  • 21. Data: 2022-05-11 09:26:20
    Temat: Re: Modulacja FM
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Tuesday, May 10, 2022, 9:21:32 PM, you wrote:

    [...]

    > a, ok teraz widze.
    > Tylko tak sie patrze ... co oni tam z tą trzecią anodą odstawili ?

    Użyli do ARW? Choć przy konstrukcji tej lampy, to strasznie
    niewygodne. Zostawili niepodłączoną? Nie chce mi się analizować schematu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 22. Data: 2022-05-11 14:36:18
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Za oldradio.pl ... diora i ZRK z 1960 juz na DOG58, ba
    > Bolero z 1958 juz tez
    > https://www.oldradio.pl/karta.php?numer=14

    Wielce interesujące.
    Jaki w z tego wniosek? Lampy z l. 60 były szybsze od tranzystorów
    l. 60. Myślałem że ukf pojawił się wtedy kiedy pojawiły
    się szybkie tranzystory, a tu niespodziewajka.

  • 23. Data: 2022-05-11 16:19:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 May 2022 05:36:18 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Wielce interesujące.
    > Jaki w z tego wniosek? Lampy z l. 60 były szybsze od tranzystorów
    > l. 60. Myślałem że ukf pojawił się wtedy kiedy pojawiły
    > się szybkie tranzystory, a tu niespodziewajka.

    UKF zaczelo sie na lampach. A potem kolejne pasma byly tylko na
    lampach, az do mikrofal.

    Ale my tu nie tyle o lampach, co o detektorze FM.
    Jak widac można kiepski detektor na zboczu filtru zrobic.

    Mozna zrobic "różnicowy" na specjalnej lampie. Mozna na dwóch diodach
    polprzewodnikowych ... no i szczesliwie krajowy przemysl zacząl diody
    germanowe robic, nie wiem na ile szybkie, ale i tak detektor pracuje
    na p.cz, 10.7MHz.

    J.

  • 24. Data: 2022-05-11 19:09:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    > UKF zaczelo sie na lampach. A potem kolejne pasma byly tylko na
    > lampach, az do mikrofal.
    > Ale my tu nie tyle o lampach, co o detektorze FM.
    > Jak widac można kiepski detektor na zboczu filtru zrobic.

    Gdzie widać? Ja podałem na razie jedyny przykład - konstrukcji
    amatorskiej.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 25. Data: 2022-05-11 21:03:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > UKF zaczelo sie na lampach. A potem kolejne pasma byly tylko na
    > lampach, az do mikrofal.

    W sumie całkiem niedawno to się skończyło. Telewizja satelitarna
    zaczynała od lampowych transponderów. A pierwsze radio z UKF, jakie
    pamiętam z domu rodzinnego, (wyprodukowane w latach 50) miało już
    tu wzmiankowaną lampę EABC80. I ECC85 w głowicy (odszukałem schemat
    w Internecie).

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2022-05-12 12:09:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 May 2022 19:09:58 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Gdzie widać? Ja podałem na razie jedyny przykład - konstrukcji
    > amatorskiej.

    Ja tez taki pamietam ... i wlasnie w nich widac :-)

    Zaraz ... a pierwsze telewizory?

    Wisla na DGC13, a robiona od 1956 ... radzieckie diody ?
    https://sp2put.pl/radioelektronicy/wisla.htm

    A wczesniej ... jak to Armstrong zrobil:
    https://patents.google.com/patent/US1941066

    J.

  • 27. Data: 2022-05-12 21:39:06
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Dlaczego przy osłabieniu sygnału FM spada też poziom sygnału m.cz.?
    > Tam amplituda jest zamieniana na częstotliwość.
    > Wjeżdżam do tunelu, a radio zaczyna ciszej grać.
    >
    > Robert

    Po prostu poziom sygnału jest mały i ogranicznik amplitudy przestaje
    działać.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 28. Data: 2022-05-12 21:40:37
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 11.05.2022 o 14:36, alojzy nieborak pisze:

    > Wielce interesujące.
    > Jaki w z tego wniosek? Lampy z l. 60 były szybsze od tranzystorów
    > l. 60. Myślałem że ukf pojawił się wtedy kiedy pojawiły
    > się szybkie tranzystory, a tu niespodziewajka.

    Lampy dość długo miały szersze pasmo niż tranzystory.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 29. Data: 2022-05-12 21:45:19
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 10.05.2022 o 16:51, J.F pisze:

    > A ma nie byc zalezne od amplitudy, bo raz - reklamujesz jako
    > niewrazliwe na zakłocenia, dwa - amplituda sygnal sie moze mocno
    > zmieniac w zaleznosci od odleglosci od nadajnika.
    >
    > A ze w praktyce gdzies tam na granicy zasiegu okazuje sie, ze jednak
    > zalezy ... no coz, widac tak musi byc, w zaleznosci od konstrukcji.
    >
    > Wiekszosc chyba miala wzmaczniacz p.cz. o regulowany wzmocnieniu,
    > ktory stabilizowal amplitude sygnaly p.cz, ale przeciez nieskonczonego
    > wzmocnienia nie mial :-)
    >
    > J.

    Wzmacniacz pośredniej częstotliwości po prostu od pewnego poziomu
    ograniczał amplitudę na zasadzie przesterowania czasem ogranicznika
    diodowego. Regulacja (automatyczna) wzmocnienia to w torze AM występowała.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl