  • 181. Data: 2019-10-05 22:55:11
    Temat: Re: POpularno?? j?zyk?w programowania ??
    Od: Mateusz Viste <m...@w...tell>

    On Sat, 05 Oct 2019 18:00:11 +0200, heby wrote:

    > Obawiam się że nie rozumiesz jak pracuje rynek (...)
    > Ale możesz podrosnąć oczywiście, (...)

    Ach, to już ten drugi etap. Jak się prztyknie chwalipiętę w nos to
    zaczynają się obelgi. Masz jednak dużo więcej wspólnego z dziadkiem AK
    niż sądziłem. Czyżby megalomania była zaraźliwa? Ja odpadam.

    Mateusz

  • 182. Data: 2019-10-05 23:21:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/10/2019 22:12, Maciej Sobczak wrote:
    > No więc - skoro już poprawiliśmy tą naszą funkcję, to jaka jest wartość dodana z
    użycia kilku kolejnych kompilatorów?

    Bardzo prosta. Twój kompilator w poprawnej funkcji dodawania przypadkiem
    zrobił mnożenie kiedy x=15 i y=90. Shit happens. Czasem to tylko mignie
    szybciej diodą a czasem wyśle samolot w kierunku gruntowym.

    > Bo tego cały czas nie pokazałeś.

    No więc wyobraź sobie sytuację w któej unit testy posiadają
    asymptotycznie pokrycie w 100% zgodne z testplanem.

    A kod działa przypadkiem tylko dlatego że kompilator w jakimś miejscu
    zamiast referencji użył wartości. W kodzie produkcyjnym użyje referencji
    bo tak wyszło kompliatorowi. I wykryje buga na produkcji załączając
    odwracacz ciągu w powietrzu.

    Dodając dodatkowe narzędzia weryfikacyjne (tak, w tym wypadku kompilator
    jest takim narzędziem) możesz zrealizować nastepne poziomy weryfikacji
    kodu które wynikają z wymogów bezpieczeństwa. I może, dzięki szczęściu,
    błąd wykryjesz. Bo w pewnym momencie niestety kończą się środki formalne
    a zaczynają statystyczne.

    > Wiemy tylko, że "w dużych firmach", czy jakoś tam. Ale tak konkretnie, po co?

    Aby zweryfikować narzędzia do weryfikacji. Ponieważ nie potrafimy tego
    robić formalnie ani pewnie, pozostaje weryfikacja statystyczna.
    Najprościej poprzez użycie podobnych bądź identycznych narzędzi kilku
    róznych firm w celu analizy różnicowej.

    > I tu jest cały trick. Kompilator nie jest celem ani centrum tego ćwiczenia.

    Jest narzędziem które odpowiada na pytanie czy kod działa czy nie. Jesli
    odpowie źle to możesz sobie całe to unit testowanie wsadzić w dupę.
    Czasami odpowiada źle.

    > Celem (i ostatecznym produktem) jest kod wynikowy - a jego poprawność właśnie
    wykazaliśmy wszystkimi tymi metodami, o których wspomniałeś.

    Nie. Wykazałeś że w jakiś warunkach Twój kod działa. A czy to te same
    warunki kiedy będzie używany produkcyjnie?

    Nie da się tego stwierdzić. Dlatego używa się croos-checków. To jest
    BARDZO powszechna praktyka w symulacjach HDL i spotykana praktyka w
    programowaniu tradycyjnym.

    > Czyli mamy poprawny kod wynikowy.

    Nie, testy tego nie wykazują. Testy wykazują że mamy poprawnie
    działający kod pod testami. To może być wystarczające jeśli wymogi
    bezpieczeństwa są przeciętne i może to być za mało jeśli są wysokie.

    Może wyjaśnie na przykładzie. Znam człowieka pracujacego dla poważnej
    instytucji związanej z lotnictwem. Aby ich kod przeszedł certyfikat
    pozwalający na stosowanie w samolotach musieli, poza wykazaniem
    testowania we wszystkich odmianach, zarządzania jakością, weryfikacji
    formalnej również to czy zweryfikowali narzędzia. Ponieważ smutni
    panowie od certyfikowania nie są z kosmosu i znają realia to zapytali w
    ILU różnych symulatorach potwierdzono działanie kodu i czy ich
    producenci sami są certyfikowani do użycia w takiej branży.

    Z punktu widzenia przeciętnego misaczka programującego pierdoły to jest
    bez sensu.

    Z punktu widzenia dopuszczeń do zastosowań krytycznych jest kluczowe.
    Zarządzanie ryzykiem może prowadzić do czasem pozornie absuralnych akcji.

    > Więc po co kolejne kompilatory?

    Aby metodami statystycznymi podnieść pewność że to co testujesz nie jest
    związane z błędem kompilatora.

    > Ależ ja mu ani przez chwilę nie ufałem. Ani przez mikrosekundę.
    > Ale też nie on jest w centrum uwagi. Więc?

    Ale to on napisał na koniec na ekranie "100% testów przeszło".

    Możesz mu nie ufać. Cerytyfikator też nie będzie jesli ma się podpisać
    pod czymś montowanym jako rozrusznik serca.

    PS. A zupałnie na marginesie wszelkiej certyfikacji. Odpalam mój kod pod
    trzema kompilatorami. clang, gcc i vc oraz dodatkowo okresowo pod
    valgrindem. Codziennie, głównie w celu łownienia różnic składniowych, na
    ciągłej integracji. Po kilka razy na co najmniej dwóch z nich. Zgadnij
    ile bugów znalazło się w kodzie na jednym z nich który to kod wykazywał
    brak błedów na innym? Nie, nie składniowych. 100% testów przeszło na
    unit i integracji. A pod innym GPF. Życie.

  • 183. Data: 2019-10-05 23:36:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/10/2019 22:33, Maciej Sobczak wrote:
    > Słabe. Bardziej: "skoro pracował dobrze w motorówce o długości 4 metry, to powinien
    działać dobrze w podobnej motorówce o długości 5 metrów."
    > Prawda, że inaczej?

    Nie, nie inaczej, jedynie mniej przerysowane.

    > Czyli wyciągnięto jakieś wnioski z tego ćwiczenia. Drogo, ale szkolenia nigdy nie
    były tanie.

    Doatkowy ROM i napisanie kilku ifów też nie wydają się specjalnie
    drogie. Ale kto bogatemu zabroni.

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Self-destruct

    Ja nie mam pretencji że zdetonował się bo wyleciał wyjątek.

    Ja mam pretencję że procedurą awaryjną jak coś się nie mieści w incie
    jest rzucenie wyjątku bez łapania i PROCEDURY AWARYJNEJ na tą okoliczność.

    > No to dajesz. Tego ifa. Znaczy - najbardziej mnie interesuje ten kawałek w środku.

    A to już zależy od speca. Jeśli spec mówił że cośtam z czujnika nie
    będzie większe od 11 na bum cykcyk to było by miło jak by napisał a co
    jak nie. Napisał? Speca nie mam, więc nie wiem. Ale wiem że obok
    napisali inne checki.

    > Nie ma przesłanek do takiego twierdzenia.

    Uznano że kod zadziała. Czyli testowano, bo przecież nie puszczono go na
    słowo honoru.

    Skoro wiec testy przeszły, kod był ok i nagle bum to co się stało?
    Chiński sabotaż czy dziura w testach? Sorry, ale przeciekanie kodu z
    niezabezpieczonym inputem to nie jest nawet przedszkole w testowaniu, a
    już na pewno nie w takim zastosowaniu.

    > Test mógł być i mógł sprawdzić, czy system wtedy wyzwala sygnał do samozniszczenia.

    Więc test był błedny. Bo nagle ta wartość była poprawna. Czyli test
    testował czy poprawna wartość zrobi bum. Albo go nie było.

    > Test mógł przejść poprawnie. Znaczy - przy rzutowaniu wartości spoza zakresu
    wyzwala.
    > Zbyt dużo dorabiasz do tej znanej historii.

    Nie, ja, ponieważ nie muszę utrzymywać tonu poprawności politycznej, nie
    mam problemu aby wyjaśnić że przyczyną nie był pierdzący w stołek
    nietechniczny od decyzji. Przyczyną był albo żałosny kod albo żałose
    testowanie, oba po stronie programistów. Możliwe że również
    specyfikacja, ale naprawdę, jesli to była wina speca to może nalezy ich
    rozwiązać i niech sadzą pietruszkę.

    > Szkoda, że tak tanio i cieniutko. Po tylu latach mógłbyś podnieść skilla w tym
    zakresie.

    Nie mam czasu na pierdoły, a poziom wystarczający żeby choć troche
    rozrywki w życiu mieć odkąd nie ma już Kabareciku Lipińskiej i Monty
    Pythona.

    > Nawet nie wiem, od którego z Twoich błędów poznawczych zacząć. Spuszczać nie
    trzeba, bo rynek jako całość ucieka od Ady w podskokach.

    Widzę, wiem, obserwuje.

    > Nie jest następny, tylko jednym z wcześniejszych. A wyznawców jest tylu, że
    mieszczą się w dwóch autobusach. Zmierzone naukowo.

