  • 1. Data: 2009-09-17 16:49:46
    Temat: Jak działa kuchnia indukcyjna?
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kuchnia_indukcyjna

    Czy w Wiki jest napisana prawda?
    Jak postawię naczynie miedziane lub aluminiowe, to kuchnia
    indukcyjna nie rozgrzeje takiego naczynia?

    Albo ten fragment:
    "Niewykorzystane fale pola magnetycznego wracają do
    źródła. W ten sposób zmniejszane są straty energii."
    Czy to prawda?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 2. Data: 2009-09-17 17:01:53
    Temat: Re: Jak działa kuchnia indukcyjna?
    Od: Mateusz Viste <m...@n...please>

    On Thursday 17 September 2009 18:49, Krzysztof Tabaczyński wrote:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Kuchnia_indukcyjna
    >
    > Czy w Wiki jest napisana prawda?
    > Jak postawię naczynie miedziane lub aluminiowe, to kuchnia
    > indukcyjna nie rozgrzeje takiego naczynia?

    Z miedzią to nie wiem, ale co do aluminium to potwierdzam - kupiłem
    onegdaj zestaw garnków aluminiowych. Potem odniosłem do sklepu, bo
    kuchenka ich w ogóle nie grzała. :-)
    Teraz kupuję tylko specjalne do kuchenek indukcyjnych (z ciężkim,
    metalowym spodem).

    Pozdrawiam,
    Mateusz Viste

  • 3. Data: 2009-09-17 17:11:57
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" <m...@n...please> napisał w wiadomości

> [...]
    > kuchenka ich w ogóle nie grzała. :-)
    > Teraz kupuję tylko specjalne do kuchenek indukcyjnych (z ciężkim,

    A garnek aluminiowy lub miedziana patelnia nie ma
    metalowego spodu?

    Rozumiem, że miedź i aluminium nie podlegają indukcji?
    A może to nie jest kuchenka INDUKCYJNA?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 4. Data: 2009-09-17 17:22:07
    Od: Mateusz Viste <m...@n...please>

    On Thursday 17 September 2009 19:11, Krzysztof Tabaczyński wrote:
    > A garnek aluminiowy lub miedziana patelnia nie ma
    > metalowego spodu?

    Napisałem: z *ciężkiego*, metalowego spodu. To wyklucza aluminium. ;-)
    Z czego to dokładnie jest, to nie mam pojęcia. Może ze stali - przyznaję,
    nie wykonywałem badań. Ważne, że działa z moją kuchenką.

    > A może to nie jest kuchenka INDUKCYJNA?

    Co do tego, to akurat jestem pewien. Wiem co kupiłem. :-)

    Pozdrawiam,
    Mateusz Viste

  • 5. Data: 2009-09-17 17:51:44
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 17, 6:49 pm, Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl> wrote:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Kuchnia_indukcyjna
    >
    > Czy w Wiki jest napisana prawda?

    Półprawda do gównoprawda.
    Owszem, za grzanie odpowiedzialne jest zmienne pole magnetyczne, a
    dokładniej wywoływane przez nie prądy wirowe. Grzeje się wszystko, co
    przewodzi, tylko w różnym stopniu. Dno garnka stanowi zwarty zwój,
    gdyby sprzężenie z kuchenką było idealne, to straty w zwoju byłyby
    równe U?/R, więc kuchenka najlepiej grzałaby metale dobrze, ale nie
    idealnie przewodzące. Niestety, sprzężenie magnetyczne jest takie
    sobie, więc można kuchenkę postrzegać bardziej jako źródło prądowe o
    ograniczonej wydajności i niedużym napięciu, przez co straty lepiej
    opisuje Imax??R -> dobrze grzeją się materiały nie aż tak dobrze
    przewodzące, bo prąd nie może narastać dowolnie. Dodatkowo jeśli
    materiał garnka jest ferromagnetyczny, daje dużo lepszy sprzęg z cewką
    w płycie (stanowi zworę magnetyczną), przez co Imax dla garnka z dnem
    z kanapką z średnio dobrze przewodzącego (stratnego) materiału i
    ferromagnetyka (żelazo) będzie wyższy niż dla garnka z dnem z np.
    miedzi. Krakowskim targiem wychodzi, że garnek dobrze jest zrobić ze
    stali (nie jest za dobrym przewodnikiem, jest ferromagnetyczna) i z
    solidnym dnem.
    --
    Marek Lewandowski

  • 6. Data: 2009-09-17 17:51:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:h8tpbf$3ud$1@inews.gazeta.pl...
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Kuchnia_indukcyjna
    > Czy w Wiki jest napisana prawda?
    > Jak postawię naczynie miedziane lub aluminiowe, to kuchnia
    > indukcyjna nie rozgrzeje takiego naczynia?

    Ja sie tam na kuchenkach nie znam, ale prady wirowe w miedzi czy
    aluminium sie tworza.

    Jesli naprawde nie grzeje .. albo potrzebny jest ferromagnetyk do
    domkniecia obwodu magnetycznego, bo bez niego pole slabe, albo moze
    chodzi np o grzanie stratami histerezy ..
    http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_cooker

    Aluminum or copper cookware is more conductive, and the skin depth
    in these materials is larger since they are nonmagnetic. This means
    that the effective resistance of these pots will be much lower. The
    lower permeability also decreases the inductance seen at the drive
    coil. The inductive cooker will therefore not work efficiently;
    more heat will be dissipated in the drive coil, and less in the
    pot.

