  • 11. Data: 2011-03-05 11:18:02
    Temat: Re: Info z UKE
    Od: wm <...@w...pn>

    Lee wrote:
    > Z całym szacunkiem, ale całkowicie nie zgodze sie z twoją opinią. Około
    > 80-90% abonentów w ogóle nie wie co to jest ping i ich to nie
    > interesuje. Ważne dla nich jest żeby strony szybko chodziły, multimedia
    > się ściągały, i maile wysyłały. A do tego STABILNY ping na poziome nawet
    > 3 sekund jest odpowiedni i niczego nie psuje. A o żadnym ssh czy zdalnym
    > pulpicie w życiu nie słyszeli.

    Tak jest, jest to prawda ale jednak ludzie zwani graczami zrobią
    straszne rzeczy każdemu kto będzie im wmawiał, że duży ping jest dobry
    dla ich zdrowia psychicznego...

  • 12. Data: 2011-03-05 11:31:16
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.wcale>

    W dniu 2011-03-05 12:18, wm pisze:

    > Tak jest, jest to prawda ale jednak ludzie zwani graczami zrobią
    > straszne rzeczy każdemu kto będzie im wmawiał, że duży ping jest dobry
    > dla ich zdrowia psychicznego...

    Nie przeginajmy. Ping na poziomie 3 sekund powoduje, że również strony
    się ładują z poślizgiem 3sekundowym (albo większym). Czyli nie jest to
    normalne opóźnienie. Wydaje mi się, że ping do 80-100ms jest w górnej
    granicy normalności, choć oczywiście gracze będą twierdzić, że powinien
    być nawet 20-30ms. Stąd od razu odpadają komórki jako internet dla
    graczy, bo tam dostaną na dzień dobry ping 800ms, chyba, że trafią w
    obszar 3G i wtedy im spadnie do 150-200ms.

    wojtek

    --
    polecam stronę: www.nartyrowery.pl
    największy sklep ze sprzętem narciarskim i snowboardowym

  • 13. Data: 2011-03-05 11:32:12
    Od: wm <...@w...pn>

    Daniel Kulesza wrote:

    > Dla mnie sam pomysł wywarcia presji na nieuczciwych operatorów jest
    > słuszna. W moim rejonie jest masa nartostrad 6mega działających przez
    > cały czas jak 2 megówki. Z tym trzeba walczyć.

    no to może:

    - składamy reklamację,
    - jeśli nie przynosi skutku, powołujemy własnego eksperta i składamy
    następną z żądaniem zwrotu kosztów,
    - jeśli także nie pomoże zwracamy się do sądu który szybko i sprawnie
    decyduje na naszą korzyść, nakazuje zwrot poniesionych kosztów i nakłada
    karę na operatora za świadome sprzedawanie towaru niezgodnego z ofertą.

    Po pierwszych kilku wyrokach znikną neostrady 2 w cenie 6.

    Nie da się? Na rozprawę czeka się miesiącami, sędziowie są przeciążeni,
    cały system prawny niesprawny?
    No to może naprawmy najpierw ten system, który jest podstawą istnienia
    całego państwa a nie twórzmy kolejne prawa które mają na celu jego
    ominięcie w całości?

    Może warto wreszcie dać ludziom możliwość skutecznej obrony swoich
    interesów a nie zmuszać ich do wystawania przed gabinetem urzędnika, jak
    przed jakim kacykiem w Kongo by łaskawie raczył stanąć w ich obronie?

  • 14. Data: 2011-03-05 11:35:43
    Od: Andrzej <a...@p...invalid>

    crazy bejbi wrote:

    [...]

> [...]
    > abonentów) bo nagle mogą potencjalnie stracić wszystkie przychody. A
    > umowy z upstreamami mają podpisane jako kontrakty długoterminowe. A
    > nie łudźmy się - to nie jest taki biznes, żeby każdego miesiąca
    > zostawało tyle gotówki, żeby zachować sobie na potencjalnie
    > "niepłacenie" klientów. A przecież dodatkowo awarie też się zdarzają
    > (każdemu - ile razy są zgłaszane problemy z dużymi operatorami - jak
    > awaria zasilania na LIMie z ubiegłego roku, albo nie szukając daleko -
    > jakiś miesiąc temu problemy GTS z wdrożeniem ipv6 na routerach).

    Z drugiej strony paranoją jest, że klient końcowy musi płacić za usługę,
    której dostawca nie dostarcza. Przy obecnych przepisach wystarczy, że
    dostęp do usługi będzie przez np. godzinę w ciągu doby i abonent
    zobowiązany jest do 100% opłaty za usługę. Miałem również zdarzenie w
    którym operator nie zgodził się na obniżenie abonamentu przy ciągłej
    przerwie wynoszącej ponad 24 godziny, gdyż łączny czas awarii w tym
    okresie rozliczeniowym (w chwili zgłoszenia reklamacji) nie przekroczył
    36 godzin.

    Znam również przypadek lokalnego dostawcy internetu, który sprzedawał
    120x! więcej (suma maksymalnych przepustowości sprzedanych do klientów)
    niż miał swoich łącz, przy czym stosował kreatywne priorytetowanie usług
    aby było to jak najmniej widoczne przy kilku domyślnych usługach.

    A co ma zrobić klient, który ma ponad 30% strat na łączu? Reklamacja
    przyjęta w środku tygodnia, przypuszczalny czas usunięcia awarii to
    przyszły tydzień ale teoretycznie dostęp do sieci jest więc nie można
    wnioskować o obniżenie abonamentu...

    Żyjemy w XXI wieku, obecnie dostęp do sieci to nie tylko rozrywka ale i
    dostęp do bankowości elektronicznej, e-faktur, giełdy, serwisy aukcyjne,
    brak możliwości skorzystania z internetu ma wpływ na życie codzienne,
    mające bezpośrednie przełożenie także na finanse. Dlaczego to ma się nie
    przekładać także na nierzetelnego operatora?

    W przypadku braku regulacji chroniących klientów sama konkurencja na
    rynku nie pomaga, gdyż i tak każdy sprzedaje bez gwarancji, klient nie
    ma mechanizmów odwoławczych więc po co się starać?

    Oczywiście nie każdy ISP stara się klienta nabić w butelkę, ale to nie
    oznacza, że nie warto dać klientowi narzędzia do rozliczania tych
    nierzetelnych.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 15. Data: 2011-03-05 11:49:20
    Od: wm <...@w...pn>

> [...]
    > dostęp do usługi będzie przez np. godzinę w ciągu doby i abonent
    > zobowiązany jest do 100% opłaty za usługę.

    Nie przy obecnych przepisach tylko przy umowie jaką podpisało się z
    operatorem.
    Może nie kierujmy się megabitami tylko niezawodnością usługi jaką
    gwarantuje operator jeżeli zależy nam na niezawodności.

  • 16. Data: 2011-03-05 11:51:39
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.wcale>

    W dniu 2011-03-05 12:35, Andrzej pisze:

    > Oczywiście nie każdy ISP stara się klienta nabić w butelkę, ale to nie
    > oznacza, że nie warto dać klientowi narzędzia do rozliczania tych
    > nierzetelnych.

    Niby tak - niemniej takie restrykcyjne zapisy uderzą też w dostawców
    poważnych, którzy mają awarię (szalone koparki są wszędzie :) )
    Pewnych rzeczy nie da się naprawić od ręki, nawet jak się bardzo
    postarasz. Zatem tutaj mamy karę niewspółmierną do przewinienia.

    Zastanawiałem się dzisiaj cały czas jak to zrobić i może to zrobić
    inaczej - nie karać, ale CERTYFIKOWAĆ ? Powołać jakieś ciało, które
    działałoby przy UKE i jakby sieć chciała to mogłaby dać się
    zcertyfikować - wtedy to "ciało" by przyjeżdżało i na życzenie samego
    operatora sprawdzali by w kilku wybranych samodzielnie, albo losowo
    punktach, czy przepustowości są ok - może jakiś sprzęt by zostawiali np.
    żeby mierzył w różnych godzinach doby itd.

    Tak wiem ... nie ma na to pieniędzy ... łatwiej dać karę i niech się
    operator martwi. Ja rozumiem ludzi, którym źle działa internet, ale to
    kwestia jednak edukacji, co jest czym, a nie, że "w firmie x necik jest
    tańszy 2zeta to się tam przenosimy". Zamieniają przez to np. dojście
    światłowodem na radiówkę na 2,4Ghz ... Kwestia edukacji - ale to jest
    zadanie dla ... no właśnie dla kogo ? Dla UKE ? Dla jakieś Komisji przy
    URM ? dla instytucji naukowych ? Bo przecież nie dla operatorów, choć
    oni pewnie by się mogli też w to włączyć (ci uczciwi, którzy by chcieli).

    Ludzie nie łapią wielu spraw. Często mam zgłoszenia, że net źle działa,
    i co się okazuje ? że synek odpalił w pokoju obok na maxa jakieś
    torrenty i zapchał całe wyjście. Odpowiedź klienta: co mnie to obchodzi
    miało działać szybko a nie działa szybko. Albo, że nie pobiera mu adresu
    IP (ja widzę jego router). Odpowiedź, że za routerem już nic nie widzę,
    bo to jego sieć (ktoś mu ją konfigurował itd). Odpowiedź klienta: ma mi
    działać NATYCHMIAST bo zrywam umowę ... po prostu czasem ręce opadają. I
    jak mam za takich gości jeszcze obrywać w ten sposób, że jeden z drugim
    mi napisze, że "nie miał neta 12 godzin", albo "nie miał neta 4Mbps bo
    miał tylko 3,1Mbps przez 12 godzin (bo w pokoju obok synek coś ściągał,
    albo się instalowały poprawki do windowsa" i ma mi nie zapłacić za cały
    miesiąc, to ja się z tym nie zgadzam !

    Wojtek

  • 17. Data: 2011-03-05 12:04:30
    Od: Andrzej <a...@p...invalid>

    wm wrote:

> [...]
    > Może nie kierujmy się megabitami tylko niezawodnością usługi jaką
    > gwarantuje operator jeżeli zależy nam na niezawodności.

    No tutaj się akurat mylisz, gdyż operator powołał się na stosowny artkuł
    ustawy o prawie telekomunikacyjnym. Nie mam tego listu pod ręką więc nie
    podam Ci dokładnie na czym oparł odmowę reklamacji.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 18. Data: 2011-03-05 12:57:08
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    W dniu 05.03.2011 11:09, crazy bejbi pisze:

    > ===========
    >
    > Mają klientów tak nastawionych - oni byliby pierwsi jako niepłacący ...
    >
    > Wojtek

    Ot, jeszcze nie zapominajmy o tych, którzy zgłaszają do operatora
    wszystkie awarie związane z komputerem - bo przecież wyświetlił się
    komunikat "Skontaktuj się z administratorem twojego systemu".

    Darek

  • 19. Data: 2011-03-05 13:08:42
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    W dniu 05.03.2011 12:35, Andrzej pisze:

> [...]
    > przyjęta w środku tygodnia, przypuszczalny czas usunięcia awarii to
    > przyszły tydzień ale teoretycznie dostęp do sieci jest więc nie można

    Ja uważam, że te sprawy rozwiązuje umowa - klient operator - są tam
    odpowiednie warunki - inna sprawa, że klient rzadko ją czyta, jeśli w ogóle.

    Na naszym rynku wszystkie umowy są podobne - zatwierdzane przez regulatora.

    W każdej sieci znajdzie się kilku prawników, którzy skutecznie wszystkie
    banaluki z umowy wytrzebią.

    W większości przypadków dużo klientów decyduje się na zasadzie gdzie
    taniej, nawet jeśli obsługa klienta pozostawia wiele do życzenia.

    A później zdziwienie - o faktycznie jednak nie ma takiego poziomu usług.

    Pozdr.
    Darek

  • 20. Data: 2011-03-05 13:21:37
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    W dniu 05.03.2011 12:32, wm pisze:
    > no to może:
    >
    > - składamy reklamację,
    ok
    > - jeśli nie przynosi skutku, powołujemy własnego eksperta i składamy
    > następną z żądaniem zwrotu kosztów,
    tak - ten ekspert to jakie ma mieć papiery i jak sprzęt certyfikowany ?

    Może zgodny z RFC2544. Gdzie ma być sonda ?

    Nie ma sprawy już zaczynam składać kasę na sprzęt na takim zajęciu sporo
    da się zarobić.

    > - jeśli także nie pomoże zwracamy się do sądu który szybko i sprawnie
    > decyduje na naszą korzyść, nakazuje zwrot poniesionych kosztów i nakłada
    > karę na operatora za świadome sprzedawanie towaru niezgodnego z ofertą.

    Biegłych z zakresu telekomunikacji jest bardzo niewielu.
    Bo taki ekspert od odpalenia speedtest.pl (który jest hostowany na
    jakimś tanim hostingu we Francji to można od razu odpuścić)

    > Może warto wreszcie dać ludziom możliwość skutecznej obrony swoich
    > interesów a nie zmuszać ich do wystawania przed gabinetem urzędnika, jak
    > przed jakim kacykiem w Kongo by łaskawie raczył stanąć w ich obronie?

    Jestem za - ale nasze społeczeństwo (mówię to sam o sobie) nie dorosło
    do takich przemian. Patrz prawo podatkowe - zawsze znajdzie się kruczek.
    Klient nawet uczciwy z natury - w chwili kiedy dostanie ustawowy młotek
    to będzie nim wbijał gwoździe gdzie popadnie. Wzorem firm
    ubezpieczeniowych - operatorzy zaczną tworzyć bazy danych klientów,
    nadużywających ustawy, wręcz wyłudzających usługi.

    Darek