  • 1. Data: 2022-11-16 14:33:59
    Temat: Przełącznik, układ sterujący czterema kanałami
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Sytuacja taka: jest jeden przełącznik podtynkowy włączający oświetlenie za
    zewnątrz budynku.

    Zadanie:
    Ma sterować czterema osobnymi kanałami (czyli w uproszczeniu czterema
    lampami).
    Jest okablowanie pad lampy, ale jest tylko jedna istniejąca puszka pod
    wyłącznik, nie ma możliwości dać więcej.
    Drugi problem: musi być sterowanie proste, aby starsza osoba potrafiła
    włączyć i wyłączyć światła.
    Czyli przykładowo daję wyłącznik dwuklawiszowy i jeden klawisz włącza
    jakieś sekcje, a drugi inne. A machanie tymi klawiszami włącza dodatkowe
    programy.

    Czego szukać? Kilka-kilkanaście lat temu widywałem takie gotowe
    "centralki", które można było w jakiś sposób oprogramować.

    Jest miejsce na centralkę w szafce, jest miejsce na kalble, ale (jak już
    pisałem) tylko jedna puszka podtynkowa do wykorzystania.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2022-11-16 15:13:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 16 listopada 2022 o 14:34:01 UTC+1 Adam napisał(a):
> [...]
    >
    > Jest miejsce na centralkę w szafce, jest miejsce na kalble, ale (jak już
    > pisałem) tylko jedna puszka podtynkowa do wykorzystania.

    Cztery to już tłum.
    W norce miałem trzyklawiszowy wyłącznik - do sterowania 3-biegowym wentylatorem
    helios
    (miał też możliwość całkowitego wyłączenia).
    Musieli dać od innej pasmanterii niż całą resztę w mieszkaniu, ale gdzieś znaleźli.
    I nawet te klawisze nie były zbyt wąskie.
    Ale 4-klawiszowego nie widziałem.

    Inna ciekawostka z nowego mieszkania - wyłączniki na korytarzu, są 3, więc
    "hostelowy"
    w grę nie wchodził - jest taki dynks na szynie DIN, który zmienia stan jak dostanie
    masę na wejściu - w wszystkie wyłączniki nie są właściwie wyłącznikiami,
    tylko monostabilnymi przyciskami zwierającymi do masy jak są wciśnięte.
    Na kilka takich dynksach odpowiednio połączonych można by pewnie nawet zrobić
    ustawianie wszystkich 16 kombinacji za pomocą jednego przycisku - tylko trzeba by się
    naklikać.

  • 3. Data: 2022-11-16 18:53:34
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Drugi problem: musi być sterowanie proste, aby starsza osoba potrafiła
    > włączyć i wyłączyć światła.

    jeden przycisk włączający wszystkie lampy

  • 4. Data: 2022-11-16 19:07:38
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 16.11.2022 14:33, Adam wrote:

    > Czyli przykładowo daję wyłącznik dwuklawiszowy i jeden klawisz włącza
    > jakieś sekcje, a drugi inne. A machanie tymi klawiszami włącza dodatkowe
    > programy.

    Czemu dwuklawiszowy?
    Dotykowego bym starszej osobie nie proponował, ale są czteroprzyciskowe
    panele z klikiem i diodkami - ciężko będzie zrobić coś prostszego w
    obsłudze.
    Albo jak widać z tego miejsca wszystkie lampy to nawet bez diodek -
    poczwórny chwilowy jak do rolet.

    Z drugiej strony: mam w jednym miejscu dwa wyłączniki jeden pod drugim i
    po 10-ciu latach ciągle jeszcze zdarza mi się pomylić który od czego ;)

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2022-11-16 20:11:03
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 16.11.2022 o 14:33, Adam pisze:
> [...]
    >
    > Jest miejsce na centralkę w szafce, jest miejsce na kalble, ale (jak już
    > pisałem) tylko jedna puszka podtynkowa do wykorzystania.

    Wyrzeźbić solidny-ładny dekiel na puszkę z kawałka tworzywa lub laminatu
    a w deklu otwory pod 4 wyłączniki kołyskowe, albo 2 podwójne, np.:

    https://www.tim.pl/przelacznik-kolyskowy-wl-wyl-2-ob
    wodowy-czerwony-napis-0-i-6a-250v-tes-43?gclid=EAIaI
    QobChMI9qGyibOz-wIVawWiAx37eAmzEAsYBCABEgLslvD_BwE

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 6. Data: 2022-11-16 22:15:40
    Od: Swift <p...@g...com>

    środa, 16 listopada 2022 o 20:11:06 UTC+1 PeJot napisał(a):
    > Wyrzeźbić solidny-ładny dekiel na puszkę z kawałka tworzywa lub laminatu
    > a w deklu otwory pod 4 wyłączniki kołyskowe, albo 2 podwójne, np.:

    Nawet nie trzeba specjalnie rzeźbić, bo są gotowe zaślepki np.:
    https://onelectro.pl/zaslepka-z-ramka-bialy-schneide
    r-asfora-eph5600121?gclid=EAIaIQobChMI99rp086z-wIVR-
    qyCh3WyAVjEAQYBCABEgKCsvD_BwE
    PP

  • 7. Data: 2022-11-16 22:20:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-11-16 o 20:11, PeJot pisze:

> [...]
    wodowy-czerwony-napis-0-i-6a-250v-tes-43?gclid=EAIaI
    QobChMI9qGyibOz-wIVawWiAx37eAmzEAsYBCABEgLslvD_BwE

    To byłoby najlepsze rozwiązanie, gdyby nie to, że osoba słabo widzi i ma
    problemy ruchowe i czuciowe.

    Ale kupię takie, zrobię atrapę do testów i zobaczymy, czy da radę
    przełączać. Z pilotem do TV jakoś sobie radzi, chociaż czasem po
    którejś-tam próbie.

    Na słabowidzenie mogę dorzucić świecące kontrolki, to wtedy ewentualnie
    będzie widzieć, że coś zostało nie wyłączone i wyłączy, żeby koty albo
    skaczące krzaczory nie włączały niepotrzebnie światła.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2022-11-16 22:28:29
    Temat: Re: Przełącznik, układ sterujący czterema kanałami (40tude Dialog) [NTG]
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-11-16 o 14:33, Adam pisze:
    > Witajcie.
    >
    > (...)

    Po raz kolejny: wątek inicjowałem w 40tude Dialog i w tymże 40tude nie
    widzę ani swojego pierwszego wpisu, ani odpowiedzi.
    Natomiast widzę zarówno pierwszy post jak i odpowiedzi w Thunderbird.

    W obu przypadkach korzystam z news.chmurka.pl, oba programy w tym samym
    systemie.

    Mam tylko kilka filtrów w 40tude:

    !delete Subject "BAMBINI", "solutions", "PEDOFILO", "satan", "assasin",
    "manual", "MANUAL", "uppstenn", "Uppstenn", "hesterholt2@"
    !delete From "Med Care", "medcare79@", "hesterholt", "hester holt",
    "trustsolutionsteam"
    !markread From "<jeden taki delikwent>"
    !markread Subject "szukam hakera"
    !markread From "CleverBot"

    i tyle, więc to nie powinno mi łapać.

    Ki diabeł?
    Czego szukać?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2022-11-16 22:48:27
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 16.11.2022 22:20, Adam wrote:

    > Na słabowidzenie mogę dorzucić świecące kontrolki, to wtedy ewentualnie
    > będzie widzieć, że coś zostało nie wyłączone i wyłączy, żeby koty albo
    > skaczące krzaczory nie włączały niepotrzebnie światła.

    No to przecież te przełączniki są z kontrolkami.
    Będzie trochę zabawy żeby to równo osadzić i wygląd trochę retro-techno,
    ale w sumie rozwiązanie mi się podoba.

    Ewentualnie tak jak pisałem - dać przełącznik żaluzjowy - tam masz de
    facto 4 monostabilne przyciski. Do tego przekaźniki bistabilne,
    ewentualnie bistabline-czasowe - są takie, że pojedyncze przyciśnięcie
    zapala, następne gasi a jak nie zgasisz to samo zgaśnie po
    zaprogramowanym czasie. Dłuższe naciśnięcie zapala na stałe.

    Z mojego punktu widzenia i z trzeciej strony to co za problem wyciąć
    otwór na drugą czy trzecią puszkę?
    Beton, drewno, płytki? ...no w szkle bym chyba sobie odpuścił.

    --
    Mirek.

  • 10. Data: 2022-11-17 07:36:55
    Od: "a...@p...onet.pl" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > zewnątrz budynku.
    >
    > Zadanie:
    > Ma sterować czterema osobnymi kanałami (czyli w uproszczeniu czterema

    A może jakiś przełącznik obrotowy wielopozycyjny + opisy /ikonki co w danej pozycji.

    Adam