  • 21. Data: 2009-03-23 19:24:17
    Temat: Re: Modelowanie systemow w UML
    Od: czas dOSa <u...@i...sk>

    TYPE "Megas":
> [...]
    > narzedzia Enterprise Architect i mam teraz problem. Zaprojektowa?em swoj
    > system jako zbior kilku subsystemów (subsystem zamodelowalem jako
    > package ze stereotypem <<subsystem>>) ale teraz chcialbym na diagramie
    > sekwencji pokazac przeplyw wiadomosci pomiedzy subsystemami. I tu jest
    > zonk: Enterprise Architect nie pozwala na przesylanie wiadomosci
    > pomiedzy package mowiac ze to nie jest poprawne z punktu widzenia UML.
    >
    > Zatem pytanko jak Wy modelujecie subsystemy? W jaki sposob modelujecie
    > wysokopoziomowy przeplyw informacji pomiedzy subsystemami?
    rozróżniłbym modelowanie wysokopoziomowe, które umożliwia opis niemożliwy inaczej lub
    trudny, oraz modelowanie dla modelu, czyli by się w niego wpasować (a nie z nim
    uzgodnić, lecz wpasować formalnie). tak więc nie potrzebujesz trzymać się modelu
    formalnego dla dopisania "UML", lecz dla korzyści, jakie ewentualnie niósłby. do
    modelowania możesz po prostu użyć grafów, jeśli wiesz co chcesz osiągnąć i jakimi
    metodami, a nie jak to ma wyglądać w zgodności z formalnym zapisem.
    co do tzw. 'podsystemów'... nie istnieje coś takiego jak podsystem w etapie
    projektowania, 'podsystem' to pojęcie z architektury oprogramowania. nawet jeśli
    'podsystem' jest użyty w kontekście "UML" w etapie projektowania oprogramowania, to
    --jak to się mówi-- niech, kto to robi, robi to na swoją odpowiedzialność, dla mnie
    coś takiego na etapie projektowania nie istnieje inaczej niż jako odwołanie do
    pojęcia z architektury tegoż, czyli ewentualnie w postaci granic szkicowanych
    przerywaną linią, pomocniczo, dla lepszego wyobrażenia z całością. natomiast tutaj
    piszesz wyraźnie o przepływie wiadomości pomiędzy podsystemami, więc chyba o
    istnieniu kanałów informacyjnych pomiędzy podsystemami, ale nie o przepływie
    wiadomości --nie ten etap.
    cya
    --
    qo |) CPL: cs[0..1] (ss[0..1]) p lvl of curr code!
    _x/ , RPL: seg_sel[0..1] privilege lvl of seg_sel!
    | ng __ -- __ -- __ -- __ -- __ -- __ -- __ -x86-,
    ,__ -- __ -- DPL: 2._word_of_seg_desc[13..14]:`f seg_desc ,

  • 22. Data: 2009-03-24 09:57:13
    Temat: Modelowanie systemow w UML
    Od: "Megas" <k...@o...eu>

    Hej,

    Podczas modelowania systemow skladajacych sie z wielu węzłow spotkałem sie z
    nowymi problemami, czy moglibyscie mi poradzic jak sobie z nimi radzicie?

    1) Moj system bedzie sie skladał z oprogramowania tworzonego na dwa węzły.
    Czy przedstawiacie diagram przypadków dla kazdego z węzłów z osobna (dla
    jednego węzła drugi jest aktorem), czy raczej wszystko na jednym diagramie
    interpretujac dwa węzły jako jeden system.

    2) Zastanawiam sie czy zewnetrzne biblioteki wykorzystywane w moim systemie
    powinny byc na przedstawiane w architekturze systemu, czy nie. Np. Wiem ze
    moj system bedzie wymagał komunikacji TCP/IP, i mam juz gotowa biblioteke
    *.dll na te potrzeby. Czy zatem powinienem przedstawicna w architekturze
    warstwe odpowiedzialna za komunikacje TCP/IP? 1) Tak: To czy kazda
    zewnetrzna biblioteke musze modelowac, nawet uzywana podstawowa biblioteke
    STL. 2) Nie: To skad bedzie wiadomo, ze system wymaga komuniakcji TCP/IP.

    Dzieki za pomoc...

  • 23. Data: 2009-03-31 12:33:33
    Od: "Filip Sielimowicz" <s...@t...tez.wp.pl>

    Użytkownik "Megas" <k...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Nie za bardzo mi pasuje ta koncepcja, gdyz komponent nie rozroznia
    > interfejsow dla roznych klas, czyli:
    > Jesli w subsystemie mam dwie klasy reprezentujace interfejs, i one
    > posiadaja funkcje o takiej samej nazwie, np: IClass1:Start();
    > IClass2:Start(). To komponent reprezentujacy ten subsystem bedzie posiadal
    > tylko jedna funkcje jako interfejs: Start() i nie wiadomo do ktorej jest
    > to odwołanie.

    Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem, ale komponent raczej sam w sobie nie ma
    'Funkcji',
    nie w tak niskopoziomowym sensie. Za to pod EA jest coś takiego jak 'Expose
    Interface'.
    I jeśli masz podefiniowane własne interfejsy to automatycznie Ci się pokażą
    w liście wyboru.

    W ten sposób nie interesuje cię czy w różnych interfejsach metody nazywają
    się tak samo czy inaczej. Robisz komponent reprezentujący jakiś podsystem i
    eksponujesz
    jego interfejsy (a w nich już możesz sobie konkretnie mieć jakie funkcje
    chcesz).

    Jak chcesz na diagramie wskazać konkretną klasę, która dany interfejs
    implementuje w danym
    konkretnym komponencie to możesz tę klasę umieścić wewnątrz komponentu (może
    na osobnym
    diagramie pokazującym już wewnętrzną strukturę/implementację podsystemu), w
    niej także eksponować
    dany interfejs i połączyć oba interfejsy relacją 'Delegate'. nie mam
    pojęcia, czy to jest zgodne z UML'em,
    z jaką wersją itp, ale wydaje mi się całkiem zgrabne i przejrzyste przy
    modelowaniu interfejsów
    międzysystemowych ;)

    Dla mnie dużo większym problemem jest modelowanie różnorodności konfiguracji
    kiedy np.
    ten sam system jest wdrażany u różnych klientów i u każdego dany interfejs
    zewnętrzny może
    być delegowany wewnętrznie do innego komponentu implementującego itp. lub
    występują
    inne warianty implementacji w środowisku deweloperskim, w środowisku do
    testów funkcjonalnych,
    w środowisku do testów obciążeniowych ... Czyli generalnie: temat
    wersjonowania, konfiguracji
    wariantowości połączeń między systemami. To raczej problem organizacji tego
    wszystkiego na diagramach,
    niż samych możliwości technicznych UML'a w EA.