    From: Andrzej <a...@p...invalid>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Info z UKE
    Date: Sat, 05 Mar 2011 12:35:43 +0100

    crazy bejbi wrote:

    [...]

    > Bardzo się cieszę, że Pani trzyma rękę na pulsie. Oprócz kwestii
    > "mierzenia" jest jeszcze kwestia jednak zapewnienia tak wysokiego SLA.
    > Porównałem np. z moim _operatorskim_ łączem GTS - są tam 3 poziomy
    > SLA: platinum, gold i silver. Poziom silver ma właśnie poziom
    > dostępności usługi na poziomie 98,5% w skali miesiąca. Czyli dokładnie
    > tyle ile w projekcie ustawy dla klientów prywatnych (12 godzin awarii
    > to jest 98,33% dostępności).
    >
    > Różnice są dwie:
    >
    > 1. łącze operatorskie kosztuje w tysiącach, i operatorowi wielokrotnie
> [...]

    Z drugiej strony paranoją jest, że klient końcowy musi płacić za usługę,
    której dostawca nie dostarcza. Przy obecnych przepisach wystarczy, że
    dostęp do usługi będzie przez np. godzinę w ciągu doby i abonent
    zobowiązany jest do 100% opłaty za usługę. Miałem również zdarzenie w
    którym operator nie zgodził się na obniżenie abonamentu przy ciągłej
    przerwie wynoszącej ponad 24 godziny, gdyż łączny czas awarii w tym
    okresie rozliczeniowym (w chwili zgłoszenia reklamacji) nie przekroczył
    36 godzin.

    Znam również przypadek lokalnego dostawcy internetu, który sprzedawał
    120x! więcej (suma maksymalnych przepustowości sprzedanych do klientów)
    niż miał swoich łącz, przy czym stosował kreatywne priorytetowanie usług
    aby było to jak najmniej widoczne przy kilku domyślnych usługach.

    A co ma zrobić klient, który ma ponad 30% strat na łączu? Reklamacja
    przyjęta w środku tygodnia, przypuszczalny czas usunięcia awarii to
    przyszły tydzień ale teoretycznie dostęp do sieci jest więc nie można
    wnioskować o obniżenie abonamentu...

    Żyjemy w XXI wieku, obecnie dostęp do sieci to nie tylko rozrywka ale i
    dostęp do bankowości elektronicznej, e-faktur, giełdy, serwisy aukcyjne,
    brak możliwości skorzystania z internetu ma wpływ na życie codzienne,
    mające bezpośrednie przełożenie także na finanse. Dlaczego to ma się nie
    przekładać także na nierzetelnego operatora?

    W przypadku braku regulacji chroniących klientów sama konkurencja na
    rynku nie pomaga, gdyż i tak każdy sprzedaje bez gwarancji, klient nie
    ma mechanizmów odwoławczych więc po co się starać?

    Oczywiście nie każdy ISP stara się klienta nabić w butelkę, ale to nie
    oznacza, że nie warto dać klientowi narzędzia do rozliczania tych
    nierzetelnych.

    Pozdrawiam,
    Andrzej