  • 11. Data: 2021-03-03 15:50:11
    Temat: Re: Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/03/2021 14:52, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Ile tego oddałem do MHKI...

    Oddałem swoje dwie maszyny na 486 na złom. Teraz mam miejsce i gromadzę
    stare klamotry, jednak watpie aby PII stały się równie kultowe co <=486.
    Ponadto kultowośc jest silnie związana z pokoleniem 40-60, które też ma
    określony termin przydatności. Loteria na dłuższa metę :/

  • 12. Data: 2021-03-03 16:42:05
    Od: HanJammer <h...@g...com>

    On 03.03.2021 08:48, Atlantis wrote:
> [...]
    (...)

    Co do zasilacza - jestem zwolennikiem korzystania z rozwiązań z epoki w
    vintage gratach, mam sporo sprawnych zasilaczy AT (ale mają włączniki na
    kablu) - można przełożyć elektronikę do tego zasilacza z włącznikiem z
    boku. W razie czego pisz na priv.

    Jeśli płyta przestała działać po wyjęciu i ponownym włożeniu zasilacza,
    to tak jak pisał kolega wyżej - pierwsze co bym sprawdził to tantale.
    Niczego na płycie omomierzem nie zepsujesz.

    --
    HanJammer

  • 13. Data: 2021-03-03 20:42:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 03.03.2021 15:50, heby wrote:

    > Oddałem swoje dwie maszyny na 486 na złom. Teraz mam miejsce i gromadzę
    > stare klamotry, jednak watpie aby PII stały się równie kultowe co <=486.

    To już się dzieje. Wystarczy zajrzeć na grupy retrogmingowe na FB.
    Sprzęt z epoki P2/P3 jest tam już dość powszechnie uważany za retro, a i
    ceny samych płyt głównych i procesorów poszły ostatnio do góry. Tanieć
    raczej nie będą. ;)

    > Ponadto kultowośc jest silnie związana z pokoleniem 40-60, które też ma
    > określony termin przydatności. Loteria na dłuższa metę :/

    Tutaj generalnie wyznacznikiem jest to, na jakim sprzęcie ktoś zaczynał
    korzystanie z komputera. Na wspomnianych wyżej grupach można spotkać
    całkiem sporą grupę obecnych dwudziestoparolatków, dla których "retro"
    jest już coś w rodzaju Pentium 4/Athlona XP. Po prosty gdy byli dziećmi
    lub młodymi nastolatkami to była typowa konfiguracja i wspomnienie tego
    sprzętu powoduje uczucie nostalgii...

    Kolejna sprawa - na retro zwyczajnie zrobiła się ostatnio moda. Trochę
    za sprawą produkcji indie, które odgrzały kilka zapomnianych gatunków
    gier (np. platformówki 2D albo roguelike). Co prawda w większym stopniu
    poszukiwane przez kolekcjonerów są konsole i komputery z epoki 8/16 bit,
    ale ceny starych pecetów też poszły w górę.

  • 14. Data: 2021-03-04 18:11:00
    Od: - <s...@g...com>

    środa, 3 marca 2021 o 13:42:38 UTC-6 Atlantis napisał(a):

> [...]
    > Sprzęt z epoki P2/P3 jest tam już dość powszechnie uważany za retro, a i
    > ceny samych płyt głównych i procesorów poszły ostatnio do góry. Tanieć

    Ja rozumiem hype na amige, nawet od biedy moge zrozumiec tan na c64 bo jak ktos
    kiedys mial commodore z magnetofonem to teraz moze sie pobawic zestawem ze stacja
    dyskow czy w koncu poszalec z action replayem.
    Moge zrozumiec jakies fascynacje konsolkami z dawnych czasow. Bo one po prostu
    dzialaja i nie trzeba emulowac.

    Ale retro PC? Toć to idiotyzm pierwszej wody!
    Tak jak hype na krzywe monitory!
    LATA trwalo aby dostac niemigajacy obraz z sensowna geometria i dobra
    rozdzielczoscia.

    A teraz ludzie kupuja monitory nie dosc ze krzywe, nie dosc ze mrugajace pwm-em to
    jeszcze mrugajace w czasie odswierzania obrazu bo grey-to-grey dla lcd jest kiepski
    wiec zeby sie nie mazalo przy tych 120Hz to sie mruga.

    LATA trwalo aby w takim doomie miec uczciwe 30fps. A tu ktos fascynuje sie budowa
    486.

    OK. Rozumiem ze to jest najwypasniejszy 486 jaki mozna sobie wyobrazic. 64MB ram
    (plyty czesto wiecej nie ogarnialy - chipset HX), jakies voodoo, uczciwy monitor
    wyciagajacy 120Hz, dobra dzwiekowka. Fajnie.
    Ale nadal nie rozumiem. To samo dziala lepiej na nowym kompie, czasem nawet bez
    emulacji/wirtualizacji...

    PS. Ostatnio na moim korpo lapku okazalo sie ze psone emuluje sie bez problemu a ps2
    wyciaga 70% wydajnosci w gran turismo. Na lepszym kompie mozna podbic emulator ps2 do
    3-4x rozdzielczosc natywna ps2 i 80-100fps...

  • 15. Data: 2021-03-04 18:36:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 18:11, - wrote:
    > Ale nadal nie rozumiem.

    Tu nie ma co rozumieć. To nie jest racjonalne.

    Są dwa podstawowe typy kolekcjonerstwa retro:

    1) Sentyment i tęskonota za młodością. Kiedyś nie miałeś takiego
    hardware, a teraz odchowałeś dzieci, masz 40+ i masę wolnego czasu.
    Potrzebują przypomnieć sobie zapach tworzywa, dziwęk starych dysków,
    dotyk klawiatury mechanicznej. Czują się wtedy troche jak dawniej, ale
    też wiele ze wspomnień jest odartych z mitycyzmu jak sobie przypominają
    mniej idealne problemy.

    Przykład: Kupiłem sobie do Amigi kartę turbo z 68030. Bo mogę. Nie
    miałem, nie było mnie stać. Teraz mam. Super. Ale nie staram się nikogo
    przekonywać że to sie mieści w ramach normy psychiatrycznej. To tylko
    sentyment i takie małe spełnienie marzeń które czekały 25 lat. Z tej
    samej przyczyny kupiłem w zeszły roku stację do C64. Też nie mam tego
    jak uzasadnić i nawet nie będę się starał.

    2) Kolekcjonerzy zawodowi - skupują wszystko co cenne i ma szanse na
    zysk. Często skupują sprzęt nieodpakowany/zafoliowany i taki
    odsprzedadzą dalej.

    Nie rozum. Akceptuj.

  • 16. Data: 2021-03-04 20:39:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 04.03.2021 18:36, heby wrote:

    > 1) Sentyment i tęskonota za młodością. Kiedyś nie miałeś takiego
    > hardware, a teraz odchowałeś dzieci, masz 40+ i masę wolnego czasu.

    Jest jeszcze jeden aspekt - w stare gry zwyczajnie gra się inaczej na
    oryginalnym sprzęcie. Emulacja nie zawsze w 100% wiernie oddaje
    zachowanie gry, a na współczesnych monitorach grafika prezentuje się
    inaczej niż na CRT. Jeśli dwadzieścia lat temu podpiąłeś PSX do
    telewizora, to obraz prezentował się nieco lepiej ze względu na
    analogową specyfikę ekranu. Współczesne telewizory 4k bezlitośnie
    pokazują każdy piksel. W przypadku pecetów taką największą bolączką są
    proporcje pikseli - gra projektowana dla 4:3 wyświetla się w
    panoramicznym okienku, chociaż rozdzielczość niby się zgadza.

    Do tego dochodzą wszystkie subiektywne wrażenie związane ze sprzętem.
    Jasne - mogę zagrać w Mario na komputerze. Ale jakoś innym
    doświadczeniem jest trzymanie pada od prawdziwego Pegasusa, przed
    prawdziwym telewizorem CRT.

  • 17. Data: 2021-03-05 17:57:03
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    - <s...@g...com> wrote:

    > Ale retro PC? Toć to idiotyzm pierwszej wody!
    > Tak jak hype na krzywe monitory!
    > LATA trwalo aby dostac niemigajacy obraz z sensowna geometria i dobra
    rozdzielczoscia.

    Ludzie nie mają hype'u na krzywe monitory tylko na powrót do straconej
    młodości i dzieciństwa.

    --
    Słoń i mrówka postanowili wybrać się na wiśnie. Przez płot przeszli do
    ogródka sąsiada, nagle słyszą czyjeś kroki. Mrówka mówi:

  • 18. Data: 2021-03-05 19:37:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, jedna sprawa nie dawała mi spokoju. Nowy wentylator był podejrzanie
    głośny. To znaczy nie brzęczał jak poprzedni, ale i tak szumiał
    zaskakująco intensywnie. Na początku uznałem, że trafił mi się jakiś
    gorszy model, ale potem sprawdziłem strumień powietrza i faktycznie -
    znacznie intensywniejszy niż normalnie. Na naklejce z tyłu niby "DC12V"
    (brak informacji o nominalnym poborze prądy albo mocy, ale przyszło mi
    do głowy, że być może ktoś pomylił wentylatory 5V i 12V. I faktycznie -
    podłączony do linii 5V pracuje bardziej typowo.

    Zamówiłem więc kolejny wentylator 12V i po jego wymianie napięcie na
    linii 12V wzrosło o dobre pół wolta. Czyżby przeciążony wentylator po
    prostu powodował za duży spadek napięcia? Takie warunki pracy mogły w
    jakiś sposób trwale uszkodzić płytę?

    Przetestuję ją, jak tylko odkopię się z paru innych zajęć...

  • 19. Data: 2021-03-06 13:24:53
    Temat: [OT] RETRO
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Chciałbym tylko zapytać co Cię tknęło aby zająć się takim komputerem.
    Piszę w kontekście tego że od kilku lat powracam do czasów dzieciństwa
    ;-) przez naprawianie i cieszenie się używaniem starych magnetofonów.
    Ich ceny tylko ROSNĄ.

    Ku czemu ma służyć Odpalenie 486? Dopiero Pentium 60 miało moc
    dekodowania mp3 w stereo ;-) Granie w jakiegoś Queika to był jakiś DRAMAT.

    Pracowałem w tamtych czasach w serwisie i wspomnienia mam raczej
    nieciekawe.

  • 20. Data: 2021-03-06 14:34:57
    Temat: Re: [OT] RETRO
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-03-06 o 13:24, _Master_ pisze:

> [...]
    > Piszę w kontekście tego że od kilku lat powracam do czasów dzieciństwa
    > ;-) przez naprawianie i cieszenie się używaniem starych magnetofonów.

    Obudź się, moda na retro nabija nie tylko ceny starych magnetofonów
    i nie tylko starego sprzętu audio.

    > Ku czemu ma służyć Odpalenie 486? Dopiero Pentium 60 miało moc
    > dekodowania mp3 w stereo ;-) Granie w jakiegoś Queika to był jakiś DRAMAT.

    Stare gierki.
    Dokładnie to samo co na starych 8 bitowcach, Amigach, ST i innych.

    > Pracowałem w tamtych czasach w serwisie i wspomnienia mam raczej
    > nieciekawe.

    Z naprawy, ludzie z używania mają lepsze. I nie bez znaczenia jest
    że byli wtedy jakieś trzydzieści lat młodsi.