli takie magazyny się sprawdzą, będą powstawały. Uważam, że
    przyszłość energetyki to rozproszeni prosumenci i właśnie takie małe
    magazynki na noc.
    T.

    A tak prywatnie to sądzę, że Bóg ma jakieś plany. Gdy już dochodzimy do
    ściany w jakimś zakresie, nagle pojawiają się nowe rozwiązania. Pamiętam
    (z literatury), jak prognozowano rozwój Paryża, który miał utonąć w
    końskim gównie (swoją drogą tydzień temu widziałem firm pokazujący ten
    problem w Nowym Jorku ok. 100 lat temu - hałdy końskiego łajna sięgające
    4 pięter rozmieszczone co kilka ulic...). Potem przyszło odkrycie
    możliwości ropy. Ropa się kończy, będą elektryki. A ponieważ wydaje się,
    że przetwarzanie spływającej ze Słońca energii wydaje się nie mieć
    końca, to ten rozwój przystopuje. Najwyżej będą się pojawiały
    rozwiązania właśnie w magazynowaniu tej energii oraz coraz
    oszczędniejsze odbiorniki.
    No i ostatnia sprawa - nie każdemu odpowiada bycie kibicem we własnym
    aucie - bo chodzi o własną kontrolę, o adrenalinę. Nie każdy chce mieć
    autonomiczne auto. Coś jak fani mechanicznych skrzyń biegów, którzy
    brzydza się automatami... - to tak na marginesie kierunków rozwoju.

  • 72. Data: 2021-01-26 12:53:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello nadir,

    > Mowa była o przydomowych powerbankach, zasilanych nadwyżką z własnego
    > źródła w dzień, żeby naładować samochód w nocy.
    > Ile gospodarstw domowych ma własne elektrownie wiatrowe?

    W poście, na który odpowiadałem brakowało istoty kontekstu. Stąd jaki
    post, taka odpowiedź.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 73. Data: 2021-01-26 13:35:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,

    -najwiekszego-hybrydowego-magazynu-energii-w-polsce-
    wchodzi-w-faze-demonstracyjna/
    [...]

    >Nie - chodzi o przechowywanie zielonej energii z OZE, produkowanej w
    >dzień.

    Byc moze, ale wtedy to trzeba parametry jeszcze wieksze - razem ze
    30GW, a energii ... na pare dni, czy miesiecy nawet ...

    Wzorem Norwegii - snieg produkowac i sypac w gorach ? :-)

    J.

  • 74. Data: 2021-01-26 16:53:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >pokazujący ten problem w Nowym Jorku ok. 100 lat temu - hałdy
    >końskiego łajna sięgające 4 pięter rozmieszczone co kilka ulic...).

    Cos chyba przesadzasz ... z tymi 4 pietrami.

    >Potem przyszło odkrycie możliwości ropy. Ropa się kończy, będą
    >elektryki.

    Ropa sie skonczy, moze wrocimy do koni :-)

    Tylko ... to juz nie bedzie uciazliwe g*, tylko cenny surowiec do
    biogazowni :-)

> [...]
    >wydaje się nie mieć końca, to ten rozwój przystopuje. Najwyżej będą
    >się pojawiały rozwiązania właśnie w magazynowaniu tej energii oraz

    Ogolnie - gdyby nam sie to udalo, to swietnie.

    Gdzies tam jednak w tle - byc moze trzeba bedzie przykrecic ten
    konsumpcyjny styl zycia, robic lepsze samochody, zeby na 30 lat
    starczaly :-)

    To sie zabroni :-(

    J.

  • 75. Data: 2021-01-26 21:22:32
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2021-01-26 o 09:40, T. pisze:

    > Ale przecież ciężarówki płacą za prawie wszystkie drogi, po których się
    > poruszają + podatek w paliwie. Trudno to precyzyjnie policzyć...
    > T.

