  • 21. Data: 2009-09-07 20:36:06
    Temat: Re: [PC] padł mi dysk
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > To seria robiona specjalnie na zamówienie u producenta, czy egzemplarze
    > starannie selekcjonowane przez dostawcę? Sprzedawane dzisiaj dyski mają
    > minimum 3 lata gwarancji. Nie wierzę, by połowa z nich była w tym okresie
    > bezpłatnie wymieniana na nowe.

    Odpowiem zbiorowo. Przerabialem rozne dyski IDE/SATA - Seagate, Western
    Digital, w przeszlosci takze IBM i Caviar. Od ok. 120GB do 1TB. Po roku,
    dwoch objawy uszkodzenia rozne - dwa razy zdarzyl mi sie pad
    elektroniki, najczesciej sa to subtelniejsze objawy. Dyski sie
    zwieszaja, SMART raportuje bledy, ktore daje sie skorygowac,
    spowolnienie odczytu z niektorych obszarow dysku. Chyba tylko raz byly
    to bad blocki. Uszkodzenia o tyle upierdliwe, ze praktycznie
    niewykrywalne jesli dyski byly uzywane okazjonalnie, w sensie 2-3
    godziny i wylaczenie. Oczywiscie wiem, ze dyski IDE do macierzy RAID to
    pewne naduzycie, ale coz, przy ich cenie w porownaniu z RAIDowymi SCSI
    warto sie w to bawic. BTW, obecnie Seagate ma dyski IDE raid edition,
    zobaczymy jak te beda sie spisywac, poki co, odpukac, nie mialem z nimi
    problemow.
    W ciagu ostatnich 5 lat uzywalem ok. 50 roznych dyskow, takze moja
    statystyka nie jest moze porazajaca, ale jednostkowym przypadkiem tez
    bym tego nie nazwal. Tylko jak pisze - wiekszosc tych uszkodzen nie
    objawiala sie przy normalnym domowym wykorzystaniu dysku.

    > A ja właśnie przypomniałem sobie, że od wiosny wożę w schowku w samochodzie
    > dysk Seagate 1TB, który powinienem wymienić na nowy. Nie zepsuł się, był
    > uszkodzony od nowości. Niby pracuje, ale SMART zgłasza potencjalną
    > niesprawność.

    Ja bym go wymienil, jesli tylko SMART cos zglasza to taki dysk traci
    moje zaufanie.

    > Wcześniej raz czy dwa miałem tak z nowym dyskiem. Raz spalił
    > się od pioruna. Jeden spadł na beton przed zainstalowaniem. Z zepsutym
    > w trakcie ekspolatacji do czynienia miałem może ze dwa razy. To coś rzędu
    > jednego procenta populacji. Przez jakieś ćwierć wieku.

    W domowym komputerze w ciagu tez moze cwierc wieku uszkodzily mi sie w
    sumie 3 dyski - w jednym padla elektronika - to byl Seagate 80GB i dwa
    laptopowe - bad sectory. Z drugiej strony w tym czasie w domowym kompie
    wykorzystywalem w sumie 7-8 dyskow. Jakbym dodal do tego przypadki
    znajomych to by sie uzbieralo znacznie wiecej, chociaz chyba najczestsza
    przyczyna jeszcze do niedawna bylo uszkodzenie badziewnego zasilacza -
    znany problem z wysychaniem elektrolitu przy scalaku przetwornicy w
    tanich chinskich zasilaczach typu codegen i spolka.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 22. Data: 2009-09-12 11:32:15
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "Michał Lankosz" <m...@t...pl> wrote in message
    > Pisałem własnymi słowami. Raczej powinno być - nie są przystosowane do pracy
    > ciągłej. Reszta w znalezionym na szybko artykule
    > http://www.pcworld.pl/artykuly/38523_0_1/Twarde.dysk
    i.IDE.a.praca.ciagla.html
    > Potwierdza to więc wysoką awaryjność dysków po dwóch latach ciągłej pracy.

    to sa dane zebrane jakies 6-9 lat temu i raczej ciezko okreslic jak sie maja
    do obecnych dyskow 0,5-1,5 TB

  • 23. Data: 2009-09-12 14:36:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    tg napisało:

    i.IDE.a.praca.ciagla.html

    > to sa dane zebrane jakies 6-9 lat temu i raczej ciezko okreslic
    > jak sie maja do obecnych dyskow 0,5-1,5 TB

