  • 1. Data: 2012-01-14 09:01:49
    Temat: Porównanie zaawansowanych parametrów olejów silnikowych
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Wiem, że kilka osób z tej grupy posiada bardzo zaawansowaną wiedzę na
    temat olejów silnikowych.

    Poniżej podaję parametry trzech olejów syntetycznych i dwóch semi
    różnych producentów. Powiedzcie, jak oceniacie te parametry, który olej
    jest najlepszy i czy różnice między nimi są duże.

    Specjalnie nie podam teraz producentów, żeby niczego nie sugerować.

    Oto parametry:

    Olej 1:

    10W-40 syntetyk
    API SL, JASO MA
    Lepkość w 100 st C: 14.3 mm2/s
    Indeks lepkości: 154
    Temp. płynięcia: -33 st C
    Temp. zapłonu: 246 st C
    Popiół siarczanowy: 1.21 %
    TBN: 9.7 mgKOH/g

    Olej 2:

    10W-50 syntetyk
    API SL, JASO MA/MA2
    Lepkość w 100 st C: 17.0
    Indeks lepkości: 162
    Temp płynięcia: -50
    Temp. zapłonu: 250
    Popiół siarczanowy: 0.97
    TBN: nie podano

    Olej 3:

    10W-40 syntetyk
    API SL/SJ/SH/SG, JASO MA
    Lepkość w 100 st C: 13.5
    Indeks lepkości: 151
    Temp. płynięcia: -36
    Temp. zapłonu: 228
    Popiół siarczanowy: nie podano
    TBN: 8.2

    Olej 4:

    10W-40 semi
    API: SM, JASO: MA/MA2
    Lepkość w 100 st C: 14.2
    Indeks lepkości: 160
    Temp płynięcia: -30
    Temp. zapłonu: 250
    Popiół siarczanowy: 0.92
    TBN: nie podano

    Olej 5:

    10W-40 semi
    API SL/SJ/SH/SG, JASO MA
    Lepkość w 100 st C: 13.9
    Indeks lepkości: 154
    Temp. płynięcia: -33
    Temp. zapłonu: 218

  • 2. Data: 2012-01-14 09:26:16
    Od: "Hinek" <h...@t...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał

    > który olej jest najlepszy i czy różnice między nimi są duże.

    Nie istnieje "najlepszy olej".

    --
    Hinek

  • 3. Data: 2012-01-14 09:41:23
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-01-14 10:26, Hinek pisze:
    > Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał

    > Nie istnieje "najlepszy olej".

    A dlaczego żaden z powyższych pięciu nie jest najlepszy? Które parametry
    o tym zdecydowały? Nie znam się na tych parametrach i moje pytanie nie
    zawiera śladu podchwytliwości.

  • 4. Data: 2012-01-14 10:23:39
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2012-01-14, Marcin N <m...@o...pl> wrote:

    > A dlaczego żaden z powyższych pięciu nie jest najlepszy? Które parametry
    > o tym zdecydowały? Nie znam się na tych parametrach i moje pytanie nie
    > zawiera śladu podchwytliwości.

    Nie zaden z powyzszych a "najlepszy olej" w ogole. Bo przewaznie jeden
    ma lepszy jeden kluczowy parametr drugi ma gorszy ale w zamian ma inny
    lepszy.

    Nie podales do jakiego silnika, jak uzytkowanego. No i zabraklo bardzo
    waznego parametru HTHS.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 5. Data: 2012-01-14 11:13:09
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-01-14 11:23, AZ pisze:

> [...]
    > lepszy.
    >
    > Nie podales do jakiego silnika, jak uzytkowanego. No i zabraklo bardzo

    Podałem takie parametry, jakie podają producenci. Co do wyboru
    najlepszego - od początku pytam o najlepszy z mojej listy. Ot, chodzi o
    zwykłe porównanie kilku produktów. Później podam producentów.

  • 6. Data: 2012-01-14 11:29:31
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2012-01-14, Marcin N <m...@o...pl> wrote:

    > Podałem takie parametry, jakie podają producenci. Co do wyboru
    > najlepszego - od początku pytam o najlepszy z mojej listy. Ot, chodzi o
    > zwykłe porównanie kilku produktów. Później podam producentów.

    Ale nie ma czegos takiego jak "najlepszy olej". Jeden bedzie dobry do
    krecenia silnika non-stop ale dramatycznie bedzie pogarszac sie lepkosc
    wraz ze wzrostem cykli pracy, drugiemu lepkosc nie bedzie sie pogarszac
    tak szybko ale bedzie mial slaby HTHS itd. Poza tym za malo parametrow
    jest podanych, chociazby brak przy wszystkich liczby TBN.

    Kiedys duzo poczytalem na ten temat i wybralem Motula 300V ale juz nie
    pomne dlaczego no i jestem zadowolony, po przejechaniu 80 kkm na tym
    oleju (przebieg cos kolo 100 kkm) kompresja 80% nominalu, silnik czysty,
    sprzeglo wymiarami tez bodajze 60-80% nominalu.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 7. Data: 2012-01-14 13:36:35
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-01-14 12:29, AZ pisze:

> [...]
    > tak szybko ale bedzie mial slaby HTHS itd. Poza tym za malo parametrow
    > jest podanych, chociazby brak przy wszystkich liczby TBN.

    Rozumiem. W takim razie pytanie:
    który z listy otwierającej wątek wybrałbyś dla siebie i dlaczego.

    Oczywiście nic wiążącego. W następnym poście nie będę Cię zmuszał do
    jego zakupu w hurtowej ilości.

  • 8. Data: 2012-01-14 15:01:12
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    W dniu 2012-01-14 14:36, Marcin N pisze:

    > Rozumiem. W takim razie pytanie:
    > który z listy otwierającej wątek wybrałbyś dla siebie i dlaczego.

    Najtanszy. Wlasciwie to zaden z powyzszych mi sie nie przyda bo ja
    uzywam 20W50.

    --
    Kuczu

    LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
    Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

  • 9. Data: 2012-01-14 15:37:32
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Kuczu" <q...@g...com> napisał w wiadomości

    > Najtanszy. Wlasciwie to zaden z powyzszych mi sie nie przyda bo ja uzywam
    > 20W50.

    ooo toto, dobrze gada. Jesli to ma być zwykły silnik a nie sportowy (taki na
    3 wyścigi) to pojedzie na dowolnym i mozna go trzymac 4x dłużej niz mówi
    fabryka.

    b.

  • 10. Data: 2012-01-14 15:47:56
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2012-01-14, Budyn <b...@g...pl> wrote:

    > ooo toto, dobrze gada. Jesli to ma byae zwyk?y silnik a nie sportowy (taki na
    > 3 wy?cigi) to pojedzie na dowolnym i mozna go trzymac 4x d?u?ej niz mówi
    > fabryka.

    A pozniej pod miska rozpalac ognisko zeby spuscic ta smole? U mnie
    wymiana jest co 6 kkm, po 5 kkm juz zaczyna skrzynia chodzic bardziej
    twardo wiec nie wiem jakbym mial zrobic 24 kkm na tym...

    --
    Artur
    ZZR 1200