    Ale każda religia tak kończy i tak zaczyna. Od grupki ludzi w autobusie.
    Jedna co bardziej globalna to by do malucha się zmieściła na początku.

    > Ależ oczywiście. Tylko jak widać wybór metody i zakresu testów nie jest oczywisty.

    Nigdy nie jest.

    Ziew.

    Może już zakończmy:

    - Ada jest zajebista choć COBOL jest czarujący.

    - Nikt jej nie chce.

    - Testujmy wiecej.

    - Pokój na bliskim zachodzie.

  • 184. Data: 2019-10-05 23:40:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/10/2019 22:55, Mateusz Viste wrote:
    > Ach, to już ten drugi etap. Jak się prztyknie chwalipiętę w nos to
    > zaczynają się obelgi.

    Serio? Czytasz czasami niejakiego Mateuszka Vistę?

    "Czyli dalej będziesz się przechwalać, nie mając zupełnie nic do
    pokazania, tak jak to robi AK? Naprawdę szkoda."

    "przechwalanie się na grupie pozostanie na poziomie przedszkolnego
    wykłócania się"

    > Masz jednak dużo więcej wspólnego z dziadkiem AK
    > niż sądziłem.

    Widzisz, mam taką obserwajcę że najwięcej o kulturze mówią ludzie
    rzucający kurwami. Trudno powiedzieć czy zdają sobie z tego sprawę, ale
    zawsze uważam to za przezabawne.

    Najpierw pacnołeś kogoś w twarz a potem wydzierasz się że oddał i
    powiesz Pani. No ale co zrobić, IT to miejsce gdzie można znaleźć dziwne
    charaktery.

  • 185. Data: 2019-10-05 23:59:37
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 05.10.2019 o 22:48, heby pisze:

    > To po co Pascal skoro mamy to już gotowe w innych językach?

    Eh masz problem z czytaniem ze zrozumieniem :P? Bo wychodzi na to że tak

    > wx potrafi dzialać nawet na urządzeniach bez GUI. Wystarczy framebuffer.

    > No tak ale nic w tym wyjątkowego. Ot, dzień jak co dzień na połowy
    > świata programistów.

    Jak dla ciebie jednolity kod (jeden i ten sam) a robiący różne rzeczy to
    nic takiego to owszem pisz sobie oddzielnie w C++, C#, Java

    Tylko tyle że jak piszesz pod konkretne urządzenie to nagle okazuje się
    że musisz użyć czego innego do web/czego innego do PC czego innego do
    mobile.

    Za pomocą LCL masz jedno ale to do ciebie się nie może jakoś przebić

    > Bo to hobbyści. Robią za friko. Choć możliwe że są finansowani przez
    > firmy którym się opłaca wpierać zamiast przepisywać kod na coś innego.

    No właśnie i Ci hobbiści zrobili kawał dobrej roboty mam wrażenie że
    znacznie więcej niż embarcadero.

    > Tak czy inaczej zakładając że dobry programista to jakieś ~100k dolców
    > rocznie i potrzeba ich kilku to nagle robią się miliony.

    Fajnie liczysz... To z gwiazd czy z fusów :)?

    > Jeszcze pare lat do tyłu takich framewroków było kilka. W tym używałem
    > jednego w javie którego już nie pomnę.

    Pare lat temu to nawet nikt nie myślał że to pójdzie w tą strone :)

    Google wypusciło GWT w 2006 po tym jak przekonali się że JS nabiera rozpędu

    > Wtedy też.

    > Java ma wszystko co chcesz.

    Tak i do wszystkiego oddzielną bibliotekę :P

    > C++ ma pawie wszystko lub wszystko.
    >
    > Python ma wszystko włacznie z Django.

    Podobnie jak w przypadku Javy można ale potrzeba dodatkowych bibliotek

    > Ponieważ GUI natywne i Webowe są rózne pod kątem dznia, user
    > experience itd itp to szanse że będa oparte o jeden kod maleją prawie do
    > zera. Niewiele to zmienia, normalny program nie pisze się w onklikach
    > więc można podmieniać wartwę prezentacji w rozsądnych kosztach.

    > Frameworki GUI webowe nie piszę się w przeglądarce tylko w ogólnie
    > pojmowanym Ajaxie. Co jest serwerem chyba jest bez znaczenia.
    w HTML CSS itp stąd podział na frontdeveloperow i backdeveloper :)

    > Niemal. Tylko to samo jest w C++, Java, Python i biliardzie pozostałych
    > języków.

    Skąd ty wziałeś liczbę tego miliona dolców :) Chciałbyś tyle dostać czy
    jak :P?

    > Uniwersalny język oznacza również uniwersalne ograniczenia. Choćby int.
    > Ma być 8, 16, 32 czy może 35 bitów?
    A to dopiero nowina a słyszałeś coś o warunkach kompilacji pod daną
    platformę, sprzęt? W c++ Jest to możliwe a skoro go używasz to
    powinieneś wiedzieć:)

    W Lazarusie też jest to możliwe więc twoje ograniczenia nie mają tu
    zastosowania

    > A-ha! Czyli jednak potrafisz wypełnić CPU maksymalną mocą obliczeniową
    > na wyświetlanie obrazków z napisami? Pracujesz może w allegro.pl?

    A zdarza ci sie zawalić obrazkami CPU? :) bo mi nie...
    Swoją drogą zaczynasz cudować bo ci brak argumentow :)

    > W Javie jest *WSZYSTKO*.

    Jest i co z tego jak podeście zupełnie inne :)

    > Java jest takim uproszczeniem. Uproszczony język, uproszczona wydajność,
    > uproszczone możliwości, ale ma wszystko.

    Powtarzasz to już po raz który że ma wszystko :P? Co jest zdaniem nie
    dokońca prawdziwym bo w Javie znajdziemy biblioteki do prawie
    wszystkiego to jest zdanie prawdziwe :)

    Tylko co z tego jak potem mamy odnogie do mobila/desktopa itp

    > Qt użyje. Działa tak samo na moim pececie jak i na sterowniku z ARM. Bez
    > róznic w kodzie obsługującym GUI.
    i nie będe miał natywnego wyglądu systemu itp ech i tak można przepychać
    zero konstruktywnej wymiany zdań

    > Czyli to samo co daje Java, C++, Python.
    Nie to samo :)

    > Ale Pascal nic nie unifikuje. A jeśli miałby to nie ma żadnej cechy dla
    > której to powinien być własnie Pascal a nie Java czy C++.
    Powtarzasz się jasno napisałem i to dziś dlaczego to Pascal akurat a nie
    inny język. Ponadto już wiemy skąd twoja więdza tutaj tłoczona wynika z
    przypuszczenia :) otóż mylisz się i to bardzo nawet nie będe zliczał w
    ilu kwestiach bo nie ma sensu. Masz swoje przekonanie i je miej tylko im
    więcej czytam tego co piszesz to mam przekonanie że wynika ono z twojej
    ignorancji bardziej niż z praktyki :)

    Jave znam bardzo dobrze i tak jak mowilem ona jest bardzo fajna ale nie
    jest to panaceum na wszystko.

    Pozdrawiam

  • 186. Data: 2019-10-06 08:50:11
    Temat: Re: [OT] POpularno?? j?zyk?w programowania ??
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-10-05 09:52, heby wrote:

    > Jedyny Algol w którym pisywałem to Action!. Nie jest on jednak Algolem
    > Moja straszna zbronia życiowa polega na
    > tym e urodziłem się za późno aby docenić karty perforowane.

    Twoja zbrodnie zyciowa jest calkiem inna.
    Po prostu jestes bezdennie glupi :(

    > A ja nie. Już o jednym trupie rozmawiamy.

    Trupem to Ty jestes. Intelektualnym i mentalnym.

    > Bez wątpienia. Podobnie jak Pascal. Też turing complete.

    To czy jest czy nie jest Turing complete nie ma _zadnego znaczenia_.

    > Super. Otwieraj nowy wątek. Sławek z przyjamnoscią podyskutuje z Tobą o
    > Algolu w kontekście BCPL. Ja sobie zaś zrobie herbatkę.

    Hm.. Nie chcesz poznac matki jezykow obiektowych ? Dziwne...

    AK

  • 187. Data: 2019-10-06 08:52:47
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-10-05 09:57, heby wrote:
    > VHDL to Ada. Z domalowanymi duperelami.

    Bzdurzysz po raz kolejny.

    > I nie wybrali.

    Nie pierwszy i nie ostatni raz "pieniadz gorszy wyparl lepszy".
    I co? Cieszysz sie z tego, ze wybrano C-podobne kolejne g..wno?

    AK

  • 188. Data: 2019-10-06 08:54:36
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-10-05 10:03, heby wrote:
    > Jeśli dowolny element badanego kodu nie jest znany na etapie jego
    > unittestowania to mamy do czynienia z testami nie unit tylko *jakimiś*,
    > najczęsciej integracyjnymi.

    Tu juz pojechales :)
    Zwyczajnie pieprzysz.
    PS: Moze bys wpierw przetestowal blech-a co?

    AK

  • 189. Data: 2019-10-06 08:55:27
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-10-05 10:06, heby wrote: