  • 11. Data: 2020-11-19 13:50:57
    Temat: Re: Izera juz jest
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 19-11-2020 o 13:39, heby pisze:

    > Czyli same rendery jednak? To co po drodze jechało, kartonowe pudło, czy
    > Seicento z dospawana blachą?

    Tego nie wiadomo, można założyć, że baterie (o ile jakieś są) obecne,
    nie muszą być docelowymi.

    > Właściciela know-how.

    Ale którego?
    Silnika, baterii, nadwozia, czy elektroniki?

    > Zerknij na to co się dzieje w Iranie. Mają know-how i inzynierów oraz
    > mają reszte świata w dupie.

    Między nami nie ma sporu, generalnie się zgadzam.

    >>> 2) Silnik
    >
    > A my mamy jakich do wyboru, co w z dnia na dzień odpalą produkcję bateri
    > do *nowego* samochodu?

    Ale Hyundai nie produkuje baterii, tylko kupuje na zewnątrz.
    Tak jak my będziemy musieli, o ile do czegoś dojdzie.
    Tak samo robią wszyscy inni poza Teslą.

    > Niemcy wykupili cała produkcję.

    Chyba nie Niemcy, bo oni się za bardzo nie nasprzedawali elektryków, są
    daleko za murzynami.
    A wręcz sami mają reglamentację dostaw, do tego stopnia, że wycofują ze
    sprzedaży na rynku gotowe auta, właśnie z uwagi na brak baterii.

    > Czekam na *taniego* meleksa. Może być na kwasowych. Zabudowany. O
    > wyglądzie Multipli. Chętnie kupię.

    Nie doczekasz się, to wszystko ściema.
    Jak wszystko co PIS mówi.

  • 12. Data: 2020-11-19 14:03:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/11/2020 13:50, Cavallino wrote:
    > Tego nie wiadomo, można założyć, że baterie (o ile jakieś są) obecne,
    > nie muszą być docelowymi.

    Czyli obili jakiegoś meleksa blachą? No no, to już prawie koniec,
    pozostały detale.

    > Ale którego?
    > Silnika, baterii, nadwozia, czy elektroniki?

    Najlepiej wszystkiego.

    Masz know-how, masz ludzi, rządzisz. Inaczej to zwykła mnotownia. Tu czy
    w Kazachstanie, żadna różnica.

    Problemem jest to że u włądzy są sami tumaniści, prawnicy i inna
    swołocz. Nie mają pojęcia dlaczego każdy inzynier w tym kraju jest na
    wagę złota w dłuższej perspektywie, a kolejnych hitoryków nam naprawdę
    nie potrzeba więcej. I tu wchodzi Czarnek, cały na białoczerwono.

    > Ale Hyundai nie produkuje baterii, tylko kupuje na zewnątrz.

    Bo może szacują bezpieczeństwo na na tyle wysokie że opłaca się robić
    outsourcing.

    Powiedzmy że jutro Chiny wstaną i powiedzą "ale ta syberia to w sumie
    nasza była od zawsze".

    I co teraz? Putin popuści w spodnie, ale rynek się przetasuje wszędzie.

    Kto będzie w stanie produkować lokalnie na terytorium pod kontrolą, wygrywa.

    > Tak jak my będziemy musieli, o ile do czegoś dojdzie.
    > Tak samo robią wszyscy inni poza Teslą.

    Może jednak Tesla dobrze kombinuje. Trzymają know-how, to czy ktoś
    zapłaci $1k więcej za baterię produkowana w USA a nie Tajlandii nie ma
    znaczenia, a bezpieczeństwo i kontrola rekompensują to.

    > Chyba nie Niemcy

    Może mówimy o innej.

    https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/610240
    ,volkswagen-id3-produkcja-akumulator-baterie-lg-chem
    -fabryka-polska.html

    > Nie doczekasz się, to wszystko ściema.
    > Jak wszystko co PIS mówi.