    Te opłaty to kropla w morzu w porównaniu do tego ile kosztują grunty pod
    drogi, utrzymanie, remonty hałas, spaliny i degradacja przestrzeni po
    obu stronach drogi.
    Weźmy np. las o powierzchni paru hektarów. Przetnijmy go przez środek
    drogą, po której jeżdżą TIRy. Droga jest cienka, ale ten las jest już
    zdegradowany po obu stronach - hałasem, spalinami i tym, że nie można
    swobodnie przechodzić. Za tego typu rzeczy TIRy nie płacą.
    Kolej zresztą też akurat za takie coś nie płaci, ale mówienie o rzekomym
    "wolnym rynku" w transporcie, to jest nonsens. Nie ma wolnego rynku,
    jest lobby spalinowo-samochodowe.
    Na początku XX wieku w USA branża paliwowa z premedytacją wykupiła
    działające przedsiębiorstwa tramwajowe w miastach, tylko po to, żeby je
    zlikwidować. Zeby utrudnić ludziom życie bez samochodu. Do dziś w USA
    prawie nigdzie nie ma tramwajów.

  • 76. Data: 2021-01-26 21:44:46
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2021-01-26 o 21:22, Poldek pisze:

> [...]
    > działające przedsiębiorstwa tramwajowe w miastach, tylko po to, żeby je
    > zlikwidować. Zeby utrudnić ludziom życie bez samochodu. Do dziś w USA

    To nie była branża paliwowa, tylko koncern General Motors
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wielki_ameryka%C5%84sk
    i_skandal_tramwajowy

  • 77. Data: 2021-01-26 21:52:59
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

> [...]
    > zdegradowany po obu stronach - hałasem, spalinami i tym, że nie można
    > swobodnie przechodzić. Za tego typu rzeczy TIRy nie płacą.

    Bo nie ma powodów aby tylko oni za to płacili..
    Wszyscy zmechanizowani użytkownicy dróg za to płacą.
    Wymagania aby płacili tylko ci z TIRów to jakiś debilizm.

    > Kolej zresztą też akurat za takie coś nie płaci, ale mówienie o rzekomym
    > "wolnym rynku" w transporcie, to jest nonsens. Nie ma wolnego rynku,
    > jest lobby spalinowo-samochodowe.

    Z tego co wiem kolej podatki gruntowe płaci.

> [...]
    > działające przedsiębiorstwa tramwajowe w miastach, tylko po to, żeby je
    > zlikwidować. Zeby utrudnić ludziom życie bez samochodu. Do dziś w USA

    U nas też tramwajów w większosci miast nie ma.
    Amerykańska branża paliwowa wykupiła?

    Pozdrawiam

  • 78. Data: 2021-01-26 22:54:00
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.01.2021 o 09:48, T. pisze:

    > To nie jest optymizm,
    [...]
    > Jeśli takie magazyny się sprawdzą, będą powstawały.

    Jeśli. Ja uważam, że się nie sprawdzą. Abstrachując od ich efektywności
    energetycznej i ekonomicznej nie ma motywacji żeby je stawiać. Kto ma
    niby to robić i za jakie pieniądze. Prosumenci? Nieopłacalne. Operator
    krajowego systemu? To już lepiej szczytowo pompowe.

    > Uważam, że
    > przyszłość energetyki to rozproszeni prosumenci i właśnie takie małe
    > magazynki na noc.

    Twoje prawo. Zacznijmy od tego, że fotowoltaika isę opłaca tylko dlatego
    że się ją z powodów politycznych dotuje. Nie ten klimat.

    > A tak prywatnie to sądzę, że Bóg ma jakieś plany. Gdy już dochodzimy do
    > ściany w jakimś zakresie, nagle pojawiają się nowe rozwiązania.

    Dokładnie tak. I nie sądzę, żeby to były powerbanki oparte na ogniwach
    chemicznych. To jest złe rozwiązanie - po prostu czepiają się go bo nie
    ma lepszego.

