  • 41. Data: 2021-02-18 18:29:44
    Temat: Re: Potencjometr
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    > Dżdżownice też są podłużne i nie mają w bazie " kolumna".
    A zastanawiałem się czy dopisać w nawiasie, że oczywiście nie wszystko
    co jest podłużne musi mieć w nazwie "kolumna". Jednak trzeba było.

    > Od kiedy kolumna samochodów ma podłużny kształt na górskiej serpentynie? Kolumny
    głośnikowe to skrzynki.
    Kolumna samochodów zawsze ma podłużny kształt mimo że może być zgięty.
    Tak jak dżdżownica, która nie przestaje być podłużna nawet jak się na
    chwilę zwinie. Kolumny głośnikowe zwykle mają kształt zbliżony do
    kolumny (o przekroju wielokąta foremnego, konkretnie kwadratu). Nie
    zawsze nazwa w momencie powstawania jest ściśle dopasowana do wszystkich
    egzemplarzy określanego zbioru, czasem nawet nie do większości, nie
    mówiąc już o tym, że w razie zmian nazwa niekoniecznie jest
    modyfikowana. Jednak etymologia jest wspólna.

    > Jeśli żarówka jest od żarzenia to świetlówka powinna się nazywać kolumna
    wyładowcza.
    Pewnie by mogła ale widocznie nikt na to nie wpadł. Albo wpadł ale się
    nie przyjęło.

    --
    SW3

  • 42. Data: 2021-02-18 18:39:50
    Temat: Re: (OT) Potencjometr
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 18.02.2021 o 16:30, Adam pisze:
    [...]
    > Takiego przejmowania nazw od nazwy produktu było więcej.
    > Gdzieś mam starą (przedwojenną?) książkę, w której przykładów było dużo.
    > Zdaje mi się, że jeszcze moja babcia na odkurzacz mówiła "elektrolux".

    Bo pierwsze odkurzacze w Polsce, były firmy Elektrolux.

    Obecnie mam pralkę Hoover (ang. Odkurzacz) :]

    > Natomiast dlaczego w niektórych rejonach Polaki na wsiach nazywało się
    > samochód osobowy "taksówką", to nie wiem.

    Bo kiedyś na wsiach nie było osobówek a jedyne co przyjeżdżały to taksówki.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 43. Data: 2021-02-18 18:56:55
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 18.02.2021 o 17:53, heby pisze:

    > Zastanawia mnie dlaczego jaśli coś jest "metr" to zakładasz że
    > koniecznie musi się w to gapić jakiś człowiek.

    A jakiś przykład, że człowiek się nie "gapi"?

    --
    Kaczin

  • 44. Data: 2021-02-18 19:17:39
    Od: Jingiel <x...@x...xx>

    W dniu 18.02.2021 o 14:53, J.F. pisze:
    > Użytkownik "LordBluzg(R)"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    %81%CE%BF%CE%BD#%CE%BC%CE%AD%CF%84%CF%81%CE%BF%CE%BD
    _(j%C4%99zyk_starogrecki)

    https://www.wiocha.pl/1603814,Roznice-jezykowe

  • 45. Data: 2021-02-18 19:23:25
    Od: collie <c...@v...pl>

    W czwartek, 18.02.2021 o 15:51, Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > Ślązacy, nie. :-)

    Pyry poznańskie też nie. Że nie wspomnę o Goralenvolku.

    > BTW Rosjanie fortepian nazywają rojal ;-)

    No, ten rojal tak zapisują cyrylicą: ??????????.

    --
    Jak ty mnie zaimponowałeś w tej chwili
    (Siara)

  • 46. Data: 2021-02-18 19:54:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/02/2021 18:56, Kaczin wrote:
    > A jakiś przykład, że człowiek się nie "gapi"?

    Tak, termometr DS1820 zapisujący do bazy danych.

  • 47. Data: 2021-02-18 20:53:53
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 18 lutego 2021 o 18:29:48 UTC+1 SW3 napisał(a):
> [...]
    > modyfikowana. Jednak etymologia jest wspólna.
    > Pewnie by mogła ale widocznie nikt na to nie wpadł. Albo wpadł ale się

    A nie przyszło Ci do głowy że jak powstało słowo kolumna to oznaczało ono budowle o
    dużej smukłości służąca do podtrzymywania czegoś, najczęściej dachu. Znajdz jakieś
    doniesienia np ze starożytnego Egiptu o kolumnach kierowniczych do rydwanów? Jak
    widzisz można nowym rzeczom nadawać stare nazwy. Warunek musi być jeden. Nazwy muszą
    zostać zaakceptowane przez ogół użytkowników. Nazwa potencjometr została
    zaakceptowana przez użytkowników chociaż z potencjometrem nie ma nic wspólnego. Tak
    samo w samochodzie zaakceptowano przegub a nie sprzęgło. Skrzynka z głośnikami to
    kolumna chociaż nic nie podtrzymuje.

  • 48. Data: 2021-02-18 21:14:49
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 18.02.2021 o 19:54, heby pisze:

    > Tak, termometr DS1820 zapisujący do bazy danych.

    Chyba się nie rozumiemy. Nie ważne gdzie ten pomiar zostanie zapisany.
    Na końcu wciąż trzeba przekazać go człowiekowi, czy to na drodze
    wizualnej czy w postaci audio. Pomijam tu odczyt maszynowy/sterowanie
    procesem etc.

    --
    Kaczin

  • 49. Data: 2021-02-18 22:55:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/02/2021 21:14, Kaczin wrote:
    > Chyba się nie rozumiemy. Nie ważne gdzie ten pomiar zostanie zapisany.
    > Na końcu wciąż trzeba przekazać go człowiekowi

    Nie, może zostać przekazany do systemu sterowania. Powiedzmy czymś
    autonomicznym.

    > Pomijam tu odczyt maszynowy/sterowanie
    > procesem etc.

    To źle że pomijasz. Nie ma powodu pomijać. Dokładnie to robi dzisiaj
    99.99% termoMETRów. Choć powoli popularyzuje się "czujnik". Co też jest
    głupie, bo czujnik dawniej oznaczał dwustanowość.

    Podobnie jak potencjometr z dodatkowym galwanometrem może słuzyć do
    *pomiaru* napięcia, przetwarzajac kąt obrotu gałki na wyzerowanie
    wskazówki gamwanometru. I chyba z tego zastosowania wzieła się nazwa,
    miernik potencjału.

    To że nazwa jest obecnie nieadekwatne do funkcji, to typowy problem
    nazewnictwa technicznego o długim rodowodzie. Alternator w samochodzie
    produkujący prad w jednym kierunku, inwerter który niczego nie odwraca,
    lodówka która nie produkuje lodu itd itp.

  • 50. Data: 2021-02-19 08:21:57
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 18.02.2021 o 19:23, collie pisze:

    > Pyry poznańskie też nie. Że nie wspomnę o Goralenvolku.

    > No, ten rojal tak zapisują cyrylicą: ??????????.

    https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%BE%D1%8F%D0%
    BB%D1%8C

    Pozdrawiam

    DD