  • 1. Data: 2022-11-18 09:21:51
    Temat: Mostek z jednego USB na kilka dysków SATA
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Od kilku lat pracuje u mnie w domu Raspberry Pi 3B, pełniące funkcję
    prostego serwera dla kilku moich projektów. Zużycie zasobów jest
    niewielkie, dlatego ten prosty komputerek sprawdza się w pełni we
    wszystkich zastosowaniach i w sumie ciągle jeszcze spokojnie mógłbym mu
    dołożyć więcej zadań.

    Do RPi podłączony jest dysk twardy 4TB na USB, pełniący funkcję magazynu
    danych. Służy on głównie do archiwizacji, więc nie są potrzebne szybkie
    transfery - po prostu z czasem na dysku przybywa danych, ale są one tam
    kopiowane stosunkowo wolno i niewielkimi paczkami, więc nawet USB 2.0
    jest w zupełności wystarczające.

    W chwili obecnej wszystko to jest połączone kablami i leży pod szafką,
    jednak docelowo chciałbym to zorganizować lepiej. Plan jest taki, żeby
    upchnąć wszystko w jednej, metalowej obudowie, łącznie z zasilaczem o
    dużej wydajności prądowej (Raspberry Pi posiada moduł z dyskiem SSD,
    który sam pobiera trochę prądu) a na przednim panelu umieścić
    wyświetlacz hd44780, który informowałby o stanie urządzenia.

    Przy tej okazji chciałbym też zrezygnować z zewnętrznego dysku twardego,
    zastępując go jednym (lub lepiej dwoma) HDD umieszczonymi wewnątrz obudowy.

    I tutaj główne pytanie: czy istnieją jakieś mostki USB2SATA, które
    umożliwiałyby podpięcie kilku dysków do pojedynczego portu USB? Dyski
    raczej nie będą używane jednocześnie, a przepustowość nie jest
    priorytetową cechą. Niby mógłbym użyć huba USB i kilku przelotek
    USB-SATA, ale wydaje mi się to mniej eleganckim rozwiązaniem.
    Zależy mi też na stabilności.

  • 2. Data: 2022-11-18 09:34:37
    Temat: Re: Mostek z jednego USB na kilka dysków SATA
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/11/2022 09:21, Atlantis wrote:
    > I tutaj główne pytanie: czy istnieją jakieś mostki USB2SATA, które
    > umożliwiałyby podpięcie kilku dysków do pojedynczego portu USB?

    Hub USB3 jest relatywnie tani. Dodatkowo rozwiązuje problem zasilania.

    > Niby mógłbym użyć huba USB i kilku przelotek
    > USB-SATA

    Nie masz za dużo możliwości, ponieważ to zasilanie będzie problemem.
    Zawsze wyjądujesz z jakimś druciarstwem.

    > Zależy mi też na stabilności.

    To nalezy zrezygnowąc z USB całkiem. Wiele scalakaów mostkujących usb z
    sata jest problematycznych, od rozłaczania się, przez brak smarta, po
    przekłamania w danych. To jest dobre do przerzucania danych, ale do
    ciągłej pracy chyba nie warto.

    Proponuje abyś to przemyślał w inną stronę:

    https://allegro.pl/kategoria/komputery-stacjonarne-4
    86?string=terminal

    I rozejrzał się co jest w środku:

    https://www.parkytowers.me.uk/thin/hware/hardware.sh
    tml

    Te terminale to normalne PC (w większości) w cenie niższej niż pi,
    często o wyższej wydajności i z zestawem normalnych portów, w tym Sata.
    Pobór mocy liczony w pojedynczych watach a rozmiar wyjdzie zbliżony do
    samoróbki.

    Przykładowo:

    https://allegro.pl/oferta/fujitsu-futro-s900-thin-cl
    ient-terminal-zasilacz-9984230230

    Dwa złącza SATA (jedno mSata, drugie normalne). Za 30zł.

  • 3. Data: 2022-11-18 09:35:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 18 Nov 2022 09:21:51 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > I tutaj główne pytanie: czy istnieją jakieś mostki USB2SATA, które
    > umożliwiałyby podpięcie kilku dysków do pojedynczego portu USB?
    > Dyski

    https://www.x-kom.pl/p/245346-przejsciowka-icy-box-d
    ual-adapter-dla-2x25-sata-hdd-ssd-do-usb-30.html

    --
    Marek

  • 4. Data: 2022-11-18 15:04:16
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > sata jest problematycznych, od rozłaczania się, przez brak smarta, po
    > przekłamania w danych. To jest dobre do przerzucania danych, ale do

    Różne testowałem w podobnym rozwiązaniu. Nie mam problemów z tym:

    Bus 001 Device 005: ID 174c:55aa ASMedia Technology Inc. ASM1051E SATA 6Gb/s bridge,
    ASM1053E SATA 6Gb/s bridge, ASM1153 SATA 3Gb/s bridge, ASM1153E SATA 6Gb/s bridge

    Ten też jest OK:

    Bus 001 Device 004: ID 152d:0567 JMicron Technology Corp. / JMicron USA Technology
    Corp. JMS567 SATA 6Gb/s bridge

    Oba obsługują smarta i chodzą bez problemu, pod warunkiem że zasilanie
    jest OK.

    Miałem też taki, który nie obsługiwał smarta, ale nie pamiętam modelu (te
    sprawdziłem, bo są podłączone i robią robotę).

    --
    Psychiatra mówi do pacjenta:
    - Mam dla pana dwie wiadomości: dobrą i złą. Ta zła to, że ma pan

  • 5. Data: 2022-11-19 10:39:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 18.11.2022 09:34, heby wrote:

    > Nie masz za dużo możliwości, ponieważ to zasilanie będzie problemem.
    > Zawsze wyjądujesz z jakimś druciarstwem.

    Mam zamiar zastosować osoby zasilacz 230V, w postaci modułu. Jeśli
    poszukam modelu z napięciami wyjściowymi 5V i 12V, to właściwie
    rozwiązuje kwestię zasilania dysku/dysków.

> [...]
    > sata jest problematycznych, od rozłaczania się, przez brak smarta, po
    > przekłamania w danych. To jest dobre do przerzucania danych, ale do

    Z tym faktycznie bywa różnie. Spotykałem się już z przejściówkami
    USB-SATA, które nie działały za dobrze i potrafiły się same z siebie
    odłączyć na chwilę.
    Jednak na co dzień korzystam z kilku zewnętrznych dysków USB, jako
    dodatkowego storage'u w komputerach stacjonarnych. Od kilku lat każdy z
    nich działa perfekcyjnie stabilnie, jak każdy inny dysk w systemie.
    Wspomniane Raspberry Pi także korzysta w tej chwili z dysku SSD mSATA na
    specjalnym module z przejściówką USB-SATA. Siedzi tam cały system. Nigdy
    nie miałem z tym rozwiązaniem problemu. Wręcz przeciwnie - wcześniej
    padło już kilka kart microSD i musiałem przywracać system z backupu. Od
    czasu przejścia na to SSD mam spokój.

> [...]
    > często o wyższej wydajności i z zestawem normalnych portów, w tym Sata.
    > Pobór mocy liczony w pojedynczych watach a rozmiar wyjdzie zbliżony do

    Tak, znam te terminale. Kiedyś nawet kupiłem kilka różnych, z myślą o
    eksperymentach. Moim zdaniem RPi jednak ciągle wygrywa na kilku polach.
    1) Duża społeczność użytkowników - łatwiej znaleźć informacje w razie
    jakiegoś problemu.
    2) Dużo lepszy stosunek poboru prądu w stosunku do wydajności.
    3) GPIO. Chcąc podpiąć przyciski, wyświetlacz HD44780, urządzenia I2C
    albo interferjs RS485 do takiego terminala muszę kombinować z
    dodatkowymi urządzeniami na mikrokontrolerach. Na RPi można to ogarnąć
    bezpośrednio.

  • 6. Data: 2022-11-19 12:41:07
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/11/2022 10:39, Atlantis wrote:
    > 3) GPIO.

    Jakie zastosowanie wymaga posiadania 2 dysków twardych i GPIO?

  • 7. Data: 2022-11-19 15:09:50
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > już kilka kart microSD i musiałem przywracać system z backupu. Od czasu

    U mnie też przejście na SSD okazało się super decyzją. Jednak od paru
    miesięcy co jest nie tak, co kilka tygodni malina się zawiesza. Zastanawiam
    się czy to przejściówka pada czy może dysk. SMART wygląda tak:
    ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED
    WHEN_FAILED RAW_VALUE
    1 Raw_Read_Error_Rate 0x0032 000 100 000 Old_age Always -
    0
    9 Power_On_Hours 0x0032 100 100 000 Old_age Always -
    30821
    12 Power_Cycle_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always -
    85
    148 Unknown_Attribute 0x0000 100 100 000 Old_age Offline -
    0
    149 Unknown_Attribute 0x0000 100 100 000 Old_age Offline -
    0
    167 Write_Protect_Mode 0x0000 100 100 000 Old_age Offline -
    0
    168 SATA_Phy_Error_Count 0x0012 100 100 000 Old_age Always -
    0
    169 Bad_Block_Rate 0x0000 100 100 000 Old_age Offline -
    11
    170 Bad_Blk_Ct_Erl/Lat 0x0000 100 100 010 Old_age Offline -
    0/8
    172 Erase_Fail_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always -
    0
    173 MaxAvgErase_Ct 0x0000 100 100 000 Old_age Offline -
    36 (Average 24)
    181 Program_Fail_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always -
    0
    182 Erase_Fail_Count 0x0000 100 100 000 Old_age Offline -
    0
    187 Reported_Uncorrect 0x0032 100 100 000 Old_age Always -
    0
    192 Unsafe_Shutdown_Count 0x0012 100 100 000 Old_age Always -
    42
    194 Temperature_Celsius 0x0022 069 061 000 Old_age Always -
    31 (Min/Max 21/39)
    196 Reallocated_Event_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always -
    0
    199 SATA_CRC_Error_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always -
    0
    218 CRC_Error_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always -
    0
    231 SSD_Life_Left 0x0000 003 003 000 Old_age Offline -
    97
    233 Flash_Writes_GiB 0x0032 100 100 000 Old_age Always -
    1188
    241 Lifetime_Writes_GiB 0x0032 100 100 000 Old_age Always -
    821
    242 Lifetime_Reads_GiB 0x0032 100 100 000 Old_age Always -
    55
    244 Average_Erase_Count 0x0000 100 100 000 Old_age Offline -
    24
    245 Max_Erase_Count 0x0000 100 100 000 Old_age Offline -
    36
    246 Total_Erase_Count 0x0000 100 100 000 Old_age Offline -
    93640

    Szczególnie niepokojąca jest wartość SSD_Life_Left wynosząca 3, ale z
    drugiej strony raw value to 97. Dysk jest mało obciążony, zapełniony w 14%.
    Więc może przejściówka? Używam jakieś chińskiej z Ali. Może sprawdzę te
    polecane przez Arnolda.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2022-11-19 15:15:10
    Od: K <...@l...com>

    On 18/11/2022 08:21, Atlantis wrote:
> [...]
    > priorytetową cechą. Niby mógłbym użyć huba USB i kilku przelotek
    > USB-SATA, ale wydaje mi się to mniej eleganckim rozwiązaniem.

    Co prawda na RPi4 ale mialem tak podlaczone i zasilane dwa dyski 2.5"
    przez HUBa USB 3.0. Obstawiam, ze w RPi3 tez tak to bedzie dzialac.

  • 9. Data: 2022-11-19 19:47:43
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    sobota, 19 listopada 2022 o 03:39:27 UTC-6 Atlantis napisał(a):

    > Mam zamiar zastosować osoby zasilacz 230V, w postaci modułu. Jeśli
    > poszukam modelu z napięciami wyjściowymi 5V i 12V, to właściwie
    > rozwiązuje kwestię zasilania dysku/dysków.

    Tak, to nie jest zle podejscie.

    > Z tym faktycznie bywa różnie. Spotykałem się już z przejściówkami
    > USB-SATA, które nie działały za dobrze i potrafiły się same z siebie
    > odłączyć na chwilę.

    Nie idz ta droga. Kup albo obudowy na dyski albo te docki na 2/4 duski (takie
    stojace) jak bardzo chcesz 2w1.
    Ja jade od lat na obudowach dyskowych - kiedys welland, teraz w praktyce bylemarka
    byle nie wygladala jak kupa.
    I na te 5-7 sztuk jakie mam jedna umarla sama z siebie - kontroler a dwu padly
    zasilacze.
    I to tyle. Poza tym wszystko dziala a akcje jakie opisujesz ze dysk znikl i nie mozna
    sie do noego odwolac bez powercycle trafily mi sie chyba ze trzy razy na 6-10 lat.

    IMHO, nie warto cudowac.

> [...]
    > nie miałem z tym rozwiązaniem problemu. Wręcz przeciwnie - wcześniej
    > padło już kilka kart microSD i musiałem przywracać system z backupu. Od

    Tu mala uwaga co do raspi. Mialem, uzywalem. Dalej uzywam raspi zero w.
    Ale na glowny serwer mam starego laptoka. Bo z nim i jego poprzednikami mialem sporo
    mniej problemow.

> [...]
    > eksperymentach. Moim zdaniem RPi jednak ciągle wygrywa na kilku polach.
    > 1) Duża społeczność użytkowników - łatwiej znaleźć informacje w razie

    Zwykly laptok ma ten aspekt sporo lepszy. jakies t61 czy inne delle po korporacyjne
    sa calkiem stabilne i sporo mocniejsze od raspi.

    > 2) Dużo lepszy stosunek poboru prądu w stosunku do wydajności.

    No nie. Raspi moze bierze malo pradu ale jak mam przerobic film albo zgzipowac jakis
    kontent albo nawet ogarniac porownanie obrazu z kamer to raspi nie wydala...
    https://blog.wirelessmoves.com/2021/11/ffmpeg-compar
    ison-from-nvidia-to-raspberry-pi-4.html

    Kiedys myslalem ze rzeczywiscie maliny sa takie pikne ale pare razy ich wydajnosc i
    stabilnosc mnie poparzyla. I to nie na zasadzie ze cos bylo wolno albo nie dzialalo i
    sie szybko pokapowalem co i jak.
    Straconego czasu na malych dziwnych detalach juz nie zlicze...

> [...]
    > albo interferjs RS485 do takiego terminala muszę kombinować z
    > dodatkowymi urządzeniami na mikrokontrolerach. Na RPi można to ogarnąć

    No mozna. Ale imho lepiej do takich celow miec dedykowana skrzynke. Czasem nie warto
    mieszac zastosowan.

    Ja sie z malin wyleczylem jak sie okazalo ze po paru latach nie moge po prostu kupic
    za maly pieniadz zastepnika dla tej co mi zdechla. Moge kupic lepsza! Fajnie, ale za
    kase za jaka mam 5-10x szybszy laptok.
    dzis malina to wydatek 150pln. za wydajnosc ulamka polizingowca za 300-500 stowek.
    Ktory to polizingowiec juz ma klawire, ekran, dysk i baya na kolejny i baterie co mi
    da 5 minut podtrzymania...
    Wyleczylem sie z nich jak sie okazalo ze pliki rrd sa architecture specific. I pare
    takich. Ale kamerki mi biegaja na tych wspomnianych zeroW...

    Wiem ze cie nie przekonam i nie moim celem jest przekonanie ale na argumenty podaje
    swoje.

    Zrob jak chlopaki sugeruja. Hub usb sensownej jakosci i dyski w obudowach. Jak
    znosnie wybierzesz to sie te dyski beda usypiac i zuzycie pradu nie bedzie
    dramatyczne.
    Ale szukaj takich zeby ci smarta pokazywaly.

    10W to jakies 87kWh rocznie. IMHO nie warto cudowac. Czas spedzony na dlubaniu jest
    czesto wiecej wart niz to.

  • 10. Data: 2022-11-20 10:18:35
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 18.11.2022 o 09:21, Atlantis pisze:
> [...]
    > priorytetową cechą. Niby mógłbym użyć huba USB i kilku przelotek
    > USB-SATA, ale wydaje mi się to mniej eleganckim rozwiązaniem.

    Kiedyś na ali były do dostania PCB od stacji dokujących 2xHdd - USB3.
    Na bazie tego i RPI4 stworzyłem sobie NASa który ma naprawdę przyzwoite
    parametry.
    Siedzi tam przyzwoity mostek USB-SATA który nie ma problemów ze
    standardami, z wydajnością ani sam ze sobą.

    Wszystkie tanie przejściówki USB-SATA gorąco odradzam, nie spotkałem
    jeszcze takiej która by nie zmieniała geometrii dysku, nie wiem
    dlaczego, nie wiem po co ale te tanie chińskie wynalazki tak mają.
    Pewnie Chińczyk co kopiował jakieś przyzwoite rozwiązanie wpisał gdzieś
    2 zamiast 3 i teraz wszyscy to klonują bez przebłysku jakiejkolwiek myśli.

    --
    AWa.