    Ale PiS nie mówi o meleksach z kiepskim wyglądem tylko o
    nie-wiadomo-czym-ale-na-pewno-zarąbistym-z-fajnymi-k
    olorami.

    A ja meleksa chcę. Tylko bez wad, ale też bez specjalnych zalet. Od, do
    sklepu, do lasu, nad jeziorko, z wtyczką do mojego PV.

  • 13. Data: 2020-11-19 14:38:04
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 19-11-2020 o 14:03, heby pisze:

    > Czyli obili jakiegoś meleksa blachą?

    Wzięli gotową platformę i zrobili jej nadwozie (i trochę wnętrza).
    A nawet nie tyle wzięli, co zlecili to tym, co się na tym znają.
    To akurat było dobre posunięcie.
    Obawiam się tylko,że na tym koniec, bo jakby faktycznie chcieli to
    produkować, to fabryka już by musiała stać.

    No no, to już prawie koniec,
    > pozostały detale.

    > Najlepiej wszystkiego.

    Tak to tylko w Tesli.

    > Bo może szacują bezpieczeństwo na na tyle wysokie że opłaca się robić
    > outsourcing.

    Dokładnie o tym mowa - w elektrykach dokładnie tak jest w większości
    przypadków.

    > Może jednak Tesla dobrze kombinuje. Trzymają know-how, to czy ktoś
    > zapłaci $1k więcej za baterię produkowana w USA a nie Tajlandii nie ma
    > znaczenia, a bezpieczeństwo i kontrola rekompensują to.

    Ale jak inne auta poskładane jednak z klocków innych producentów,
    wypchną ich z rynku niższą ceną, to już im się przestanie rekompensować.

    > Może mówimy o innej.
    >
    > https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/610240
    ,volkswagen-id3-produkcja-akumulator-baterie-lg-chem
    -fabryka-polska.html

    O tej samej.
    Ale artykuły sprzed roku w tym temacie mijają się z celem, świat się
    zmienia szybciej.

    Potem było właśnie to o czym pisałem, czyli wypięcie się LG na VW, żeby
    sprzedać drożej innym - z okazji ogromnego wzrostu popyty mogli sobie na
    to pozwolić.

    > A ja meleksa chcę. Tylko bez wad, ale też bez specjalnych zalet. Od, do
    > sklepu, do lasu, nad jeziorko, z wtyczką do mojego PV.

    No ale co?
    Przecież fabryka działa - idź i kup sobie.
    Wózki golfowe robią - takie jak chcesz.

  • 14. Data: 2020-11-19 14:45:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/11/2020 14:38, Cavallino wrote:
    > Wzięli gotową platformę i zrobili jej nadwozie (i trochę wnętrza).

    Czyli obili meleksa blachą ;)0

    > Dokładnie o tym mowa - w elektrykach dokładnie tak jest w większości
    > przypadków.

    O ile bierzesz w outsourcing sensowne warunki polityczne. Niestety
    zazwyczaj wagowo to jest 100% kasa, 0% bezpieczeństwo.

    Pierwsze pierdnięcie Chińczyków i całość tego planu posypie się.

    > Ale jak inne auta poskładane jednak z klocków innych producentów,
    > wypchną ich z rynku niższą ceną, to już im się przestanie rekompensować.

    Nikt nie wypycha. Przynajmniej nie w sposób widoczny.

    To działa jak Apple. Jest masa sprzętu równie dobrego i taniego. Ale
    mają swoją niszę snobową.

    > No ale co?
    > Przecież fabryka działa - idź i kup sobie.
    > Wózki golfowe robią - takie jak chcesz.

    Nie, to ma być w miarę normalny samochód funkcjonalnie a nie wózek golfowy.

    Przykładowo: kupujemy linię produkcyjną Seicento i wsadzamy tam kilka
    akumualtorów kwasowych z małym silnikiem.

    Włuala!

    Na zakupy w sam raz. W zasadzie ogarniało by to 95% potrzeb codziennych,
    w moim przypadku.

