  • 11. Data: 2009-08-23 13:42:57
    Temat: Re: Analiza widma hałasu
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 23 Aug 2009 11:46:28 +0200, "bujnos" <b...@b...biz>
    wrote:

    >w algorytmy wgladu nie mam ale sadze ze faza przy wydzielaniu skladowych nie
    >ma nic do rzeczy.
    >jedynym utrudnieniem moze byc optymalne ustawienie niektorych parametrow
    >filtra - zaleza np od
    >probkowania sygnalu na ktorym sie pracuje.

    Jakiego "filtra"? I co ten fltr mialby filtrowac?... I jak?

    A.L.

  • 12. Data: 2009-08-23 13:43:52
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 23 Aug 2009 03:18:23 +0200, "bujnos" <b...@b...biz>
    wrote:

> [...]
    >widmo) tego 'szumu', i odfiltrowujesz go z nagranego osobno ale w takich
    >samych warunkach, ha?asu silnka z przek?adni?.

    Znaczy, jak "odfiltrowuje"?... Co ma odfiltrwoac od czego jezeli oba
    sygnaly maja zbilzone spektrum?

    A.L.

  • 13. Data: 2009-08-23 14:24:04
    Od: "marcin markowski" <n...@N...gazeta.pl>

    PeJot <P...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > silnik elektryczny zblokowany z wielostopniową przekładnią zębatą.
    > Trzeba określić widmo hałasu generowanego przez samą przekładnię i jego
    > udział w poziomie mocy akustycznej emitowanej przez cały napęd.
    > Prędkości obrotowe kół i ilości zębów znane, więc da się identyfikować
    > częstotliwości prążków produkowanych przez stopnie przekładni. Prążki i
    > moc akustyczną generowaną przez sam silnik ( wentylator, niewyważenie i
    > gwizd szczotek na komutatorze ) da się zmierzyć po zdemontowaniu
    > przekładni i identyfikować po prędkości obrotowej, ale co dalej z tą

    Nie wiem czy to zda egzamin ale bawie sie czasami w projektowanie kolumn
    głośnikowych. Przy projektowaniu zwrotnic potrzebuje czystego sygnału z
    głośników bez odbić od ścian i metoda jest dosyć prosta dla wyższych
    częstotliwości (tak od 1000hz) stosuje się metodę bramkowania (tzw "on axis"
    czy jakoś tak...) - ustawia się mikrofon w odl ok 1m od glosnika, wygłusza
    sie tylko jedno odbicie (od podłogi) i ustawia się bardzo krótki czas
    pomiaru np 10ms -tzw "bramkę" (w programie ktorego używam mozna sobie łatwo
    okreslic maksymalny czas pomiaru za pomoca dodatkowego pomiaru impulsu) - im
    dłuższy tym niższe czestotliwosci bedą mierzone bez przekłamań. Pomiar trwa
    na tyle krótko że odbicia ( a w twoim przypadku np odbglos silnika) nie sa
    rejestrowane jako ze muszą pokonać wiekszą drogę. W twoim wypadku trzeba by
    tak umieścic mikrofon i bramkować aby rejestrować tylko odpowiednie dane
    (nie jestem mechanikiem i nie wiem czy to jest fizycznie możliwe bo nie wiem
    jak ten układ silnik - przkładnia wyglada). Możliwa jest jeszcze metoda
    pomiaru w "polu bliskim" (słuzy zazwyczaj do pomiarów niższych
    częstotliwości)- ustawia się po prostu mikrofon bardzo blisko źródła (1-5cm)
    tak ze inne źródła są zagłuszane. W programie można charakterystyki z tych 2
    metod połączyć otrzymując pełny przebieg (20-20000hz). Używam programu
    Speaker workshop- nie wiem czy jest możliwe zastosowanie tych metod do tego
    co potrzebujesz ale poczytaj i popytaj na forach konstruktorow głośników -
    pewnie cos podpowiedzą (choc tak po głebszym zastonowieniu to mysle ze moze
    to byc trudne za pomocatego konkretnego programu no ale jak juz sie tyle
    napisalem to to wysle co niniejszym czynie- klik)

  • 14. Data: 2009-08-23 14:54:29
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    marcin markowski pisze:
    > Możliwa jest jeszcze metoda
    > pomiaru w "polu bliskim" (słuzy zazwyczaj do pomiarów niższych
    > częstotliwości)- ustawia się po prostu mikrofon bardzo blisko źródła (1-5cm)
    > tak ze inne źródła są zagłuszane.