> [...]
    > problem w Nowym Jorku ok. 100 lat temu - hałdy końskiego łajna sięgające
    > 4 pięter rozmieszczone co kilka ulic...).

    Ja słyszałem o londynie. Anyway. Sądzę, że zanim ropa się skończy to
    wymyślą coś zupełnie innego. I będą się nasze wnuki z tych baterii
    śmiały podobnie jak z kryzysu gówniano-paszowego.

> [...]
    > końca, to ten rozwój przystopuje. Najwyżej będą się pojawiały
    > rozwiązania właśnie w magazynowaniu tej energii oraz coraz

    Myślę, że opanujemy po prostu nowe techniki jądrowe i pójdziemy w
    reaktory - czy to syntezy, czy zwykłe atomowe nowej generacji. Tak
    naprawdę są dwa powody dla których nie utylizujemy odpadów jądrowych po
    prostu wypieprzając je do oceanów. Raz że to prowo słabo wygląda, dwa ze
    one się po prostu jeszcze przydadzą w nowych reaktorach. Wiec nie ma
    sensu ich utylizować docelow - to tylko utrudnia ich późniejsze użycie.

    Poważnie - jak policzyć to wypieprzenie tego w rów mariański nie jest
    wcale złym ekologicznie rozwiązaniem. Woda doskonale ekranuje
    promieniowanie a jak to rozwalisz po oceanach to nikt nie zawuaży. I nie
    - nie żartuję.

> [...]
    > autonomiczne auto. Coś jak fani mechanicznych skrzyń biegów, którzy
    > brzydza się automatami... - to tak na marginesie kierunków rozwoju.

    Wiem - ja bardzo żałuję, ze kupiłem automat. Fanu z jazdy nie ma, a
    nstępny też automat będzie, bo inaczej zona jęczy:(

    --
    Shrek

  • 79. Data: 2021-01-26 23:00:17
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-01-26 o 16:53, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Gdzies tam jednak w tle - byc moze trzeba bedzie przykrecic ten
    > konsumpcyjny styl zycia, robic lepsze samochody, zeby na 30 lat

    Słowo - nawet na archiwalnych zdjęciach pokazywali. Nie uwierzyłbym,
    gdyby nie zobaczył. Po prostu wypełniali lukę między bocznymi ścianami
    kamienic, a usypywało się to w stronę podwórek i na jezdnię. Niestety
    przy mojej sklerozie nie pamiętam, o czym był ten film - chyba o
    motoryzacji gdzieś na Discovery. To chyba w sobotę było...
    T.

  • 80. Data: 2021-01-27 09:06:44
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 26 Jan 2021 01:27:42 +0100, ii

    > No nie, bo masz sztywne godziny tych taryf a potrzebujesz je dynamicznie
    > zmieniać dla różnych okazji i różnych obszarów.

    Mam sztywne, bo nie ma potrzeby mieć dynamicznego.

    > To odczyt. Sterowanie licznikiem jest znacznie poważniejszą kwestią a
    > sterowanie podłączonymi urządzeniami kolejną. Nie to, że się nie da, ale
    > ... zwykle w instalacji nie masz w ogóle osobnego wyjścia dla urządzeń w
    > różnych taryfach. Odbiorca sam sobie załącza i wyłącza urządzenia by
    > zoptymalizować swoje koszty i korzystanie. Licznik może przełączać
    > urządzenia zgodnie z taryfami, ale trzeba kolejny kabel w instalacji.

    Nie musi być osobnego wyjścia, wystarczą sterowniki na "kontakty"
    komunikujące się z operatorem via net. Umówmy się, dzisiaj każdy kto ma
    prąd, ma też internet, a już z pewnością ma internet taki co ma EV w
    garażu. Generalnie ja tu znowu widzę robienie problemu tam gdzie go nie ma.

    --
    Pozdor
    Myjk