  • 15. Data: 2020-11-19 15:12:29
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 19-11-2020 o 14:45, heby pisze:

    > Czyli obili meleksa blachą ;)0

    Żeby meleksa - przynajmniej byłoby polskie, jak chcesz?

    > Nikt nie wypycha. Przynajmniej nie w sposób widoczny.

    Bo są daleko za murzynami - zaczęli prawie 10 lat później.
    Ale w końcu nadrobią zaległości.

    > Nie, to ma być w miarę normalny samochód funkcjonalnie a nie wózek golfowy.

    Brak zapotrzebowania.

    > Przykładowo: kupujemy linię produkcyjną Seicento i wsadzamy tam kilka
    > akumualtorów kwasowych z małym silnikiem.
    >
    > Włuala!

    No kup i wsadź.
    Poza Tobą nikt inny tego nie kupi, takie akumulatory nie sprawdzą się
    nawet w Seicento.
    A wyjdzie na pewno drożej niż Seicento, które mało kto kupował nawet
    kilkanaście lat temu.

  • 16. Data: 2020-11-19 15:28:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup

    >Czyli obili jakiegoś meleksa blachą? No no, to już prawie koniec,
    >pozostały detale.

    Raczej nie melexa ...

    >Najlepiej wszystkiego.
    >Masz know-how, masz ludzi, rządzisz. Inaczej to zwykła mnotownia. Tu
    >czy w Kazachstanie, żadna różnica.

    Tylko widzisz - ten przemysl samochodowy teraz taki, ze VW ma know-how
    dotyczace, jakby to dobrze powiedziec - samochodu w rozumianego w
    calosci, a niekoniecznie w szczegolach.
    Zna sie na blachach, na silnikach i sterownikach, ale juz np
    niekoniecznie sie zna poduszkach czy ABS i kupuje od tych co sie
    znaja.
    Siedzenia z Polski - aczkowiek projekt byc moze niemiecki, wiazki
    kablowe z Polski, montowane na Slowacji itp ...

> [...]
    >wagę złota w dłuższej perspektywie, a kolejnych hitoryków nam
    >naprawdę nie potrzeba więcej. I tu wchodzi Czarnek, cały na

    Z tym "kazdy" to nie przesadzajmy. Wiekszosc inzynierow to nie za duzo
    umie, ale jeszcze sila przebicia potrzebna.

    >Bo może szacują bezpieczeństwo na na tyle wysokie że opłaca się robić
    >outsourcing.
    >Powiedzmy że jutro Chiny wstaną i powiedzą "ale ta syberia to w sumie
    >nasza była od zawsze".

    No i to:
    a) sie moga zdziwic, bo ruskie rakiety jeszcze lataja,
    b) trzeba przeliczyc, czy wiekszy zysk bedzie z zajecia Syberii, czy
    jak Rosjanie dostarczą gotowe surowce, w zamian za "paciorki" :-)

    >I co teraz? Putin popuści w spodnie, ale rynek się przetasuje
    >wszędzie.
    >Kto będzie w stanie produkować lokalnie na terytorium pod kontrolą,
    >wygrywa.

    Patrz np ZTE ...

    >Może jednak Tesla dobrze kombinuje. Trzymają know-how, to czy ktoś
    >zapłaci $1k więcej za baterię produkowana w USA a nie Tajlandii nie
    >ma znaczenia, a bezpieczeństwo i kontrola rekompensują to.

    ale baterie to im opracowal Panasonic.
    I czy trzymaja know-how, czy nie - to nie bardzo wiadomo.
    No i trzeba dzial badawczo-rozwojowy trzymac, bo albo zrobisz lepsze
    baterie, albo ktos inny zrobi, a ty bedziesz mial gorsze.

    A R&D w kazdej dziedzinie to cie nie stac, wiec kooperacja ...

    >A ja meleksa chcę. Tylko bez wad, ale też bez specjalnych zalet. Od,
    >do sklepu, do lasu, nad jeziorko, z wtyczką do mojego PV.

    Do lasu, nad jezioro - to sie dla mnie melex kiepsko nadaje ...

    J.

  • 17. Data: 2020-11-19 15:46:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/11/2020 15:28, J.F. wrote:
    > Raczej nie melexa ...

    Nie wiemy co jest w środku. Zasada bycia sceptycznym podpowiada, że
    może jest tam napęd na pedały.

> [...]
    > Zna sie na blachach, na silnikach i sterownikach, ale juz np
    > niekoniecznie sie zna poduszkach czy ABS i kupuje od tych co sie znaja.

    Łato to know-how pozyskać w przypadku niektórych detali. Zakładają że
    może im się nie opłaca robić takich dupereli jak wiązki kablowe czy
    płytki do poduszek. Bo to do ogarniecią w kilka miesięcy.

    > Siedzenia z Polski - aczkowiek projekt byc moze niemiecki, wiazki
    > kablowe z Polski, montowane na Slowacji itp ...

    Bo taniej. W razie czego zwiną produkcję do siebie.

    Ale: nie taniej i Słowcy mogą szantażować. Nie, nie w taki sposob "taniej".

    > Z tym "kazdy" to nie przesadzajmy. Wiekszosc inzynierow to nie za duzo
    > umie, ale jeszcze sila przebicia potrzebna.

    To nie jest istotne czy coś umie. Istotne że rokuje nadzieje i po 10
    latach pracy na lini produkcyjnej może być cenny, choć tępy. Nie musi od
    razu *projektować*, ale nich choć procesy technologiczne przypilnuje
    porządnie. Kolejny historyk nie będzie w stanie nawet rowu wykopać. A
    niestety, mimo bredzenia polityków, gospodarka polega na kopaniu rowów
    bardziej niż na pisaniu esejów o bohaterskich podpaleniach wsi.

    > No i to:
    > a) sie moga zdziwic, bo ruskie rakiety jeszcze lataja,

    Czy aby na pewno *wszystkie* i tam gdzie by chcieli, czy tylko tak mówią?

    > b) trzeba przeliczyc, czy wiekszy zysk bedzie z zajecia Syberii, czy jak
    > Rosjanie dostarczą gotowe surowce, w zamian za "paciorki" :-)

    Ale w Rosji nie ma gotowych produktów ani surowców (no, może poza
    gównianej jakości ropa) lub też nie wydobywają bo nie mają czym, nie ma
    nawet know-how do sprzedania bo ostatni projektanci czegokolwiek właśnie
    zasilają cmentarze. Nic nie ma, poza wódką i rakietami. Nauka nie ma
    osiągnięć, towarów innych niż surowe, nie sprzedają.

    Rosja to taka nowa Wenezuela się szykuje za kilka lat. Gospodarka oparta
    o sprzedaż ropy i twardą politykę.

    > ale baterie to im opracowal Panasonic.

    Bez znaczenia, mają know-how. Nie musieli go sami opracowac, z resztą
    dużo wynalazków tak naprawdę wychodzi z uczelni, jeśli głębiej
    poszukasz. Mało któa firma robi podstawowy R&D ale wiele robi
    wdrożeniowy R&D.

    > Do lasu, nad jezioro - to sie dla mnie melex kiepsko nadaje ...

    Jak zabudują bryłe jak w Seicento to nie widzę różnicy. Wędka się
    mieści, do kościła podjedziesz. Suweren zabezpieczony.

  • 18. Data: 2020-11-19 17:45:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 19/11/2020 15:28, J.F. wrote:

    >Łato to know-how pozyskać w przypadku niektórych detali. Zakładają że
    >może im się nie opłaca robić takich dupereli jak wiązki kablowe czy
    >płytki do poduszek. Bo to do ogarniecią w kilka miesięcy.

    Wszystkiego robic nie musza, tak swiat dziala, ze nikt nie robi od
    kopalni do komputera.

    >Bo taniej. W razie czego zwiną produkcję do siebie.
    >Ale: nie taniej i Słowcy mogą szantażować. Nie, nie w taki sposob
    >"taniej".

    Ale tu mozna by mowic: Izere tez tak mozna robic.
    Tylko ze jak sie wszyskie czesci podsumuje, to moze wyjsc za drogo :)

    >Czy aby na pewno *wszystkie* i tam gdzie by chcieli, czy tylko tak
    >mówią?

    Wystarcy im 1% :)

> [...]
    >gównianej jakości ropa) lub też nie wydobywają bo nie mają czym, nie
    >ma nawet know-how do sprzedania bo ostatni projektanci czegokolwiek

    Ale to nawet lepiej - sprzeda im sie sprzet i czesci zamienne.
    Pol ropy "za darmo" :-)

> [...]
    >Rosja to taka nowa Wenezuela się szykuje za kilka lat. Gospodarka
    >oparta o sprzedaż ropy i twardą politykę.

    A tu swiat mowi "nie bedziemy zuzywac ropy" :-)

    >Bez znaczenia, mają know-how. Nie musieli go sami opracowac, z resztą

    Maja albo i nie maja, bo nie wiadom ile im Panasonic powiedzial, a ile
    nie ..

    >dużo wynalazków tak naprawdę wychodzi z uczelni, jeśli głębiej
    >poszukasz. Mało któa firma robi podstawowy R&D ale wiele robi
    >wdrożeniowy R&D.

    Tylko czesto miedzy tym podstawowym a wdrozeniowym jest przepasc.
    A uczelnie ... czy sie nie degraduja tak jak o Rosji pisales ?

    >Jak zabudują bryłe jak w Seicento to nie widzę różnicy. Wędka się
    >mieści, do kościła podjedziesz. Suweren zabezpieczony.

    Do lasu mam 30km a do jeziora 100km i chcialbym tam dojechac w godzine
    a nie trzy ...
    Co gorsza, chcialbym jeszcze wrocic, a ladowarki na razie nie ma ...

    J.

  • 19. Data: 2020-11-19 20:32:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/11/2020 17:45, J.F. wrote:
    > Wszystkiego robic nie musza, tak swiat dziala, ze nikt nie robi od
    > kopalni do komputera.

    Przyjdzie wojna (nawet gospodarcza) to będzie musiał.

    > Wystarcy im 1% :)

    Nie wiadomo nawet czy tyle mają sprawnych. Nigdy nie było pieniędzy na
    utrzymanie, chodziło tylko o defilady, wtedy farby nie szczędzono.

    > A tu swiat mowi "nie bedziemy zuzywac ropy" :-)

    To może nastąpnić w szacowalnej przyszłości. W sensie że jedynym
    klientem będzie przemysł chemiczny a nie napędy. I będzie miał ozwiązek
    z rewolucją termojądrową, przynajmniej mam taką nadzieję.

    > Maja albo i nie maja, bo nie wiadom ile im Panasonic powiedzial, a ile
    > nie ..

    Mają dość determinacji aby to rozpracować samodzielnie. Albo podkupić
    pracowników.

    > Tylko czesto miedzy tym podstawowym a wdrozeniowym jest przepasc.
    > A uczelnie ... czy sie nie degraduja tak jak o Rosji pisales ?

    Nauka podstawowa dla przemysłu typu fizyka doświadczalna,
    materiałoznawstwo itd raczej nie. Oczywiście zalezy *które*, ale jesli
    spojrzymy za płot, to nie jest źle. Poczatki współczesnych wdrożeń to
    uczelnie. R&D przez prywatne firmy raczej nie wchodzi w grę na thm
    poziomie, to im załatwia obowiązek publikacji badań i przejmują
    pałeczkę jak już wszystko zbadane, pomierzone, wywnioskowane.

    > Do lasu mam 30km a do jeziora 100km i chcialbym tam dojechac w godzine a
    > nie trzy ...
    > Co gorsza, chcialbym jeszcze wrocic, a ladowarki na razie nie ma ...

    Do jeziora 100km? Łopanie, to środek Sahary :D ?

  • 20. Data: 2020-11-19 21:52:37
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.11.2020 o 13:13, heby pisze:

    > 1) Bateria