  • 1. Data: 2010-03-22 19:06:01
    Temat: Obsługa tarcz hamulcowych
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Jak się po naszemu fachowo nazywa operacja szlifowania tarcz?
    Czy szlifuje się tarcze luzem czy zamontowane na aucie?

  • 2. Data: 2010-03-22 19:18:39
    Temat: Re: Obsługa tarcz hamulcowych
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Pszemol pisze:
    > Jak się po naszemu fachowo nazywa operacja szlifowania tarcz?

    Toczenie od tokarki :)

    > Czy szlifuje się tarcze luzem czy zamontowane na aucie?

    Najlepiej luzem.

    Pozdrawiam
    Pawel

  • 3. Data: 2010-03-22 19:54:33
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "DoQ" <p...@g...com> wrote in message

    > Toczenie od tokarki :)

    > Najlepiej luzem.

    A jakie jest uzasadnienie tego "najlepiej"?

    Mniej roboty chyba będzie gdy tarcze zostaną na samochodzie...

    A mniej roboty => tańsza usługa?

  • 4. Data: 2010-03-22 20:01:20
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Pszemol pisze:

    > A jakie jest uzasadnienie tego "najlepiej"?
    > Mniej roboty chyba będzie gdy tarcze zostaną na samochodzie...

    Co to bedzie za przetoczenie jak masz krzywe piasty czy tarcza jest
    krzywo osadzona? Nie bez powodu tokarka zbudowana jest tak a nie inaczej.

    > A mniej roboty => tańsza usługa?

    Druciarstwo :P

    Pozdrawiam
    Pawel

  • 5. Data: 2010-03-22 20:19:53
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "DoQ" <p...@g...com> wrote in message

    > Co to bedzie za przetoczenie jak masz krzywe piasty czy tarcza jest krzywo
    > osadzona?

    Tokarka jest przykręcona tymi samymi śrubami do tarczy co koła.
    Kręci więc piastą i tarczami razem z półośką :-)
    Nie widzę powodu dla którego krzywa piasta miałaby tu coś zmienić.

    A jak możesz mieć krzywo osadzoną tarczę, że tak zapytam?
    To chyba logiczne że najpierw usuniesz ten problem...

    > Nie bez powodu tokarka zbudowana jest tak a nie inaczej.

    Czy ja wiem... Tokarka jest zbudowana tak, że umożliwia zrobienie
    tej roboty gdy tarcze są na samochodzie, patrz:

    http://www.youtube.com/watch?v=qAOFErcUMoE

    > Druciarstwo :P

    Z obejrzanego filmu wnioskuję że wygląda to raczej na porządną robotę.

  • 6. Data: 2010-03-22 20:30:54
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Pszemol pisze:

    > Tokarka jest przykręcona tymi samymi śrubami do tarczy co koła.
    > Kręci więc piastą i tarczami razem z półośką :-)
    > Nie widzę powodu dla którego krzywa piasta miałaby tu coś zmienić.

    Skoro wiesz najlepiej, to po co pytałeś?

    > A jak możesz mieć krzywo osadzoną tarczę, że tak zapytam?
    Rusz glowa,

    > To chyba logiczne że najpierw usuniesz ten problem...

    Nie zdejmujac tarczy?

    > Z obejrzanego filmu wnioskuję że wygląda to raczej na porządną robotę.

    Sprawny mechanik w 10 min zdemontuje i zalozy dwie tarcze bez problemu,
    w tym czasie jeszcze zdazy oczyscic powierzchnie styku z piastą. Tym
    sposobem moze jednoczesnie wyelimninowac problem krzywego osadzenia tarczy.
    Ale coz " (...)the PFM is a machine which generates money for dealers
    and service ... ".

    Pozdrawiam
    Pawel

  • 7. Data: 2010-03-22 21:20:05
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "DoQ" <p...@g...com> wrote in message

    > Skoro wiesz najlepiej, to po co pytałeś?

    Nie mówię że wiem najlepiej - pytałem o powody dla których
    napisałeś że najlepsze... Lepszy/gorszy to bardzo względne pojęcia.

    > Rusz glowa,

    Ruszam głową i nic nie wychodzi z tego... Tarcza ma się stykać
    płasko z piastą, jest mocno do niej przykręcona tak że nic między
    nie ma jak się tam dostać... Nie jestem mechanikiem samochodowym
    więc nie wiem co tam może się dziać aby powodować krzywe osadzenia.
    Ty wiesz?

