    From: "ici" <i...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Laickie pytanie.
    Date: Tue, 4 Aug 2009 22:28:54 +0200

    >Użytkownik "Sqeeb" <s...@i...community> napisał w wiadomości
    >news:20090804161635.689931b7.sqeeb@internet.communi
    ty...
    >Witam.
    Nie bijcie, wytlumaczcie bo mi sie cos zaczyna pieprzyc.
    Jak mam zasilacz 12V 2A (stabilizowany), a w obwodzie opornik
    zastępczy 13,2om i 10W + coś, to zasilacz będzie cały a opornik
    będzie się grzał czy zasilacz sie spali?

    >Co chce zrobić?
    No mam w/w zasilacz, chce podłączyć to 'coś' pod ten zasilacz,
    tylko potrzebuje jakoś ograniczyć natężenie prądu w tym obwodzie.
    Prosta sprawa, prawo ohma i wzór na moc prądu, tylko jakoś nie
    jestem pewien swego i wole się zapytać a nie spalić bardzo dobry
    >zasilacz za ciężkie pieniądze ;-)

    Kłania się tu prawo (Ł) Ohma:
    czyli łopatologicznie w twoim przypadku:
    R=U:I, czyli I=U:R
    podstawiając otrzymujemy:
    Max prąd w układzie przy założeniu:
    U = 12V, I max= 2A, R1=13,2 Ohma, Rcoś=...?

    prąd zasilacza I = 12 : (13,2 + Rcoś)
    zakłądając że Rcosia = 0 Ohm
    max prąd zasilacza wynosi Imax = 12:13,2 ~=0,91 Ampera
    Mając dobry i drogo zasilacz na pewno go nie uszkodzisz.
    Poza tym drogie i dobre zasilacze dość trudno uszkodzić - mają
    głupco-odporne zabezpiezenia w tym na pewno nadprądowe i zwarciowe.
    Można powiedzieć, że trzeba się mocno napracować, żeby uszkodzić drogi i
    dobry zasilacz.
    Sam powinien ci ograniczyć prąd do zadanego lub tych 2A.

    Jeśli nie wiesz czy COŚ nie ma zwarcia, to starym i praktycznym sposobem
    jest łączenie w szereg żarówki o takiej mocy, że przy zwarciu COSIA nie
    uszkodzi zabezpieczeń.
    Ja używam sfatygowanych żarówek samochodowych od
    Pozycji/Stopu/Kirunkowskazów (5/21W), lub reflektorowych 2 włóknowych (np
    H4: 45W + 50W) gdzie włókna można łączyć pojedyńczo, lub szeregowo, lub
    równolegle zaleznie od potrzeb i obliczeń z kalkulatora.
    Na to konto nawet dolutowałem sobie do przepalonego bezpiecznika
    samochodowego (płaski mały i duży) kabelki które w nieznanych
    okolicznościach układu obciązenia łaczę w szereg z w/w żarówkami.
    Taki układ daje mi optyczny bezpiecznik i szybki szacunek prądu w układzie.
    Żarówka w razie awarii zaświeci się pełnym światłem, przy sprawnym
    obciążeniu światłem odp, słabszym.