  • 1. Data: 2021-05-15 12:55:23
    Temat: [NTG] Seryjne drukowanie z arkusza kalkulacyjnego - jak?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Pytam tu, bo:
    - tu się czuję prawie 'u siebie',
    - wiem, że są tu ludzie którzy wiedzą znacznie więcej niż temat grupy,
    - dlaczego nie podzielić się absurdami abyśmy się razem pośmiali (przez
    łzy).

    Mam mało czasu (US dał 7 dni i odgraża się karą), a jest już dzień
    trzeci (nie dokładnie tak ale mniej więcej) dlatego postanowiłem
    najpierw zapytać a potem szukać samemu - może ktoś kto wie po prostu da
    znać.

    Pytanie jest takie: Czy z arkusza kalkulacyjnego (OpenOffice,
    LibreOffice) da się robić seryjne drukowanie?

    Chodzi o coś takiego jak na pewno jest w bazie danych, ale żeby robić z
    arkusza.

    Dlaczego nie chcę bazy danych?
    Bo:
    - nigdy nie używałem,
    - dla jednej głupoty nie chce mi się uczyć (nawet jak proste),
    - najważniejsze - przypuszczam (jeśli się mylę to proszę o info), że
    raport z bazy danych to coś jak w edytorze tekstowym a precyzyjne
    umieszczenie wydruków w edytorze na pewno sprawiło by mi znacznie więcej
    problemów niż w arkuszu.

    Co właściwie potrzebuję?
    Kilka miesięcy temu ktoś mi napisał (chyba na p.b.b), że jak pomagał
    córce spłacać kredyt to rzecz się sprowadziła do składania przez nią
    SD-Z2 mniej więcej raz na rok i że było to potwierdzone w dwu źródłach w
    tym w US - czyli tak można.
    Więcej nie wypytywałem. Z tego mi wynika taki obraz - przez pół roku
    zbierał się limit, potem było pół roku na zgłoszenie. Zgłoszenie nie
    tylko tego, co ponad limit, ale wszystkiego zapewne pozwala liczyć od zera.

    Miesiąc temu syn złożył (znaczy ja wypełniłem a on podpisał) SD-Z2
    którego zawartość najlepiej opisują uwagi, które wpisałem na ostatniej
    stronie:
    Zgłoszenie obejmuje 132 przelewy w okresie .... na łączną kwotę .. (coś
    koło 20tyś).
    Kwota 9763 (czy ile tam to jest) została przekroczona 15 grudnia.

    Teraz US przysłał pismo, że:
    - trzeba złożyć korektę w której będzie tylko ten jeden przelew z 15
    grudnia,
    - dla każdego kolejnego przelewu trzeba złożyć osobne SD-Z2.

    Z tym chyba się nie podyskutuje, bo pytałem też Krajową Informację
    Skarbową i napisali mi to samo (tylko, że odpowiedź dostałem jak już syn
    pojechał więc złożyłem tak jak miałem wypełnione).

    No i temat jest taki - jak to zrobić, aby się nie narobić.
    Z konta bankowego syna mam .csv z zestawem Data, kwota.

    Nie szukałem programu do wypełniania SD-Z2 (jak ktoś zna to chętnie się
    dowiem), bo nie podejrzewam, aby był tam automat pozwalający za jednym
    zamachem wygenerować setkę tych zgłoszeń.
    Taki program byłby o tyle użyteczny, że mógłbym wszystkie stałe teksty
    wpisać i to drukować w pierwszym rzucie, a potem dokładać tylko kilka liczb.
    Nigdy nie zakładałem żadnego konta na e-PUAP, ale nie podejrzewam, aby
    tam był taki automat, no i to musiałby robić syn (on jest z innego,
    artystycznego świata), a drukować mogę ja.
    Mniej czasu chyba mi zajmie wydruk, podpisywanie i zaniesienie no i jest
    znacznie mniejsze ryzyko pomyłki bo nic nie przepisuję ręcznie.

    Na próbę druknąłem sobie 30 druków SD-Z2 i teraz kombinuję jak w drugim
    drukowaniu zapełnić je automatycznie.

    Czy ktoś może wie jakiej instytucji należy zgłaszać absurdy, czy takiej
    nie ma a i tak szkoda czasu?
    Jak już się uporam z problemem to chętnie bym gdzieś o tym napisał - w
    ramach 'naprawiania świata'.

    W Polsce nie idzie się nudzić.
    P.G.

    P.S.
    Czy tylko mi się wydaje, że mam szansę wpisać się do księgi Guinessa?

  • 2. Data: 2021-05-15 13:15:37
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 15.05.2021 o 12:55, Piotr Gałka pisze:
    > Pytanie jest takie: Czy z arkusza kalkulacyjnego (OpenOffice,
    > LibreOffice) da się robić seryjne drukowanie?

    Tak.

    Wygląd strony sobie edytujesz w wordzie/writerze a dane do rubryczek
    pobierasz z arkusza. Szukaj "korespondencja seryjna".

    MJ

  • 3. Data: 2021-05-15 13:18:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/05/2021 12:55, Piotr Gałka wrote:
    > precyzyjne
    > umieszczenie wydruków w edytorze na pewno sprawiło by mi znacznie więcej
    > problemów niż w arkuszu.

    Nie odwalaj roboty za US. Oni nie potrzebują mieć pieknie. Uzyj Worda,
    wydrukuj byle jak i zgłoś. Ich potrzeba, ich problem.

    Podpowiedź: zamień na obrazek tą jedną stronę pdf-a, podłóż pod tekst w
    wordzie, zrób niewidzalną tablekę z polami tekstowymi korespondencji
    seryjnej na tle tego obrazka i tyle.

  • 4. Data: 2021-05-15 13:31:39
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2021-05-15 12:55, Piotr Gałka wrote:
    (ciap)
    > Czy ktoś może wie jakiej instytucji należy zgłaszać absurdy, czy takiej
    > nie ma a i tak szkoda czasu?

    We Francyji to emerytowanym wojskowym bym zgłosił :-)

    U nas swego czasu Palikot miał się tym zajmować...
    Co z tego wyszło? To wiemy.

    Iść na piwo pod parasolki i pogapić się na otoczenie.

    Włodek

  • 5. Data: 2021-05-15 13:50:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-05-15 o 13:15, Michal Jankowski pisze:

    > Tak.
    >
    > Wygląd strony sobie edytujesz w wordzie/writerze a dane do rubryczek
    > pobierasz z arkusza. Szukaj "korespondencja  seryjna".
    >
    >   MJ

    Dzięki, kiedyś obiło mi się o uszy, ale myślałem, że to właśnie dotyczy
    baz danych.
    Ja chcę edytować nie w Wordzie a w arkuszu, bo wydaje mi się, że w
    Wordzie będę miał więcej problemów aby trafić z tekstem w odpowiednie
    rubryczki.

    Jak się da przez połączenie arkusza i Worda to pewnie da się też w samym
    arkuszu.

    Ok. Wiem czego szukać.
    Nigdy mi to nie było potrzebne.
    P.G.

  • 6. Data: 2021-05-15 14:03:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-05-15 o 13:18, heby pisze:

> [...]
    >
    > Podpowiedź: zamień na obrazek tą jedną stronę pdf-a, podłóż pod tekst w
    > wordzie, zrób niewidzalną tablekę z polami tekstowymi korespondencji

    Dzięki.
    To ma szansę być najlepszym rozwiązaniem.
    Ja dotychczas zakładałem, że muszę drukować dwa razy i będę miał problem
    z trafieniem.
    Skoro jest szansa widzieć to od razu i pisać po tym - to zmienia
    wszystko (zmarnują się tylko te kartki co już je wydrukowałem :) ).

    Tylko ja tak mało znam Worda - praktycznie nie używam, bo jak robię
    sobie jakieś notatki (zazwyczaj porównanie scalaków) to zawsze jest tam
    więcej danych do tabelek niż tekstu

    Pamiętam, że w Word Perfect było coś co się zwało znak wodny.

    Zastanawiam się czy w Word jest tak, że jak wstawię obrazek to opływanie
    tekstu da się wyłączyć - że pisze na obrazku - pewnie to właśnie to.

    Muszę poeksperymentować:
    - zamiana pdf na grafikę,
    - podkładanie grafiki,
    - seryjna korespondencja.

    Jak zawsze - grupa niezawodna.
    P.G.

  • 7. Data: 2021-05-15 14:06:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/05/2021 14:03, Piotr Gałka wrote:
    > Zastanawiam się czy w Word jest tak, że jak wstawię obrazek to opływanie
    > tekstu da się wyłączyć

    Obrazek->prawy->zawijanie tekstu->za tekstem.

  • 8. Data: 2021-05-15 14:08:04
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-05-15 o 14:03 +0200, Piotr Gałka napisał:
    > Zastanawiam się czy w Word jest tak, że jak wstawię obrazek to
    > opływanie tekstu da się wyłączyć - że pisze na obrazku - pewnie to
    > właśnie to.

    Na tym właśnie polega ustawienie obrazka jako tła. Z tym, że nie zawsze
    da się łatwo trafić gdzie trzeba, szczególnie jeśli pola formularza są
    malutkie. Ja do takich rzeźb używam raczej inkscape: w nim mogę ustawić
    tekst w dowolnym miejscu machając myszką po ekranie.

    Mateusz

  • 9. Data: 2021-05-15 14:34:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Na tym właśnie polega ustawienie obrazka jako tła. Z tym, że nie zawsze
    > da się łatwo trafić gdzie trzeba, szczególnie jeśli pola formularza są
    > malutkie.

    Dlatego myślałem o arkuszu bo tam mogę łatwo modyfikować rozmiary
    wierszy, kolumn, czy w razie potrzeby łączyć sąsiednie pola.

    Nie mam doświadczenia z tabelkami w Word - jeśli tam mogę rozmiarami
    wierszy i kolumn sterować jak w arkuszu to będzie łatwo.

    > Ja do takich rzeźb używam raczej inkscape: w nim mogę ustawić
    > tekst w dowolnym miejscu machając myszką po ekranie.

    Tylko korespondencji seryjnej pewnie to nie załatwi.

    Mam przy okazji prawdopodobnie banalne pytanie w Inkscape.
    Jakieś 3 lata temu czytałem instrukcję do inkscape i dopóki powtarzałem
    co tam opisali to się udawało, ale jak potem spróbowałem coś sam - to
    kaplica.

    Mój problem (to było kilka lat temu) - jak ustawić kolor linii zanim ją
    namaluję.
    Wydaje mi się, że w odpowiednim trybie po prawej u góry była jakaś
    kontrolka, która miała do tego służyć, ale za żadne skarby nie udawało
    mi się tego uzyskać - musiałem narysować jak jest i potem zmienić kolor.
    Brak możliwości pokonania tego progu spowodował, że wziąłem się za coś
    innego i zapomniałem o inkscape.

    Obecnie używam inkscape tylko do tego, że z KiCada robię eksport do svg
    ścieżek (+ obrys płytki) i elementy (+ obrys płytki).
    W inkscape otwieram ścieżki i zmieniam ich kolor na szarość 10% (trzeba
    dwa razy - klik i klik z Shiftem).
    Chyba Ctrl+Shift+R dopasowuje kartkę do płytki.
    Potem import elementów. Nie mam pojęcia co decyduje o pozycji w której
    to się zaimportuje, ale odkryłem, że jak wpiszę potem 0 dla X i dla Y to
    mi się zgodzi (pod warunkiem, że na PCB nic nie wystaje w lewo lub dół
    od lewego dolnego rogu płytki).
    W ten sposób uzyskuję rysunki do dokumentacji.
    P.G.

  • 10. Data: 2021-05-15 14:50:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Tylko korespondencji seryjnej pewnie to nie załatwi.

    Myślę, że to załatwi najszybciej. Przynajmniej w sytuacji, gdy to
    zadanie ma realizować typowy bywalec p.m.e, a nie sekretarka biegła
    w korespondencji seryjnej. Bierze się gotowy podkład, macha myszką
    po ekranie jak pan Mateusz przykazał, a tam gdzie ma wystąpić zmienny
    tekst, wpisuje się na przykład "DUPA4". Inkscape tworzy czytelny
    plik tekstowy w języku SVG, w którym te charakterystyczne napisy
    łatwo potem zamienić skryptem w ulubionym języku na kolejne wartości
    aktualne.

    --
    Jarek