  • 121. Data: 2023-02-14 13:45:52
    Temat: Re: MERA-400 i "złośliwe" zabezpieczenie a'la DRM
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Tłumacz.

    -----
    > blik na terminalu ssie

  • 122. Data: 2023-02-14 13:53:22
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie wykluczali, tylko BPH wydawał jedną jedyną kartę akceptowaną w którejś kasie w
    Makro Cash, inne karty nie przechodziły.
    Za późno się dowiedziałem i nie załapałem się.
    A Makro Cash było wówczas niemal jak sklep osiedlowy, bo marketów było mało
    (przynajmniej w W-ie, bo na Śląsku chyba Niemce
    wchodzili), a w Makro było dużo i tanio (po kilku latach vis-a-vis w Al.
    Jerozolimskich zbudowali bodajże Leclerc).
    Niewygoda, bo po duże zakupy trzeba było przy sobie sporo gotowizny nosić, a to taki
    sklep że wejdziesz po herbatniki, a wyjdziesz z
    odkurzaczem ;-).

    W pobliskim Lidlu jak się sprowadzałem do ostatniego mieszkania to jeszcze kart nie
    brali, szło to jakoś sklep po sklepie.

    -----

  • 123. Data: 2023-02-14 14:10:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Feb 2023 13:03:24 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > U nas w domu telefon pojawił się już 19,5 roku po złożeniu wniosku.

    Bo to roznie bywalo.
    Jak bylo robione nowe osiedle, z przewidzianą infrastrukturą,
    to władza mogła szybciej wyposażyc.

    > Pierwsze podłączenie do internetu mieliśmy przez modem 2400.
    > Dało się pewnie szybciej, ale akurat taki modem od kogoś dostaliśmy i
    > tymczasowo wystarczał.

    Ja chyba nawet na 1200 zaczynalem.
    Nie tyle "do internetu", co terminalowo.
    Przeprosiłem sie z vi :-)

    > Na Mera-400 robiłem dyplom (w 1983 na Politechnice Gdańskiej ani jeden
    > temat dyplomu nie dotyczył mikroprocesorów i bardzo mało tematów miało
    > jakikolwiek związek z komputerem).
    > Korzystając z tego, że miałem indywidualny dostęp do Mery wygenerowałem
    > sobie kilka stron tablic indukcyjności cewek powietrznych (4 zmienne:
    > średnica drutu, wewnętrzna średnica uzwojenia, liczba zwoi, skok
    > uwojenia). Przydały się tylko kilka razy (np. jakieś konwertery FM
    > kiedyś robiłem).

    A potem mozna bylo miec Spektrum :-)
    Choc to ciągle kupa kasy ... albo jeden dobry wyjazd "na zarobek".

    J.

  • 124. Data: 2023-02-14 15:15:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Feb 2023 13:53:22 +0100, ąćęłńóśźż wrote:
    > Nie wykluczali, tylko BPH wydawał jedną jedyną kartę akceptowaną w którejś kasie w
    Makro Cash, inne karty nie przechodziły.
    > Za późno się dowiedziałem i nie załapałem się.

    Moze udało sie dogadac na jakies bezprowizyjne rozliczanie ..

> [...]
    > wchodzili), a w Makro było dużo i tanio (po kilku latach vis-a-vis w Al.
    Jerozolimskich zbudowali bodajże Leclerc).

    We Wroclawiu to był hen daleko na peryferiach, przynajmniej jak dla
    mnie, tylko "firmowych" wpuszczali", a ceny byly ... takie sobie.

    > Niewygoda, bo po duże zakupy trzeba było przy sobie sporo gotowizny nosić, a to
    taki sklep że wejdziesz po herbatniki, a wyjdziesz z
    > odkurzaczem ;-).

    Teraz mam to samo i w innych - wpadam po chleb, wychodzę z pelnym
    wózkiem :-)

    Ale odkurzacz sie kupowalo, jak okazja, znaczy sie jak tani był :-

    > W pobliskim Lidlu jak się sprowadzałem do ostatniego mieszkania to jeszcze kart nie
    brali, szło to jakoś sklep po sklepie.

    Ja tak jakos pamietam, ze polskich lidlach to od dawna karty
    przyjmują.

    J.

  • 125. Data: 2023-02-14 15:35:23
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 14 lutego 2023 o 13:45:55 UTC+1 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Tłumacz.

    A co tu tłumaczyć, płaciłeś?
    Kartą o wiele łatwiej, nawet z PIN.
    Pomysł ledwo się przeczołgał fartem dzięki skokowemu rozwojowi transmisji danych w
    sieciach gsm.
    Najfajniejsze były plany hotspotów wifi w biedronkach ;>

  • 126. Data: 2023-02-15 15:29:21
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W moim roczniku to rodzice kolegów, pracujący krócej lub dłużej za granicą.
    Zazdraszczałem.
    Żeby rżnąć u kumpli w ping-pinga do 4-tej rano ;-)).
    Za własne kupiłem już Amstrada PPC512 czyli XP.
    Laptop ;-).
    Wyprzedziłem epokę niestety, bo miał stację 3,5',' a wszyscy wokół w W-wie jeszcze 5
    1/4''.
    Chyba już w 1988 na wakacje brałem, można było używać z baterii 8x R20 (węglowe na
    krótko starczały, alkaliczne były bardzo drogie)
    lub z gniazda zapalniczki (tu chyba sam końcówkę zrobiłem, oryginalny zasilacz
    "cegła" był 240VAC/12VDC.

    -----

  • 127. Data: 2023-02-15 15:35:59
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No właśnie jak wprowadzali blika to nie brałem, bo bałem się opłat za transmisję
    danych GSM.
    I tez pytałem pana w marmurku, czy kasy mają wifi ;-).
    Byłem przyzwyczajony do uwierzytelniania telefonem (nie pamiętam, który to był bank)
    jakąś apką na Javie, co pracowała nie wiem jak,
    pozornie online a faktycznie offline. Wprowadzałeś kod (swój PIN?) i to generowało
    kolejny kod. Zadziwiające było.
    A teraz tak popie.....li z uwierzytelnianiem zakupów internetowych Visą/MC w
    niektórych sklepach, że blik jednak się przydaje.

    -----