    > Albo ten fragment:
    > "Niewykorzystane fale pola magnetycznego wracają do
    > źródła. W ten sposób zmniejszane są straty energii."
    > Czy to prawda?

    Taka cewka promieniuje fale el-m, ktora nie wraca. Ale ze
    czestotliwosc mala, a cewka tez mala, to promieniowanie fali male i
    widac do pominiecia.

    Pomijajac emisje, to do utrzymania oscylacji cewki nie trzeba
    duzych energii, ale to pod warunkiem dobrej konstrukcji cewki i
    generatora.
    I do pewnego stopnia jest nawet uzasadniony zapis ""Niewykorzystana
    energia pola magnetycznego wraca do źródła. "

    Polecam jednak angielska wiki, tam bardziej szczegolowo pisze.

    J.

  • 7. Data: 2009-09-17 19:18:07
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > Polecam jednak angielska wiki, tam bardziej szczegolowo pisze.

    ja nie w temacie jak dziala ale czy sa kuchenki bardziej smart? U znajomego
    prosze Ciebie kot wlaczyl indukcje pod garnkiem wyjetym ze zmywarki i tak
    odlozonym na "palnik". Pustym w srodku.

    Zanim zobaczylismy co sie dzieje to dno garnka sie swiecilo&smrodzilo,
    temeperatura musiala byc zaj...sie duza. Z kanapki (wbudowanej w dno) wyciekly
    soki w postaci czegos ala cyna (oczywiscie pewnie cos innego). Metalowe dno ma
    trwale plamy, zataczaja okrag mniej wiecej ale nie pelen.

    No i co to za szajs, nie da sie wykryc badajac sama prace cewki ze "coś nie
    halo"? Czy konieczny bylby czujnik temperatury pod szklana plyta (nie pękła)
    który zrobi "cut off"? Ja mam kilka kotów i jeśli mialby same włączać kuchenke
    to lipa :)

    Tak, jest blokada klawiszy (sensorow) ale kot siedzial i wylaczyl a nastepnie
    przeszedl sie po nastepnych sensorach :) Teraz znajomy odstawia garnki na
    szafce a sama kuchenka ma wylacznik przeciw pracy bez garnka. Nie ma czujnika
    na pusty garnek tylko... to glupi czajnik taki system posiada. Inny przypadek -
    gotujesz cos, ogladasz mecz, woda odparuje, garnek zacznie robic za żarówke.

  • 8. Data: 2009-09-17 20:31:18
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 17, 9:18 pm, "Papkin" <s...@s...net> wrote:

    > Z kanapki (wbudowanej w dno) wyciekly
    > soki w postaci czegos ala cyna (oczywiscie pewnie cos innego).

    Raczej cyna - nadaje się nieźle

    > No i co to za szajs, nie da sie wykryc badajac sama prace cewki ze "coś nie
    > halo"? Czy konieczny bylby czujnik temperatury pod szklana plyta (nie pękła)
    > który zrobi "cut off"?

    nie bardzo się da. Można wykryć, czy cewka jest obciążona garnkiem
    (lub czymś analogicznym), czy nie (praca na sucho), ale jak garnek
    odbiera moc, to nie sposób stwierdzić, czy grzeje tylko siebie, czy
    coś w nim jest. Pozostaje czujnik temperatury, ale ty jest drobny
    problem: jak go ustawić?! Przecież garnek zupy, jak się wygotuje, to
    należy odciąć już przy stu paru opniach (w końcu woda wrze w 100°C,
    więc wszystko powyżej to smażony kurczak bez rosołu), ale już prz
    smażeniu to patelnia (od spodu) może mieć i 200-250°C i jest dobrze.
    Jednocześnie płyta na kuchence wcale nie musi osiągnąć wysokiej
    temperatury przy pustym garnku - ona średnio przewodzi ciepło (w końcu
    nie chodzi o smażenie elektroniki pod nią, tylko o te frytki na niej),
    więc wyłapanie temperatury garnka wcale nie jest trywialne. Nie mówię,
    że się nie da - wszystko się da, ale mogłoby się okazać, że koszt
    kuchenki z czujnikiem SENSOWNIE działającym = 3x kuchenka bez takiego
    i łatwiej zrobić płytę ceramiczną, która wytrzyma 800°C niż taki
    czujnik...

    Marek

  • 9. Data: 2009-09-17 20:55:49
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > i łatwiej zrobić płytę ceramiczną, która wytrzyma 800°C niż taki
    > czujnik...

    no tak, ale jak cos swieci to juz nie ma 250 ale hmm no ile 700+? Czyli jednak
    sie da, ale nie przewodzi ciepla hmm, czy ta plyta to szklo? Chyba szlo, to
    moze jakis PIR pod spodem, jak zacznie emitowac b duzo w podczerwieni to pyk i
    wylaczamy. To da sie to zrobic ale nie tak hop siup. Plyty sa dosc drogie to
    pewnie taka by byla za 6k PLN. Ale nie tanie garniki by sie nie musialy obawiac
    o swoje zycie :)

  • 10. Data: 2009-09-17 22:32:14
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 17 Sep 2009 22:55:49 +0200, Papkin napisał(a):

    > Chyba szlo, to moze jakis PIR pod spodem, jak zacznie emitowac b duzo w
    > podczerwieni
    Szklo jest nieprzezroczyste w podczerwieni 8-14um, przynajmniej sodowe i
    sodowo-wapniowe.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski