  • 11. Data: 2022-05-10 15:58:47
    Temat: Re: Modulacja FM
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 9 May 2022 12:50:33 -0700 (PDT), Robert
    Wańkowski<r...@g...com> wrote:
    > Dlaczego przy osłabieniu sygnału FM spada też poziom sygna
    > łu m.cz.?
    > Tam amplituda jest zamieniana na częstotliwość.
    > Wjeżdżam do tunelu, a radio zaczyna ciszej grać.

    Aktywuje się redukcja szumu. Jak słabnie nośna to sygnał "użyteczny"
    w końcowym efekcie zostanie zamieniony na szum o podobnym poziomie
    akustycznym, co jest nieprzyjemne dla słuchacza. Stąd stosuje się
    różne filtry 'mutujace" sygnał akustyczny jeśli nośna jest słaba lub
    niedostrojona.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2022-05-10 16:51:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2022 13:06:26 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > A dlaczego sądzisz, że nie można zrobić radia, które się tak zachowuje?
    > Albo dlaczego sądzisz, że tak nie robią?

    robisz detektor FM, gdzie napiecie wyjsciowe ma zalezec od
    czestotliwosci sygnalu, a nie od amplitudy - to tak byc nie powinno
    :-)

    A ma nie byc zalezne od amplitudy, bo raz - reklamujesz jako
    niewrazliwe na zakłocenia, dwa - amplituda sygnal sie moze mocno
    zmieniac w zaleznosci od odleglosci od nadajnika.

    A ze w praktyce gdzies tam na granicy zasiegu okazuje sie, ze jednak
    zalezy ... no coz, widac tak musi byc, w zaleznosci od konstrukcji.

    Wiekszosc chyba miala wzmaczniacz p.cz. o regulowany wzmocnieniu,
    ktory stabilizowal amplitude sygnaly p.cz, ale przeciez nieskonczonego
    wzmocnienia nie mial :-)

    J.

  • 13. Data: 2022-05-10 19:09:27
    Od: Swift <p...@g...com>

    wtorek, 10 maja 2022 o 11:15:00 UTC+2 J.F napisał(a):
    > Gdzies tam sie pojawil pomysl PLL+VCO, ale nie wiem czy stosowany w
    > praktyce.

    W aparaturach do zdalnego sterowania modeli, w czasach kiedy pracowały jeszcze
    w pasmach 27, 35 i 40 ( w Stanach 75) MHz z modulacją FM. W pewnym momencie
    kwarce zostały wyparte przez syntezę częstotliwości.
    Dziś wszystko przeniosło się na 2,4 GHz i FHSS lub DSSS.
    PP

  • 14. Data: 2022-05-10 19:21:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 May 2022 10:09:27 -0700 (PDT), Swift wrote:

    > W aparaturach do zdalnego sterowania modeli, w czasach kiedy pracowały jeszcze
    > w pasmach 27, 35 i 40 ( w Stanach 75) MHz z modulacją FM.

    Byly takie?
    Bo chodzi mi po glowie, ze tam uzywano dosc oszczednego mocowo
    kluczowania amplitudy. Czyli nadawano krotkie impulsy.
    Chyba, ze jakas wersja cyfrowa.

    > W pewnym momencie
    > kwarce zostały wyparte przez syntezę częstotliwości.

    Ale mi chodzi o detektor FM. Jak masz VCO w petli PLL porownywane z
    sygnalem wejsciowym/p.cz, to napiecie sterujace VCO jest sygnalem
    audio.
    I zadnych cewek nie ma.
    Choc na 10.7MHz to raczej malo czule.

    J.

  • 15. Data: 2022-05-10 19:56:51
    Od: Swift <p...@g...com>

    wtorek, 10 maja 2022 o 19:21:30 UTC+2 J.F napisał(a):

    > Byly takie?
    > Bo chodzi mi po glowie, ze tam uzywano dosc oszczednego mocowo
    > kluczowania amplitudy. Czyli nadawano krotkie impulsy.
    > Chyba, ze jakas wersja cyfrowa.
    Początkowo, do lat 80-tych były AM z kluczowaniem amplitudy.
    Potem pojawiły się FM, jeszcze nie cyfrowe.
    Spróbuję dogrzebać się do jakiegoś schematu odbiornika i sprawdzę jak
    tam wyglądał demodulator FM.
    PP

  • 16. Data: 2022-05-10 20:12:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    [...]

    http://www.r-type.org/exhib/abc0014.htm
    > ale zanim ja zrobiono, i w biedniejszych krajach, to trzeba bylo robic
    > inaczej :-)

    Demodulację na zboczu ostatnio widziałem w amatorskim telewizorze z
    książki ,,Z radiem i telewizją za pan brat". Na żywo - nie przypominam
    sobie. Nawet w starym Szafirze masz już diody półprzewodnikowe...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2022-05-10 20:43:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 May 2022 20:12:03 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >
    > Demodulację na zboczu ostatnio widziałem w amatorskim telewizorze z
    > książki ,,Z radiem i telewizją za pan brat". Na żywo - nie przypominam

    Ja tez tylko w ksiazkach

    > sobie. Nawet w starym Szafirze masz już diody półprzewodnikowe...

    A kiedy byly diody polprzewodnikowe, a kiedy transmisja UKF FM u nas?

    FM u nas 1954, 97.6MHz.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Fale_metrowe

    A jaki odbiornik do tego?

    Za oldradio.pl ... diora i ZRK z 1960 juz na DOG58, ba
    Bolero z 1958 juz tez
    https://www.oldradio.pl/karta.php?numer=14

    ale np Podhale, Slask,
    https://www.oldradio.pl/karta.php?numer=51
    https://www.oldradio.pl/karta.php?numer=10

    mowa o jakiejs przystawce.

    albo szkopski Juwel
    https://www.oldradio.pl/karta.php?numer=56

    J.

  • 18. Data: 2022-05-10 21:03:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Tuesday, May 10, 2022, 8:43:37 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Fale_metrowe
    > A jaki odbiornik do tego?
    > Za oldradio.pl ... diora i ZRK z 1960 juz na DOG58, ba

    :)

    > ale np Podhale, Slask,
    > https://www.oldradio.pl/karta.php?numer=51
    > https://www.oldradio.pl/karta.php?numer=10
    > mowa o jakiejs przystawce.

    Superreakcyjne - zapomnij. Nie dość, że sam szumi, to jeszcze zakłóca
    innym.

    > albo szkopski Juwel
    > https://www.oldradio.pl/karta.php?numer=56

    EABC80 jak wół. Detekcję masz po lewej od EM80.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2022-05-10 21:21:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 May 2022 21:03:59 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    > innym.

    > EABC80 jak wół. Detekcję masz po lewej od EM80.

    a, ok teraz widze.

    Tylko tak sie patrze ... co oni tam z tą trzecią anodą odstawili ?

    J.

  • 20. Data: 2022-05-10 23:05:16
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.05.2022 o 15:58, Marek pisze:

> [...]
    > akustycznym, co jest nieprzyjemne dla słuchacza. Stąd stosuje się różne
    > filtry 'mutujace" sygnał akustyczny jeśli nośna jest słaba lub

    Możliwe nawet że jest dostępny "dusik" w tym radiu na taką przypadłość :)
    Odziedziczyłem w kupnie auta jakieś SONY i też rozkminiałem jakiś czas
    jego "menu" organoleptycznie z pomocą Internetów. Całkiem ciekawe opcje
    czasem są :) Nocusz, dla niektórych to zagatka i pytajo na NNTP :D

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>