  • 1. Data: 2022-11-19 21:15:17
    Temat: Laser do znakowania obudów
    Od: Marvin <n...@s...com>

    Dostałem zadanie wykombinowania czy do produkcji zamiast nalepek nie
    warto użyć lasera do znakowania. Może ktoś ma i podzielił by się
    spostrzeżeniami/marką?

    Chodzi o to aby na produkowanych urządzeniach w obudowie z czarnego
    plastiku ABS wypalić etykietę produktu. Serie są małe a obudowa jest
    wielkości zasilacza do laptopa.

    Może u Chińczyka na Ali jest jakiś model "bierz ten!"?

    ??

    Marvin

  • 2. Data: 2022-11-20 10:10:32
    Temat: Re: Laser do znakowania obudów
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 19.11.2022 o 21:15, Marvin pisze:
> [...]
    > wielkości zasilacza do laptopa.
    >
    > Może u Chińczyka na Ali jest jakiś model "bierz ten!"?

    Ja bardziej o zabawkach mam wiedze niż o komercyjnych rozwiązaniach.
    Czarny ABS tu chyba każdy badziewny laserek pokaleczy.
    Trzeba pamiętać, że niekoniecznie to może ładnie wyglądać.
    Smród z tego będzie niemiłosierny, laser powinien pracować w szczelnej
    komorze z odciągiem oparów na zewnątrz.
    Chińskie tanie "lasery" mają bardzo krótki czas życia.
    Nie przesadzaj z mocą lasera bo możesz nie do końca ją opanować i
    zamiast ładnego wzorku dostaniesz krater.
    Układy jezdne na profilach i kołeczkach omijaj szerokim łukiem jeśli
    chcesz użyć i zapomnieć a nie bawić się cały czas.

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2022-11-20 16:41:12
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 20.11.2022 o 10:10, Andrzej W. pisze:

    > Ja bardziej o zabawkach mam wiedze niż o komercyjnych rozwiązaniach.
    > Czarny ABS tu chyba każdy badziewny laserek pokaleczy.

    Chyba każdy pokaleczy bo to przecież topi a nie zbiera materiał.
    Fabryczne napisy na ABS są przecież z odlewu z matrycy.
    Jak chce rzeźby w ABS, to frez raczej.

    > Trzeba pamiętać, że niekoniecznie to może ładnie wyglądać.

    I nie będzię

    > Smród z tego będzie niemiłosierny, laser powinien pracować w szczelnej
    > komorze z odciągiem oparów na zewnątrz.

    Smród będzie.

    > Chińskie tanie "lasery" mają bardzo krótki czas życia.
    > Nie przesadzaj z mocą lasera bo możesz nie do końca ją opanować i
    > zamiast ładnego wzorku dostaniesz krater.

    Testy trzeba najpierw.

    > Układy jezdne na profilach i kołeczkach omijaj szerokim łukiem jeśli
    > chcesz użyć i zapomnieć a nie bawić się cały czas.

    Czemu bawić się cały czas?
    Zaczynam właśnie na SCULPFUN S30pro. To znaczy kupiłem laminat grawerski
    i na nim wypalam tabliczki. Na ABS nie ma sensu.
    Trochę zabawy na początku z mocą i nawet to wychodzi. Mam od niedawna to
    więcej nie wypowiem się.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2022-11-21 01:20:42
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 20.11.2022 o 16:41, Irokez pisze:
    > Czemu bawić się cały czas?
    > Zaczynam właśnie na SCULPFUN S30pro. To znaczy kupiłem laminat grawerski
    > i na nim wypalam tabliczki. Na ABS nie ma sensu.

    Przecież S30pro ma laser na prowadnicy liniowej nie na rolkach.
    Laser na rolkach przy większych prędkościach lata jak oszalały,
    dostajesz szlaczek zamiast linii prostej.
    Brama na rolkach, jeśli ma napęd symetryczny, zachowuje się akceptowalnie.

    --
    AWa.

  • 5. Data: 2022-11-21 08:52:57
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 19/11/2022 20:15, Marvin wrote:
> [...]
    > wielkości zasilacza do laptopa.
    >
    > Może u Chińczyka na Ali jest jakiś model "bierz ten!"?

    Nie znam sie na laserach ale oglądałem ostatnio to:
    https://www.youtube.com/watch?v=NuKRc0bVoo4

    I byłem pod wrażeniem.
    W opisie podają że nadaje się do ABS.

    do kupienia tutaj:
    https://www.banggood.com/AAA-p-1973105.html

    c.

  • 6. Data: 2022-11-21 13:40:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 20 Nov 2022 16:41:12 +0100, Irokez wrote:

    > Chyba każdy pokaleczy bo to przecież topi a nie zbiera materiał.
    > Fabryczne napisy na ABS są przecież z odlewu z matrycy.
    > Jak chce rzeźby w ABS, to frez raczej.

    Cos mi chodzi po glowie, ze jakas duza firma (Siemens, Dell?)
    tak znakowała klawiatury.
    Tylko klawisze byly jakies dwuwarstwowe.

    https://www.youtube.com/watch?v=ySvu1tNKKo0

    https://www.youtube.com/watch?v=9lkMECZ6Drw

    Ale jak oni uzyskują ten biały kolor?
    Juz tam jest w głebszej warstwie?
    To chyba jakies podswietlane klawiatury.

    J.

  • 7. Data: 2022-11-21 18:46:53
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 21.11.2022 o 13:40, J.F pisze:

    > Cos mi chodzi po glowie, ze jakas duza firma (Siemens, Dell?)
    > tak znakowała klawiatury.
    > Tylko klawisze byly jakies dwuwarstwowe.

> [...]

    Dokładnie
    Dlatego podałem hasło "laminat grawerski"

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2022-11-21 19:21:01
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    > Dostałem zadanie wykombinowania czy do produkcji zamiast nalepek nie
    > warto użyć lasera do znakowania. Może ktoś ma i podzielił by się
    > spostrzeżeniami/marką?

    Zastanów się, czy pole 150x150, albo 200 x 200mm Ci wystarczy. Jeżeli
    tak, to polecam laser fibrowy. Jeżeli chcesz palić w metalach,
    niektórych Tworzywach, grawerować, a nawet wykonywać proste PCB bez
    trawienia, to 1064um będzie cacy już przy mocach rzędu 20-30W. Bardzo
    ciekawym rozwiązaniem jest też laser uV, który przy mocy 3W potrafi
    zrobić znacznie ładniejszy wzorek niż fibrowy 1064uV, szczególnie w
    tworzywach* i kwasówce. Jak budżet pozwoli, to można kupić laser tzw.
    MOPA, pozwalający przy odrobinie samozaparcia/szcześcia/wytrwałości
    znakować metale kolorowo. Jednak takie znakowanie jest nietrwałe.

    Jak chcesz głęboko palić, albo robić tabliczki opisowe, albo wycinać w
    sklejce/plexie (poliamid), nawet poliwęglanach (wiem... ale czasami
    trzeba), a nawet pieczątki robić, to bierz CO2. Taki 130W wycina w 10mm
    sklejce bez problemu, choć nie każdej. Jak sklejka miękka i dziadowska,
    to fatalnie to wychodzi.

    Unikaj konstrukcji badziewnych mechanicznie.
    Tak jak koledzy pisali, odciąg MUSI być, inaczej się zatrujesz.

    A jak jesteś z okolic Pd Polski, to się odezwij, bo nie chce mi się tego
    wszystkiego pisać.

    Irek.N.
    * czasami czarny POM graweruje się na biało, a czasami na siwo, w
    zależności jaka partia się trafi :)

  • 9. Data: 2022-11-22 07:57:50
    Od: Marvin <n...@s...com>

    W dniu 21.11.2022 o 19:21, Irek.N. pisze:

> [...]
    > MOPA, pozwalający przy odrobinie samozaparcia/szcześcia/wytrwałości
    > znakować metale kolorowo. Jednak takie znakowanie jest nietrwałe.

    Pole operacyjne jest niewielkie, max 50x90 mm, minimalnie 20x20mm
    Za to w tym kwadraciku 20x20 ma się zmieścić sporo informacji: numer
    seryjny, logo producenta, główne parametry, symbole. Więc raczej
    rozdzielczość powinna być duża, bo napisy muszą być czytelne.

    Inne zastosowania nie są potrzebne, tu chodzi o to, aby móc customizować
    produkt dla klienta, tj. wypalić mu logo i inne pierdoły gdy będzie chciał.
    Obudowa ustrojstwa jest z ABS (taki sam plastik jak w obudowie zasilacza
    do laptopa) i nawet wygląda podobne. Taki Maszczyk-Kradex :)

    M.

  • 10. Data: 2022-11-22 10:15:38
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 22 listopada 2022 o 07:59:21 UTC+1 Marvin napisał(a):
    > Za to w tym kwadraciku 20x20 ma się zmieścić sporo informacji: numer
    > seryjny, logo producenta, główne parametry, symbole. Więc raczej
    > rozdzielczość powinna być duża, bo napisy muszą być czytelne.

    Czytelny w 20x20mm może być jedynie kod QR - tzn. po zeskanowanowaniu telefonem
    i odczytaniu danych na ekranie telefonu (zapewne jeszcze również ściąganych z bazy
    producenta).
    Więc musisz jeszcze do kompletu z laserem zamówić apkę ;>