  • 1. Data: 2009-08-04 14:16:35
    Temat: Laickie pytanie.
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    Witam.
    Nie bijcie, wytlumaczcie bo mi sie cos zaczyna pieprzyc.
    Jak mam zasilacz 12V 2A (stabilizowany), a w obwodzie opornik
    zastępczy 13,2om i 10W + coś, to zasilacz będzie cały a opornik
    będzie się grzał czy zasilacz sie spali?

    Co chce zrobić?
    No mam w/w zasilacz, chce podłączyć to 'coś' pod ten zasilacz,
    tylko potrzebuje jakoś ograniczyć natężenie prądu w tym obwodzie.
    Prosta sprawa, prawo ohma i wzór na moc prądu, tylko jakoś nie
    jestem pewien swego i wole się zapytać a nie spalić bardzo dobry
    zasilacz za ciężkie pieniądze ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 2. Data: 2009-08-04 14:18:19
    Temat: Re: Laickie pytanie.
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Tue, 4 Aug 2009 16:16:35 +0200
    Sqeeb wrote:

    > [ciach]

    I jeszcze jedno... nie mam żadnego opornika nadającego się do
    mojego pomysłu, a przeglądając allegro trafiłem tylko na
    taki druciak 75W 0-600om, jak go podłącze to zasilacz przeżyje
    czy nie?

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 3. Data: 2009-08-04 14:24:25
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 4 Aug 2009 16:18:19 +0200, Sqeeb napisał(a):

    > a przeglądając allegro trafiłem tylko na
    > taki druciak 75W 0-600om

    Twój zasilacz ma 24W mocy. Jeśli podłączysz pod niego żarówkę 21W/12V
    samochodową od stopu, będzie w sam raz i nic sie nie powinno spalić. A
    żarówkę każdy ma :)
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2009-08-04 14:51:23
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Sqeeb" <s...@i...community> wrote in message
    y...
[...]

    Po co? Jak połączone coś z opornikiem? Dlaczego zastępczy?

  • 5. Data: 2009-08-04 15:26:49
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Tue, 4 Aug 2009 16:51:23 +0200
    PcmOL wrote:

    > Po co? Jak połączone coś z opornikiem? Dlaczego zastępczy?

    A.d. 1. Bo tak.
    A.d. 2. Szeregowo.
    A.d. 3. Bo nie mam chwilowo innej możliwości.

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 6. Data: 2009-08-04 17:18:58
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Sqeeb" <s...@i...community> wrote in message
    y...
    On Tue, 4 Aug 2009 16:51:23 +0200
    PcmOL wrote:

    > Po co? Jak połączone coś z opornikiem? Dlaczego zastępczy?

    A.d. 1. Bo tak.
    A.d. 2. Szeregowo.
    A.d. 3. Bo nie mam chwilowo innej możliwości.

    Opornik bedzie się grzał.

  • 7. Data: 2009-08-04 18:02:33
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik PcmOL napisał:

    > A.d. 1. Bo tak.
    > A.d. 2. Szeregowo.
    > A.d. 3. Bo nie mam chwilowo innej możliwości.
    >
    > Opornik bedzie się grzał.

    Nie wiemy co to jest to "coś" ? A że jest połączone szeregowo z
    opornikiem, to może on być zupełnie zimny.

    Dopóki nie poznamy tajemniczego "cosia" niewiele wydedukujemy.
    Co jest pewne:
    1. Nawet jeśli "coś" ma rezystancję zero om, to takie bezpośrednie
    podłączenie rezystora 13,2om do źródła o napięciu 12V da przepływ prądu
    ok 0,9A czyli zasilaczowi nic nie grozi (chyba, że "coś" jest źródłem
    połączonym szeregowo z zasilaczem).
    2. Przy takim bezpośrednim połączeniu na rezystorze wydzieli się moc ok
    10,9W czyli lekko ponad normę. Rezystor będzie się mocno nagrzewał, ale
    nie wykończy się go tak szybko. Przy intensywnym chłodzeniu może radzić
    sobie całkiem nieźle. (chyba, że "coś"... j.w.)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 8. Data: 2009-08-04 19:44:43
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl> wrote in message

    > Nie wiemy co to jest to "coś" ? A że jest połączone szeregowo z
    > opornikiem, to może on być zupełnie zimny.

    Wówczas też będzie grzał, ale z mocą równą zeru. ;-)

  • 9. Data: 2009-08-04 20:27:49
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Tue, 04 Aug 2009 20:02:33 +0200
    Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Dopóki nie poznamy tajemniczego "cosia" niewiele wydedukujemy.

    Nie będe wam wiele tłumaczył, ale tak krótko mówiąc to tym
    cosiem będzie 'naczynie z butelek' w którym będzie woda.
    Elektrolizer buduje ;-) Tak wiem, to niebezpieczne, straszne i w ogóle.
    Ale nie chce stworzyć mieszaniny piorunującej tylko sam wodór uzyskać.

> [...]
    > nie wykończy się go tak szybko. Przy intensywnym chłodzeniu może radzić
    > sobie całkiem nieźle. (chyba, że "coś"... j.w.)

    Hym... Nasz coś też pewnie będzie miał pewną rezystancję(nawet jeżeli będzie
    to słona woda), ale wzrost rezystancji w obwodzie powinien zmniejszyć prąd na
    oporniku? Dobrze mówię?

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 10. Data: 2009-08-04 20:28:54
    Od: "ici" <i...@p...onet.pl>

> [...]

    Prosta sprawa, prawo ohma i wzór na moc prądu, tylko jakoś nie
    jestem pewien swego i wole się zapytać a nie spalić bardzo dobry

    Kłania się tu prawo (Ł) Ohma:
    czyli łopatologicznie w twoim przypadku:
    R=U:I, czyli I=U:R
    podstawiając otrzymujemy:
    Max prąd w układzie przy założeniu:
    U = 12V, I max= 2A, R1=13,2 Ohma, Rcoś=...?

    prąd zasilacza I = 12 : (13,2 + Rcoś)
    zakłądając że Rcosia = 0 Ohm
    max prąd zasilacza wynosi Imax = 12:13,2 ~=0,91 Ampera
    Mając dobry i drogo zasilacz na pewno go nie uszkodzisz.
    Poza tym drogie i dobre zasilacze dość trudno uszkodzić - mają
    głupco-odporne zabezpiezenia w tym na pewno nadprądowe i zwarciowe.
    Można powiedzieć, że trzeba się mocno napracować, żeby uszkodzić drogi i
    dobry zasilacz.
    Sam powinien ci ograniczyć prąd do zadanego lub tych 2A.

    Jeśli nie wiesz czy COŚ nie ma zwarcia, to starym i praktycznym sposobem
    jest łączenie w szereg żarówki o takiej mocy, że przy zwarciu COSIA nie
    uszkodzi zabezpieczeń.
    Ja używam sfatygowanych żarówek samochodowych od
    Pozycji/Stopu/Kirunkowskazów (5/21W), lub reflektorowych 2 włóknowych (np
    H4: 45W + 50W) gdzie włókna można łączyć pojedyńczo, lub szeregowo, lub
    równolegle zaleznie od potrzeb i obliczeń z kalkulatora.
    Na to konto nawet dolutowałem sobie do przepalonego bezpiecznika
    samochodowego (płaski mały i duży) kabelki które w nieznanych
    okolicznościach układu obciązenia łaczę w szereg z w/w żarówkami.
    Taki układ daje mi optyczny bezpiecznik i szybki szacunek prądu w układzie.
    Żarówka w razie awarii zaświeci się pełnym światłem, przy sprawnym
    obciążeniu światłem odp, słabszym.