  • 61. Data: 2021-03-30 16:26:50
    Temat: Re: Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Wypierdol na śmietnik i dupy nie zawracaj. Pożytek z takiego komputera
    > dzisiaj taki jak że spalonych zapałek.

    Ciebie też trzeba wypierdoilić na śmietnik, boś stary, zrzędny i
    niepotrzebny, a poza tym dupę zawracasz w każdym wątku.

  • 62. Data: 2021-03-30 16:43:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/03/2021 16:21, Atlantis wrote:
    > Hmm... Bateria została wyjęta w momencie demontażu płyty

    To załatwiło temat.

    Natomaist samo wyjście baterii nie kasowało pamięci w wielu płytach od
    486 po współczesne, nawet po kilku minutach. Trzeba było zwierać piny
    baterii, jesli nie było osobnej zworki.

    Swoją drogą na schemacie jednej płyty z końcówki lat 90 zauważyłem
    kondensator wpięty równolegle z baterią. Przypuszczam że po to aby
    wymiana kilkuminutowa baterii nie powodowała kasowania pamięci.

    > Opis płyty znaleziony w Internecie (link wysłałem parę wiadomości
    > wcześniej) nic o takowej nie wspomina.

    A jest pamiec cache? Możesz ją wyjąć z płyty mechanicznie i ustawić
    zworkami "0"?

  • 63. Data: 2021-03-30 22:50:23
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2021-03-30 16:43, heby wrote:

> [...]
    > wymiana kilkuminutowa baterii nie powodowała kasowania pamięci.

    > A jest pamiec cache? Możesz ją wyjąć z płyty mechanicznie i ustawić

    ZTCP to w tamtych czasach pamięć cache bywała w podstawkach, po pierwsze
    sprawdzić czy jest fizycznie włożona i cache i tag cache, poza tym może
    gdzieś nie stykać w podstawkach - wyjąć, włożyć, poruszać, spróbować
    uruchomić, jak nie pomoże to może zamienić miejscami kości i przestawić
    jumperami rozmiar na mniejszy?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 64. Data: 2021-04-01 10:37:53
    Od: Bad Worm <b...@p...pl>

    Dnia Wed, 3 Mar 2021 08:48:21 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Zastanawia mnie natomiast sam zasilacz oraz obudowa. Kupiłem je jakiś
    > czas temu razem z płytą, procesorem DX4 100 MHz oraz paroma kartami.
    > Sama obudowa nie wygląda jednak na coś z tej epoki, ale prawdopodobnie
    > pochodzi z jakiegoś komputera AT. Obudowa zasilacza nie jest
    > prostopadłościenna, ale przypomina odwróconą literę "L". Włącznik
    > zasilania jest częścią zasilacza i znajduje się z boku obudowy
    > komputera. Poza tym na wtyczce zasilania płyty głównej jest obecne
    > napięcie -5V, a w czasach późnych 486 oraz płyt głównych VESA chyba już
    > z niego zrezygnowano.

    -5V i -12V miałem jeszcze na płycie z Pentium 75 i OIDP korzystała na niej
    z tego karta dźwiękowa. W ramach testów kiedyś spróbowałem uruchomić ten
    komputer bez tych napięć. Działał ok (portów RS232 nie sprawdzałem) ale
    dźwięk był nie teges.
    www.kolejnafoto.pl

    Avast.

  • 65. Data: 2021-04-01 10:41:52
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 30.03.2021 22:50, Michal wrote:

> [...]
    > gdzieś nie stykać w podstawkach - wyjąć, włożyć, poruszać, spróbować
    > uruchomić, jak nie pomoże to może zamienić miejscami kości i przestawić

    I chyba właśnie to było przyczyną. Komputer zadziałał po wyjęciu i
    ponownym włożeniu układów cache.
    Dzięki. :)

  • 66. Data: 2021-04-01 11:35:48
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 1 Apr 2021 10:41:52 +0200
    doszła do mnie wiadomość <60658750$0$509$65785112@news.neostrada.pl>
    od Atlantis <m...@w...pl> :

    >I chyba właśnie to było przyczyną. Komputer zadziałał po wyjęciu i
    >ponownym włożeniu układów cache.
    >Dzięki. :)

    Zewnętrzny cache, nie lubiłem tego.
    Kiedyś, na jednej z tego typu płyt zauważyłem(to było chyba jeszcze przed rokiem
    2000),
    że układy cache są jakieś dziwne, lekko wklęsłe, wyglądały na plastikowe odlewy
    wklęśnięte przy stygnięciu.
    Były puste w środku, miały zatopione nogi, ale chipa w środku nie było.
    Oczywiście bios pokazywał, że cache jest obecny.

  • 67. Data: 2021-04-01 12:29:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Olaf Frikiov Skiorvensen napisał:

> [...]
    > Były puste w środku, miały zatopione nogi, ale chipa w środku nie było.
    > Oczywiście bios pokazywał, że cache jest obecny.

    Tak zwany cache wirtualny. Klienci nie lubili, gdy w kupionej płycie
    są puste miejsca na jakieś układy scalone, bo taka płyta wygląda na
    wybrakowaną. Producenci zaczęli więc wstawiać w podstawi specjalnie
    zamawiany za grosze plastik bez krzemu. I nazwali to właśnie "cache
    wirtualny". Bywało, że takie płyty były bardziej poszukiwane od tych
    z prawdziwą pamięcią. Bo wiadomo, "wirtualny", to takie nowoczesne
    słowo, trzeba za to ekstra płacić.

    --
    Jarek

  • 68. Data: 2021-04-01 20:47:05
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    w artykule <news:slrns6b83n.13kg6.jaros@falcon.lasek.waw.pl> pisze:

> [...]

    BIOS zapewne pokazywał ustawienie zworek.
    O wydmuszkach pisano na pececie już w 1997 roku:
    a...@i...pl.inter.intertele.pl
    e.polbox.pl

    Do tego dochodzi ciekawostka, że płyta mogła mieć sprawny cache, ale
    program diagnostyczny pokazywał zero, bo zwyczajnie był za stary.

> [...]
    > wirtualny". Bywało, że takie płyty były bardziej poszukiwane od tych
    > z prawdziwą pamięcią. Bo wiadomo, "wirtualny", to takie nowoczesne

    Tak zwana pamięć wirtualna, czyli zmyślone wspomnienia, jak przystało na
    prima aprilis.
    Fakty były takie, że wydmuszki pojawiły się wtedy, kiedy układy pamięci
    były bardzo drogie. Znalazło się paru nieuczciwych dystrybutorów, którzy
    w taki sposób chcieli poprawić swoją sytuację - oprócz tego do sprzedaży
    trafiały płyty niepełnosprawne, w których coś nie działało 9np. nie dawały
    się przetaktować). Ludzie się nabierali na takie ,,promocje", bo płyty były
    nieco tańsze niż płyty w pełni sprawne. Nie pamiętam, abym się zetknął z
    wydmuszkami, ale płyty niepełnosprawne sprzedawał np. Optimus. Do
    oryginalnej instrukcji była włożona karteczka z ostrzeżeniem po polsku,
    aby nie włączać określonych opcji w BIOS-ie.
    O wynalazkach Optimusa pisano w podobnym czasie, np. w 1998 roku:
    icm.edu.pl

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)