  • 1. Data: 2010-02-25 22:02:25
    Temat: Olej do silnika / zawartość siarki w oleju napędowym
    Od: mic49 <m...@i...pl>

    Witajcie,

    Jak to jest z olejami do silnika (diesla): dlaczego dla paliwa o
    zawartości siarki do 500 instrukcja nakazuje stosowanie normy ACEA A1/
    B1, a dla paliwa o zawartości siarki do 50 ACEA C2? Dlaczego lepszy
    jakościowo olej dla paliwa o mniejszej ilości siarki?

    I drugie pytanie: jako, że teoretycznie obecne paliwa spełniają normy
    ok. 10 jednostek siarki, to czy mogę wlać A1/B1?

    Michał

  • 2. Data: 2010-02-25 23:00:12
    Od: "Przemek" <p...@d...pl>

    Użytkownik "mic49" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    k.googlegroups.com...
[...]

    Z tego co pamietam to zwiazki siarki w paliwie byly zle dla srodowiska
    (dlatego zielone oszolomy wywalczyly ich redukcje)
    ale juz nie takie zle dla silnika - olej napedowy mial dzieki nim lepsze
    wlasciwosci smarne (pewnie mialy dzialanie podobne do dwusiarczku molibdenu)
    .
    Oczywiscie zwiazki siarki obecne naturalnie po obrobce rafineryjnej a nie
    kwas siarkowy uzywany do odbarwiania opalu.
    Jakie ma to przelozenie na olej w silniku nie mam pojecia .

  • 3. Data: 2010-02-25 23:38:56
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    >
    > I drugie pytanie: jako, że teoretycznie obecne paliwa spełniają normy
    > ok. 10 jednostek siarki, to czy mogę wlać A1/B1?

    Jedyna i potwierdzona instrukcja stosowania oleju do diesla mówi że można nalać
    każdy olej pod warunkiem że będzie miał zasadowe pH. A wymienić go należy jak pH
    osiągnie jakąś konkretną wartość. Idzie o panewki. Od zawsze było wiadomo że w
    skład oleju napędowego wchodzi siarka. Olej oprócz smarowania miał również
    zobojętniać produkty spalania jakie dostają się do miski olejowej. Materiał
    panewek w dieslu nie jest odporny na kwas siarkowy. I przy kwaśnym pH
    następowało by rozpuszczanie panewek. Nie byłby to proces w stylu że dzisiaj
    panewki są a jutro ich nie ma. Ale powolny, skracający żywotność silnika na
    przykład o połowę. Teraz ze względu na to że są paliwa nisko siarkowe problem z
    pH oleju silnikowego jest mniejszy. Odbiło się to w instrukcjach obsługi
    samochodów. Kiedyś wymiany oleju były co 5 tysięcy, teraz każą wymieniać przy
    większych przebiegach.