  • 1. Data: 2024-01-06 18:13:27
    Temat: [OT[ Obudowa NAS z wifi
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.
    Potrzebuję zdalny backup. Mam lokalizację, w której moge zostawić małe
    urządzenie i dostęp do wifi.
    Detal "wyjścia na świat", w sensie łączności, to już moje zagadnienie,
    szukam samego hardware.

    1) Kiedyś Tracer produkował obudowy do dysków 3.5, z wifi i ethernet.
    Znikneły z rynku i widze że jeszcze do kupienia na jakiś komisowych
    stronach, ale nie wiem czy to się do czegoś nadaje.

    https://www.tracer.pl/obudowa-hdd-tracer-wi-fi/usb-3
    .0-hdd-2.5%E2%80%9D/3.5%E2%80%9D-sata-741-al

    2) Przynajmniej dwa modele podobne produkują w chinach, koło 200zł z
    transportem. Są też jakieś bardzo drogie już z PL.

    https://pl.aliexpress.com/item/1005003035814999.html

    Podstawowy problem: mało informacji na jakim hardware to pracuje i jakie
    mam możliwości zmiany software. W moim wypadku to raczej linux byłby. A
    więc potrzebowałbym taką "obudowę" z łatwą metodą wymiany softu na linux.

    Wręcz ideałem była by obudowa oparta o R-PI, ale tak od reki, poza
    drukowanymi, nie widzę. Jesli mnie nikt nie zmusi, to nie chcę drukować.

    Ktoś może podrzucić jakiś pomysł na:
    1) obudowę 3.5
    2) małą
    3) może być powolna, to zdalnym backup na łączu które i tak nie jest
    super szybkie
    4) ma konsumować śladowe ilości energii w idle
    5) ma być hackowalna aby dało radę wsadzić tam jakiegoś generycznego Debiana
    6) ma mieć wifi

    Ktoś może coś podpowiedzieć? Poszukiwania ręczne dają, jak wyżej, jakieś
    reultaty, ale absolutnie nie udało mi się dotrzeć do informacji czy mam
    możliwość ingerowania w firmware/software.

    Kombinowanie ręczne może zakończyć się jak kiedyś z BananaPi, które
    uszkadzało zapis na sata :/ Dlatego rozglądam się za gotowcem,
    druciarstwo na Pi ostawiam jak już wyczerpią się opcje.

    Pewnie że nie za miliony. Do ~200zł.

    PS. Dwudyskowe NASy raczej odpadają, przynajmniej te co miałem w rękach
    potrafiły zjadać po 15W w idle. Może ktoś zna jakieś tanie, stare
    modele, w których łatwo wymienić soft i nie zjadają tyle co grzejnik...
    no iagaryt tych nasów też nie jest przyjemny. A ja to na ścianie
    chciałbym powiesić.

  • 2. Data: 2024-01-06 21:38:03
    Temat: Re: [OT[ Obudowa NAS z wifi
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 06.01.2024 o 18:13, heby pisze:
> [...]
    > modele, w których łatwo wymienić soft i nie zjadają tyle co grzejnik...
    > no iagaryt tych nasów też nie jest przyjemny. A ja to na ścianie

    Wiem że na starych NAS-ach Dlink DNS-320 i Zyxel NSA-310 ludzie stawiali
    Linuxa, chyba nawet Debiana. Ale poniżej 200zł ciężko dziś dorwać coś
    takiego, no i WiFi tylko via USB.
    To musi być koniecznie na dysk 3,5 cala i Debian? Bo może sprawę załatwi
    jakiś router współpracujący z OpenWRT i dyskiem podłączonym po USB?
    Albo takie głupsewko?
    https://pl.aliexpress.com/item/32960318037.html
    Co prawda więcej niż 200zł i może ciągnąć więcej niż 10-15W, ale Debiana
    raczej obsłuży, a możliwe, że da się zjechać z zegarami i prądu też dużo
    nie pociągnie?

  • 3. Data: 2024-01-06 22:30:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/01/2024 21:38, nadir wrote:
    > To musi być koniecznie na dysk 3,5 cala i Debian?

    Dysk 3.5 cala koniecznie, to będzie jakaś bestyja 16TB.

    > Bo może sprawę załatwi
    > jakiś router współpracujący z OpenWRT i dyskiem podłączonym po USB?

    Tu trochę problem.

    Dlaczego "normalny" Debian: bo wyjście na świat będzie nieco pokręcone:
    port.io, openvpn i awaryjnie ukryta usługa w cebulonecie, nie licząc
    innych pomysłów (jak awaryjne wpinanie do otwartej sieci itd). OpenWRT
    nie go nie ogranie.

    Dodakowo: to ma być 1 urządzenie. Nie dwa podpięte kablem, bo ten kabel
    wyskoczy z portu na bank, a ponadto 3.5 cala będzie wymagał i tak 2 kabli ;)

    > Co prawda więcej niż 200zł i może ciągnąć więcej niż 10-15W

    W cenie x10 mniej mogę wydłubać płytę z terminala C10, który jest
    mniejszy i też ciągnie Debiana. Ale to drucioarstwo. Rozglądam się za
    niepodrutowanym.

    Dodatkowo: 15W to co najmniej 5x za dużo. Istotne jest, że to będzie
    stać w idle przez 99% czasu. Takie Pi Zero nawet by dało rade.
    Przymierzałem się do takiego druciarstwa własnie, wkładając Pi do
    obudowy na dysk Seagate. Ale zanim to zrobię, szukam gotowego
    rozwiązania. Dziwne, że to Tracera nie tylko znikneło z rynku, ale
    wessało używki... popsuły się, czy takie dobre że nie sprzedają?

  • 4. Data: 2024-01-07 01:52:08
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 6 sty 2024 o 18:13, heby pisze:

    > Ktoś może coś podpowiedzieć?

    > Pewnie że nie za miliony. Do ~200zł.

    > PS. Dwudyskowe NASy raczej odpadają, przynajmniej te co miałem w rękach
    > potrafiły zjadać po 15W w idle

    BiedaNAS -- jest/było tego sporo

    Można qpić za ~25 pln blachę i podczepić do niej 2.5"HDD,
    można blachę wypro_filować we własnym zakresie... Podczepić
    mpłytę z PCIe, do której włożyć przejściówkę z kilkoma SATA
    a całości dać duszę z lekkiego Linuksa...
    https://pl.aliexpress.com/item/1005005874241256.html
    https://pl.aliexpress.com/item/1005005902839291.html
    ?gatewayAdapt=glo2pol

    https://allegro.pl/oferta/karta-adaptera-hdd-m2-do-s
    ata3-0-6-gb-s-szybki-14543649989

    https://allegro.pl/oferta/karta-rozszerzen-adapter-p
    ciex1-m2-do-sata3-0-14690092563

    Ale trzeba nieco pobawić się...

    Ostatecznie poszedłem w kierunku tanich kieszeni USB, by korzystać
    z mych 2.5" HDD, których uzbierałem sporo przez kilkanaście latek...

    Za 8 (nawet 7) pln z małymi groszami można kupić kieszeń z UASP.

    Tani NAS? -- chyba właśnie biedaNASy są d tego dobre...

    https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=0_A6vnkZ
    YHM <-- choćby to,
    ale... bez obciążenia 20W -- to chyba wg Ciebie za dużo...
    https://youtu.be/0_A6vnkZYHM?t=755

    Zapewne im nowszy -- tym mniej energii zużywa, ale i tym droższy...

    -=-

    Bez zabawy -- trzeba chyba wyłożyć sporą kasiorkę...

    -=-

    Do jednego dysku można wykorzystać netbook z atomowym napędem... ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 5. Data: 2024-01-07 11:47:42
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 06/01/2024 09:30 pm, heby wrote:
> [...]
    > tylko znikneło z rynku, ale wessało używki... popsuły się, czy takie dobre

    Pi zero jest za slabe.
    Mailem kiedys kilka rozproszonych raspberry pi z zainstalowanym Resilio
    Sync. Procesory sie zapychaly podczas indeksowania. To samo dotyczy NASow,
    mam 2 bieda Zyxele.
    Te 15W to ma byc bez tego 16 TB dysku? ;)

    Szybki google pokazuje cos takiego:
    https://shop.inux3d.com/en/home/59-the-terrapi-xl--8
    586022660115.html

    https://theterrapi.com/

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 6. Data: 2024-01-07 13:48:55
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/01/2024 11:47, 2late wrote:
    > Pi zero jest za slabe.

    Bez znaczenia. Backup jest zautomatyzowany, dzieje się w tle i średni
    strumień danych jest w kranicach kilku kB na godzinę z okresowym "ile
    fabryka dala" ale to bez znaczenia przy dostepnym łączu, pi da radę.

    > Te 15W to ma byc bez tego 16 TB dysku? ;)

    Tak. Dyski potrafia usypiać.

    > https://shop.inux3d.com/en/home/59-the-terrapi-xl--8
    586022660115.html

    Tak, mogę sobie to wydrukować. Wymaga lekkiej rzeźby:
    1) zasilanie trzeba zrobić na przetwornicy z 12V
    2) wymaga jakiejś przelotki na USB
    To jest własnie druciarstwo i chce go uniknąć.

  • 7. Data: 2024-01-07 16:22:34
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 07/01/2024 12:48 pm, heby wrote:

> [...]
    > 1) zasilanie trzeba zrobić na przetwornicy z 12V
    > 2) wymaga jakiejś przelotki na USB
    > To jest własnie druciarstwo i chce go uniknąć.

    Gdybym potrzebowal cos takiego, to bym zaczal od sprawdzenia, ile micro sd
    1 TB daloby sie do samego raspberry pi podlaczyc. ;)

    Taki zart:
    https://thepihut.com/products/argon-eon-nas-enclosur
    e-for-raspberry-pi-4
    ;)

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 8. Data: 2024-01-07 17:05:59
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/01/2024 16:22, 2late wrote:
    > Gdybym potrzebowal cos takiego, to bym zaczal od sprawdzenia, ile micro
    > sd 1 TB daloby sie do samego raspberry pi podlaczyc. ;)

    Żadna róznica. SD w R-PI może mieć rozmiar 2GB aby tylko
    debian/raspibian wlazł.

    A ilość TB ogarnialnych przez USB->SATA zalezy od tej przelotki. Te,
    stosowane w obudowach Seagate, któe (puste) można kupic za groszę,
    ogarniają 16TB na bank, a może i więcej. Samu kupiłem taką obudowę za
    20zł niedawno i w srodku jest *teoretycznie* miejsce na pi zero ;)

  • 9. Data: 2024-01-07 17:39:01
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 07/01/2024 04:05 pm, heby wrote:

> [...]
    > ogarniają 16TB na bank, a może i więcej. Samu kupiłem taką obudowę za 20zł
    > niedawno i w srodku jest *teoretycznie* miejsce na pi zero ;)

    Daj znac co ostatecznie wykombinujesz.

    U mnie ostatecznie wszystkie raspberry pi leza aktualnie w szufladzie. ;)
    I dzieki tobie, przypomnialem sobie, ze wyszlo raspberry pi 5.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 10. Data: 2024-01-07 20:41:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/01/2024 17:39, 2late wrote:
    > Daj znac co ostatecznie wykombinujesz.

    Coś czuje się, że albo znajdę użwyanego tracera i siądę nad linuxem na
    nim, albo wydrukuję cos pod pi.

    > U mnie ostatecznie wszystkie raspberry pi leza aktualnie w szufladzie. ;)
    > I dzieki tobie, przypomnialem sobie, ze wyszlo raspberry pi 5.

    Mam np. pi4. W przypływie inspiracji wymieniłem w nim ram z 2GB na 8GB
    (mam sprzęt i jakieś słabe, ale zawsze, umiejętności). Nagle stał się
    użyteczny.

    Szczęscie trwało kilka godzin, padł układ nadzorujacy zasilanie.

    Wymieniłem.

    Pochodził kilka godzin i padła pamięc RAM (zwarcie na zasilaniu).

    To ja podziękuję...

    Jest na rynku sporo tańszych, i to grubo, terminali na x86. Z normalnym
    hardware, a nie projektowanych na kolanie.

    Pi mówię już papa, poza jakimiś naprawde embedded zastosowaniami (jak
    ten biedanas).

    PS. RP2040 jest w pytę! Ale to inna kategoria.