    From: io <i...@o...pl.invlid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Bezprzewodowy przycisk do automatyzacji
    Date: Mon, 20 Mar 2023 23:33:21 +0100

    W dniu 20.03.2023 o 16:47, J.F pisze:

    > To tu ... nie wiem - to samo, czy nie to samo?
    > https://www.conrad.pl/pl/p/przycisk-scienny-sygonix-
    sy-3523470-1761735.html

    No nie, ale dość podobne, nie wiem, tamto było po wyszukaniu hasłem
    "RSL" więc może tym powiązało. Nieważne. Jest pytanie czy 10 adresów na
    kanał, o którym mowa w opisie, jest wystarczające. I czy akceptujemy, że
    ktoś inny nam to jeszcze może ograniczyć instalując własne czy nawet
    podszywać się. 10 adresów to mało. Mieszkanie M4 ma 6 pomieszczeń, w
    każdym jedna lub więcej lamp, jakieś rolety, jakieś duplikujące
    przyciski przy łóżku ... nie ma szansy by wystarczyło. W tym co
    wcześniej podawałem też z 5 switchy niektóre są na zmianę kanału a
    reszta adresu, nie ma 2^5.

    > To jest system RSL - taki troche z poprzedniej epoki.
    > Są do tego inne elementy, ale trzeba by poszukac w tanim sklepie.

    Ale ja nie chcę innych elementów. Chcę tego używać funkcjonalnie.
    Przycisk służy do sterowania. Koniec, nic więcej.

    > Aaa - i cos mi chodzi po glowie, ze widzialem cos podobnego w Ikei,
    > tez mają jakis system HA. I raczej tez nie tani.
    >
    > https://www.ikea.com/pl/pl/planners/smart-home/#/

    Ale widzisz, szukać to ja se mogę. Chodzi o to, że tego jest mnóstwo ale
    nie bardzo wiadomo co umożliwia. Mnie nie chodzi o złożenie całego
    systemu tylko z ich klocków bo to jest zawsze ograniczone, ktoś może np.
    w każdej chwili zdecydować że dalej nie kontynuujemy. Ma być tak, jak z
    tradycyjnym przyciskiem tylko nowocześniej. Niewykluczone, że przyciski
    z Ikei są w jakimś stopniu uniwersalne bo ostatnio cośtam unifikuje się,
    ale tak konkretnie to ja tego nie wiem.

    > Zdekodowac moze i można, ale wpuscic w jakis zaawansowany system
    > to juz niełatwo.

    Ale jaki "zaawansowany system". Ja już wiem że chodzi mi o coś tak
    otwartego jak Home Assistant, gdzie może być tylko problem z brakiem
    dokumentacji tego, co chcemy wykorzystać. Ale też są rzeczy jakich w
    zamkniętych systemach nie znajdziesz. Mam np. termostaty na
    kaloryferach, które wydawały się kompletnie nie pasujące do niczego. A
    tymczasem jest do nich wsparcie zarówno w samym HA jak i integracji
    ESPHome, czyli ESP32 może je czytać. Mam odkurzacz automatyczny, który
    powinien odkurzać to co zasyfiłem butami wychodząc, ale chociaż pracuje
    w systemie automatyki to ten system zamknięty jest i nie ma komponentów
    by zrealizować taką funkcjonalność. W HA bez problemu. Nawet można
    myśleć o integracji z ichnim systemem by wykorzystać ten odkurzacz, choć
    tu akurat nie jestem wielkim optymistą.

    > Ze wszystkim, ale tu rozwiązali problem baterii :-)

    To jest tylko jedna z koncepcji by nie było zasilania. Gdyby chodziło o
    zwykłe przyciski w typowych miejscach to mogłyby być zasilane
    pasożytniczo z sieci energetycznej. Ale to kosztuje właśnie min 70zł i
    jest np ZigBee co mi się na razie wcale nie podoba.

    > Ale ma byc jeszcze pod ręką przycisk "wyłącz tą p**** automatykę" :-)

    Czyli co konkretnie? Chciałbyś chodzić z kagankiem po domu i odpalać
    każdą lampę z osobna i każdą roletę odsłaniać? Byłoby niewątpliwie
    interesujące gdyby sterowanie w takim systemie nie było zależne od
    centralnego 'serwera', który może po prostu paść, ale to tak się
    przecież też da robić.

    > A to programowanie ... albo kontroler robisz samemu od zera,
    > albo musisz polegac na tym, co producent oferuje ..

    Platform sprzętowych HA jest w ..j i trochę. Możesz go sobie odpalić na
    RPi albo jakimś komputerze do cienkiego klienta co pobiera kilka watów
    (ostatnio widziałem takiego za 27zł/sztuka), pod linuksem albo w
    dokerze. Gotowe obrazy, niegotowe. Się to wszystko bardzo otwarło. I
    największy problem jest jak to wszystko ogarnąć.

    > Hm ... i nie bedziesz mial wymogu, ze od przycisku musi isc do
    > centrali automatyki, a z niej do urządzenia?

    Możesz mieć a możesz nie mieć. Coś musi zrealizować funkcję sterowania,
    której akurat potrzebujesz. Jak lampa ma np sterownik z ESP to możesz
    tam sobie conieco policzyć zamiast na centralnym serwerze.

    > Ale moze i racja, ze daloby sie z przycisku sterować
    > swiatlo/urządzenia w tym samym pokoju, a sterownik automatyki może
    > miec mocniejszy nadajnik.

    Nie mocniejszy. Ma tylko komunikować się. W każdym niemal pomieszczeniu
    mam jakiegoś ESP, który pomijając wspólną sieć WiFi może tworzyć swoją
    sieć mesh.