  • 1. Data: 2020-11-18 12:41:27
    Temat: Izera juz jest
    Od: K <n...@e...com>

    https://twitter.com/GDDKiA/status/132896172744736358
    6

    Ostro nam idzie ten Vateusz z projektem miliona elektrykow ;)

  • 2. Data: 2020-11-18 13:47:23
    Temat: Re: Izera juz jest
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/11/2020 12:41, K wrote:
    > https://twitter.com/GDDKiA/status/132896172744736358
    6
    > Ostro nam idzie ten Vateusz z projektem miliona elektrykow ;)

    "Takie elementy jak platforma, zespół akumulatorów czy silniki mają
    zostać zapewnione przez zagranicznego dostawcę"

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Izera_(marka_samochod%
    C3%B3w)

    Nareszcie uniezależlilismy się i mamy własną technologię klepania
    blachy, a to już 99% samochodu, bo reszty i tak nie widać.

  • 3. Data: 2020-11-19 12:15:24
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2020-11-18 o 13:47, heby pisze:
> [...]
    >
    > Nareszcie uniezależlilismy się i mamy własną technologię klepania
    > blachy, a to już 99% samochodu, bo reszty i tak nie widać.

    Dzięki wymianie surowców i produktów produkcja może być tańsza. I tak
    komponenty do samochodów produkowane są na całym świecie i nikt nie robi
    dramatu, że np. układ kierowniczy w BMW produkowany jest przez
    amerykański koncern, który fabrykę ma w Tychach. Taki już jest ten świat
    zrobiony...
    Z Izerą to bardziej chodzi o markę niż o komponenty do produkcji.
    Żelastwo można wszędzie kupić/wyklepać. A żeby to miało sens to musi być
    tanie, a więc pochodzić z fabryki, która ma duży wolumen produkcji (więc
    tanie, bo zwykle ilość ma wpływ na cenę). Gdyby poszperać w różnych
    składnikach samochodów, to okaże się, że np., niemieckie auto projektują
    Włosi, a produkowane jest w Turcji... Ale nadal to niemiecka marka, choć
    samochód - niekoniecznie jest czystko niemiecki.
    Generalnie - ważne, kto płaci/sponsoruje.
    T.

  • 4. Data: 2020-11-19 12:31:09
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 18.11.2020 o 12:41, K pisze:
    > https://twitter.com/GDDKiA/status/132896172744736358
    6
    Już rok temu prezentowali pierwszy egzemplarz:
    https://mistrzowie.org/743467
    Jacek

  • 5. Data: 2020-11-19 12:47:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/11/2020 12:15, T. wrote:
    > Dzięki wymianie surowców i produktów produkcja może być tańsza.

    Czyli my od nich kupujemy silniki a oni nam w zamian sprzedają akumulatory?

> [...]
    > dramatu, że np. układ kierowniczy w BMW produkowany jest przez
    > amerykański koncern, który fabrykę ma w Tychach. Taki już jest ten świat

    Wypowiadamy wam wojnę! A nie czekaj, przeciez silniki od naszych czołgów
    produkujecie ...

    > Z Izerą to bardziej chodzi o markę niż o komponenty do produkcji.

    Zawsze chodziło o rendery, tym pieprzeniu o polskim samochodzie
    elektrycznym :D

    > Generalnie - ważne, kto płaci/sponsoruje.

    Nie, ważne kto ma fabrykę *istotnych* części samochodu, a co za tym
    idzie, know-how. Cała reszta jest nieistotna.

  • 6. Data: 2020-11-19 12:54:12
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 19-11-2020 o 12:47, heby pisze:

    > Czyli my od nich kupujemy silniki a oni nam w zamian sprzedają akumulatory?

    A kto to jest my, a kto oni?
    Bo generalnie do samochodów dużo części powstaje w Polsce, w tym te
    które wymieniłeś....

    > Nie, ważne kto ma fabrykę *istotnych* części samochodu, a co za tym
    > idzie, know-how. Cała reszta jest nieistotna.

    A która część jest istotna w elektryku?
    HINT: Fabryki baterii są np. w Polsce....

  • 7. Data: 2020-11-19 13:13:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/11/2020 12:54, Cavallino wrote:
    > A kto to jest my, a kto oni?

    Kazdy nad którym nie masz kontroli jest "on". Przykładowo fajnie było
    produkować amunicję w Turcji do momentu aż pojawił się problem z
    sojuszem i NATO jest w dupie.

    Fajnie się produkuje bomby w PL dla NATO do momentu kiedy nie
    orientujesz się że świr był ministrem obrony. Itd itp.

