  • 31. Data: 2022-05-10 12:21:37
    Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-05-10 o 11:18, Atlantis pisze:

    > Wzrósł popyt, spadła podaż. Bufor zgromadzony w magazynach zaczął maleć
    > i w końcu wyczerpał się zupełnie. Załamały się globalne łańcuchy dostaw.

    Ja bym tu jeszcze dodał, że wielu dużych graczy być może zrezygnowało z
    'just in time' i postanowili zgromadzić jakieś bufory, których wcześniej
    nie mieli i właśnie to robią.

    > To nie jest tak, że nikomu nie chce się produkować półprzewodników.
    > Fabryki pewnie pracują teraz na pełnej parze,

    Być może, ale ta woda na Tajwanie....
    P.G.

  • 32. Data: 2022-05-10 12:22:06
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Piotr Gałka napisał(a):
    > Zapewne homologacja jest na jakąś całość i w razie zmiany całość podlega
    > homologacji od nowa.

    Ano. I prawdopodobnie załatwiasz papierkologię we wszystkich państwach
    w których sprzedajesz. I po co Ci takie atrakcje?
    Standardowa wklejka:
    https://www.ul.com/sites/g/files/qbfpbp266/files/inl
    ine-images/newsroom_pn_post_90_img_3.gif

    Co z tego że przeskoczysz na super nowy uC, jak jego producent zwinie
    biznes za 5 lat, a Ciebie czeka nowy oberek z papierami:)

  • 33. Data: 2022-05-10 12:34:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Homologacja często jest a całość, ale przez całość rozumie się BOM. A w
    > BOM możesz mieć wymienione elementy alternatywne, np. 5 innych modeli
    > opornika.

    Nie za bardzo dotyczy alternatywnych procesorów.
    P.G.

  • 34. Data: 2022-05-10 17:06:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 10 May 2022 12:05:53 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > oczy, bo nie miałem bladego pojęcia, że istnieją jakieś takie
    > ograniczenia nie pozwalające zrobić czegoś lepiej/nowocześniej.

    To zdanie wydaje mi się trochę nadinterpretacją. Oczywiście, że
    zawsze można zrobić lepiej (technicznie) ale to "lepiej" wcale nie
    przekłada się biznesowo na lepiej, bo wygeneruje dodatkowe koszty a
    zysku dodatkowego nie przyniesie. Klientowi nie zależy na tym, czy
    urządzenie jest oparte na X czy Y byle spełniało swoją funkcję.

    --
    Marek

  • 35. Data: 2022-05-10 22:27:38
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 10/05/2022 08:54, Atlantis wrote:
    > Ale czym go niby mieli zastąpić, skoro sytuacja jest dynamiczna i
    > łańcuchy dostaw są przerwane globalnie? Właśnie o to chodzi, że nikt ci
    > nie zagwarantuje, że dany podzespół będzie dostępny za miesiąc

    Czyli sugerujesz, że przemysł musi być przygotowany na *zmiany*, bo nie
    ma pewności? To dlaczego automotive nie jest przygotowane, tylko po 2
    latach dowiadujemy się, że są w czarnej d...?

    Ogólnie: dlaczego nie są przygotowani na dywersyfikacje dostawców
    podzespołów, nawet na poziomie innego hardware realizującego te same
    funkcje? Przecież zawsze sie może fabryka spalić.

    >, a co
    > dopiero mówić o dwóch latach. Producent wyda pieniądze na stworzenie
    > nowej rewizji sprzętu i przeporowanie firmware'u, a na końcu i tak się
    > okaże, że części do niego nie ma (chociaż były, gdy proces się zaczynał).

    A może zamiast wkładać pieniądze w portowanie firmware po prostu napisze
    je od razu z myślą o przenośności? Ja wiem, że mówię rzeczy niemodne.
    Szczególnie w embedded, gdzie przenośnośc jest wrogiem dobrej roboty.

    > Przecież właśnie tak to się zaczęło - producenci (jeśli mogli) próbowali
    > przenosić projekty na inny, (jeszcze) dostępny hardware. Kończyło się to
    > tym, że nagły wzrost zapotrzebowania na te alternatywne, mniej popularne
    > części powodował, że także ich zaczynało brakować na rynku.

    Nie przypuszczam, aby zabrakło na rynku *wszystkich* chipów na raz. To
    raczej przypadek "zabrakło ulubionego procesora 8051 i nic się nie da
    zrobić".

  • 36. Data: 2022-05-10 23:08:03
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 10.05.2022 o 22:27, heby pisze:
    > Nie przypuszczam, aby zabrakło na rynku *wszystkich* chipów na raz.

    Nie wszystkich, tylko tych, na które jest zapotrzebowanie :)

    --
    SW3

  • 37. Data: 2022-05-11 08:58:25
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    A moze po prostu Chinczycy na tyle sie dorobili, ze nie chca juz pracowac za
    miske ryzu. Teraz odcinaja kupony. Pierwsza dzialka byla za darmo ;) Teraz
    kontroluja podaz elektroniki tak jak OPEC kontroluje wydobycie ropy. Tez bym
    tak robil gdybym nie mial sensownej konkurencji.

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
    http://www.avg.com

  • 38. Data: 2022-05-12 14:30:23
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    alojzy nieborak wrote:

    > Wspomniany AS321. Min. jedno źródło detaliczne w PL z dostępem na magazynie.

    Które w PL ma go na magazynie? Ledwo 10 sztuk mi się udało znaleźć.

    Pozdrawiam, Piotr