    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak działa kuchnia indukcyjna?
    Date: Thu, 17 Sep 2009 19:51:52 +0200

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:h8tpbf$3ud$1@inews.gazeta.pl...
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Kuchnia_indukcyjna
    > Czy w Wiki jest napisana prawda?
    > Jak postawię naczynie miedziane lub aluminiowe, to kuchnia
    > indukcyjna nie rozgrzeje takiego naczynia?

    Ja sie tam na kuchenkach nie znam, ale prady wirowe w miedzi czy
    aluminium sie tworza.

    Jesli naprawde nie grzeje .. albo potrzebny jest ferromagnetyk do
    domkniecia obwodu magnetycznego, bo bez niego pole slabe, albo moze
    chodzi np o grzanie stratami histerezy ..
    http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_cooker

    Aluminum or copper cookware is more conductive, and the skin depth
    in these materials is larger since they are nonmagnetic. This means
    that the effective resistance of these pots will be much lower. The
    lower permeability also decreases the inductance seen at the drive
    coil. The inductive cooker will therefore not work efficiently;
    more heat will be dissipated in the drive coil, and less in the
    pot.

    > Albo ten fragment:
    > "Niewykorzystane fale pola magnetycznego wracają do
    > źródła. W ten sposób zmniejszane są straty energii."
    > Czy to prawda?

    Taka cewka promieniuje fale el-m, ktora nie wraca. Ale ze
    czestotliwosc mala, a cewka tez mala, to promieniowanie fali male i
    widac do pominiecia.

    Pomijajac emisje, to do utrzymania oscylacji cewki nie trzeba
    duzych energii, ale to pod warunkiem dobrej konstrukcji cewki i
    generatora.
    I do pewnego stopnia jest nawet uzasadniony zapis ""Niewykorzystana
    energia pola magnetycznego wraca do źródła. "

    Polecam jednak angielska wiki, tam bardziej szczegolowo pisze.

    J.