  • 21. Data: 2020-10-19 17:58:15
    Temat: Re: Klatka Faradaya
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 19.10.2020 o 15:01, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > A nie moze byc nadany przez naładownie nieuziemionej klatki ładunkiem ?

    > Czemu nie ? Teoretycznie to co w srodku swojego ładunku sumarycznego
    > zmienic nie może, wiec uziemienie klatki nic nie wnosi.

    To, co w środku, zmienić ładunku nie może. Ale to, co na zewnątrz, może
    zmienić potencjał całej klatki.

    P.P.

  • 22. Data: 2020-10-19 18:01:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 19 Oct 2020 17:29:45 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Zdarzyło Ci się kiedyś nie podłączyć ekranu? Często wtedy jest jeszcze
    > gorzej, niż bez e4kranu w ogóle. Jak to wyjaśnisz?

    Nie widzę związku. Uważasz że ekran przewodu nie będzie spełniał swojej
    ekranującej roli w urządzeniu o nieuziemionej masie, np. w ręcznym czy
    samochodowym?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 23. Data: 2020-10-19 18:03:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Syf lezący z zewnątrz może zmienić potencjał całej "klatki". A wtedy
    > przelezie do środka.

    A będąc w środku zauważysz, że potencjał całej klatki się zmienił?
    P.G.

  • 24. Data: 2020-10-19 18:05:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Zdarzyło Ci się kiedyś nie podłączyć ekranu? Często wtedy jest jeszcze
    > gorzej, niż bez e4kranu w ogóle. Jak to wyjaśnisz?

    Jaki ekran i w jakim przypadku masz na myśli?
    Twoje obserwacje muszą dotyczyć czegoś co nie jest w całości wewnątrz
    tego ekranu.
    P.G.

  • 25. Data: 2020-10-19 18:31:22
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 19.10.2020 o 18:05, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    >>> potencjału?

    Nie przedstawiałem takiego pomysłu.

    I skąd pomysł że on musi być określony w stosunku do czegoś?

    Jeśli ma być określony (czyli zmierzony) to musi być w stosunku do czegoś.

    > Jaki ekran i w jakim przypadku masz na myśli?
    > Twoje obserwacje muszą dotyczyć czegoś co nie jest w całości wewnątrz
    > tego ekranu.

    Realny ekran rzadko jest idealnie szczelny. Gdyby jednak Koledzy mieli
    rację, nie byłoby możliwe zwiększenie zakłóceń dochodzących do
    urządzenia w żadnym przypadku. A doświadczenie uczy, że niepodłączony
    ekran może pogarszać sytuację.

    P.P.

  • 26. Data: 2020-10-19 19:32:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 19 Oct 2020 18:31:22 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Nie przedstawiałem takiego pomysłu.
    Owszem, wprost nie przedstawiłeś. Ale powiedziałeś że potencjał musi być
    *nadany* przez połączenie klatki przewodem z inną metalową masą o innym
    potencjale, tak jakby potencjał klatki w tym przypadku grał inną rolę
    niż gdyby ona nie była połaczona z czymś innym. Tymczasem to co się
    dzieje w klatce jest niezależne od tego co się dzieje na zewnątrz. I na
    tym polega jej istota, więc jej potencjał może być dowolny i
    przypadkowy.

    > Jeśli ma być określony (czyli zmierzony) to musi być w stosunku do czegoś.
    Wtedy zwyczajowo nazywamy go napięciem.

> [...]
    > rację, nie byłoby możliwe zwiększenie zakłóceń dochodzących do
    > urządzenia w żadnym przypadku. A doświadczenie uczy, że niepodłączony
    Nie słyszałem o takim doświadczeniu. A nawet gdyby, nie ma to związku z
    istotą działania klatki F.

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 27. Data: 2020-10-19 19:36:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > rację, nie byłoby możliwe zwiększenie zakłóceń dochodzących do
    > urządzenia w żadnym przypadku. A doświadczenie uczy, że niepodłączony

    Rozumiem, że masz na myśli ekran kabla.
    W momencie gdy go nie podłączasz to coś, co miało być w klatce Faradaya
    przestaje w niej być.

    Wyobraź sobie dwa idealnie dźwiękochłonne pomieszczenia połączone długą
    dźwiękochłonną rurą. Siedząc w jednym możesz przez tę rurę rozmawiać z
    kimś w drugim pomieszczeniu bo żaden hałas wam nie przeszkadza.
    Teraz rura przy twoim pomieszczeniu jest oderwana i jest tu np.
    półmetrowa przerwa, a w pobliżu jakiś silnik odrzutowy. Już nie pogadasz
    z tym z drugiego pokoju.

    Ta oderwana rura to nie podłączony ekran.
    P.G.

  • 28. Data: 2020-10-19 21:05:47
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Stal to dobry material na k.F. ?
    > Czy aluminium lepsze, przynajmniej jesli chodzi o w.cz. ?
    >
    > A doswiadczenie z telefonem mi podpowiada, ze denko i brzeg beczki
    > powinno byc wydrapane z farby ...

    Wiesz, genialne to pewnie nie będzie, ale jak beczka starszawa, to i
    może opaska połączy w miarę szczelnie dekiel z brzegami. Bo jak nie
    połączy, to sie klatek nie uda przecież.

    Tak sobie myślę, ścianki w miarę grube, pewnie ocynkowane, szału nie ma,
    ale też głębokość wnikania znacznie mniejsza dla stali niż Cu czy AL.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 29. Data: 2020-10-19 21:41:12
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > dzieje w klatce jest niezależne od tego co się dzieje na zewnątrz. I na
    > tym polega jej istota, więc jej potencjał może być dowolny i

    Zgoda. Ale dotyczy to sytuacji, gdy potencjał klatki jest stały. Jeśli
    potencjał klatki się zmienia, a wnętrze klatki nie jest jednorodne,
    pojawiają się kłopoty.

    P.P.

  • 30. Data: 2020-10-19 21:52:48
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 19.10.2020 o 19:36, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > z tym z drugiego pokoju.
    >
    > Ta oderwana rura to nie podłączony ekran.

    Parę lat temu, z chęci powrotu do czarnych płyt, zmajstrowałem korektor
    RIAA (według schematu z książki Junga o wzmacniaczach operacyjnych
    dostępnej na stronie Analog Devices). Po wpakowaniu do gramofonu pięknie
    buczał. Naprędce zlutowałem ekran (ze starego, fenolowego laminatu), i
    równie naprędce zapomniałem go podłączyć. Efekt był powalający ;-) Po
    dolutowaniu małego kabelka łączącego masę płytki z ekranem jest super.
    Niepodłączony ekran pięknie ściągał brum. I nie trzeba było żadnych
    gigaherców.
    Rzeczywiście, powinienem był o tym napisać.

    P.P.