  • 11. Data: 2022-06-08 20:31:07
    Temat: Re: Programowanie 28C64B na płytce
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 8 czerwca 2022 o 19:20:55 UTC+2 Irokez napisał(a):
> [...]
    mógł zapisać nowe zera (w miejsce obecnych jedynek), ale już nowych jedynek (w
    miejsce obecnych zer) jednak nie zapiszesz?

    erase, żeby móc zapisać jedynki.
    przejmować też tym, że na /OE pójdzie 12V)? ;>
    czy też mechanizm zapisu strony
    > Nie chce mi się teraz wyciągać programatora i 28C, ale o ile dobrze
    > pamiętam to jak miałem zapisany to trzeba najpierw skasować było,
    > inaczej weryfikacji nie przechodził.

    Może i tak.
    Są jakieś X28C64, w których się chwalą, że "no erase before write" i nawet nie ma nic
    o chip erase czy 12V.

  • 12. Data: 2022-06-08 21:55:31
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    zapisać nowe zera (w miejsce obecnych jedynek), ale już nowych jedynek (w miejsce
    obecnych zer) jednak nie zapiszesz?

    > W takiej sytyacji i przy własnej płytce nawet nie trzeba klipsa na chip - jeśli
    oczywiście jest miejsce na płytce to można zrobić "normalne" goldpinowe złącze do
    programowania - albo takie, do którego ma się wtyczkę w programatorze (a jak
    programator tylko do wkładania chipów, to trzeba zrobić drugą wtyczkę w kształcie
    chipu).

    Tylko że to pamięć równoległa, więc 28 goldpinów dookoła trochę mało
    sensowne jest.
    Ogólnie to całościowo jest do dupy rozwiązanie, bo trzeba by odłączać
    piny kontrolujące odczyt/zapis od reszty oraz wprowadzać procesor w stan
    wysokiej impedancji.

    --
    Irokez

  • 13. Data: 2022-06-08 22:32:29
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 8 czerwca 2022 o 21:55:34 UTC+2 Irokez napisał(a):
> [...]
    > Ogólnie to całościowo jest do dupy rozwiązanie, bo trzeba by odłączać
    > piny kontrolujące odczyt/zapis od reszty oraz wprowadzać procesor w stan

    Nie musi być dookoła - przecież te piny idą do procesora, więc można zrobić goldpiny
    (albo mniejsze złącze) gdzieś "po drodze" na magistrali, jak linie idą koło siebie.
    A procesor to nie problem, jest jakiś, co nie ma nóżki reset, robiącej "na wszystkim"
    Hi-Z?
    Ew. inne układy na magistrali też da się załatwić dekodowaniem adresów, zamiast
    "odłączać piny kontrolujące zapis/odczyt" - najłatwiej jak 28Cxx będzie na adresie od
    0x0000, wtedy wystarczy jeden przełącznik zwierający bardziej znaczące niż 13 bitów
    linie adresowe do masy - a przy okazji może też zwierać reset.

  • 14. Data: 2022-06-09 10:21:09
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    W dniu 07.06.2022 o 18:33, Piotr C pisze:
    > Takie pytanie - EEPROM 28C64B, 28-pin DIP. Czy jest praktyczna możliwość
    zaprogramowania go na płytce, bez wylutowania? Jak to najprościej zrobić? Programator
    którym będe dysponował to chiński TL866II+.

    > pozdrawiam

    A nie ma na tej płycie procesora/kontrolera z jtagiem lub podobnym
    szeregowym if do debugowania ?

    Można wtedy kontrolować szynę systemową jak własną i normalnie zapisać
    do tej pamięci co tam się podoba.

    Tylko trzeba znać budowę urządzenia.

    Robiłem tak kiedyś z Motorola Coldfire.
    Normalna 32 bitowa szyna z równoległym flaszem.
    Po montażu bez zawartości.

    Przy pomocy szeregowego if ( jtag lub bdm ) można było zatrzymać
    procesor i kontrolować całą szynę systemową.
    No a kontrolując szynę można było zapisać powolutku zawartość flasha.

    Podobnie z równoległym flashem podpiętym do Altera/Intel/Xilinx/Amd fpga
    można było.

    A może jakiś boot loader tam jest ?
    Albo jeszcze coś innego.

    O ile nie jest to jakieś drewniane urządzenie z czasów procesora
    łupanego to powinno mieć jakiś pomysł na zapis do tego eeproma.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 15. Data: 2022-06-09 18:08:29
    Od: Piotr C <k...@g...com>

    On Thursday, June 9, 2022 at 1:21:55 AM UTC-7, Adam Górski wrote:
> [...]
    >
    > O ile nie jest to jakieś drewniane urządzenie z czasów procesora
    > łupanego to powinno mieć jakiś pomysł na zapis do tego eeproma.

    No trochę jest, procek Z80, urządzenie z 1996 - amerykański automat telefoniczny.
    Chyba jednak w grę wchodzi tylko wylutowanie, przy czym nie mając specjalistycznego
    sprzętu, myślę nad wycięciem nóżek, potem odlutowaniem indywidualnie i zczytaniem
    zawartości, by potem wgrać w nową kość, a w PCB wlutować podstawkę. Tam są przelotki
    i raczej odsysarką nie oczyszczę tak z cyny żeby 28 pinów wyszło gładko.

    P.

  • 16. Data: 2022-06-09 19:43:38
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 09.06.2022 o 18:08, Piotr C pisze:

> [...]
    i raczej odsysarką nie oczyszczę tak z cyny żeby 28 pinów wyszło gładko.

    Próbowałeś?
    Zalej, znaczy polutuj najpierw świeżą cyną ołowiową piny, potem odsysaj.
    Jak pobierze nie wszystko powtórz zalutowanie świeżą cyną i odsysaj.
    Taka sobie moja metoda.
    Druga to zalanie wszystkich na raz w rzędzie i podgrzanie, ale to już
    zależy jak to druk wytrzymuje.

    --
    Irokez

  • 17. Data: 2022-06-09 20:06:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Irokez napisał:

    > Zalej, znaczy polutuj najpierw świeżą cyną ołowiową piny, potem odsysaj.
    > Jak pobierze nie wszystko powtórz zalutowanie świeżą cyną i odsysaj.
    > Taka sobie moja metoda.

    Jak mi jeszcze chciało się dłubać, to moją metodą na wydłub scalaków
    była igła do zastrzyków. Taka o średnicy otworów w płytce, do której
    wnętrza mieszczą się wyprowadzenia układu. Igłę należy wrazić na gorąco,
    a do czasu zakrzepnięcia lutu kręcić nią wte i wew te. Może nie zawsze
    tak się da, może czasem piny siedzą ciaśniej w dziurkach i nie ma miejsca
    na igłę, ale w paru przypadkach poszło bardzo sprawnie.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2022-06-09 20:59:15
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-06-09 o 18:08, Piotr C pisze:

    > No trochę jest, procek Z80, urządzenie z 1996 - amerykański automat telefoniczny.
    Chyba jednak w grę wchodzi tylko wylutowanie, przy czym nie mając specjalistycznego
    sprzętu, myślę nad wycięciem nóżek,

    Nie, weź stare żelazko, trochę mu przestaw termostat na wyższą temp,
    potem w uchwyt do góry stopą i grzejemy, płytkę dajemy na stopę,
    grzejesz aż zaczną kości wychodzić, szczypcami eproma wyciągniesz, sam
    tak robiłem jak jeszcze dmuchawki nie miałem, całe rzędy epromów dużych
    wlutowywałem bez żadnych strat.

    --
    Janusz

  • 19. Data: 2022-06-09 21:06:14
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 9 czerwca 2022 o 18:08:31 UTC+2 Piotr C napisał(a):

> [...]
    i raczej odsysarką nie oczyszczę tak z cyny żeby 28 pinów wyszło gładko.

    A ten 28C64 to jest tam w DILu?

    A może Z80 w podstawce?
    Można by wyjąć i magistrala gotowa, niczym w JTAGu (swoją drogą nareszcie jakieś
    sensowne zastosowanie).
    Ale jak nie to pewnie trudniej wylutować, a i trudniej o zamiennik, jakby ciąć nóżki
    (kolega opowiadał, że dostał w woju awans za wymianę - z wycinaniem - wszystkich
    układów 74xx na 74LSxx, a może nawet 74HCTxx, w tajnej radiostacji przenośnej Układu
    Warszawskiego Tuberoza, co umożliwiło kilkukrotnie dłuższą pracę na tej samej baterii
    - ale nie dopytałem, skąd te układy wziął).

    Ale jak ten 28C64 - a w ostateczności nawet Z80 - to DIL, to można kabelki do nóżek
    przylutować, a z drugiej strony do podstawki wkładanej w programator.
    Tylko to 12V na OE bruździ, więc uważaj.

    Dobre są podstawki "precyzyjne", bo jak się je wkłada w inne, czy to "zwykłe" czy
    "precyzyjne", to zostaje widoczny metal nóżek i można tam przylutować kabelek. Potem
    do tej "podstawki w podstawce" wkłada się chip z odpowiednią nóżką "podniesioną" - i
    można w płytkę wpuszczać w tym miejscu sygnał skądinąd.

  • 20. Data: 2022-06-09 21:12:25
    Od: Piotr C <k...@g...com>

    On Thursday, June 9, 2022 at 12:06:16 PM UTC-7, Dawid Rutkowski wrote:
    > A może Z80 w podstawce?
    Owszem, jak również 27C512 obok. Oświeciłeś mnie! Wyjąć procek i pozostałe pamięci,
    wbić kabelki z pinami w miejsce procka i jazda. Tylko przedzwonić który pin gdzie
    idzie. Spróbuję! Poczekać musze jeszcze moment bo programator z aliexpresu leci.
    P.