  • 11. Data: 2022-01-07 09:23:53
    Temat: Re: O bateriach
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-01-2022 o 09:12, ToMasz pisze:

    >Tak aby auta miejskie były małe (wiem niektóre
    > są) i miały zasięg dostosowany do potrzeb, np 30km
    Są takie auta, jeśli masz takie potrzeby, to takie kup, a nie zawracaj
    gitary.
    Nikt inny nie ma tak ograniczonych potrzeb, połączonych z potrzebą
    posiadania koniecznie samochodu, zupełnie nieprzydatnego w każdych
    innych okolicznościach.

    HINT: Nawet teoretyczny zasięg 100 km nie zapewnia żadnego komfortu, bo
    zimą ledwo wystarcza na realne 25 km, z których potem trzeba wrócić.
    Przetestowane u mnie w praktyce.

    Dlatego drugi bev ma zasięg WLTP na poziomie 450 km - i to już pozwala
    na normalną eksploatację, jak każdego innego samochodu.

  • 12. Data: 2022-01-07 14:19:15
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 07.01.2022 o 09:23, Cavallino pisze:

    > Są takie auta, jeśli masz takie potrzeby, to takie kup, a nie zawracaj
    > gitary.
    > Nikt inny nie ma tak ograniczonych potrzeb,
    jak to nie? Większość ludzi dojeżdża do pracy nie dalej niż 15km, więc
    potrzeby są. co nie przekłada się na chęć zakupu. "żarówki"
    energooszczędne mieliśmy już w latach 90siątych, ale chęci masowego
    zakupu nie było. został wymuszony - mało kto żałuje.
    jeśli uważasz że jest do kupienia w polsce auto elektryczne o małym
    zasięgu - wskaż proszę. w sensie 4 osoby, 40km zasięgu. bo
    (upraszczając) jeśli więkoszoć ceny elektryka to akumulator, to 5 razy
    mniejszy akumulator to w przybliżeniu 5 razy mniejsza cena? Nie? JAsne
    że nie. ale to nie z powodu zmowy wielkich firm, tylko naszego
    przekonania ze skoro nas stać na to, to czemu nie?

    ToMasz

  • 13. Data: 2022-01-07 16:22:06
    Od: K <n...@e...com>

    On 07/01/2022 13:19, ToMasz wrote:

> [...]
    > energooszczędne mieliśmy już w latach 90siątych, ale chęci masowego
    > zakupu nie było. został wymuszony - mało kto żałuje.

    Szczerze? Jeszcze w PL jak kupilismy mieszkanie to wymienilismy
    wszystkie zarowki na energooszczedne swietlowki, zero roznicy w
    miesiecznych rachunkach za prad. Do tego wiekszosc tych swietlowek
    potrzebowala czasu zeby zaczac swiecic z nominalna jasnoscia co bylo
    mega wkurwiajace jak potrzebowales ja wlaczyc na chwile. Nie wiem jak
    dzis, bo dzis mam juz tylko ledowe. Tak samo bedzie z elektrykami, te
    ktore teraz mamy to bedzie taki odpowiednik tych energooszednych
    swietlowek, a za 15 lat nadejda te wlasciwe. Choc mam nadzieje, ze
    stanie sie to wczesniej i nawet ktos tak wybredny jak ja bedzie sobie
    mogl taki kupic wczesniej.

  • 14. Data: 2022-01-07 22:04:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Thu, 6 Jan 2022 13:13:14 +0000, K

    >Żal to jest tych ostatnich 100 lat kiedy to koncerny naftowe i
    >samochodowe
    >postanowiły truć ludzi ołowiem i olejem aby ICE mogły startować do
    >ówczesnych EV. Gdybye nie to, pewnie już dawno byśmy robili ze 2000km
    >na
    >ładowaniu i mieli znacznie lepiej rozwiniętą sieć elektryczną (i nie
    >mówię
    >o tej czysto samochodowej) a nie taką padakę jak obecnie.

    Zartujesz.
    Postep czesto jest powolny.
    Gdyby nie ICE, to bys jezdzil tramwajem i pociagiem.

    No i co z tymi kominami, przez ktore koncerny energetyczne trulyby
    ludzi węglem :-)

    J.

  • 15. Data: 2022-01-07 23:24:14
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-01-2022 o 14:19, ToMasz pisze:

    > jak to nie? Większość ludzi dojeżdża do pracy nie dalej niż 15km,

    Przeczytaj cały post, a nie pół.

  • 16. Data: 2022-01-07 23:25:12
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-01-2022 o 14:19, ToMasz pisze:

    > jeśli uważasz że jest do kupienia w polsce auto elektryczne o małym
    > zasięgu - wskaż proszę. w sensie 4 osoby, 40km zasięgu.

    Każdy z trojaczków.
    Albo Leaf 1 generacji.

  • 17. Data: 2022-01-07 23:37:28
    Od: ii <i...@o...invalid>

    > nie można zaprzeczyć, że gdyby od 100 lat, pakowano pieniądze w badania
    > akumulatorów, to byłyby lepsze. ale nie można mieć takiej pewności.

    Kiedy właśnie to jest pewne. Nie jest tylko pewne, że samochody
    elektryczne rozwinęłyby się lepiej niż spalinowe.

    > natomiast MAMY 100% pewność, że największe "oszczędności" dla
    > środowiska, przynosi "rozproszenie" wysiłków na każdego członka
    > społeczeństwa. tak jak oszczędzanie wody, segregacja śmieci, rezygnacja
    > z ogrzewania paliwami kopalnymi, nakładanie na siebie dobrowolnych kar
    > za emisję co2.

    E tam. Ludzie nie powinni indywidualnie zajmować się segregacją śmieci
    bo to segregowanie jest obciążające całkiem podobnie do samochodów
    elektrycznych, że trzeba windą częściej jeździć tudzież kubły produkować
    i odstawiać jakąś amatorszczyznę, gdy to wszystko może robić system z
    dużo mniejszym obciążeniem i finalnym zyskiem. Amatorsko z powodzeniem
    to można sobie co najwyżej kompostować bo z tego jest pożytek. Ale to
    jest jakiś mały procent bo nawet jak gospodarstw indywidualnych jest 50%
    to tylko mała część zajmuje się uprawą.

    > idąc tym tropem, można stwierdzić, że w dziedzinie
    > samochodów dużym krokiem naprzód, osiągalnym DZISIAJ, będzie redukcja
    > masy aut elektrycznych. Tak aby auta miejskie były małe (wiem niektóre
    > są) i miały zasięg dostosowany do potrzeb, np 30km (albo szybko
    > dokładalne akumulatory. Czemu sie zasięgu czepiam? Bo akumulatory są
    > ciężkie, albo stosunkowo ciężkie i pieruńsko drogie.
    > Tak więc brak dobrych tanich akumulatorów, nie jest spiskiem wieklich
    > mocarstw, tylko efektem naszych upodobań.

    Ale duży zasięg i duże akumulatory są wolnym wyborem ludzi. Nie
    przekonasz ich tak łatwo do kupowania pojazdów o małych zasięgach bo
    częste ładowania uciążliwością jest. Musiałbyś mieć ładowarkę, w pewnym
    uproszczeniu, na każdym miejscu gdzie parkujesz. To jest realizowalne
    tylko w teorii. No i w systemach carsharingowych. Ludzie nie chcą takich
    samochodów kupować, ale jeździć może by jeździli gdyby było tanio i/lub
    nie byłoby innej możliwości. Widzisz, znowu system a nie indywidualnie.
    I to tylko w centrum miast. Poza miastami musisz sobie sam taki system
    zorganizować. No i dlatego właśnie ludzie mają własne samochody, że
    zwykle nie mieszkają w centrach.

    > ToMasz
    >
    > PS o ile jeszcze nie wiecie, ciężko jest znaleźć akumulator, którego
    > cena byłaby wyraźnie niższa, niż energia którą akumulator w ciągu całego
    > życia moze oddać.

    Przecież walka jest tylko o "taniej" a nie za darmo. I do tego mowa o
    ekologii, która jest kosztem a nie "najtaniej".

    Przecież druty mają.

  • 18. Data: 2022-01-08 13:18:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 7 Jan 2022 09:12:39 +0100, ToMasz napisał(a):

    > (...)
    > dokładalne akumulatory. Czemu sie zasięgu czepiam? Bo akumulatory są
    > ciężkie, albo stosunkowo ciężkie i pieruńsko drogie.
    > (...)

    To, że są ciężkie, to jest mniej istotne.
    Nie można zapominać, że auta *EV (czyli BEV, PHEV, ...) korzystają z
    rekuperacji. Czyli teoretycznie z większej masy większy odzysk.
    Więcej energii kinetycznej ma pędząca kulka stalowa, niż piłeczka golfowa o
    tej samej średnicy.

    Oczywiście wiadomo, że rekuperacja nie jest stuprocentowa, ale nie
    widziałem dużej różnicy zużycia energii jadąc PHEV-em w trybie czysto
    elektrycznym z dość ciężką przyczepą i bez niej. Mówię o trasie nieco ponad
    20 km w mieście: sporo świateł i hamowania.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 19. Data: 2022-01-08 14:35:41
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 08.01.2022 o 13:18, Adam pisze:

    > To, że są ciężkie, to jest mniej istotne.
    > Nie można zapominać, że auta *EV (czyli BEV, PHEV, ...) korzystają z
    > rekuperacji. Czyli teoretycznie z większej masy większy odzysk.

    No oczywiście, a żeby rozpędzić większą masę to potrzeba więcej czy
    mniej energii?

    > Więcej energii kinetycznej ma pędząca kulka stalowa, niż piłeczka golfowa o
    > tej samej średnicy.

    Niekoniecznie, wszystko zależy jak pędzi piłeczka golfowa.

  • 20. Data: 2022-01-08 15:25:38
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 8 Jan 2022 14:35:41 +0100, nadir napisał(a):

    > No oczywiście, a żeby rozpędzić większą masę to potrzeba więcej czy
    > mniej energii?

    Ale i więcej się odzyskuje przy hamowaniu.

    Natomiast istotnie, na początku, zanim się zastanowiłem, też mnie to
    zdziwiło. Wydawało mi się, że zużyję tak z 1/3 więcej energii (przez
    analogię do zwykłego spaliniaka) a w rezultacie okazało się, że rozrzut
    jest kilkuprocentowy, i to raczej "to mniejsze kilka".

    > Niekoniecznie, wszystko zależy jak pędzi piłeczka golfowa.

    Oczywistym jest, że w doświadczeniu bierzemy te same warunki, czyli też i
    prędkość obu kulek.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam