  • 1. Data: 2021-02-26 10:53:08
    Temat: Jaki procent kosztów wytworzenia samochodu to koszty wynagrodzeń (osobowe)?
    Od: "T." <k...@i...pl>

    Pytam z ciekawości, żeby zorientować się, jaka może być różnica w cenie
    samochodu wytwarzanego w kraju z pensją 3000 euro w porównaniu z krajem
    z pensją 800 euro. Jeśli koszty osobowe są duże, wtedy jest szansa, że
    taki samochód będzie tani, a przynajmniej tańszy. Tylko o ile?

    Pewien precedens kiedyś był - po zmianie ustrojowej w 1995 r. kupowałem
    Poloneza za 17 tys. zł - chyba większość podzespołów była produkcji
    krajowej, więc i w nich udział pracy ludzi wynagradzanych słabo był
    podobny. I to był najtańszy samochód u nas. Podobnie jest chyba i
    obecnie z Dacią - wytwarzana w Rumunii zapewne korzystająca w większości
    z miejscowych produktów, może być tania (są tam podzespoły także z Polski).
    Z drugiej strony - jeśli auto jest tylko montowane, ale części są
    sprowadzane z drogiego kraju, to oszczędność pewnie będzie nieduża, bo
    przy montażu pracuje niewiele ludzi. Chodzi zatem o całokształt...

    Jak to dziś może wyglądać? Ktoś się orientuje?

    T.

  • 2. Data: 2021-02-26 11:08:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >produkcji krajowej, więc i w nich udział pracy ludzi wynagradzanych
    >słabo był podobny. I to był najtańszy samochód u nas.

    Plus amortyzacja maszyn, budynkow ..

    >Podobnie jest chyba i obecnie z Dacią - wytwarzana w Rumunii zapewne
    >korzystająca w większości z miejscowych produktów, może być tania (są
    >tam podzespoły także z Polski).

    Co nie znaczy, ze bedzie tania bo juz tam Francuzi licza, ile powinna
    kosztowac.

    Poza tym czasy sie zmienily - jest duzy udzial maszyn, mniej lub
    bardziej automatycznych.

    >Z drugiej strony - jeśli auto jest tylko montowane, ale części są
    >sprowadzane z drogiego kraju, to oszczędność pewnie będzie nieduża,
    >bo przy montażu pracuje niewiele ludzi. Chodzi zatem o całokształt...

    Montaz auta na linii trwa kilkanascie godzin, choc bywa ze 2
    pracownikow pracuje naraz.

    >Jak to dziś może wyglądać? Ktoś się orientuje?

    A jeszcze dodaj koszt projektu, i np badan nad silnikiem.

    A milionowa pensja prezesa to uzasadniona czy nie ?

    J.

  • 3. Data: 2021-02-26 11:44:54
    Od: K <n...@e...com>

    On 26/02/2021 09:53, T. wrote:
> [...]
    > przy montażu pracuje niewiele ludzi. Chodzi zatem o całokształt...
    >
    > Jak to dziś może wyglądać? Ktoś się orientuje?

    Nie wiem czy bedziesz w stanie to ustalic z jakas sensowna dokladnoscia,
    ale ostatnio czytalem o tym:
    https://francuskie.pl/klatwa-reeksportu-nowe-samocho
    dy-sprzedaja-sie-w-polsce-gorzej-niz-wynika-to-ze-st
    atystyk/

  • 4. Data: 2021-02-27 08:16:56
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-02-26 o 11:08, J.F. pisze:

    > Poza tym czasy sie zmienily - jest duzy udzial maszyn, mniej lub
    > bardziej automatycznych.

    Automaty też wymagają obsługi i to wysoko wykwalifikowanej. A jak do
    tego dochodzi np. częsta zmiana asortymentu, to nierzadko automat
    wymięka wobec człowieka.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 5. Data: 2021-02-27 09:46:21
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-02-26 o 10:53, T. pisze:
> [...]
    > z pensją 800 euro. Jeśli koszty osobowe są duże, wtedy jest szansa, że
    > taki samochód będzie tani, a przynajmniej tańszy. Tylko o ile?

    Myślisz, że cena ma jakiś związek z tymi akurat kosztami?

  • 6. Data: 2021-02-27 10:56:22
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:603a06dc$0$511$65785112@news.neostrada.pl>
    user cef pisze tak:

    > Myślisz, że cena ma jakiś związek z tymi akurat kosztami?

    Od tego trzeba zacząć. Jeśli zaoszczędzę na produkcji to moje.
    Będę szukał potem i tak jak najdroższego zbytu.

    --
    Piter

    #ZawszeGratem
    strefa wolna od LPG TDI RWD AT DSG i klimy

  • 7. Data: 2021-03-01 07:53:27
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    On 26.02.2021 10:53, T. wrote:
> [...]
    > z pensją 800 euro. Jeśli koszty osobowe są duże, wtedy jest szansa, że
    > taki samochód będzie tani, a przynajmniej tańszy. Tylko o ile?
    [...]
    Byłem kiedyś przy takiej rozmowie i byłem troszkę zaskoczony, że jest to
    około 5% i to nie 5% taniej, a 5% to udział kosztów osobowych w
    wyprodukowanym samochodzie więc w sumie wychodzi to 1-1,5% taniej niż ta
    sama produkcja np. w Niemczech vs Polska.
    Czasem może być nawet wręcz odwrotnie, bo dochodzą z kolei niemałe
    koszty logistyczne. Gdyby nie to, że sporo dostawców mamy u siebie, to
    pewnie Fiat, OPEL/PSA i VW już by uciekły.

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 8. Data: 2021-03-01 10:18:12
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-02-27 o 09:46, cef pisze:

    > Myślisz, że cena ma jakiś związek z tymi akurat kosztami?

    Sądzę że nie ma, bo nie ma lokalnych i tanich marek, a globalne koncerny
    na takich autach (produkowanych w tanich krajach) mają po prostu większą
    marżę. Ale gdyby Tata postawiła na dobrą sieć sprzedaży to na wschodzie
    Europy mogłaby odnieść sukces - z uwagi właśnie na cenę wynikającą z
    niższych kosztów produkcji, a te samochody są wytwarzane tylko w Indiach.
    W latach 90. najtańszym autem u nas był Polonez, bo cała produkcja była
    u nas. Niestety sprzedaż spadła, - ludzie woleli droższe, ale lepiej
    wyposażone auta (była to też kwestia "zachłyśnięcia się" Zachodem).
    Teraz trochę próbuje - nie bez sukcesów - Dacia ze swoimi autami
    przebijać się ceną przy niezłym wyposażeniu i jakości. Daje to wymierny
    skutek - firma jest wysoko w statystykach. Ale pewnie Renault przykręci
    śrubę, bo np. nowe Sandero kanibalizuje Clio. Natomiast duże szanse ma
    Spring - będzie to chyba najtańsze auto elektryczne o porównywalnych z
    innymi osiągach.
    T.

  • 9. Data: 2021-03-01 10:23:00
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-03-01 o 07:53, Mirek Ptak pisze:
> [...]
    > koszty logistyczne. Gdyby nie to, że sporo dostawców mamy u siebie, to
    > pewnie Fiat, OPEL/PSA i VW już by uciekły.

    Fiat wyłącznie z powodów politycznych przeniósł produkcję Pandy z Tychów
    do Włoch - związkowcy wymusili. A tam produkcja 2x droższa... Okazało
    się, że kapitał ma narodowość.
    Natomiast teraz Stellantis zamierza u nas produkować najlepsze marki :-)
    "Przypominamy, że tuż przed końcem 2020 roku gruchnęła wiadomość o
    wielkiej inwestycji FCA w Tychach. Sensacyjny projekt szacowany na nawet
    2 mld euro przewiduje rozbudowę zakładu i uruchomienie produkcji trzech
    nowych modeli samochodów marek Fiat oraz pierwszy raz w historii Jeep i
    Alfa Romeo. Pierwsze auto zjedzie z taśmy już w drugiej połowie 2022
    roku, a prace przygotowawcze pod instalację nowych maszyn już trwają.
    Auta będą oparte na zupełnie nowej platformie, która uwolni drogę do
    zastosowania różnych rodzajów napędu, w tym układów hybrydowych (także
    plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka) i wersji w 100 proc.
    elektrycznych."
    T.

  • 10. Data: 2021-03-01 10:31:38
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 01-03-2021 o 10:18, T. pisze:

    > Teraz trochę próbuje - nie bez sukcesów - Dacia ze swoimi autami
    > przebijać się ceną przy niezłym wyposażeniu i jakości.

    Ale miałeś Dacię, czy tylko ze zdjęć tak Ci się wydaje?
    Bo ja miałem i zdjęcia to jedyne miejsce, gdzie wygląda ona podobnie do
    innych samochodów.
    W przypadku wyższych modeli cena już też robi się podobna, ale jakość i
    jakość wykonania już nie.

> [...]
    > śrubę, bo np. nowe Sandero kanibalizuje Clio. Natomiast duże szanse ma
    > Spring - będzie to chyba najtańsze auto elektryczne o porównywalnych z

    Chyba nie sprawdzałeś jej parametrów, jeśli tak twierdzisz.
    Jej cena po doposażeniu do podobnych poziomów, nie bardzo się różni od
    cen innych maluchów.