  • 31. Data: 2021-06-15 22:13:56
    Temat: Re: Paliwo jest tak drogie ...
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 15.06.2021 o 18:51, ToMasz pisze:
    > Jeśli.
    > O ile ktoś chce tanio jeździć,

    Skąd pomysł, że chcę tanio jeździć?

    > to jego samochód nie pali 10litrów!!!!.

    Wszystkie moje samochody tyle paliły.

    > mały/średni diesel na takiej trasie spali w okolicach 5 litrów, tym
    > bardziej jak pojedziesz wspomniane 70, a nie 140. 2.0hdi jadący ze
    > śląska nad morze, szacował 1100km na baku.

    Dizel smrodzi. Jeździj sobie tym g...em sam.

    > Auto na gaz pojedzie jeszcze
    > taniej.

    Jakbym chciał tanio to żagiel bym sobie doprawi.

    > wikipedia, która twierdzi ze wyprodukowanie energii elektrycznej z węgla
    > potrzebnej do przejechania 100km, wytwarza o wiele więcej co2 niż
    > nowoczesny silnik spalinowy na tym samym dystansie. kilka razy więcej.
    > Skoro twierdzisz ze to ekologiczne, sądziłem że masz dane ile zużywa
    > rocznie zużywa PKP i ile robi pasażero kilometrów.

    > możliwego do przewiezienia? Daj linka proszę

    Przyjmij, że mowa o pociągu na wodór.

  • 32. Data: 2021-06-15 22:52:39
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 15.06.2021 o 22:13, ii pisze:

    > Skąd pomysł, że chcę tanio jeździć?

    z tytułu:paliwo jest takie drogie

    > to jego samochód nie pali 10litrów!!!!.
    > Wszystkie moje samochody tyle paliły.
    ale co to ma do dyskusji. porównujesz pociąg, cenę, do samochodu. nie
    TEN konkretny pociąg, do tego konkretnego samochodu. inaczej to niema
    sensu.

    > Dizel smrodzi. Jeździj sobie tym g...em sam.
    może tak, może nie. na pewno emituje mniej co2

    > Jakbym chciał tanio to żagiel bym sobie doprawi.
    czytałeś co napisałeś? porównywałeś ceny. napisałeś do wszystkich.
    życzysz sobie aby Cię czytały tylko lemingi które mózgu nie mają? Napisz
    - jak piszę pierdoły - nie zyczę sobie pytań i krytyki. ale jeśli tego
    nie zrobiłeś - to pytam, dzielę się swoim zdaniem. a Ty mnie w balona
    robisz.

    > Przyjmij, że mowa o pociągu na wodór.
    a o takim pisałeś? TAkim jechałeś?

    ToMasz

  • 33. Data: 2021-06-15 23:13:28
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-06-2021 o 22:52, ToMasz pisze:

    > może tak, może nie. na pewno emituje mniej co2

    To jakaś bzdura jest.
    Jeśli mówimy o emisji w danej chwili, to emituje, a elektryk nie.

    A jeśli chcesz porównywać do śladu węglowego w prądzie, to musiałbyś do
    porównania policzyć również ślad węglowy w paliwie, jego wydobyciu,
    produkcji i transporcie, a nie tylko ten powstały z bezpośredniego jego
    spalenia.

    Inaczej to demagogia, nie mająca pokrycia w faktach.

