  • 11. Data: 2020-06-17 13:59:56
    Temat: Re: Latarka
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 17.06.2020 um 11:44 schrieb J.F.:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski"  napisał w wiadomości grup
    l...

    > Zakonczyli z krzemem, to sie wzieli za inne polprzewodniki :-)
    > Ale to nie tylko kwestia wielkosci - efektywnosc swiecenia tez wzrosla
    > wielokrotnie.

    > Dlatego nie pisze o pierwszych, chyba nawet jeszcze na SiC.
    > Czasy w miare nowozytne, diody jeszcze 5 i 3 mm.
    >
    > W Lumileds jakos podobnie bylo - mieli diody biale, niebieskie, potem
    > sie pojawily cyan, na zielone, zolte i czerwone przyszlo troche
    > poczekac, jesli mnie skleroza nie myli.
    >
    > Troche to moze byc kwestia czulosci oka, ale akurat najbardziej czule
    > jest na zielono-zolte, nie na niebieskie.

> [...]

    Jedynie niebieskie były na początku z SiC robione. Mało wydajne, mało
    wytrzymałe i po wacku drogie. Obecne są różne, na ogół AlGaN lub ZnSe.
    Nawiasem mówiąc nie ma białych LEDs. Są one UV z luminoforem, jak
    świetlówki.

    Waldek

  • 12. Data: 2020-06-17 14:15:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    [...]

    > Jedynie niebieskie były na początku z SiC robione. Mało wydajne, mało

    Pierwsze próby białych też były z SiC.

    > wytrzymałe i po wacku drogie. Obecne są różne, na ogół AlGaN lub ZnSe.
    > Nawiasem mówiąc nie ma białych LEDs. Są one UV z luminoforem, jak
    > świetlówki.

    Niebieskie z luminoforem. W tańszych nawet na charakterystyce widać
    prążek.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2020-06-17 14:29:06
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    >
    > [...]
    >
    > Pierwsze próby białych też były z SiC.

    > Niebieskie z luminoforem. W tańszych nawet na charakterystyce widać

    UV też są, a w każdym razie były.

    I RGB też.

    Ale typowe "białe LED" to są niebieskie z luminoforem.

    MJ

  • 14. Data: 2020-06-17 15:24:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Gajdemski napisał:

    > Jeśli jednak pominąć okres niemowlęctwa, to odnoszę wrażenie, że
    > te niebieskie diody są na ogół znacznie jaśniejsze od ich czerwonych
    > bądź zielonych koleżanek. Mam na ten przykład taką niebieską żarówę
    > w obudowie do komputera: można przy nie czytać starodruki, rzuca cienie
    > na wiele metrów. Albo obudowa do dysku USB. Jest schowana za książkami,
    > a mimo to, jak spojrzeć przez okno, to gdy dysk pracuje, salon wygląda
    > jakby w nim wylądowali kosmici. Długo by wymieniać.

    Ta, o której piszę, to już chyba nie niemowlęctwo, bo zamontowana
    w komputerze. Może on nie jakaś masówka (barebone), ale jednak.

    Dawno temu konstruktorzy zakodowali sobie w głowach wartości rezystorów
    szeregowych diod sygnalizacyjnych. Wydajność diod wzrosła, rezystory
    zostały te same, więc świeci wszystko jak choinka. Nie tylko na niebiesko,
    innych kolorów to też dotyczy.

    Kupiłem devboard do jakiegoś diwajsu. Jest tam mnóstwo diodek do
    sygnalizacji różnych stanów. Co się chwali, bo ułatwia życie.
    Ale jest też *jeden* przełącznik, po przestawieniu którego cała
    ta choinka gaśnie. To tym bardziej się chwali.

    > PS Nienawidzę ich. Subiektywnie patrząc, to moda na nie na szczęście
    > przemija. Zdarza mi się widzieć coraz więcej współczesnych urządzeń
    > zaopatrzonych w piękne w swym klasycznym wyglądzie diody zielone,
    > czerwone, a nawet żółte.

    Dużo ostatnio jest białych. Albo dwukolorowych: biały/pomarańczowy
    (o małym nasyceniu koloru).

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2020-06-17 16:17:15
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Jary <q...@r...pl> wrote:

    > No to dziecięce Ci się spełniło, to teraz na marzenie dorosłego czyli
    > akumulatory dla tej latarki ;)

    Tylko czy te lumeny są prawdziwe czy PMPO? ;)

    https://www.rapidtables.com/calc/light/how-lumen-to-
    watt.html

    Tu piszą, że LED Lamp ma 80-100 lumenów / wat, czyli przy 100k mamy
    minimum 1kW. Tam jest 18 diod, czyli 55W na diodę. Nie wydaje się
    niemożliwe, ale... osobny akumulator na diodę? Nie bardzo sobie
    wyobrażam, jak to inaczej zasilić.

    Ktoś wie, jaką sprawność ma LED? Ile z tej mocy idzie w światło a ile w
    grzanie? Tu piszą o 40-50%:

    https://www.archlighting.com/products/leds-and-drive
    rs/the-truth-about-how-efficient-a-white-led-can-be

    Czyli trzeba odprowadzić 500W ciepła. Też, w sumie, realne, ale to się
    mała farelka robi...

    > A prowadzący program to ucieleśniony Mario Bross :)

    Bardzo inteligentny facet (oglądam od dawna), ale z tym wąsem... :P

    --
    Jasiek przed ślubem bardzo prosił swoja Hanusię, żeby mu się oddała
    przed ślubem.

  • 16. Data: 2020-06-17 16:39:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    Jary <q...@r...pl> wrote:

    >Tylko czy te lumeny są prawdziwe czy PMPO? ;)
    >https://www.rapidtables.com/calc/light/how-lumen-to
    -watt.html

    >Tu piszą, że LED Lamp ma 80-100 lumenów / wat, czyli przy 100k mamy

    podobno sa juz takie, co maja 200-300 lm/W

    >minimum 1kW. Tam jest 18 diod, czyli 55W na diodę. Nie wydaje się
    >niemożliwe, ale... osobny akumulator na diodę? Nie bardzo sobie
    >wyobrażam, jak to inaczej zasilić.

    500W UPS ma nieduzy akumulator.

> [...]
    ers/the-truth-about-how-efficient-a-white-led-can-be

    >Czyli trzeba odprowadzić 500W ciepła. Też, w sumie, realne, ale to

    Wentylator jest ...

    J.

  • 17. Data: 2020-06-17 19:57:11
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > 25 lat temu wciąż były tylko lampkami świecącymi w kolorach czerwony,
    > żółty i zielony, nadawały się wyłącznie do sygnalizacji. Pierwszą
    > diodę LED zobaczyłem przeszło 45 lat temu i zastanawiałem się, co
    > to jest i dalczego tak fajnie świeci na czerwono. W życiu bym nie
    > pomyślał, że podobne źródła światła będą oświetlały ulice.

    25 lat temu super jasna czerwona juz ostro dawała. Pomyślałem, że można
    by przyświecać sobie.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 18. Data: 2020-06-17 20:30:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezary Grądys napisał:

    > 25 lat temu super jasna czerwona juz ostro dawała. Pomyślałem, że
    > można by przyświecać sobie.

    Czerwoną dobrze się przyświaca nocą na mapę, bo nie powoduje zwężenia
    źrenic.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2020-06-17 21:01:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Cezary Grądys napisał:

    >Czerwoną dobrze się przyświaca nocą na mapę, bo nie powoduje zwężenia
    >źrenic.

    Hm, jakas fizjologiczna cecha oka, czy to ma byc slaba czerwona ?

    J.

  • 20. Data: 2020-06-17 21:51:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Hm, jakas fizjologiczna cecha oka, czy to ma byc slaba czerwona ?

    Fizjologia.

    --
    Jarek