    Tu praktycznie mogę wyłapać widmo przekładni, ale prócz widma interesuje
    mnie poziom mocy akustycznej, a tego z 5 cm poprawnie nie zmierzę.
    Ale przyszło mi do głowy coś innego. Jestem ograniczony sprzętowo,
    trzeba kombinować. Na czas pomiaru z silnika mogę pozbyć się
    wentylatora. Hałas od niewyważenia wirnika można by eliminować doważając
    go najlepiej jak się da ( możliwości są ). Gwizd szczotek na komutatorze
    to z reguły ostatni prążek w widmie, częstotliwość wysoka, łatwo będzie
    znaleźć metodę na izolację akustyczną korpusu silnika. Przed mikrofonem
    pozostanie klekocząca przekładnia.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 15. Data: 2009-08-23 16:48:19
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 23 Aug 2009 16:54:29 +0200, PeJot wrote:
    >Tu praktycznie mogę wyłapać widmo przekładni, ale prócz widma interesuje
    > mnie poziom mocy akustycznej, a tego z 5 cm poprawnie nie zmierzę.

    metrologicznie to pomiarowy mikrofon kosztuje krocie.

    J.

  • 16. Data: 2009-08-23 17:01:34
    Od: "marcin markowski" <n...@N...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > metrologicznie to pomiarowy mikrofon kosztuje krocie.
    >
    > J.

    Jak sie chce wydawac krocie to faktycznie można. Tylko ze to jest zupełnie
    zbyteczne. Po pierwsze dlatego ze np kosztująca ok 15zł pojemnościowa
    wkładka panasonica WM61A (powszechnie urzywana do pomiarów mozna ja kupic np
    tu
    http://www.allegro.pl/item712601302_wkladka_mikrofon
    owa_panasonic_wm61a_wm_61
    a_orygin.html ) ma w przedziale 10-40000hz odchylenia ok 0,25db. Po drugie w
    programach typu speaker workschop mikrofon sie kalibruje plikiem ktory np
    dla WM61 jest powszechnie dostępny w internecie (można tez kalibrować
    wzacniacz ale tu odchylenia od liniowości sa jeszcze mniejsze). Chyba
    kalibracja przy tego typu pomiarach nie miala by sensu.

  • 17. Data: 2009-08-23 17:05:45
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    J.F. pisze:

    > metrologicznie to pomiarowy mikrofon kosztuje krocie.

    Sugerujesz że zrobię mu krzywdę ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 18. Data: 2009-08-23 17:57:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 23 Aug 2009 19:05:45 +0200, PeJot wrote:

    >Sugerujesz że zrobię mu krzywdę ?

    Nie - sugeruje ze takiego nie masz, wiec mocy akustycznej nie
    zmierzysz.

    J.

  • 19. Data: 2009-08-23 18:04:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 23 Aug 2009 17:01:34 +0000 (UTC), marcin markowski wrote:
    >Jak sie chce wydawac krocie to faktycznie można. Tylko ze to jest zupełnie
    >zbyteczne. Po pierwsze dlatego ze np kosztująca ok 15zł pojemnościowa
    >wkładka panasonica WM61A

    I ile ma mV/Pa ?

    A widze .. +/-4dB

> [...]
    >dla WM61 jest powszechnie dostępny w internecie (można tez kalibrować
    >wzacniacz ale tu odchylenia od liniowości sa jeszcze mniejsze).

    No dobra - ale skad wzorcowy glosnik zeby mozna bylo kalibrowac ?

    >Chyba kalibracja przy tego typu pomiarach nie miala by sensu.

    Zalezy co chce zmierzyc - oszacowac widmo, porownac harmoniczne,
    czy naprawde zmierzyc poziom halasu.

    J.

  • 20. Data: 2009-08-23 18:07:17
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    J.F. pisze:

    > Nie - sugeruje ze takiego nie masz, wiec mocy akustycznej nie
    > zmierzysz.

    Mam do dyspozycji, razem z całym torem i kalibratorem. Komora trochę
    ciasna, ale na taki silnik wystarczy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem