  • 61. Data: 2020-11-25 15:39:17
    Temat: Re: Miernik "identyczności faz", ale sprytnie.
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/11/2020 13:47, Piotr Gałka wrote:
    > Z wcześniejszych wypowiedzi zrozumiałem, że idea polega na ustaleniu
    > momentu przejścia przez zero i założeniu, że kolejne przejścia przez
    > zero są co dokładnie 20ms.

    Idea polega na obliczeniu aktualnej częstotliwowści względem zworca i
    sprawdzeniu koleracji z tym wynikiem w innym gniazdku.

    Nic tu nie ma ani o 20ms ani o precyzji kwarcu. W gruncie rzeczy nawet
    nie musi to być 50Hz.

    Jedyne co jest potrzebne to stabilnośc kwarcu w zakresie kilku minut i
    stabilnośc fazy sieci.

  • 62. Data: 2020-11-25 17:08:44
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.11.2020 um 18:54 schrieb heby:

    > Jak się go używa mając dwa gniazdka 1f w odległosci 30m?

    W skrzynce bezpiecznikowej za licznikiem podłączasz to:
    https://www.pollin.de/p/phasenkoppler-kemo-m091n-fue
    r-powerline-550945?adword=bing/DE%20-%20Bing%20Shopp
    ing%20-%20Smart%20Shopping/Smart%20Shopping&msclkid=
    1362a51c98f8150bafdefaa219d9cdfe&utm_source=bing&utm
    _medium=cpc&utm_campaign=DE%20-%20Bing%20Shopping%20
    -%20Smart%20Shopping&utm_term=4575274047112823&utm_c
    ontent=Smart%20Shopping

    na przykład.

    Waldek

  • 63. Data: 2020-11-25 17:10:13
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    > Jak się go używa mając dwa gniazdka 1f w odległosci 30m?

    Tu opis
    https://www.pollin.de/productdownloads/D550945B.PDF

    Waldek

  • 64. Data: 2020-11-25 17:24:08
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    > Jak się go używa mając dwa gniazdka 1f w odległosci 30m?

    A jak chcesz samemu zrobić, to po jednym kondensatorze 22nF/630V
    (przynajmniej) między dwie fazy, czyli w sumie 3 kondensatory.

    Waldek

  • 65. Data: 2020-11-25 17:31:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 25/11/2020 15:18, J.F. wrote:

    >Tak sobie myślę, że gwałtowne zmiany fazy są niemożliwe w takiej
    >skali.

    W skali globalnej tez mi sie wydaje niemozliwe, ale czy w skali
    lokalnej nie jest mozliwa jakas odchylka np o +/-70 stopni w
    zaleznosci od kierunku przeplywu ... czyli jak falowniki zaczna
    dzialac.

    >Liczę na to że moje napięcie w gniazdu nie kręci się jak kręciołek na
    >stronie.

    A na to bym nie liczyl - raczej nasladuje, co najwyzej sasiedzi
    dokladaja swoje ..

    >Jestem ciekawy jak jest naprawdę z tą fazą. Nawet nie musi być w
    >realtime, wystarczyło by zsamplować lekko zmodyfikowaną kartą
    >muzyczną, napięcie, kilka h "nagrania" i analizować post factum. Czy
    >karty muzyczne mają jako-tako stabilną częstotliwośc samplwania to
    >prawdę mówić nie wiem,

    Mozna by dorzucic jakis stabilny generator na wejscie dla oceny ...
    ale przeciez te karty tez kwarcami pedzone ...

    >U mnie jest na tym samym kablu co ja, jakieś 6 falowników, w tym mój.
    >Sumarycznie pewnie z 40kWp i to raczej niedoszacowuje.

    Ale ile trafo dostarcza ...

    >Ale przez to że wpychają prąd na rózne sposoby (w tym wymagane jest w
    >pewnych sytuacjach wpychanie mocy biernej) to mam obawy czy ja tego
    >nie będę widział jako asymetrii i pływania fazy.

    Chyba powienienes.

    >W moim jes właczone, choć moc pozorna podczas normalnej pracy nie
    >wyskakuje poza dziesiątki Var. Ale za chwile odpalą kilka innych
    >elektrowni w okolicy i kto wie co będzie.

    A licznika pilnujesz ?
    Zebys nie skonczyl z faktura na tysiace :-)

    J.

  • 66. Data: 2020-11-25 18:46:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-11-25 o 15:31, heby pisze:

> [...]
    > prawdę mówić nie wiem, trzeba by zapytać audiofili, ale mogę się
    > dowiedzieć że lepiej na lampach... to lepiej nie pytać.

    Ucho ludzkie jest znacznie bardziej czułe na zmiany częstotliwości niż
    amplitudy. Próbkowanie na pewno jest napędzane kwarcem.

    Dla mnie najprostszą metodą pooglądania byłoby wyzwalanie oscyloskopu z
    1Hz (wyjście z jakiegoś RTC) a na ekranie napięcie z gniazdka.
    Kiedyś dawno w ten sposób oglądałem nośną DCF-u, zakładając, że jej
    częstotliwość jest dokładna i stroiłem ten 1Hz aby mieć na ekranie
    stabilną fazę a następnie mierzyłem moim częstościomierzem ten 1Hz aby
    ustalić dokładność wzorca częstościomierza.

    Tyle, że to jest jednak tylko rzut oka co sekundę.
    P.G.

  • 67. Data: 2020-11-25 19:36:32
    Od: - <s...@g...com>

    wtorek, 24 listopada 2020 o 07:07:41 UTC-6 heby napisał(a):
    > Cześć.
    >
    > Teoria: wpinam dwa przewody w gniazdko, z miernika uniwersalnego.
    > Naciskam przycisk "referencja".
    >
    > Idę do innego gniazdka. Wpinam tam i miernik pokazuje:
    > a) ta sama faza, L i N zamienione/nie zamienione

    Tyle ci pokaże neonówka.

    > b) wcześniejsza faza --||--
    > c) późniejsza faza --||--

    Tyle to juz albo glowny bezpiecznik trzeba machnąć albo pociagnac przedluzacz i
    zmierzyc miedzyfazowe.

    Calosc do zrobienia za 30pln (rolka drutu cienkiego).

    Jest sens kombinowac?

    A jakbys sie uparl to na esp8266 zrobisz. Wpinasz w jedno gniazdko i wysylasz pakiet
    do drugiego esp w momentach kiedy masz szczyt napiecia.
    Ale jak masz stropy wifiszczelne to odpada. Moze na 144Mhz lepiej poleci ale jak
    zbrojone to bym nie liczyl. 50-100m kabla ci temat zalatwi, kabel zuzyjesz do czego
    innego w przyszlosci.

    Albo wogole nie certolic sie tylko kupic gniazdkowe extendery sieci i po prostu
    poszukac ktore gniazdka maja te sama faze.

  • 68. Data: 2020-11-25 19:55:08
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 24.11.2020 o 14:07, heby pisze:
> [...]
    > a) ta sama faza, L i N zamienione/nie zamienione
    > b) wcześniejsza faza --||--
    > c) późniejsza faza --||--
    >
    > W zasadzie jedyne co trzeba mieć to jako-tako precyzyjny zegar
    > potrafiący utrzymać przez chwile informacje o sinusoidzie
    > "referencyjnej". To nie jest rocket science, w zasadzie to jest trywialne.
    >
    > Są takie gotowe? Nie musi to nawet być miernik uniwersalny. Przynajmniej
    > niech powie "to samo"/"inna faza".
    >
    > PS. Tak mi się trafił już któryś raz wpinać konwertery ethernet->230V u
    > człowieków i takie coś było by przydatne.

    Poczytałem watek i pomysł wydaje mi się ciekawy. Ale oprócz dokładności
    kwarcu i stabilności częstotliwości sieci widzę inny problem. W
    rozdzielni mamy transformator 3 fazowy, który jest dość różnie
    obciążany, nieraz indukcyjnie, nieraz pojemnościowo. Tu też może być
    pewien błąd fazy wynikający z tego. Zresztą to nie tylko tu, cała sieć
    temu podlega.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 69. Data: 2020-11-25 20:08:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/11/2020 17:31, J.F. wrote:
    > A licznika pilnujesz ?
    > Zebys nie skonczyl z faktura na tysiace :-)

    W planie mam grzanie basenu pompą ciepła. Więc nie bój się, całośc
    energii produkowanej przez słońce mogę konsumować na miejscu, jeśli
    tylko Var podskoczy powyżej normy :P

  • 70. Data: 2020-11-25 20:09:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/11/2020 19:36, - wrote:>po prostu poszukac ktore gniazdka maja te
    sama faze.
    Tak, rozmawiamy o tym tutaj już od dłuższej chwili ;)