    > Nie zdejmujac tarczy?

    Zakładasz że każdy klient ma krzywo osadzoną tarczę?

> [...]
    > tym czasie jeszcze zdazy oczyscic powierzchnie styku z piastą. Tym
    > sposobem moze jednoczesnie wyelimninowac problem krzywego osadzenia

    Pod warunkiem że ten problem w ogóle istnieje u klienta... :-)
    Bo to można zmierzyć tym czujnikiem na przegubie co widać na końcu filmu.

    > Ale coz " (...)the PFM is a machine which generates money for dealers and
    > service ... ".

    Być może zdejmowanie tarcz zajmuje jednak dłużej niż 10 minut?
    A czas zaoszczędzony to więcej czasu na innych klientów?

    Albo wolą aby tarcz nie ściągać z auta bo są ciężkie i komuś mogą
    na nogę upaść ? ;-)

    Nie wiem, ta prezentacja na filmie wyglądała dosyć profesjonalnie...

  • 8. Data: 2010-03-23 15:05:03
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Pszemol pisze:

    > Być może zdejmowanie tarcz zajmuje jednak dłużej niż 10 minut?
    > A czas zaoszczędzony to więcej czasu na innych klientów?

    Po zdjęciu koła i odsunięciu zacisku, jak na filmie, aby zdjąć tarczę,
    należy ją... pociągnąć do siebie. Generalnie sama w tym momencie spada,
    przynajmniej u mnie :)
    No, w poprzednim aucie były jeszcze dwie pomocnicze śrubki pozycjonujące,
    których odkręcenie trwało z pewnością krócej, niż te ~40 sekund które
    tokarka z filmu zużywa na skalibrowanie się do bicia piasty :)

  • 9. Data: 2010-03-23 15:47:07
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> wrote in message

    > Po zdjęciu koła i odsunięciu zacisku, jak na filmie, aby zdjąć tarczę,
    > należy ją... pociągnąć do siebie. Generalnie sama w tym momencie spada,
    > przynajmniej u mnie :)

    No co Ty... Jeszcze jest przecież uchwyt w którym siedzi zacisk...
    Dwie śruby dosyć mocno dokręcone. W tym uchwycie są dwa
    piny po których jeździ zacisk (jeśli jest taki właśnie ruchomy).
    Do tego sama tarcza lubi być w hondach przykręcona małymi
    śrubami do piasty. Śrubki te mają główki płaskie na śrubokręt
    Philips (krzyżowy) więc jeśli jest o zardzewiałe to masz problem
    a jak już ukręcisz jej łeb to masz dodatkowy problem :-)

    > No, w poprzednim aucie były jeszcze dwie pomocnicze śrubki pozycjonujące,
    > których odkręcenie trwało z pewnością krócej, niż te ~40 sekund które
    > tokarka z filmu zużywa na skalibrowanie się do bicia piasty :)

    No właśnie... odnośnie tego bicia piasty... czy nie daje to toczenie
    na piaście właśnie przewagi nad toczeniem tarczy wyjętej z auta?
    Te ułamki milimetra przy minimalnie zwichrowanej piaście zostaną
    dotoczone na tarczy i hamulec nie będzie drżał pod nogą przy hamowaniu.

  • 10. Data: 2010-03-24 09:53:47
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Pszemol pisze:
    > "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> wrote in message

    > No co Ty... Jeszcze jest przecież uchwyt w którym siedzi zacisk...
    > Dwie śruby dosyć mocno dokręcone. W tym uchwycie są dwa

    No tak, umknęło mi że uchywtu nie zdejmował. Ale odkręcenie go to też
    niezbyt wielka sprawa, przynajmniej u mnie - do tego stopnia, że jak
    zmieniałem niedawno tarcze to nawet nie pamiętam że go zdejmowałem.

> [...]
    > Philips (krzyżowy) więc jeśli jest o zardzewiałe to masz problem
    > a jak już ukręcisz jej łeb to masz dodatkowy problem :-)

    U mnie nie ma. W poprzednim aucie były, ale na normalny klucz 12
    i to chyba tylko przy bębnach, a nie tarczach.

> [...]
    > Te ułamki milimetra przy minimalnie zwichrowanej piaście zostaną
    > dotoczone na tarczy i hamulec nie będzie drżał pod nogą przy hamowaniu.

    Przypuszczam że tak, tylko że tarcza musi już pozostać w pozycji toczenia.
    Generalnie to chyba bardziej druciarstwo niż naprawa...