  • 11. Data: 2022-05-14 15:57:37
    Temat: Re: Ładowarki z azotku galu
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 14 May 2022 at 15:49:37 UTC+2, PeJot wrote:
> [...]
    cieńszy gdyby nie standardowy rozmiar zasilacza. Można iść w jakieś egzotyczne
    obudowy z dedykowanymi zasilaczami (małymi), ale po pierwsze kup taki zasilacz na
    wymianę jak się spali, a po drugie one mają za mało mocy. Jednym słowem: sam GaN
    rewolucji nie zrobi, ale może mieć w niej swoje miejsce jeśli przemysł przestawi się
    na nowy rozmiar zasilaczy do pecetów, takich w które te marne półtora kilowata da się
    wcisnąć.
    > I co dalej ? Jeśli PSU będzie miało te 1.5 kW, to co zrobić z ciepłem
    > produkowanym przez tak prądożerne podzespoły PC *w małej obudowie ?
    > Ciecz trochę zabija pomysł kompaktowego PC.
    >

    > --
    > P. Jankisz
    > Sygnaturka zastępcza
    nie ładowarki a zasilacze
    były transformatorowe, są impulsowe.

    Małe zasilacze do laptoków są znane od lat

    a reszta to fake marketingowy, żeby sprzedać kolejne tony złomu elektronicznego

    https://www.cui.com/blog/how-gallium-nitride-gan-ena
    bles-smaller-more-efficient-power-supplies

  • 12. Data: 2022-05-14 16:17:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

> [...]
    > produkowanym przez tak prądożerne podzespoły PC *w małej obudowie ?
    > Ciecz trochę zabija pomysł kompaktowego PC.

    Wydmuchać wiatrakami takimi samymi jak w dużej obudowie. A najpierw nauczyć się
    projektować żebra które to ciepło zrzucą w powietrze. Porównaj dzisiejsze radiatory z
    tym co było 20 lat temu.

  • 13. Data: 2022-05-14 19:25:13
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2022-05-14 o 16:17, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    projektować żebra które to ciepło zrzucą w powietrze. Porównaj dzisiejsze radiatory z

    MZ to nie jest kwestia czy da się zrobić 1.5 kW PSU w małej obudowie,
    ale raczej do czego takie coś byłoby potrzebne w ultrakompaktowym PC.
    Najbardziej prądożerne GPU mają swoje wymiary i chyba nikt nie próbuje
    ich zmniejszać.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 14. Data: 2022-05-14 22:35:53
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 14 May 2022 at 19:25:26 UTC+2, PeJot wrote:

> [...]
    > ale raczej do czego takie coś byłoby potrzebne w ultrakompaktowym PC.
    > Najbardziej prądożerne GPU mają swoje wymiary i chyba nikt nie próbuje
    tutaj ciekawostki

    --
    Evertiq - Azotek galu może być następcą krzemu
    https://evertiq.pl/news/27600

    16.06.2021 ? Azotek galu, którego technologię wytwarzania opracowali polscy naukowcy
    pod koniec XX wieku, może się okazać następcą krzemu. Technologię azotku galu
    rozwijają m.in. naukowcy z Instytutu Wysokich Ciśnień PAN. Firma Xiaomi stworzyła już
    miniaturową ładowarkę o mocy 65 W z wykorzystaniem tranzystorów z azotku galu.
    Wyszukuj azotek galu obrazami
    Azotek Glinu
    Arsenek Galu
    Azotek Krzemu
    Ogniwa Z Arsenku Galu
    Baseus Ladowarka 65W
    ,,100 innowacji stulecia". Azotek galu z Polski odmieni ...
    https://cyfrowa.rp.pl/technologie/art18049831-100...

    07.06.2020 ? Azotek galu to podłoże, uznawane za przełomową innowację w dziedzinie
    optoelektroniki i elektroniki, porównywalną do wdrożenia produktów na bazie krzemu.
    Posiada niezwykłe właściwości, które powodują, że jego zastosowanie pozwoli na rozwój
    takich produktów, jak lasery, LED, baterie słoneczne, tranzystory.
    Ugreen GaN (azotek galu) szybka ładowarka sieciowa ...
    https://archiwum.allegro.pl/oferta/ugreen-gan...

    Informacje o Ugreen GaN (azotek galu) szybka ładowarka sieciowa - 11174547357 w
    archiwum Allegro. Data zakończenia 2022-02-28 - cena 158,60 zł
    Azotek galu przyszłością ładowarek? Krótki test Xiaomi ...
    https://www.dobreprogramy.pl/azotek-galu...

    25.12.2020 ? Azotek galu ma jednakowoż takie cechy, które czynią go od krzemu
    lepszym. Przynajmniej w sytuacjach, w których w ogóle można go wykorzystać. Zaletą
    azotku galu jest tzw. szeroka przerwa energetyczna, co najprościej można wytłumaczyć
    jako ilość energii, jaką należy dostarczyć celem uzyskania przewodnictwa.
    Azotki - Wikipedia, wolna encyklopedia
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Azotki

    Azotki glinu, galu i indu przyjmują diamentopodobną strukturę wurcytu, w której atomy
    zajmują tetraedryczne położenia. Na przykład, w azotku glinu, każdy atom glinu
    posiada cztery otaczające go atomy azotu na narożach tetraedru i podobnie każdy atom
    azotu posiada cztery sąsiadujące z nim atomy glinu, znajdujące się w narożach
    tetraedru.
    Azotki - reakcje i włąściwości - Kursy maturalne ...
    https://matura100procent.pl/azotki-reakcje-i-wlasciw
    osci

    Galu. Mamy zatem przed sobą azotek galu. Azotki jonowe Azotki jonowe są tworzone
    przez berylowce, lit oraz pierwiastki z 11 i 12 grupy układu okresowego. Wśród
    litowców tylko lit tworzy trwały azotek. Pozostałe bardzo łatwo ulegają rozpadowi.
    Tranzystory mocy z azotku galu tańsze od krzemowych
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3033030.html

    12.05.2015 ? Azotek galu i węglik krzemu od dawna znane są jako atrakcyjne
    alternatywy dla energoelektroniki. Układy te zdolne są do szybkiego przełączania i są
    w stanie pracować przy większym napięciu niż układy krzemowe tej samej wielkości, ale
    krzem zawsze był tańszy w wytwarzaniu niż te materiały.
    Polscy naukowcy mieli zostać multimilionerami ... - Money.pl
    https://manager.money.pl/wiadomosci/artykul/ammono..
    .

    22.01.2017 ? Wszystko za sprawą dwucalowego kryształu azotku galu, który miał zmienić
    świat. Dlaczego? Bo ten kryształ, który udało się wyhodować czterem naukowcom
    wywodzącym się z

  • 15. Data: 2022-05-14 22:43:05
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 14 May 2022 at 22:35:53 UTC+2, a a wrote:

> [...]
    zmienić świat. Dlaczego? Bo ten kryształ, który udało się wyhodować czterem naukowcom
    Szukałem toksyczności, skoro to metal płynny w temperaturze pokojowej, a kolor
    przypomina rtęć,
    ale niewiele znalazłem

    ==
    Gal nie ma żadnego znaczenia biologicznego, ale są przypuszczenia, że ma wpływ na
    szybkość przemiany materii[

    Ale to jest najważniejsze:

    Zastosowania
    jako katalizator w produkcji wodoru z wody metodą utleniania glinu

    ==
    do sztuczek iluzjonistycznych typu zginanie łyżeczek w dłoni
    -===================================================

    i już wiemy, dlaczego łyżeczki się zginają

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Gal

  • 16. Data: 2022-05-14 22:55:50
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 14 May 2022 at 22:43:06 UTC+2, a a wrote:

> [...]
    > -===================================================
    >
    > i już wiemy, dlaczego łyżeczki się zginają

    znalazłem toksycznośc par galu

    https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/gallium#:~
    :text=Gallium%20is%20a%20silvery-white%20liquid%20at
    %20room%20temperature.%2Cmay%20form%20a%20corrosive%
    20alkaline%20solution%20with%20water.
    I to może być problem w przypadku przegrzania ładowarki.
    Wygenerowane pary są toksyczne i alergizujące, drażniące, czyli jest to syf podobny
    do rtęci

    A ładowarki właśnie ulegają uszkodzeniu w wyniku przegrzania i wdychanie syfiastych
    par stanowi duże ryzyko w przypadku dzieci, kobiet w ciąży i osób uczulonych na pary
    galu.

    Chemical Safety

    Corrosive
    Irritant
    Laboratory Chemical Safety Summary (LCSS) Datasheet

    Chemiczne bezpieczeństwo to nie medyczne bezpieczeństwo

  • 17. Data: 2022-05-14 23:00:16
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 14 May 2022 at 22:55:51 UTC+2, a a wrote:

> [...]
    > Irritant
    > Laboratory Chemical Safety Summary (LCSS) Datasheet
    >
    > Chemiczne bezpieczeństwo to nie medyczne bezpieczeństwo
    Piszą, że ten syf jest silnie toksyczny i trwale skazi wodę, czyli jednak syf i wody
    zostaną zatrute gdy na złomie będzie leżała tona zasilaczy galowych.

    1GHS Classification
    New Window
    Pictogram(s) Corrosive
    Irritant
    Signal Danger
    GHS Hazard Statements

    H290 (29.71%): May be corrosive to metals [Warning Corrosive to Metals]

    H302 (21.47%): Harmful if swallowed [Warning Acute toxicity, oral]

    H314 (65.29%): Causes severe skin burns and eye damage [Danger Skin
    corrosion/irritation]

    H412 (21.47%): Harmful to aquatic life with long lasting effects [Hazardous to the
    aquatic environment, long-term hazard]

    5Health and Symptoms
    New Window
    5.1Fire Hazards
    New Window

    Excerpt from ERG Guide 172 [Gallium and Mercury]: Non-combustible, substance itself
    does not burn but may react upon heating to produce corrosive and/or toxic fumes.
    Runoff may pollute waterways. (ERG, 2016)
    U.S. Department of Transportation, Transport Canada, and Secretariat of
    Communications and Transport of Mexico, with collaboration from Argentina's Centro de
    Información Química para Emergencias. 2016 Emergency Response Guidebook.
    https://www.phmsa.dot.gov/hazmat/outreach-training/e
    rg (accessed April 26, 2016).
    5.2Skin, Eye, and Respiratory Irritations
    New Window

    Probably an eye, skin, & mucous membrane irritant.
    Gleason, M.N., R.E. Gosselin, H.C. Hodge, and R.P. Smith. Clinical Toxicology of
    Commercial Products. 3rd ed. Baltimore: Williams and Wilkins, 1969., p. 1717
    6First Aid
    New Window

    Excerpt from ERG Guide 172 [Gallium and Mercury]: Ensure that medical personnel are
    aware of the material(s) involved and take precautions to protect themselves. Move
    victim to fresh air. Call 911 or emergency medical service. Give artificial
    respiration if victim is not breathing. Administer oxygen if breathing is difficult.
    Remove and isolate contaminated clothing and shoes. In case of contact with
    substance, immediately flush skin or eyes with running water for at least 20 minutes.
    Keep victim calm and warm. (ERG, 2016)

    https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/gallium#da
    tasheet=LCSS&section=First-Aid

    Czyli ten syf skazi wodę pitną

  • 18. Data: 2022-05-15 03:00:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-14, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > może mieć w niej swoje miejsce jeśli przemysł przestawi się na nowy
    > rozmiar zasilaczy do pecetów, takich w które te marne półtora kilowata

    SFX są w miarę standardowe. Największy (mocą) jaki widzę to 1kW.

    > da się wcisnąć. Inny temat to mit że im obudowa mniejsza tym więcej
    > hałasu musi robić. to jest kwestia światopoglądowo-religijna, nie chce
    > mi się gadać.

    Może gdzieniegdzie i jest to mit, ale co do zasady jest to jednak
    prawidłowość. Najlepiej to widać po serwerach 1U vs >1U. Owszem, w
    ostatnich latach robi się wszędzie lepiej bo moce cpu poszły w dół.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2022-05-15 03:14:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-14, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
    > Wydmuchać wiatrakami takimi samymi jak w dużej obudowie. A najpierw
    > nauczyć się projektować żebra które to ciepło zrzucą w powietrze.
    > Porównaj dzisiejsze radiatory z tym co było 20 lat temu.

    Siedzisz w wymianie ciepła to ufam Ci na słowo, ale w takim razie
    dlaczego się tego powszechnie nie robi? Nawet przy standardowym SFX
    wydaje się, można by było zaprojektować to tak, że wszystkie grzejniki
    siedzą na jednym bloku, a ciepło jest odprowadzane do żeber i
    wentylatora jakimiś heat pipes.

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2022-05-15 10:31:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 15 May 2022 at 03:00:15 UTC+2, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > prawidłowość. Najlepiej to widać po serwerach 1U vs >1U. Owszem, w
    > ostatnich latach robi się wszędzie lepiej bo moce cpu poszły w dół.

    SFX to ściema. Nie ma rynku, poszukaj tego na aliexpressie. A jak coś znajdziesz to
    popatrz na kable, przecież to jakiś koszmar jest.
    Moce CPU poszły w dół, ale moce GPU idą w górę.