    To nie są "dane zebrane", tylko kompletne bzdury wyssane
    z dziennikarskiego palca. Ponownie otworzyłem wskazany link
    i zmusiłem się do przeczytania kolejnego akapitu. "Chętnie
    przemilcza się, że dyski IDE, w przeciwieństwie do SCSI, nie
    są projektowane do pracy ciągłej i zastosowane w taki sposób
    mogą znacznie szybciej ulec awarii". Kto przemilcza? Takie
    coś może wymyśleć tylko kompletny idiota całkowicie oderwany
    od rzeczywistości. Gdyby prawdą była pięćdziesięcioprocentowa
    awaryjność dysków w okresie gwarancyjnym, to producenci by
    takich "faktów" nie przemilczeli -- informacja o tym że
    "dysk nie jest przeznaczony do pracy ciągłej" chroniłaby od
    odpowiedzialności z tytułu gwarancji.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2009-09-12 19:43:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Sep 2009 14:36:08 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    >przemilcza się, że dyski IDE, w przeciwieństwie do SCSI, nie
    >są projektowane do pracy ciągłej i zastosowane w taki sposób

    Kto ich tam tam wie - moze i faktycznie lozyska maja np 15tys godzin
    trwalosci, co daje 4 lata po 12h dziennie i 6 dni w tygodniu, lub
    niecale 2 lata w serwerze.

    Ale to jednak musi byc bzdura - nowe dyski - kto wie, ale stare na
    pewno tak czesto nie padaly. No chyba ze ta seria IBM..

> [...]
    >takich "faktów" nie przemilczeli -- informacja o tym że
    >"dysk nie jest przeznaczony do pracy ciągłej" chroniłaby od

    Kto ich tam wie - pamietam drukarki ktore mialy "do 100 stron
    miesiecznie". Dziwne ograniczenie .. ale gwarancja wszystko tlumaczy.

    Pytanie co by bylo w dyskach .. marketing dobrze wyliczyl zalozenia
    projektowe ale zapomnial dac notki.

    Zreszta czasy sie zmienily, nie ma juz IDE tzn PATA, nie ma SCSI :-)

    J.

  • 25. Data: 2009-09-12 20:41:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Kto ich tam tam wie - moze i faktycznie lozyska maja np 15tys
    > godzin trwalosci, co daje 4 lata po 12h dziennie i 6 dni
    > w tygodniu, lub niecale 2 lata w serwerze.

    Dyski mają podawany MTBF, z którego wynika, że to powinny być
    raczej dziesiątki lat. Ale tutaj teza jest inna, że niby muszą
    co jakiś czas odpoczywać. To w tym miejscu jest bzdura. Tania
    wiertarka może mieć takie zalecenie, że po dziesięciu minutach
    pracy powinna drugie dziesięć odpocząć, bo się grzeje. Z dyskiem
    jest inaczej. Parametry pracy stabilizują mu się po kilkudziesięciu
    minutach i dalej jest mu wszystko jedno, czy kręci się dwie godziny
    czy dwa miesiące. Z takim tylko zastrzeżeniem, że im mniej stresów
    związanych z rozgrzewaniem się, tym dla niego lepiej.

    > Ale to jednak musi byc bzdura - nowe dyski - kto wie, ale stare
    > na pewno tak czesto nie padaly. No chyba ze ta seria IBM..

    Też nie. Gwarancja udzielana jest na minimum trzy lata, w tym czasie
    nie powinno zepsuć się więcej niż założony niewielki odsetek. Jak
    w końcu dowiozę do serwisu ten, który jeździ ze mną już pół roku,
    to zapytam jaki procent wymieniają.

    > Kto ich tam wie - pamietam drukarki ktore mialy "do 100 stron
    > miesiecznie". Dziwne ograniczenie .. ale gwarancja wszystko tlumaczy.

    W drukarkach to ma sens. "Do 100 stron miesięcznie", to informacja
    dla kogoś, kto ma takie mniej więcej potrzeby (a takich jest wielu).
    Wie, że za drukarkę nie przepłaca i nie kupuje czegoś, co nie jest mu
    potrzebne. Czyli że zużycie techniczne będzie postępowało w podobnym
    tempie, co zużycie moralne. A po trzech latach bez żalu można wyrzycić
    urządzenie do śmieci^Wkontenera na niebezpieczny dla środowiska sprzęt.

    > Pytanie co by bylo w dyskach .. marketing dobrze wyliczyl zalozenia
    > projektowe ale zapomnial dac notki.

    W drukarkach -- tak (bo zapotrzebowanie na trwałość i wydajność jest
    bardzo różne). Ale dyski dzisiaj mają być niezawodne i już. Wszystkie.

    > Zreszta czasy sie zmienily, nie ma juz IDE tzn PATA, nie ma SCSI :-)

    Ależ skąd, oba typy cały czas są w sprzedaży.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2009-09-12 21:56:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Sep 2009 20:41:19 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Dyski mają podawany MTBF, z którego wynika, że to powinny być
    >raczej dziesiątki lat.

    Ale lozyska tylu raczej nie wytrzymaja.

    >Ale tutaj teza jest inna, że niby muszą
    >co jakiś czas odpoczywać. To w tym miejscu jest bzdura.

    Owszem. Ale i tak moze sie faktycznie okazac ze ciaglej pracy przez 2
    lata nie wytrzymaja.

    >W drukarkach to ma sens. "Do 100 stron miesięcznie", to informacja
    >dla kogoś, kto ma takie mniej więcej potrzeby (a takich jest wielu).

    Ale technicznie sam wiesz - jaki to mialoby sens - ze jak drukarka
    wydrukuje 100 stron to musi miesiac odpoczywac ?

    Napisaliby uczciwie ze gwarancja jest na 2500 stron .. to by zle
    wygladalo, lepiej 100/mc :-)

    >Ależ skąd, oba typy cały czas są w sprzedaży.

    Juz niedlugo :-)

    J.

  • 27. Data: 2009-09-13 09:43:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale lozyska tylu raczej nie wytrzymaja.

    ??? Czyżbym źle rozumiał czym jest MTBF urządzenia?

    > Owszem. Ale i tak moze sie faktycznie okazac ze ciaglej pracy
    > przez 2 lata nie wytrzymaja.

    Może. I *w praktyce* się okazuje, że kilka w każdej partii nie
    wytrzymuje nawet miesiąca. I nie jest to wbrew teorii.

    > Ale technicznie sam wiesz - jaki to mialoby sens - ze jak drukarka
    > wydrukuje 100 stron to musi miesiac odpoczywac ?
    >
    > Napisaliby uczciwie ze gwarancja jest na 2500 stron .. to by zle
    > wygladalo, lepiej 100/mc :-)

    Nie spotkałem się z takim jednostronnym górnym ograniczeniem dla
    drukarek. Poza tymi zupełnie najprostszymi, jest zalecenie w rodzaju
    "od tylu do tylu stron miesięcznie". Zalecenie ma podłoże przede
    wszystkim ekonomiczne -- większe obciążenie jest nieopłacalne, bo
    zbyt duże będą koszty eksploatacji; mniej drukować też nie warto
    ze w zględu na koszt amortyzacji sprzętu.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2009-09-13 11:09:56
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 13 Sep 2009 09:43:44 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >??? Czyżbym źle rozumiał czym jest MTBF urządzenia?

    Teoria a praktyka - innymi slowy bierzemy tysiac dyskow, kazdy pracuje
    tysiac godzin, dwa padly, to mamy pol miliona h :-)

    Jak sobie wyobrazasz zmierzenie czasu idacego w dziesiatki lat ?

    Poza tym czemu MTBF ? Dyski maja MTTF

    >Może. I *w praktyce* się okazuje, że kilka w każdej partii nie
    >wytrzymuje nawet miesiąca. I nie jest to wbrew teorii.

    No to kiedys byly lepsze, albo partie powyzej duze i tych szybko
    padajacych jest promil .. Owszem, zdarzaly sie partie felerne, ale ja
    ich szczesliwie unikalem.

    J.

  • 29. Data: 2009-09-13 11:54:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Teoria a praktyka - innymi slowy bierzemy tysiac dyskow, kazdy
    > pracuje tysiac godzin, dwa padly, to mamy pol miliona h :-)
    >
    > Jak sobie wyobrazasz zmierzenie czasu idacego w dziesiatki lat ?

    Metodami statystycznymi -- teoria zakłada, że jeśli w praktyce
    po tysiącu godzin pracy tysiąca dysków padną dwa, to z tego można
    oszacować MTBF. Jak się jeszcze trochę poczeka i zobaczy co będzie
    po kilku następnych tysiącach, to szacunki stana się dokładniejsze.

    To mogą być wartości przybliżone, ale są jednak użyteczne. Natomiast
    nie spotkałem się wcześniej z takimi śmiesznymi opiniami, że "nasze
    dyski są niezawodne i mogą pracować do końca świata i jeden dzień
    dłużej, chyba żeby im po dwóch latach łożyska nie wytrzymały".
    Niezawodnoś określa się dla całego urządzenia.

    > Poza tym czemu MTBF ? Dyski maja MTTF

    Jak kupowałem ostatnio dysk, to miał w dokumentacji napisane
    MTBF=600000h.

    Jarek

    --
    Lecz choćby przyszło tysiąc atletów