  • 51. Data: 2021-02-19 08:41:45
    Temat: Re: (OT) Potencjometr
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 18.02.2021 o 16:30, Adam pisze:
    [...]

    >Bo pierwsze odkurzacze w Polsce, były firmy Elektrolux.

    Lodowki tez :-)

    >Obecnie mam pralkę Hoover (ang. Odkurzacz) :]

    >Bo kiedyś na wsiach nie było osobówek a jedyne co przyjeżdżały to
    >taksówki.

    Albo milicja, ale to "gazikiem".

    J.

  • 52. Data: 2021-02-19 08:44:21
    Temat: Re: Potencjometr
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...
    Dnia Wed, 17 Feb 2021 19:28:07 +0100, Kaczin napisał(a):

    >To relikt z czasów kiedy pojęcie potencjału było czymś istotnym w
    >myśleniu ówczesnych inżynierów. Dziś operuje się raczej pojęciem
    >"napięcie". A co do drugiego członu nazwy czyli "metr", to kiedyś
    >głównym zastosowaniem potencjometrów było porównywanie potencjałów,
    >potencjometry miewały skalę a cokolwiek ma skalę (podziałkę) służy do
    >mierzenia. Daaawne czasy.

    No ale przeciez piszesz, ze sluzyl do mierzenia ...
    potencjalow/napiec.

    Na szczescie nas to juz nie dotyczy ...

    J.

  • 53. Data: 2021-02-19 08:49:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    czwartek, 18 lutego 2021 o 09:42:54 UTC+1 SW3 napisał(a):

    >Dżdżownice też są podłużne i nie mają w bazie " kolumna". Od kiedy
    >kolumna samochodów ma podłużny kształt na górskiej serpentynie?
    >Kolumny głośnikowe to skrzynki. Jeśli żarówka jest od żarzenia to
    >świetlówka powinna się nazywać kolumna wyładowcza.

    Ale to chyba musialbys popatrzec na jakas stara ciezarowke.
    Albo na ciagnik
    https://sprzedajemy.pl/kolumna-kierownicza-ursus-c36
    0-chasno-2-e30984-nr55754919

    Nazwa kolumna kierownicza jest bardzo uzasadniona.

    Z naszej branzy - bateria.

    J.

  • 54. Data: 2021-02-19 09:19:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 18.02.2021 o 14:53, J.F. pisze:

    >Pan John Kemp Starley zaczął swoje Rovery produkować w 1885.

    I bodajze byl to pierwszy pojazd przypominajacy wspolczesny rower.

    Tylko ... eksportowal do Polski? Mial przedstawicielstwo?
    Polacy tak masowo czytali gazety i czasopisma angielskie ?

    Konstrukcja sie jakos upowszechnila na calym swiecie, to moze i mial

    U nas powinna byc popularniejsza nazwa francuska "welocyped", czy
    niemiecka - oni swoja nazwe ustanowili tez w 1885

    https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrrad#Name

    J.

  • 55. Data: 2021-02-19 09:25:39
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

> [...]
    > BTW. Czy jest tu ktokolwiek który pamięta że kiedyś pojemność
    > kondensatorów mierzyło się w cm (centymetrach)? Jeden cm miał ok. 0,9

    Pamiętam, a nawet mam jeszcze kilka przedwojennych kondensatorów
    oznakowanych w cm. Jednostka całkiem intuicyjna. Była to pojemność
    płaskiego kondensatora próżniowego z okładkami o powierzchni 1cm2
    oddalonymi od siebie o 1mm.
    Jeśli chodzi o zależność to było chyba odwrotnie 1pf ~ 0,9cm
    czyli 1cm to około 1,11pF. Trzeba by to policzyć ;-)

    Grzegorz

  • 56. Data: 2021-02-19 09:26:10
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-02-19 o 08:41, J.F. pisze:
    > Użytkownik "LordBluzg(R)"  napisał w wiadomości grup
> [...]

    No właśnie. Do dziś wielu ludzi mówi "jeep" na terenówki dowolnej marki.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 57. Data: 2021-02-19 09:32:31
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 19.02.2021 o 09:25, Grzegorz Kurczyk pisze:

> [...]
    > Jeśli chodzi o zależność to było chyba odwrotnie 1pf ~ 0,9cm
    > czyli 1cm to około 1,11pF. Trzeba by to policzyć ;-)

    Autopoprawka:
    Tak na szybko policzyłem i wychodzi, że płaski kondensator próżniowy z
    okładkami o powierzchni 1cm2 oddalonymi od siebie o 1mm ma pojemność ok
    0,84pF

    Grzegorz

  • 58. Data: 2021-02-19 09:37:39
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > A nie przyszło Ci do głowy że jak powstało słowo kolumna to oznaczało ono budowle o
    dużej smukłości służąca do podtrzymywania czegoś, najczęściej dachu. Znajdz jakieś
    doniesienia np ze starożytnego Egiptu o kolumnach kierowniczych do rydwanów? Jak
    widzisz można nowym rzeczom nadawać stare nazwy. Warunek musi być jeden. Nazwy muszą
    zostać zaakceptowane przez ogół użytkowników. Nazwa potencjometr została
    zaakceptowana przez użytkowników chociaż z potencjometrem nie ma nic wspólnego. Tak
    samo w samochodzie zaakceptowano przegub a nie sprzęgło. Skrzynka z głośnikami to
    kolumna chociaż nic nie podtrzymuje.

    Nie podtrzymuje, ale było to kilka skrzynek, każda ze swoim głośnikiem.
    Później te skrzynki zostały sklejone.

    Kolumna nic nie musi podtrzymywać, podobnie, jak kolumna wojska.

    A w samochodach było sporo ciekawych nazw, które już zanikły, np.
    "kiszka". Kolumna kierownicza to zdaje mi się, że była wcześniej
    nazywana "drągiem sterowniczym".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 59. Data: 2021-02-19 09:39:32
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-02-19 o 08:49, J.F. pisze:
> [...]
    > https://sprzedajemy.pl/kolumna-kierownicza-ursus-c36
    0-chasno-2-e30984-nr55754919

    > Nazwa kolumna kierownicza jest bardzo uzasadniona.

    Nie tylko z naszej. Bateria to dwie lub więcej podobnych rzeczy, np.
    bateria wodna (do zlewu, umywalki itp). W wojskowości np. bateria dział.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 60. Data: 2021-02-19 09:43:20
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 19.02.2021 o 09:26, Adam pisze:

    > No właśnie. Do dziś wielu ludzi mówi "jeep" na terenówki dowolnej marki.

    ...i Adidasy na obojętnie jakie Nike czy Puma :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>