  • 21. Data: 2022-05-15 10:49:55
    Temat: Re: Ładowarki z azotku galu
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 15 May 2022 at 03:15:04 UTC+2, Marcin Debowski wrote:
    > Siedzisz w wymianie ciepła to ufam Ci na słowo, ale w takim razie
    > dlaczego się tego powszechnie nie robi? Nawet przy standardowym SFX
    > wydaje się, można by było zaprojektować to tak, że wszystkie grzejniki
    > siedzą na jednym bloku, a ciepło jest odprowadzane do żeber i
    > wentylatora jakimiś heat pipes.

    Żebra do procesorów robi się coraz prostszymi metodami (już się niczego nie lutuje,
    nie zgrzewa, nie używa się odlewów), za to projektuje się je przy użyciu
    wyrafinowanych metod z cfd na czele. z drugiej strony coraz mniej tego ciepła jest do
    zrzucenia. Mi się ostatnio odkleił radiator z M.2 w transporcie, a zauważyłem to
    dopiero po paru miesiącach jak tam zajrzałem. Nic nie wysiadło, a to był raid0,
    mogłoby bałaganu narobić. Rurki ciepła też są coraz bardziej wyrafinowane, tani
    chiński model potrafi mieć zmienną porowatość tego spieku wewnątrz. Po kilku latach
    intensywnego używania (cykle cieplne) nie widać żadnego zniszczenia typu pęknięcia
    zmęczeniowe. Tego postępu nie widać gołym okiem, ale zapewniam Cię że jest go więcej
    niż w zbrojeniówce, gdzie wszystko po prostu chłodzi się wodą. A że ktoś drukuje w 3d
    bloki do chłodzenia wysokomocowej elektroniki to dla mnie nie jest żaden postęp.

    Natomiast bardzo słabo idzie projektowanie jak się za to bierze producent zasilacza,
    czy całej obudowy. Oni po prostu mają za ciasną marżę, nie stać ich na r&d, na
    przykład większość drukarek 3d ma nakrętkę kasującą luzy zamontowaną w złą stronę,
    tak że działa w kierunku przeciwnym do grawitacji. Jednym słowem nie stać ich na
    zatrudnienie inżyniera który ma pojęcie o projektowaniu tego co projektuje.
    Badylarstwo.

    Tanie chińskie obudowy do pecetów mają kilka gniazd na wentylatory, ale jak
    popatrzysz jak to wszystko ma razem dmuchać to wychodzi jakieś nieporozumienie.

  • 22. Data: 2022-05-15 10:54:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-15, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > SFX to ściema. Nie ma rynku, poszukaj tego na aliexpressie. A jak coś
    > znajdziesz to popatrz na kable, przecież to jakiś koszmar jest. Moce
    > CPU poszły w dół, ale moce GPU idą w górę.

    E, nie dalej jak miesiąc temu kupiłem 2. Z tym, że ja nie mam ambicji
    na 1kW, 650W mi wystarczyło z dużym marginesem.

    https://www.lazada.sg/products/i2248676667-s12944673
    239.html
    Przy czym kable to faktycznie koszmar, ale za taką cenę i do moich
    zastosowań ujdzie.

    A jak chcesz coś lepszego, to też przecież są:
    https://www.amazon.com/s?k=sfx+1000w
    https://www.amazon.com/SilverStone-Technology-Titani
    um-Capacitors-SX800-LTI-USA/dp/B07N6FB8NC/
    https://images.anandtech.com/doci/12317/silverstone_
    sfxl_sfx_sx800_03.jpg

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2022-05-16 04:14:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-15, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    popatrzysz jak to wszystko ma razem dmuchać to wychodzi jakieś nieporozumienie.

    No to trochę wychodzi, że potrzeba zasilacza dużej mocy i małej
    wielkości jest jednak dość niszowa? Pewnie zwyczajnie mikro-pecet z
    potężną mocą grafiką jest czymś co byłoby miło mieć, ale mATX z
    pełnowymiarowym PSU jest jak nabardziej akceptowalny dla większości
    użytkowników.

    Te SFX'y z Amazona podlinkowane w innym poście, nie są za tanie (ale też
    nie jakoś kosmicznie drogie), a może są i rozsądniej zaprojektowane. Z
    tym, że jak sam zauważyłeś, wybór SFX jest dużo słabszy od
    standardowych, więc ponownie, jakby nie ma zapotrzebowania, albo te co
    są, nie dość, że droższe to są jakieś wyjątkowo podłe.

    Więcej, prawdę mówiąc spodziewam się, że przeciętny użytkownik maszyny z
    dobrą grafiką, wręcz chce mieć kawał kloca a nie jakąś miniaturkę. Ta
    całą moda na kakofonię pasków i wentylatorów LED, zaszybionych obódów
    itp. skądś się bierze. Tego się nie upchnie w obudwę wielkości cegły.

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2022-05-16 11:40:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 14 May 2022 07:17:07 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

> [...]
    rewolucji nie zrobi, ale może mieć w niej swoje miejsce jeśli przemysł przestawi się
    na nowy rozmiar zasilaczy do pecetów, takich w które te marne półtora kilowata da się
    wcisnąć.

    > Wydmuchać wiatrakami takimi samymi jak w dużej obudowie. A najpierw
    > nauczyć się projektować żebra które to ciepło zrzucą w powietrze.

    No coz, farelka wydmuchuje 1.5kW, czy nawet 2kW, ale wydmuch jest
    cokolwiek gorący.

    > Porównaj dzisiejsze radiatory z tym co było 20 lat temu.

    20 lat temu byla potrzeba na takie moce?
    No, jakie "kosmiczne" radiatory sie juz pojawialy.

    fajne slowo - skiving
    https://www.youtube.com/watch?v=ghrjJ1OL6jM

    Ale ale ... z tego wychodzi lepszy radiator, czy tanszy w produkcji?
    :-)

    Heat pipe, to jest osiagniecie ... ale od ponad 20 lat w uzyciu
    masowym
    https://www.youtube.com/watch?v=OR8u__Hcb3k

    P.S. Czy żebra radiatora nie powinny miec profilu lotniczego?
    On stawia maly opor przeplywowi powietrza ... ale przeplyw laminarny
    chyba nie jest pożądany.

    J.

  • 25. Data: 2022-05-16 11:51:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > No coz, farelka wydmuchuje 1.5kW, czy nawet 2kW, ale wydmuch jest
    > cokolwiek gorący.

    > 20 lat temu byla potrzeba na takie moce?
    > No, jakie "kosmiczne" radiatory sie juz pojawialy.

    Pamiętam mojego pierwszego peceta XT. Zasilacz wydmuchiwał powietrze nie
    tak gorące jak z farelki, ale ciepłe jak z suszarki do włosów na niskim
    biegu. Żaden scalak na płycie głównej ani na kartach nie miał radiatora.
    Ale było ich w sumie ponad setka, więc wespół w zespół mogły trochę podgrzać
    atmosferę. Dysk był ciepły, a powierzchnię miał sporą, bo pięciocalowy i
    gruby do tego. Podejrzewam, że niskosprawny zasilacz też swoje do wiatraka
    dokładał.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2022-05-16 12:40:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 May 2022 11:51:37 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > atmosferę. Dysk był ciepły, a powierzchnię miał sporą, bo pięciocalowy i

    Ale dysk jako taki sie malo grzeje.
    Sam dysk bardzo malo - bo tarcie o powietrze.
    Wiecej pewnie cewki silnika, i cala reszta "szybkiej" elektroniki.

    > Podejrzewam, że niskosprawny zasilacz też swoje do wiatraka
    > dokładał.

    Zasilacz chyba nie byl az taki niskosprawny.

    Tak czy inaczej - moce zasilaczy byly mniejsze, zuzycie/grzanie
    rozlozone na wiele elementow, zegary niskie - radiatory niepotrzebne,
    ale przeplyw powietrza jak widac - wymuszony.

    Z czasem sie zmienilo. No coz - widac 3 mld tranzystorow to nie 30
    tys, a 2GHz to nie 8MHz :-)

    J.

  • 27. Data: 2022-05-16 12:44:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 13 May 2022 08:40:19 +0200, Marek wrote:
    > Coraz ich więcej na AliExpress, faktycznie będzie to przełom w
    > dziedzinie miniaturyzacji mocy?

    Ja bym tam byl ostrozny, czy to ładowarka na tranzystorach z GaN,
    czy ładowarka o nazwie "GaN".

    Podobnie np latarki LED - o mocy 3W, czy o nazwie/typie "3W".

    J.

  • 28. Data: 2022-05-16 13:07:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale dysk jako taki sie malo grzeje.
    > Sam dysk bardzo malo - bo tarcie o powietrze.
    > Wiecej pewnie cewki silnika, i cala reszta "szybkiej" elektroniki.

    Nie mówię przecież, że to od talerzy gorąc buchał. Duża płyta utkana
    scalakami TTL, do tego silniki o jednak sporej mocy.

    > Zasilacz chyba nie byl az taki niskosprawny.

    Spotykało się wtedy zasilacze (impulsowe) w osobnych obudowach -- też
    z wiatrakami. Sprawność uznawana wtedy za fenomenalną, z dzisiejszego
    punktu widzenia wygląda tak sobie.

    > Tak czy inaczej - moce zasilaczy byly mniejsze, zuzycie/grzanie
    > rozlozone na wiele elementow, zegary niskie - radiatory niepotrzebne,
    > ale przeplyw powietrza jak widac - wymuszony.

    Moc około 150 W. Dzisiejsze ogromne zasilacze pecetów swoją moc oddają
    tylko w porywach. Komputer, który w danym momencie wykorzystwany jest
    wyłącznie do pisania gupot na newsy, zapotrzebowanie na moc ma niewielkie.
    W czasach XT/AT bieg jałowy chłonął znaczną część mocy zasilacza.

    > Z czasem sie zmienilo. No coz - widac 3 mld tranzystorow to nie 30
    > tys, a 2GHz to nie 8MHz :-)

    Druga różnica jest taka, że dzisiaj prawie cała moc idzie w CPU/GPU.
    Wtedy procesor i układ graficzny nie wyróżniał się spośród pozostałego
    scalactwa.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2022-05-16 13:19:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 May 2022 13:07:24 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Nie mówię przecież, że to od talerzy gorąc buchał. Duża płyta utkana
    > scalakami TTL, do tego silniki o jednak sporej mocy.

    Az takiej sporej to chyba nie, bo duzo mocy, aby krecic talerzami nie
    trzeba.

    Aczkolwiek ... napedy dawniejsze, "pralki", mialy calkiem spory
    silnik. Jak od pralki :-)

    > Spotykało się wtedy zasilacze (impulsowe) w osobnych obudowach -- też
    > z wiatrakami. Sprawność uznawana wtedy za fenomenalną, z dzisiejszego
    > punktu widzenia wygląda tak sobie.

    No coz, miedzy 80% a 95% roznica jest niby spora, jesli chodzi o moc
    strat, ale patrzac na same liczby, to ja nie czuje az tak wielkiej
    roznicy.
    Realne te liczby, czy przesadzam ?

    > Moc około 150 W. Dzisiejsze ogromne zasilacze pecetów swoją moc oddają
    > tylko w porywach.

    Chyba, ze ktos dociaza swoj sprzet.

    > Komputer, który w danym momencie wykorzystwany jest
    > wyłącznie do pisania gupot na newsy, zapotrzebowanie na moc ma niewielkie.

    No ba, do laptopa mam zasilacz 45W.
    Dysku juz nie ma (tylko SSD), CD juz nie ma ...

    > W czasach XT/AT bieg jałowy chłonął znaczną część mocy zasilacza.

    Windows nie zatrzymywalo procesora, nawet w niskiej wersji 3?

    > Druga różnica jest taka, że dzisiaj prawie cała moc idzie w CPU/GPU.
    > Wtedy procesor i układ graficzny nie wyróżniał się spośród pozostałego
    > scalactwa.

    Dokladnie, ale przeciez RAM pracuje tez szybko, a pojemnosci ma duze

    J.

  • 30. Data: 2022-05-16 19:06:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Az takiej sporej to chyba nie, bo duzo mocy, aby krecic talerzami nie
    > trzeba.

    Nie wiem co tam żre prąd, ale miałem pięciocalowy dysk w obudowie
    o podwójnej wysokości. Miał gigantyczną pojemność -- równe 100MB.
    Obudowa była użebrowana jak cylinder motocykla.

    > Chyba, ze ktos dociaza swoj sprzet.

    Jasyś bitcoiniarze najwyżej. Choć i oni przerzucili się chyba na inny
    sprzęt.

    > Windows nie zatrzymywalo procesora, nawet w niskiej wersji 3?

    Raczej nie. Bo i po co, skoro sam procesor żarł niewielką część mocy?
    Dociążałem swój sprzęt w czasach XT, robiąc wielogodzinne obliczenia.
    Nie było widać żadnego wpływu na rzeczy takie jak temperatura powietrza
    wydmuchiwanego z tyłu.

    --
    Jarek