  • 31. Data: 2021-11-25 13:01:47
    Temat: Re: Jakie firmy produkowały w Niemczech V1, V2 i V3?
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Jak to mowia Amerykanie - bomby atomowe ocalily bardzo wielu ...
    > Japonczykow. Ktorzy by zgineli przy obronie japonskich wysp :-(

    Japońce przed 2WW mocno palili się do wojenki, można powiedzieć
    bardziej niż Polacy.

    Nie wiem ile tam urządzili prowokacji przed uderzeniem na bazy USA.

    https://historiamniejznanaizapomniana.wordpress.com/
    2015/05/15/incydent-z-15-maja-niedoszly-zamach-na-ch
    aplina/

  • 32. Data: 2021-11-25 15:28:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 25 listopada 2021 o 13:01:49 UTC+1 Astralny Rębajło napisał(a):
> [...]
    >
    > https://historiamniejznanaizapomniana.wordpress.com/
    2015/05/15/incydent-z-15-maja-niedoszly-zamach-na-ch
    Boga Boga ani żadnego innego boga to nie ma. Jak by był to by cie zajebał zanim
    napisałeś że Polacy palili się do wojenki.

  • 33. Data: 2021-11-25 16:05:23
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-11-25 o 12:58, Astralny Rębajło pisze:

    > Rozumiem robotnik nie człowiek? W 95% piszesz z sensem, ale raz na jakiś czas
    > palniesz głupotę i później z całych sił jej bronisz.
    >

    > Nawet mimo:
    > cyt.
    > Przy produkcji rakiet w Peenemunde, Mittelbau-Dora i innych miejscach,
    > śmierć poniosło od 15 tys. do 20 tys. robotników przymusowych.
    >

    > Nie chciało Ci się podliczyć liczby ofiar rakiet V1.V2 i porównać jednego z drugim.

    Nie były to wypadki przy pracy, tylko ofiary bombardowań.

    Ojciec mój, w wyniku łapanki, został robotnikiem przymusowym w zakładach
    Siemensa w Berlinie.
    W czasie nalotów robotnicy chowali się w rowach, a nadzór w bunkrach.
    Po jednym z bombardowań, ocalał tylko jeden rów z trzech.

    WM

  • 34. Data: 2021-11-25 16:50:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.11.2021 o 12:58, Astralny Rębajło pisze:
    > Rozumiem robotnik nie człowiek? W 95% piszesz z sensem, ale raz na jakiś czas
    > palniesz głupotę i później z całych sił jej bronisz.

    Robotnik przymusowy też człowiek, tylko, czy z punktu widzenia Niemców
    jest stratą? Gdyby Niemcom na tych robotnikach zależało, to by stara się
    im jakieś znośne warunki pracy stwarzać. A oni po prostu "piekli dwie
    pieczenie przy jednym ogniu". Nie dość, ze mieli darmową prawie siłę
    roboczą, to jeszcze mieli za darmo "usługę zabicia wroga".

    --
    Robert Tomasik

  • 35. Data: 2021-11-25 16:54:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 25 Nov 2021 03:58:25 -0800 (PST), Astralny Rębajło wrote:

    > Rozumiem robotnik nie człowiek? W 95% piszesz z sensem, ale raz na jakiś czas
    > palniesz głupotę i później z całych sił jej bronisz.

    Taki przymusowy z obozu, dla Niemcow nie czlowiek.

    > Nawet mimo:
    > cyt.
    > Przy produkcji rakiet w Peenemunde, Mittelbau-Dora i innych miejscach,
    > śmierć poniosło od 15 tys. do 20 tys. robotników przymusowych.

    Tylko nie wiadomo - rzeczywiscie "przy produkcji",
    czy np przy kopaniu tuneli, albo w bombardowaniu.
    Albo np w epidemii choroby.

    Niemcy o wiezniow nie dbali, to mogli umierac tysiacami, moze nawet
    dla nich lepiej, ze umierali.

    Nie bardzo sobie wyobrazam, zeby w normalnej produkcji tyle osob
    ginelo, bo jak - co chwila jakis wypadek?

    J.

  • 36. Data: 2021-11-25 16:54:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.11.2021 o 16:05, WM pisze:

> [...]
    > W czasie nalotów robotnicy chowali się w rowach, a nadzór w bunkrach.
    > Po jednym z bombardowań, ocalał tylko jeden rów z trzech.

    I teraz przyjmijmy, że w tych dwóch zniszczonych rowach zginęło 200
    robotników. Czy za rzetelny uznamy komunikat, że przy produkcji
    telefonów zginęło 200 osób? Przecież ich śmierć nie ma żadnego związku z
    tym, co robili. Żeby jeszcze zginęli przy taśmie montażowej. Ale oni
    zginęli w rowie!

    --
    Robert Tomasik

  • 37. Data: 2021-11-25 17:35:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 25 Nov 2021 16:50:08 +0100, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > pieczenie przy jednym ogniu". Nie dość, ze mieli darmową prawie siłę
    > roboczą, to jeszcze mieli za darmo "usługę zabicia wroga".

    Tych robotnikow przymusowych bylo kilka kategorii.
    Jedni byli "wywiezieni na roboty do Niemiec", czy nawet do Francji,
    i mieli znosne warunki zycia.

    Ci z obozow koncentracyjnych mieli nieznosne, choc jak pracowali poza
    obozem, to zawsze cos tam dodatkowego skaplo. Niektorzy pare lat
    przezyli.

    Zydzi z gett tez musieli pracowac ...

    J.

  • 38. Data: 2021-11-25 18:26:26
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-11-25 o 17:35, J.F pisze:

    > Tych robotnikow przymusowych bylo kilka kategorii.
    > Jedni byli "wywiezieni na roboty do Niemiec", czy nawet do Francji,
    > i mieli znosne warunki zycia.
    >
    > J.

    Początkowo tak było i wydawano nawet przepustki do miasta w czasie wolnym.
    Potem rozpętał się zamordyzm i za błahe przewinienie można było stracić
    zęby.

    WM

  • 39. Data: 2021-11-25 19:54:42
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-11-22 o 21:05, J.F pisze:

    > Produkcja to IMO taka smiertelna nie byla, no chyba ze wycienczony
    > robotnik wpadl pod maszyne ciezka.

    Tunele drążyć można byle więźniami, ale maszyny byle kto już obsługiwać
    nie mógł, chyba że się go *przeszkoliło*, co oznaczało że jego wartość
    jako robotnika rosła. Czytałem gdzieś o pewnym rosyjskim jeńcu wojennym,
    który przeżył roboty przymusowe bo był wysoko wykwalifikowanym spawaczem
    i pracował w zbrojeniówce.

    Swoją drogą, ciekawe czy Niemcy, lokując produkcję zbrojeniową np. w
    Stalowa Wola Werke zdawali sobie sprawę jak bardzo narażają się na
    sabotaże. OIDP tam robiono tam stal na lufy do armat 88 mm, i to się
    dało łatwo i w trudno wykrywalny sposób psuć.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 40. Data: 2021-11-25 19:58:16
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-11-25 o 16:54, J.F pisze:

    > Nie bardzo sobie wyobrazam, zeby w normalnej produkcji tyle osob
    > ginelo, bo jak - co chwila jakis wypadek?

    A może to kwestia szerokiego stosowania kar typu decymacja za próby
    sabotażu ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza