  • 1. Data: 2009-01-31 23:57:30
    Temat: Prościutki wzmacniacz się wzbudza - pomocy...
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!!

    Chciałem zbudować sobie prosty wzmacniacz zasilany bateryjnie do
    głośniczków 8ohm 0,5W... na szczęście zacząłem od symulacji, i niestety,
    wzmacniacz się wzbudza... i próbuję robić WSZYSTKO - a nic nie pomaga
    :(... Może ktoś pomoże?? Tutaj jest link do stronki na której dałem
    krótki opis, schemat, przebieg oraz pliki dla LTSpice'a (SwCAD'a).
    http://www.konopacki.internetdsl.pl/pk/misc/wzmacnia
    cz/wzmacniacz.html
    lub link do schematu:
    http://www.konopacki.internetdsl.pl/pk/misc/wzmacnia
    cz/schemat.gif
    i przebiegu:
    http://www.konopacki.internetdsl.pl/pk/misc/wzmacnia
    cz/przebieg.gif

    Może coś pomożecie?? Nie bardzo wiem co z tym zrobić :(... A może lepiej
    użyć jakiegoś gotowego scalaka?? Myślałem nad LM386, ale on ma kiepskie
    parametry, 6V zasilania to jego minimum i boje się, że odmówi współpracy
    z lekko rozładowanymi bateriami, chyba nie posiada bootstrapa, więc
    amplituda jest obcięta mocno "od góry"... dlatego zacząłem budować od
    podstaw, no ale może są łatwodostępne układy, które nie mają tych wad no
    i się nie wzbudzają ;)....

    Z góry dziękuję za pomoc bardziej doświadczonych Grupowiczów-Dyskutantów
    ;)...

    Pozdrawiam!!
    Konop

  • 2. Data: 2009-02-01 06:08:54
    Temat: Re: Prościutki wzmacniacz się wzbudza - pomocy...
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Konop wrote:

> [...]
    cz/przebieg.gif

    > Może coś pomożecie?? Nie bardzo wiem co z tym zrobić :(... A może lepiej

    sprzezenie zwrotne masz zle, dlaczego jest przez kondensator C1 100pf?

    dodatnie sprzezenie zwrotne pociagniete do wyjscia wzmacniacza to tez dosc
    nowatorski pomysl. zwlaszcza ze koncowke zrobiles odwracajaca faze
    sygnalu ...

    sprobuj zrobic wolniejsza symulacje , i dac 'sondy' oscyloskopu na wejscie
    odwracajace wzmacniacza operacyjnego, jego wejscio nieodwracajace, wyjscie,
    a nastepnie zauwaz ze rezystory np. r6 wraz z pojemnoscia tranzystora q3
    tworza filtr RC ktory 'przesuwa faze' sygnalu. to rowniez zobrazuj
    oscylogramem, a ostatnia sonde podlacz na wyjscie za koncowkami :)

    sprobuj dac normalne ujemne sprzezenie zwrotne , obejmujace tez koncowke
    mocy, bez kondensatora.

  • 3. Data: 2009-02-01 09:38:49
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Piotr Curious Gluszenia Slawinski pisze:

> [...]
    > oscylogramem, a ostatnia sonde podlacz na wyjscie za koncowkami :)
    >

    > sprobuj dac normalne ujemne sprzezenie zwrotne , obejmujace tez koncowke

    Dodałbym jeszcze: pętla sprzężenia zwrotnego o wsp. 1 ("drut" od wyjścia
    wzmacniacza do wejścia + wzm. op. ) obejmująca dwa stopnie o dużym
    wzmocnieniu - wzmacniacz operacyjny i wzmacniacza napięciowy na Q3.
    Wzmacniacz op w konfiguracji wzm. całkującego ( 90 stopni przesunięcia
    fazy), do tego parę stopni na R6 + pojemność Q3 (w konfiguracji
    wspólnego emitera - więc do zwykłej pojemności BE dodaję się - powielona
    - BC) + te parę stopni wnoszone przez sam wzmacniacz operacyjny - i mamy
    piękny generator :)
    Zastanawiałem się po co tak wielkie wzmocnienie na Q3 (jest obciążony
    źródłem prądowym) - tak (całkowicie amatorsko) proponowałbym zamianę
    źródła prądowego (układ na Q5,Q4 R7 i R8) na zwykły rezystor (tak pi
    razy oko - kilkaset ohm) albo dodanie lokalnego sprzężenie zwrotnego
    przez wpięcie rezystora pomiędzy kolektor a bazę Q3 (wartości nie
    potrafię oszacować ale pewnie wyjdzie w setkach kilo) , i wpięcie
    równolegle do C1 rezystora żeby zredukować wzmocnienie stopnia na
    wzmacniaczu operacyjnym. Przypuszczam jednak że te operacje dość
    znacznie pogorszą dynamikę wzmacniacza :(
    Nie jestem biegły w budowie końcówek mocy, więc moje sugestie należy
    traktować z lekkim przymrużeniem oka. Osobiście, gdybym budował taki
    wzmacniacz, "globalnego" sprzężenia zwrotnego użyłbym wyłącznie do
    stabilizacji punktu pracy (przez wpięcie w pętle sprzężenia filtru RC o
    dużej stałej czasowej), a wzmocnienie sygnału ustalił krótkimi,
    lokalnymi pętlami.
    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2009-02-01 11:04:54
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > sprzezenie zwrotne masz zle, dlaczego jest przez kondensator C1 100pf?

    Hmmm... żeby poprawić działanie ;)... widziałem podobne konstrukcje,
    więc tak zrobiłem ;)... myślałem, że chodzi o to, żeby zrobić takie
    lokalne sprzężenie ujemne, które ograniczy wzbudzanie.

    > dodatnie sprzezenie zwrotne pociagniete do wyjscia wzmacniacza to tez dosc
    > nowatorski pomysl. zwlaszcza ze koncowke zrobiles odwracajaca faze
    > sygnalu ...

    No właśnie... końcówka obraca sygnał, więc z plusa robi się minus ;)....
    tak przynajmniej ja myślałem ;P...

> [...]
    > tworza filtr RC ktory 'przesuwa faze' sygnalu. to rowniez zobrazuj
    > oscylogramem, a ostatnia sonde podlacz na wyjscie za koncowkami :)

    OK, zrobie to później, ale co znaczy "wolniejszą" symulację?? Jeden
    okres przebiegu wejściowego (1ms) czy może jeden okres przebiegu
    "wzbudzonego" (2us), a może coś jeszcze innego??

    > sprobuj dac normalne ujemne sprzezenie zwrotne , obejmujace tez koncowke
    > mocy, bez kondensatora.

    Hmmm... chyba zaczynam łapać o co chodzi ;)... chcesz, żebym zrobił tak
    jakby wzmacniacz odwracający na tym LM358, tylko sprzężenie zwrotne brał
    z wyjścia? Czy po prostu zamienić wejścia? Bo to drugie w akcie
    desperacji próbowałem, nie działało i nie miało prawa działać ;)...

    Swoją drogą - to kiedyś się symulowało... potem coś zmieniłem, coś
    jeszcze - i przestało.. i za Chiny ludowe nie potrafię tego odtworzyć...
    na pewno wtedy kondensator C1 (1nF zamiast 100pF) odgrywał kluczową rolę
    ;)... no ale wtedy też miałem chyba większe wzmocnienie całości i może
    to ratowało sprawę?? W sumie - mogę ustalić jakieś wzmocnienie większe,
    takie będzie mi potrzebne, a głośność - będę regulować na wejściu.
    Sprawdzę też czy pomoże, narazie napisz mi jakiej symulacji ode mnie
    oczekujesz ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 5. Data: 2009-02-01 11:12:43
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > wspólnego emitera - więc do zwykłej pojemności BE dodaję się - powielona
    > - BC) + te parę stopni wnoszone przez sam wzmacniacz operacyjny - i mamy

    Wzmocnienie mogę zwiększyć, w sumie w układzie będzie zwiększone ;)... Z
    tym całkowaniem - nie jest to super całkowanie, skoro mamy tylko 100pF,
    a poza tym - myślałem, że to dobrze, bo układ całkujący wykazuje się
    powolnymi zmianami na wyjściu, więc nie powinien się tak wzbudzać! Poza
    tym - ja tego sam nie wymyśliłem, tylko to "podpatrzyłem" w gotowych
    rozwiązaniach ;).. wprawdzie tam nie było wzmacniaczy operacyjnych, ale
    tak mi się to jakoś z efektem Millera kojarzyło ;)...
    No ale OK, jak będę budować generator, to wiem jak się do tego zabrać ;)...

> [...]
    > wzmacniaczu operacyjnym. Przypuszczam jednak że te operacje dość
    > znacznie pogorszą dynamikę wzmacniacza :(

    Wstępnie ograniczyć wzmocnienie mogę rezystorem R6 - zwiekszając go
    nieco ;)... wiem, że to nienajlepsze wyjście, ale do symulacji wystarczy
    ;).. a co ma dać zastąpienie źródła prądowego rezystorem??

> [...]
    > stabilizacji punktu pracy (przez wpięcie w pętle sprzężenia filtru RC o
    > dużej stałej czasowej), a wzmocnienie sygnału ustalił krótkimi,

    Hmmm... a tak to się robi w prostych wzmacniaczach?? To nie ma być
    super-hiper-audiofilski cud techniki ;)... tylko prościutki wzmacniacz
    do byle jakich głośniczków :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 6. Data: 2009-02-01 11:48:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Konop,

    Sunday, February 1, 2009, 12:04:54 PM, you wrote:

    > Hmmm... żeby poprawić działanie ;)... widziałem podobne konstrukcje,
    > więc tak zrobiłem ;)... myślałem, że chodzi o to, żeby zrobić takie
    > lokalne sprzężenie ujemne, które ograniczy wzbudzanie.

    Hmmm... Raczej wprowadza silne przesunięcie fazowe...

    Ogólnie: za duże wzmocnienie - musi się wzbudzać.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2009-02-01 12:05:55
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Hmmm... Raczej wprowadza silne przesunięcie fazowe...
    >
    > Ogólnie: za duże wzmocnienie - musi się wzbudzać.

    Chodzi oczywiście o wzmocnienie poszczególnych stopni, a nie wypadkowe
    (oczekiwane) wzmocnienie całości?? Bo póki co to pracuje jako wtórnik,
    ale faktem jest, że są 2 stopnie o dużym wzmocnieniu...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2009-02-01 12:12:29
    Od: "romantek" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Myślałem nad LM386, ale on ma kiepskie
    > parametry

    Spróbuj KA2206 - ma bootstrap, aplikację w układzie mostkowym.

    Roman

  • 9. Data: 2009-02-01 14:43:12
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Konop wrote:

    > OK, zrobie to później, ale co znaczy "wolniejszą" symulację?? Jeden
    > okres przebiegu wejściowego (1ms) czy może jeden okres przebiegu
    > "wzbudzonego" (2us), a może coś jeszcze innego??

    'z wieksza rozdzielczoscia czasowa' , tzn. tak zebys widzial 'krok po kroku'
    jak zaczyna sie toto wzbudzac :)

> [...]
    > z wyjścia? Czy po prostu zamienić wejścia? Bo to drugie w akcie
    > desperacji próbowałem, nie działało i nie miało prawa działać ;)...

    zrob te koncowke mocy nieodwracajaca :) a pozniej tak, zeby ta lm'ka brala
    sprzezenie ujemne (na wejscie odwracajace) z wyjscia wzmacniacza.

    powinno wystarczyc.

  • 10. Data: 2009-02-01 14:48:34
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Konop wrote:

    > Hmmm... a tak to się robi w prostych wzmacniaczach?? To nie ma być
    > super-hiper-audiofilski cud techniki ;)... tylko prościutki wzmacniacz
    > do byle jakich głośniczków :)...

    j.w. to zamiast koncowki mocy z jakimis cudami mozesz uzyc po prostu prostej
    komplementarnej pary, z ew. niewielkim offsetem i silne sprzezenie zwrotne
    calosci. wzmacniacz op. ma dosc duze wzmocnienie zeby 'skorygowac'
    nieliniowosc tranzystorow bipolarnych.

    ew. uzyj po prostu mosfetow na wyjsciu, co uprosci uklad.