    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    Date: Tue, 16 May 2023 14:52:08 +0200
    <nvexw8wiiw27$.1rqutw4jx8neo$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1rwhvrisvyj4d.8m2gzl5xxr63$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <jc5br6646ofj$.zob6nr4ibtxe$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <lkhjrpltufyl$.o05ohwg72y1l$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1f4ctwf4frh6y$.14y9dbmkut1g5$.dlg@40tude.net>

    Pan J.F napisał:

    > Standard w bardzo specyficznych srodowiskach.

    O który standard chodzi, PS, czy PDF? Tam gdzie w ogóle jakoś standard
    był, był to PS. Inne języki opisu strony nie istniały. To tłumaczy
    sukces (i monopol) systemów Apple w poligrafii. Tylko one w swoim
    czasie wiedziały co to postscript.

    > A reszta ludnosci nawet nie wiedziała, ze cos takiego istnieje.

    Teraz "reszta ludności" nawet nie wie, że istnieje coś poza PDF.

    > Bo Word był płatny, i do rysynków sie sie kiepsko nadawał

    Przecież to zupełnie co innego. PDF powstał jako format opisu
    dokumentu *tylko do odczytu*, mogący zawierać wszystko. Jako
    taki został zaprojektowany bardzo dobrze.

    > Z Unixa na Windows ... jest to pewne wyzwanie.

    Po co na Windows?

    > Tu akurat spora częsc to chyba wsadowe programy, to moze łatwiej.
    > Ha - ciekawe, w czym sie wypluwa dane do masek ... w PS? :-)

    Gdy były to jeszcze oldskulowe maski na kliszy fotograficznej,
    to na pewno w PS.

    > Policja ma duzo pracy typowo biurowej.

    Ma, ale ambicje chyba sięgały wyżej. To coś jak zakup komputerów
    Bull przez Ministerstwo Finansów w 1989 roku. Kupujmy szybko,
    bo pewnie zdrożeją. A oprogramowanie sami sobie jakoś powolutku
    będziemy pisać. Wszystkie poszły na złom przed pierwszym uzyciem.

    > No ale program do wystawiania recept chcesz napisac.
    > Musi miec opcje wydruku i teraz eksport do systemu e-recept.
    >
    > Pdf Ci niepotrzebny :-)

    Tu nie trzeba teoretyzować, bo system do recept już jest. Działa
    on-line w internecie, więc system operacyjny łatwo odgadnąć.
    "Eksportu do e-recept" nie ma, bo to jest własność podstawowa.
    Opcji wydruku w ogóle nie ma, jest tylko możliwość generowania PDF.

    > np Code128 ma 106 "znaków", czyli takich krótkich kombinacji pasków.
    > Jedna odmiana obejmuje nawet wszystkie znaki ASCII, o kodach 32-127
    > (spacja i DEL), ale to ciągle mało.
    > Musisz mieć możliwość wprowadzenia i wydrukowania jeszcze kilkunastu.
    >
    > Nie ma sprawy - unicode pojemny, ale sie zaczynają cuda - jaki kod
    > znaku wprowadzic, jak wprowadzic, czy po drodze nie ulegnie zmianie.

    No właśnie, nie ma sprawy.

    > Jak piszesz program całosciowy, od razu używając Unicode, to może
    > nie ma problemów.

    Jak ktoś pisze *poważne* programy, to *nigdy* nie używa Unicode
    (w sensie zakresu obsługiwanych znaków). Owszem, dane są w UTF-8
    (lub innym), ale ściśle definiowany jest zbiór możliwych literek.

    > a wydruk jednej strony z pdf ?

    Jak napiszę "lpr plik.pdf" (żeby uniknąć nieokreślonych narzutów
    czasowych pochodzących z GUI), to w chwili wciśnięcia <Enter>
    drukarka zaczyna mruczeć, rozgrzewa się i po chwili wyskakuje strona.
    Do najtańsza drukarka laserowa jaką znalazłem w MediaMarkcie. Dla
    niej PDF jest chyba wewnętrznym formatem, gdybym zlecił wydruk
    pliku w innym formacie, co CUPS by musiał wywołać program jego
    obsługi i trochę dłużej by to trwało.

    --
    Jarek