    Globalizacja jest ok, ale samochody to jednak produkt strategiczny. Nie
    dlatego że same są takim produktem tylko dlatego że utrzymują w kraju
    know-how i kulturę techniczną. Chyba, że jednak plany rządu to sadzenie
    buraków, sądząc po obsadzie ministra z tej okolicy.

    > Bo generalnie do samochodów dużo części powstaje w Polsce, w tym te
    > które wymieniłeś....

    Do Izery?

    > A która część jest istotna w elektryku?

    1) Bateria
    2) Silnik
    3) Automatyka/Elektronika

    Wszystko to wymaga drogich, licencjonowanych technologii albo dziesiątek
    lat tworzenia takich technologii lokalnie.

    Reszte da się wyklepać byle gdzie bo się niewiele różni od Poldka i mamy
    w tym doświadczenie.

    > HINT: Fabryki baterii są np. w Polsce....

    I dlaczego Izera nie jest zasilana z tej własnie? Niech zgadnę, bo ta
    Izera to tylko takie rendery dla suwerena :D

  • 8. Data: 2020-11-19 13:14:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/11/2020 12:31, Jacek wrote:
    > Już rok temu prezentowali pierwszy egzemplarz:
    > https://mistrzowie.org/743467

    Badań nie przejdzie, wydech nie może dmuchać w twarz. Jak by przedłużyć
    to zasłoni panel. Czyli nie da się, proszę się rozejść.

  • 9. Data: 2020-11-19 13:30:39
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 19-11-2020 o 13:13, heby pisze:

    > Do Izery?

    Ich to chyba jeszcze nie wybrali.

    Ale chodziło mi o odwrócenie sytuacji - czyj jest samochód, do którego
    bateria powstaje w Polsce, nadwozie w Czechach, a kapitał jest koreański?

> [...]
    >
    > Wszystko to wymaga drogich, licencjonowanych technologii albo dziesiątek
    > lat tworzenia takich technologii lokalnie.

    Dostawcę baterii można wymienić z dnia na dzień - Jyundai nawet stosuje
    zamiennie dwóch.
    Z silnikiem do elektryka chyba jeszcze prościej.

    To 3 chce Tesla sprzedawać każdemu....

    > Reszte da się wyklepać byle gdzie bo się niewiele różni od Poldka i mamy
    > w tym doświadczenie.

    > I dlaczego Izera nie jest zasilana z tej własnie?

    Nie wiadomo czy nie jest.

    > Niech zgadnę, bo ta
    > Izera to tylko takie rendery dla suwerena :D

    No tak.
    Jeżdżące, ale na nic więcej bym raczej nie liczył.

    Na tej samej zasadzie działają elektryki z Kutna, ale już za dużo
    mniejsze pieniądze (za to jest ich więcej).

  • 10. Data: 2020-11-19 13:39:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/11/2020 13:30, Cavallino wrote:
    > Ich to chyba jeszcze nie wybrali.

    Czyli same rendery jednak? To co po drodze jechało, kartonowe pudło, czy
    Seicento z dospawana blachą?

    > Ale chodziło mi o odwrócenie sytuacji - czyj jest samochód, do którego
    > bateria powstaje w Polsce, nadwozie w Czechach, a kapitał jest koreański?

    Właściciela know-how. I nie na papierze, ale w zasobach ludzi i inzynierów.

    Zerknij na to co się dzieje w Iranie. Mają know-how i inzynierów oraz
    mają reszte świata w dupie.

    > Dostawcę baterii można wymienić z dnia na dzień - Jyundai nawet stosuje
    > zamiennie dwóch.

    A my mamy jakich do wyboru, co w z dnia na dzień odpalą produkcję bateri
    do *nowego* samochodu? Centra może? Unitra? Tonsil? Czy może oprzemy się
    na rozbieranych w Bangladeszu bateriach z laptopów?

    > Z silnikiem do elektryka chyba jeszcze prościej.

    Tak, to trywialne. Tam się tylko takie coś kręci. Znacznie cieżej idzie
    wybór lakieru i konfiguracji opcji do folderu. Tutaj cały sztab pracuje
    już od kilku lat. Róż rózowy czy bengalski? Caly naród śledzi w
    niepewności. Wiadomo już że nie tęczowy.

    > Nie wiadomo czy nie jest.

    Niemcy wykupili cała produkcję.

    > Na tej samej zasadzie działają elektryki z Kutna, ale już za dużo
    > mniejsze pieniądze (za to jest ich więcej).

    Czekam na *taniego* meleksa. Może być na kwasowych. Zabudowany. O
    wyglądzie Multipli. Chętnie kupię.