  • 34. Data: 2021-06-15 23:43:47
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 15.06.2021 o 22:09, ii pisze:
    > ale tak sobie założyłem, że ma być czymś eko włączając w
    > to zbiorkom.
    na początku ta opowieść była ciekawa. coś jak kulawe porównanie z top
    geara taniej/wygodniej/szybciej/ dojadę pociągiem czy autem.
    Ale gdy teraz piszesz ze pociąg ma być wodorowy, a auto ma palić
    10litrów na setkę... to przestaje być ciekawe. zaczyna być irytujące.
    Dygresja
    jest taki portal, antyweb. oni często robią porównania który operator ma
    taniej. robią jakiś ranking, wychodzi im ze np orange. na to społeczność
    w komentarzach: a gdzie virgin, viking, a2mobile, halobiedronka taktak -
    na to redaktor -ale to są operatorzy wirtualni - oni się nie liczą. w
    ZESTAWIENIU się nie liczą, ale w zyciu... TAK!. 99.9% ludzi nie robi
    różnicy jakiego mają operatora.
    Tak samo z Twoim pociągiem. Pociąg, czy pociąg wodorowy. Jak wodorowy to
    napisz co to za pociag, poczytamy. czy wodór jest z gazu ziemnego, czy z
    prądu. jaka sprawność. Porównujesz do auta? To porównuj do przeciętnego
    auta, a nie takiego które wpierdziela 10 litrów bezołowiowej,
    szczególnie gdy wspominasz odcinek autostrady z ograniczeniem do 70ciu.
    na takim odcinku auto pali absolutne możliwem minimum. 4 litry maks. Tym
    bardziej ze istnieje LPG. A jak liczysz co2 - to diesle. Albo masz
    taniej niż auto, albo drożej. a jak się dostać na pociąg? ano swoim
    samochodem podjechać 7km, co przełoży się na promil zanieczyszczeń tej
    podróży. To jest realne podejście. tak samo spalanie na autostradzie.
    ranking autocentrum (tryb mieszany) otwierają toyoty poniżej 5 litrów.
    na 4 pozycji jest pierwsza w zestawieniu hybryda.
    zmierzając do brzegu:
    za wysokie napięcie pl
    cytuję: "Czyli 1 kWh energii ,,w gniazdku" to emisja 929 g CO2" koniec
    cytatu
    na przejechanie 100km (przy 100% sprawności AUTA) potrzebujesz 25kwh,
    czyli emitujesz 25kilo co2. to samo dieslem da Ci 10kg co2. Ile
    wyemituje pociąg na prąd? Nie znalazłem, ale szacuję tak: auto waży
    1500kg i powiezie 5 osób, więc każda z osób wymaga 300kg masy do
    przetransportowania. w wagonie HCP 112A ten stosunek wynosi 720kg na
    każdego pasażera PLUS elektrowóz (90ton)!!! wyemituje mniej? Średnio to
    widzę, stąd pytam o źródło. Nie twierdzę że jest tak, albo inaczej, ale
    opierając się na zbliżonych danych i szacując jak powyżej - myślę że mam
    racje.
    Reasumując. albo porównujesz pociąg do samochodu, albo konkretny pociąg
    do konkretnego samochodu. albo jechałeś wodorowym i podasz szczegóły,
    albo nie mów że pociąg jest ekologiczny.

    ToMasz

  • 35. Data: 2021-06-15 23:56:45
    Temat: Elektryki i pociąg zamiast samochodu spalinowego (Było: Paliwo jest tak drogie ...)
    Od: ii <i...@o...invalid>

    > z tytułu:paliwo jest takie drogie

    Trzy kropki widzi? Tytuł niczego tutaj nie determinuje.

    > ale co to ma do dyskusji. porównujesz pociąg, cenę, do samochodu. nie
    > TEN konkretny pociąg, do tego konkretnego samochodu. inaczej to niema
    > sensu.

    Mnie chodzi o samochody elektryczne. O to, że kiedy taki samochód
    przestaje wystarczać to trzeba rozważyć pociąg.

    > może tak, może nie. na pewno emituje mniej co2

    Może tak, może nie. Na pewno smrodzi.

> [...]
    > - jak piszę pierdoły - nie zyczę sobie pytań i krytyki. ale jeśli tego
    > nie zrobiłeś - to pytam, dzielę się swoim zdaniem. a Ty mnie w balona

    Nie, nie porównywałem cen. Wspomniałem o tym jakie są koszty, ale nie o
    to chodziło. Aspekt finansowy ma tu znaczenie, ale raczej takie, że
    ludzie tym się kierują więc czym miałby przebić to pociąg. Ale pisałem
    też o busie, autobusach, zamkniętej kasie, kupowaniu biletów itp itd.
    Nieuważnie czytałeś.

    > a o takim pisałeś? TAkim jechałeś?

    Jak jechałem pociągiem to nie zastanawiałem się ile dwutlenku emituje.
    Faktem jest, że podjąłem wyzwanie kiedy uświadomiłem sobie ile pieniędzy
    mógłbym oszczędzić dwoma przejazdami. Ale generalnie chciałem sprawdzić
    czy mógłbym ograniczyć się do codziennego użytkowania Twizy (Radek, do
    nogi!) eliminując sporadyczne używanie RS'a. A napisałem po to by ludzie
    też mogli siebie zapytać czy mogliby nabyć takie Twizy (Radek, do nogi!)
    albo innego elektryka do jeżdżenia na codzień by wyeliminować
    sporadycznie potrzebnego spalinowego. Ku chwale naszej planety.

  • 36. Data: 2021-06-16 00:10:03
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 15.06.2021 o 23:43, ToMasz pisze:
    > na początku ta opowieść była ciekawa. coś jak kulawe porównanie z top
    > geara taniej/wygodniej/szybciej/ dojadę pociągiem czy autem.
    > Ale gdy teraz piszesz ze pociąg ma być wodorowy,

    Nie ma być wodorowy, ale nie wchodzę w twoje rozważania na temat emisji.

    > a auto ma palić
    > 10litrów na setkę...

    Tyle pali, nic nie poradzę.

> [...]
    > różnicy jakiego mają operatora.
    > Tak samo z Twoim pociągiem. Pociąg, czy pociąg wodorowy.

    Mo właśnie, im nie robi różnicy ale Tobie robi, więc przyjmij, że
    wodorowy by niepotrzebnie nie rozwlekać dyskusji. W końcu takie pociągi
    mają szansę być używane.

    > Jak wodorowy to
    > napisz co to za pociag, poczytamy. czy wodór jest z gazu ziemnego, czy z
    > prądu.

    No poczytajcie.

    > jaka sprawność. Porównujesz do auta? To porównuj do przeciętnego
    > auta, a nie takiego które wpierdziela 10 litrów bezołowiowej,

    Skoro wszystkie moje tyle wcinają to tak oceniam przeciętność. Może ktoś
    np. wolniej jeździ, albo pcha samochód, ale u mnie tyle wychodzi.

    > szczególnie gdy wspominasz odcinek autostrady z ograniczeniem do 70ciu.

    Na awaryjnych jechałem tylko tym odcinkiem. Poza nim normalnie.

    > na takim odcinku auto pali absolutne możliwem minimum. 4 litry maks.

    Kup sobie benzyniaka.

    > Tym
    > bardziej ze istnieje LPG.

    Co to ma wspólnego?

    > A jak liczysz co2 - to diesle.

    Nawet nie pomyślałem że ktoś mógłbym z dizlami porównywać, ale jak widać
    pomyliłem się.

> [...]
    > widzę, stąd pytam o źródło. Nie twierdzę że jest tak, albo inaczej, ale
    > opierając się na zbliżonych danych i szacując jak powyżej - myślę że mam

    Przykro mi, ale nie podejmuję wyzwania.

    > Reasumując. albo porównujesz pociąg do samochodu, albo konkretny pociąg
    > do konkretnego samochodu. albo jechałeś wodorowym i podasz szczegóły,
    > albo nie mów że pociąg jest ekologiczny.

    Spojrzyj na całokształt tak, jak inni.

  • 37. Data: 2021-06-16 07:45:21
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-06-2021 o 23:43, ToMasz pisze:

    >  cytuję: "Czyli 1 kWh energii ,,w gniazdku" to emisja 929 g CO2" koniec
    > cytatu

    Zapomniałeś tylko napisać, że to dane sprzed 5 lat....

    >na przejechanie 100km (przy 100% sprawności AUTA) potrzebujesz 25kwh,
    >czyli emitujesz 25kilo co2. to samo dieslem da Ci 10kg co2

    O ile w dieslu wliczysz tylko to co nakopci w mieście, a to co nakopci w
    rafinerii i w cysternie już nie.
    Przypominam - elektryk w mieście wyemituje 0.

    Porównujmy porównywalne.

  • 38. Data: 2021-06-16 11:39:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Jun 2021 07:45:21 +0200, Cavallino wrote:

    > Zapomniałeś tylko napisać, że to dane sprzed 5 lat....

    A teraz cos sie zmienilo?

    No OZE w Polce troche przybylo.

    Mowisz o aucie elektrycznym? I to jakisms wypasionym bardzo, bo obecne
    to ponoc 20kWh/100km ..

    > O ile w dieslu wliczysz tylko to co nakopci w mieście, a to co nakopci w
    > rafinerii i w cysternie już nie.

    A do pradu wliczone zuzycie kopalni, byc moze pociagow czy
    transporterow, czy samej elektrowni na potrzeby wlasne?

    > Przypominam - elektryk w mieście wyemituje 0.

    A jak w miescie jest elektrocieplownia? :-)

    > Porównujmy porównywalne.

    Wiec dodajmy, ze CO2 jest rzekomo szkodliwy "dla klimatu".
    A dla czlowieka, w niewielkiej ilosci ... nieszkodliwy.

    Wiec nie ma znaczenia, czy emisja bedzie w miescie, czy pod
    Belchatowem.

    Za to inne substancje w spalinach mogo byc istotne.

    J.

  • 39. Data: 2021-06-16 11:54:09
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-06-2021 o 11:39, J.F pisze:

    > A teraz cos sie zmienilo?
    >
    > No OZE w Polce troche przybylo.

    No właśnie.
    Czyli spokojnie można odjąć 1/3, albo i więcej, bo elektryki zazwyczaj
    idą w parze z FW u właściciela.

> [...]
    >
    > A do pradu wliczone zuzycie kopalni,
    > byc moze pociagow czy
    > transporterow, czy samej elektrowni na potrzeby wlasne?

    A czy do diesla jest wliczone zużycie na polu naftowym i w tankowcu
    transportującym ropę?

    > A jak w miescie jest elektrocieplownia? :-)

    To nadal 0.
    A jak chcemy liczyć koszt powstania nośnika/energii, to w OBU
    przypadkach, albo w ŻADNYM.

    > Wiec nie ma znaczenia, czy emisja bedzie w miescie, czy pod
    > Belchatowem.

    Ma znaczenie.
    Zwłaszcza jak musisz przejść koło takiego diesla w mieście.

  • 40. Data: 2021-06-16 12:55:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Jun 2021 11:54:09 +0200, Cavallino wrote:

    > No właśnie.
    > Czyli spokojnie można odjąć 1/3, albo i więcej,

    Nie az tyle. Teraz mamy np 3.2GW z PV i 17.8 z cieplnych
    Ciekawe ...z wiatrowych 43MW. Nie wieje w calym kraju, czy kiepskie
    raporty?

    A to jakby najlepszy okres na PV - srednio bedzie gorzej.

    > bo elektryki zazwyczaj idą w parze z FW u właściciela.

    Troche watpie.
    Poza tym ... jak jezdzi w dzien, a laduje w nocy ... no, w naszym
    weglowym kraju trudno powiedziec, moze i dobrze.

    A tu czytam ze unia i kraj szykuja kolejny cios w malych prosumentow
    ... choc hm ... jak Unia, to moze wcale nie taki cios ...

    > A czy do diesla jest wliczone zużycie na polu naftowym i w tankowcu
    > transportującym ropę?

    Ano nie, ale na dobrym polu to chyba niewiele sie zuzywa, i tankowiec
    tez ekonomiczny. Huta stali na tankowiec to juz niekoniecznie.

    Natomiast na kiepskim polu, piaski bitumiczne w szczegolnoscic, to
    zuzycie energii jest spore .. i przy taniej ropie sie je zamyka ...

    > To nadal 0.
    > A jak chcemy liczyć koszt powstania nośnika/energii, to w OBU
    > przypadkach, albo w ŻADNYM.

    No ale pisales o miescie, nie wiadomo po co ...

    > Ma znaczenie.
    > Zwłaszcza jak musisz przejść koło takiego diesla w mieście.

    Ale to nie CO2, tylko cos innego.
    Co emituje tez elektrownia ... ale daleko :-)

    J.