  • 21. Data: 2020-11-19 22:20:09
    Temat: Re: Izera juz jest
    Od: adam <a...@a...pl>

    > Ostro nam idzie ten Vateusz z projektem miliona elektrykow ;)

    Ostro

    - planujemy zasięg do 400 km
    - deklarujemy, że auto osiągnie 100 km/h w niecałe 8 sekund.
    - szampana odbijemy gdy wybierzemy platformę, to najdroższy element auta
    - nie znamy jeszcze lokalizacji fabryki
    - trzeba jeszcze zbudować auta do testów drogowych

    Kiedy ma być ten pierwszy milion, bo już się pogubiłem?

  • 22. Data: 2020-11-20 14:05:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 19/11/2020 12:54, Cavallino wrote:

    >1) Bateria
    >2) Silnik
    >3) Automatyka/Elektronika

    >Wszystko to wymaga drogich, licencjonowanych technologii albo
    >dziesiątek lat tworzenia takich technologii lokalnie.

    Tesla co prawda baterie robi, ale na licencji.
    Tysiace firm robi sprzet akumulatorowy, ale ogniwa kupuja.

    Silnik ... Tesla ma chyba jakis autorski, zreszta juz druga wersja, bo
    pierwsza .. byla do d* :-)
    ale zdaje sie, ze jest sporo fabryk dobrych silnikow, i dzis mozna po
    prostu kupic.

    Elektronika, w tym sterowanie silnika ... tez mozna kupic, ale wtedy
    istotnie niewele zostanie.
    Poza tym ten kupny niekoniecznie pasuje do malego samochodu.
    Wiec trzeba zamowic u fachowej firmy ... bedzie drogo.

    No i ta elektronika ... na samych importowanych czesciach, ale to dzis
    nikomu nie przeszkadza :)

    >I dlaczego Izera nie jest zasilana z tej własnie? Niech zgadnę, bo ta
    >Izera to tylko takie rendery dla suwerena :D

    A moze jest ?
    Ewentualnie - na tym etapie nie jest takie istotne zrodlo ogniw, to
    najlatwiej zmienic.

    J.

  • 23. Data: 2020-11-20 14:16:53
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 20-11-2020 o 14:05, J.F. pisze:

    > No i ta elektronika ... na samych importowanych czesciach, ale to dzis
    > nikomu nie przeszkadza :)

    A powinno - Tesla miała pady mcu po 30%.
    Przez felerne, albo zbyt zbyt słabe w stosunku do potrzeb pamięci.

    > A moze jest ?
    > Ewentualnie - na tym etapie nie jest takie istotne zrodlo ogniw, to
    > najlatwiej zmienic.

    Dokładnie tak.
    Dużo ważniejsze rzeczy są do decyzji, niż ostateczny dostawca baterii.

  • 24. Data: 2020-11-20 14:24:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 20/11/2020 14:16, Cavallino wrote:
    > Dokładnie tak.
    > Dużo ważniejsze rzeczy są do decyzji, niż ostateczny dostawca baterii.

    Kolory ...

  • 25. Data: 2020-11-20 14:28:58
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 20-11-2020 o 14:24, heby pisze:

    > Kolory ...

    Fabryka, jej wyposażenie, dostawcy materiałów itd....

  • 26. Data: 2020-11-20 14:47:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 20/11/2020 14:28, Cavallino wrote:
    > Fabryka

    - Panie Andrzeju, bo trzeba wybrać fabrykę.
    - A co będziemy produkować?
    - A takie samochody, czerwone konkretnie
    - To ta w Sieradzu mają doświadczenie w czerwonych
    - Spoko, to podpisujemy kontrakt, kto ma iść do spółki?

    > jej wyposażenie

    - Ale jeszcze taka sprawa że oni wczesniej kartony produkowali
    - A to się świetnie składa, mają linię produkcyjną, się tylko skalibruje
    inaczej, blacha czy karton to chyba żadna różnica?

    > dostawcy materiałów

    - Haaaalo? A no właśnie, chciałem zamówić materiały na produkcję
    czerwonych samochodów. No nie wiem, z jakiś milion. Tak? O to super,
    czekamy.

    Z punktu widzenia tumanisty u władzy tak to wyglada. Przypuszczalnie z
    punktu widzenia propagandy też tak to będzie wyglądać.

    "[...] w kuwecie. 2021.02.34: Premier ogłosił wczoraj plan pięcioletni
    produkcji samochodów w czerwonym kolorze, wczoraj rówież komisja
    poselska wybrała fakturę tapicerki, kształt zagłówków i dzwięk klaksonu.
    Zauważono braki w akcentach patriotycznych w związku z czym producent
    nawiązał kontrakt z producentami buraków. Ponad pieciuset projektantów
    nadwozia właśnie przegląda internet w celu znalezienia czegokolwiek co
    jest produkowane w podobnym kształcie i można kupić na ali. Obywatele
    prężnie skupują baterie do laptopów dzięki czemu zniszczona fabryka
    Centry może wstawać z kolan. Zapisy standardowo wymagają akceptacji
    regionalnych biur partyjnych. Tak kupisz samochód! 2021.03.11: Trwa
    powiększanie krypty na Wawelu [...]"

  • 27. Data: 2020-11-20 14:50:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 19/11/2020 17:45, J.F. wrote:

    >Przyjdzie wojna (nawet gospodarcza) to będzie musiał.

    Raczej zaczna kombinowac.

    >Nie wiadomo nawet czy tyle mają sprawnych. Nigdy nie było pieniędzy
    >na utrzymanie, chodziło tylko o defilady, wtedy farby nie szczędzono.

    No to sobie wyremontuja ten 1% i zredukuja Chinczykow o polowe
    A przy okazji gospodarki calego swiata zredukuja :-)

    >To może nastąpnić w szacowalnej przyszłości. W sensie że jedynym
    >klientem będzie przemysł chemiczny a nie napędy. I będzie miał
    >ozwiązek z rewolucją termojądrową, przynajmniej mam taką nadzieję.

    IMO - termojadrowa to nie wczesniej niz za 50 lat, o ile w ogole.
    W sam raz ropa sie skonczy :-)

    Na razie mamy do dyspozycji jeden dzialajacy reaktor termojadrowy, i
    tylko odbierac od niego energie :-)

    Jest jeszcze wersja trzecia - biopaliwa, czy moze nawet bez bio -
    jakas bezposrednia fotosynteza.

    >Mają dość determinacji aby to rozpracować samodzielnie. Albo podkupić
    >pracowników.

    Ano, przy tych obrotach maja. Ale to moze nadal wielu lat badan
    wymagac.

    >Nauka podstawowa dla przemysłu typu fizyka doświadczalna,
    >materiałoznawstwo itd raczej nie. Oczywiście zalezy *które*, ale
    >jesli spojrzymy za płot, to nie jest źle. Poczatki współczesnych
    >wdrożeń to uczelnie. R&D przez prywatne firmy raczej nie wchodzi w
    >grę na thm poziomie, to im załatwia obowiązek publikacji badań i
    >przejmują pałeczkę jak już wszystko zbadane, pomierzone,
    >wywnioskowane.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

    "Lithium batteries were proposed by British chemist and co-recipient
    of the 2019 Nobel prize for chemistry M. Stanley Whittingham, now at
    Binghamton University,
    while working for Exxon in the 1970s.[27]
    Whittingham used titanium(IV) sulfide and lithium metal as the
    electrodes. However, this rechargeable lithium battery could never be
    made practical. Titanium disulfide was a poor choice[...] For this,
    and other reasons, Exxon discontinued development of Whittingham's
    lithium-titanium disulfide battery.

    Reversible intercalation in graphite[30][31] and intercalation into
    cathodic oxides[32][33] was discovered during 1974-76 by J. O.
    Besenhard at TU Munich. Besenhard proposed its application in lithium
    cells.[34][35] Electrolyte decomposition and solvent co-intercalation
    into graphite were severe early drawbacks for battery life. "

    i tak jeszcze 30-40 lat badan ...

    >Do jeziora 100km? Łopanie, to środek Sahary :D ?

    Coz zrobic, Wroclaw ... a przeciez niby wcale nie tak sucho ..

    J.

  • 28. Data: 2020-11-23 11:04:28
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2020-11-19 o 13:13, heby pisze:

> [...]
    > orientujesz się że świr był ministrem obrony. Itd itp.
    >
    > Globalizacja jest ok, ale samochody to jednak produkt strategiczny. Nie
    > dlatego że same są takim produktem tylko dlatego że utrzymują w kraju
    > know-how i kulturę techniczną. Chyba, że jednak plany rządu to sadzenie
    > buraków, sądząc po obsadzie ministra z tej okolicy.

    > Do Izery?

    > 1) Bateria
    > 2) Silnik
    > 3) Automatyka/Elektronika
    >
    > Wszystko to wymaga drogich, licencjonowanych technologii albo dziesiątek
    > lat tworzenia takich technologii lokalnie.

    Nie do końca.
    1) Baterie cały świat (poza Muskiem) kupuje "u obcych". Zwykle od LG
    albo innego Samsunga. Akurat kilka takich fabryk mamy u siebie. Buduje
    się też (poza LG Chem) fabryka Mercedesa (jest już na ukończeniu) -
    https://glowny-mechanik.pl/2019/01/23/w-jaworze-pows
    tanie-druga-fabryka-mercedes-benz/,
    https://mercedes-benz-jawor.com.pl/,
    https://glowny-mechanik.pl/2019/10/11/polska-staje-s
    ie-hubem-produkcji-baterii-elektrycznych/
    2) Mamy 2 ciekawe rozwiązania - H. Cegielski opracował silniki
    oszczędniejsze o ponad 10%. Oczywiście przy założeniu, że to nie
    marketing - pokazywali to na targach w Hanowerze rok temu. Drugie
    rozwiązanie - Komel i jego silnik w piaście
    (https://glowny-mechanik.pl/2018/05/04/silnik-piasci
    e-kola-moze-przyspieszyc-rozwoj-branzy-samochodow-el
    ektrycznych/),
    choć w Izerze będzie tradycyjny silnik umieszczony na osi.
    "Napęd, którym dysponujemy to najnowocześniejsza technologia na świecie,
    wyprzedzająca rozwiązania oferowane przez konkurencję. Innowacyjne
    napędy z indukcyjnymi silnikami pięciofazowymi wyróżnia podwyższony
    moment obrotowy - jest o 15 % większy niż rozwiązania dostępne na rynku.
    Nasze rozwiązanie wyróżnia też bezczujnikowe sterowanie silnikiem, które
    zapewnia ekstremalnie wysoką sprawność. Nasze napędy są mniejsze, a
    przez to lżejsze, przez co idealnie nadają się do zastosowania w
    pojazdach. HCP jest też producentem stacji do ładowania tego typu
    pojazdów. Nasze rozwiązania stwarzają więc dogodne warunki dla rozwoju
    technologii elektromobilności w Polsce" - powiedział Wojciech Więcławek,
    Prezes Zarządu H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A.
    3) Tu akurat nie mam linków, ale elektronikę łatwo zaprojektować i
    zlecić Chińczykom produkcję, choć i u nas takich fabryk nie brakuje.
    Wystarczy zarzucić w google - są firmy które także zajmują się
    projektowaniem takich układów, a nie tylko ich produkcją.

    T.

  • 29. Data: 2020-11-23 11:07:21
    Od: "T." <k...@i...pl>

    > Czekam na *taniego* meleksa. Może być na kwasowych. Zabudowany. O
    > wyglądzie Multipli. Chętnie kupię.

    Przecież Meleksa można kupić, choć na ich stronie cen nie ma... :-)
    T.

  • 30. Data: 2020-11-23 11:16:28
    Od: "T." <k...@i...pl>

    6

    > "Takie elementy jak platforma, zespół akumulatorów czy silniki mają
    > zostać zapewnione przez zagranicznego dostawcę"
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Izera_(marka_samochod%
    C3%B3w)

    > Nareszcie uniezależlilismy się i mamy własną technologię klepania
    > blachy, a to już 99% samochodu, bo reszty i tak nie widać.

    https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/801308
    8,izera-polski-samochod-elektryczny-fabryka-jaworzno
    -ruda-slaska-produkcja-electromobility-poland.html

    T.